Gå til innhold

Noen har som skal ha kjøttfri jul?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg forstår at man gjerne bør kutte ned kjøttforbruket. Men jeg HATER det maset som har vært i år. Politikere som blir nærmest oppfordret/tvunget til å spise vegetar på julebord. Mas her på KG «hvorfor ikke velge kjøttfri julemiddag» og bablabla. 

Mer det en dag jeg hvert fall skal spise kjøtt og ikke ha dårlig samvittighet, så er det julaften! 

Så kan man heller, de som ønsker, kutte ned kjøttforbruket ellers i året. Eller som jeg heller ønsker å gjøre, fordype meg litt mer i hvilke produsenter som «bra». Som tar vare på dyrene, ikke overproduserer, gjerne kortreist fra samme fylke. 

Anonymkode: 3a8d4...1bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår at man gjerne bør kutte ned kjøttforbruket. Men jeg HATER det maset som har vært i år. Politikere som blir nærmest oppfordret/tvunget til å spise vegetar på julebord. Mas her på KG «hvorfor ikke velge kjøttfri julemiddag» og bablabla. 

Mer det en dag jeg hvert fall skal spise kjøtt og ikke ha dårlig samvittighet, så er det julaften! 

Så kan man heller, de som ønsker, kutte ned kjøttforbruket ellers i året. Eller som jeg heller ønsker å gjøre, fordype meg litt mer i hvilke produsenter som «bra». Som tar vare på dyrene, ikke overproduserer, gjerne kortreist fra samme fylke. 

Anonymkode: 3a8d4...1bc

Nesten så «kjøttfri» lunsj, middag, feiring eller whatever har blitt en motegreie. Man må liksom lage et stort nummer ut av at man er så flink som ikke spiser kjøtt. 

Anonymkode: 1dc09...87e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødt kjøtt er jo bevist at gir en større risiko for tarmkreft, så hvem er det det å traffer seg for da? Og hva med kolesterolet ditt? Hvorfor ikke spise hva DIN kropp trenger?? Ikke pga hva andre mener og ikke mener... herregud for en idiotiske protest. 

Anonymkode: 96b51...6b6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Rødt kjøtt er jo bevist at gir en større risiko for tarmkreft, så hvem er det det å traffer seg for da? Og hva med kolesterolet ditt? Hvorfor ikke spise hva DIN kropp trenger?? Ikke pga hva andre mener og ikke mener... herregud for en idiotiske protest. 

Anonymkode: 96b51...6b6

Hahah! Du snakker om å ikke spise hva andre sier, men prøver fortsatt å overbevise om at kjøtt er fælt

Anonymkode: 1dc09...87e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser det jeg vil uavhengig av hva andre vil eller mener. Verken øker eller minker noe. Så enkelt er det😊

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er noe av det flaueste jeg har lest noen gang. Om du ønsker å spise kjøtt i jula så får det være greit, men å spise mer fordi man ikke liker noen andres livsstil? Tåpelig.

Hos oss serveres vegetarmat og kjøttmat om hverandre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.12.2019 den 16.23, Kjetil E skrev:

Så lenge Gunhild Stordalen flyr jorden rundt flere ganger pr år, bør hu og slutte å predike at folk i klimaets navn skal kutte drastisk i kjøttforbruket. DOBBELTMORAL er det peneste jeg kan kalle det Stordalen driver med.

Selvsagt skal det fortæres RIBBE med tilbehør, vås fra dobbeltmoralister som Stordalen driter jeg fullstendig i.

Man må bruke penger for å spare penger. Man må reise med fly for å kunne påvirke til å få ned klimautslipp, så tror nok Gunhild Stordalen med sitt gjennomslag for veggismat har bidratt langt mer positivt totalt enn det negative som er med hennes flyreiser. Tusenvis av ganger mer, kanskje millioner av ganger mer. Så usaklig å angripe henne for flyreisene, viser at man ikke skjønner hvordan ting henger sammen.

Gunhild Stordalen er en sann hederskvinne, enkelt og greit.

Anonymkode: 4a925...63b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.12.2019 den 13.51, AnonymBruker skrev:

Noen som skal droppe kjøttet denne jula, på oppfordring fra Gunhild Stordalen m.fl.?

Selv velger vi å øke kjøttinntaket, i en slags protest mot dobbeltmoralismen som rår (litt barnslig, ja jeg innrømmer det, men det kjennes litt godt, hehe). Jeg kan nok spise 1 kg kjøtt hver dag resten av livet, og fortsatt ikke være i nærheten av Gunhild Stordalens klimaavtrykk fra hennes flyreiser.

I år blir det selvsagt ribbe på julaften, og deretter koldtbord 1. juledag med juleskinker, fenalår og en drøss med annet deilig kjøttpålegg. 2. juledag blir det pinnekjøtt før vi lar magen "hvile" med en lett fiskemiddag 3. juledag. Så blir det nok en dag med reinsdyrstek, og i allefall én dag blir det en enkel middag, type kjøttkaker i brunsaus, før vi inntar den årlige kalkumiddagen på nyttårsaften. Første nyttårsdag blir det tradisjon tro "restefest" med kalkurenster og andre rester fra jula.

Jeg får vann i munnen bare av tanken. Jeg gleder meg.

Ha en riktig god jul alle sammen, med eller uten kjøtt!

Anonymkode: 289a4...b50

Er født med ett par tenner som tilsier at mennesket er kjøttetere... så her skal det spises ribbe. (Eller gris, eller ett dyr som har vært levende) Selvsagt med mye god garnityr ved siden av. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/22/2019 at 10:26 PM, AnonymBruker said:

Jeg forstår at man gjerne bør kutte ned kjøttforbruket. Men jeg HATER det maset som har vært i år. Politikere som blir nærmest oppfordret/tvunget til å spise vegetar på julebord. Mas her på KG «hvorfor ikke velge kjøttfri julemiddag» og bablabla. 

 

Anonymkode: 3a8d4...1bc

Tvunget? Å servere vegetar julebord der man enkelt kan si fra om at man vil ha kjøtt er da langt fra tvang! Hører du vegetarianere som klager over at de hvert år blir tvunget til å spise kjøtt på julebordet fordi det er det som serveres? Selvsagt ikke fordi man enkelt kan la være spise det! Å kalle det tvang er overdramatisering! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hahah! Du snakker om å ikke spise hva andre sier, men prøver fortsatt å overbevise om at kjøtt er fælt

Anonymkode: 1dc09...87e

Prøver fortsatt? Jeg har ikke skrevet før i tråden, enn det du sorterte. Kjøtt er helt greit i moderate mengder, men 1 kg kjøtt hver dag er jo ikke bra for deg. Varier med kylling og fisk for å få det sunt, man trenger og grønnsaker. Tenk næringsinnhold i stede for å bruke kroppen din som bossespann forde du irriterer deg over andre mennesker. Det må nesten kvalifiseres som selvskading å spise seg syk pga andre. 

Anonymkode: 96b51...6b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Prøver fortsatt? Jeg har ikke skrevet før i tråden, enn det du sorterte. Kjøtt er helt greit i moderate mengder, men 1 kg kjøtt hver dag er jo ikke bra for deg. Varier med kylling og fisk for å få det sunt, man trenger og grønnsaker. Tenk næringsinnhold i stede for å bruke kroppen din som bossespann forde du irriterer deg over andre mennesker. Det må nesten kvalifiseres som selvskading å spise seg syk pga andre. 

Anonymkode: 96b51...6b6

Hvorfor så viktig for deg å belære andre? 

Anonymkode: 1dc09...87e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rødt kjøtt er jo bevist at gir en større risiko for tarmkreft, så hvem er det det å traffer seg for da? Og hva med kolesterolet ditt? Hvorfor ikke spise hva DIN kropp trenger?? Ikke pga hva andre mener og ikke mener... herregud for en idiotiske protest. 

Anonymkode: 96b51...6b6

Det er også bevist at bilkjøring kan være livsfarlig, likevel gjør vi det hele tiden... 👌

Svært få av oss tar avgjørelser kun basert på hva som er nødvendig og hva kroppen trenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøttfri jul her, men har ingenting med Gunhild Stordalen å gjøre. Kunne ikke brydd meg mindre om hva hun sier og gjør. Har ikke spist kjøtt på 20 år.

Hvorfor lar du deg påvirke så mye av andre, TS? Du har lov til å tenke selv, vet du. :)

Anonymkode: c30b8...421

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor så viktig for deg å belære andre? 

Anonymkode: 1dc09...87e

Hvorfor er det så viktig for deg å protestere mot noen som tenker annerledes enn ditt enkle hode? 

Anonymkode: 96b51...6b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.12.2019 den 14.29, WhiteSwan skrev:

Oi! Så teit av deg 🤦🏻‍♀️ Spiser aldri noe som har levd og koser meg fortsatt med god vegansk julemat :) 

Om det utsagnet stemmer så hadde du ikke eksistert.

Planter reagerer med stress og ubehag når du kutter, river og brekker dem. For at du skal leve er det umulig å ikke skape smerte hos annet liv.

 

Anonymkode: fc42c...428

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Nerine_ skrev:

Det er også bevist at bilkjøring kan være livsfarlig, likevel gjør vi det hele tiden... 👌

Svært få av oss tar avgjørelser kun basert på hva som er nødvendig og hva kroppen trenger

Er det det jeg skriver? Spiser du en kg kjøtt hver dag bare forde du protesterer mot de som sier vi må redusere inntaket? Kjører du i bergveggen med bilen forde noen sier at å redusere bilbruk vil redusere ulykker? 

Jeg prater på å aktivt gjøre noe skadelig bare for å protestere, ikke de daglige avgjørelser som normalt tas hver dag i normal setting. Fikk du med deg det? En aktiv prosess er ikke en daglig ting. 

Anonymkode: 96b51...6b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rødt kjøtt er jo bevist at gir en større risiko for tarmkreft, så hvem er det det å traffer seg for da? Og hva med kolesterolet ditt? Hvorfor ikke spise hva DIN kropp trenger?? Ikke pga hva andre mener og ikke mener... herregud for en idiotiske protest. 

Anonymkode: 96b51...6b6

Faktisk ikke. Det er bevist at bearbeidet kjøtt og svidd kjøtt gir tarmkreft.

Det er ikke kommet noen studier som viser at ikke-bearbeidet rødt kjøtt gir kreft.

 

Anonymkode: fc42c...428

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...