Gå til innhold

Er man kristen hvis


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å kalle seg kristen, betyr slettes ikke at man er det. Man må også være det. Man kan f.eks ikke lyve og stjele, snyte på skatten, ha sex utenfor ekteskapet, eller være homofil, og samtidig være en kristen. 

Anonymkode: f23ec...040

Joda. Men i kristendommen finnes det tilgivelse for synder

Anonymkode: 9800e...9e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Thyra skrev:

Det er hver enkelt person som selv vurderer om vedkommende er kristen, ikke andre. Hva som er en god kristen, eller en rettroende kristen kan nok diskuteres. Men en person som selv definerer seg som kristen, er kristen. 

Og selvsagt kan homofile og folk som har sex utenfor ekteskapet være kristne! 

 

Nytter ikke å si at man er det, hvis man ikke er det. Det er riktig at man ikke blir kristen av gjerningen. Det bli man ved tro, men det betyr ikke at man kan fortsette i synden. Da har man virkelig ikke forstått nåden. Problemet er at mange ikke leser bibelen i dag. Mange ba kanskje en bønn en gang, og tror at det var det.

Anonymkode: f23ec...040

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda. Men i kristendommen finnes det tilgivelse for synder

Anonymkode: 9800e...9e0

Ja, tilgivelsen er mulig fordi Jesus tok straffen ❤️

Anonymkode: f23ec...040

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nytter ikke å si at man er det, hvis man ikke er det. Det er riktig at man ikke blir kristen av gjerningen. Det bli man ved tro, men det betyr ikke at man kan fortsette i synden. Da har man virkelig ikke forstått nåden. Problemet er at mange ikke leser bibelen i dag. Mange ba kanskje en bønn en gang, og tror at det var det.

Anonymkode: f23ec...040

Folk definerer synd ulikt og tolker Bibelen ulikt. Ingen klarer å leve fullstendig opp til hva som står i Bibelen. Kristne som dømmer andre for deres "synder", synder selv også, hver eneste dag. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Thyra skrev:

Folk definerer synd ulikt og tolker Bibelen ulikt. Ingen klarer å leve fullstendig opp til hva som står i Bibelen. Kristne som dømmer andre for deres "synder", synder selv også, hver eneste dag. 

Det er forskjell på å havne ubevisst i synd, og på å leve i den bevisst.

Anonymkode: f23ec...040

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er forskjell på å havne ubevisst i synd, og på å leve i den bevisst.

Anonymkode: f23ec...040

Ikke alle tolker alt som står i Bibelen bokstavelig. Ikke alle har en like streng tolkning. Selv om du tenker på noe som synd, er det ikke sikkert andre kristne tenker likt. Noen tror på en mild og tilgivende Gud. Andre på en streng og straffende Gud. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, Thyra skrev:

Ikke alle tolker alt som står i Bibelen bokstavelig. Ikke alle har en like streng tolkning. Selv om du tenker på noe som synd, er det ikke sikkert andre kristne tenker likt. Noen tror på en mild og tilgivende Gud. Andre på en streng og straffende Gud. 

 

Han er begge deler. Leser du, så får du se.

Anonymkode: f23ec...040

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Han er begge deler. Leser du, så får du se.

Anonymkode: f23ec...040

Jeg synes at kristne skal respektere at det er flere måter å være kristen på. Både ulike retninger innenfor kristendommen, og at folk kan ha ulik personlig tro. Det er vel neppe noen som tar alt som står i Bibelen bokstavelig. F.eks ting som å ikke gjøre opp ild på sabbaten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Thyra skrev:

Jeg synes at kristne skal respektere at det er flere måter å være kristen på. Både ulike retninger innenfor kristendommen, og at folk kan ha ulik personlig tro. Det er vel neppe noen som tar alt som står i Bibelen bokstavelig. F.eks ting som å ikke gjøre opp ild på sabbaten. 

Jeg tror alt som står i bibelen er sant. Enkelte ting ble forklart i ligninger. Å ta ut øyet og kaste det, eller hogge av armen og kaste den, hvis det fristet en til fall, er for å vise at å leve i synd gir konsekvenser.

Dessuten må man se på den gamle og den nye pakt. Paulus refset f.eks skriftlærde, som krevde at hedninger måtte la seg omskjæres og bli jøder, før de kunne bli friste.

Mens hor, urenheter, avgudsdyrkelse, homoseksualitet, og tomt og skittent snakk, var ting han advarte mot.

Anonymkode: f23ec...040

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror alt som står i bibelen er sant. Enkelte ting ble forklart i ligninger. Å ta ut øyet og kaste det, eller hogge av armen og kaste den, hvis det fristet en til fall, er for å vise at å leve i synd gir konsekvenser.

Dessuten må man se på den gamle og den nye pakt. Paulus refset f.eks skriftlærde, som krevde at hedninger måtte la seg omskjæres og bli jøder, før de kunne bli friste.

Mens hor, urenheter, avgudsdyrkelse, homoseksualitet, og tomt og skittent snakk, var ting han advarte mot.

Anonymkode: f23ec...040

Hor, hva er nå det? Det har vært ulike tolkninger til ulike tider. En gang i tiden drev paven bordell. Sikkert også for personlig vinning, men det var sagt å skulle motvirke homoseksualitet... 

I dag er det vanlig å være samboer. Også blant kristne. Jeg kan ikke se at det å leve i et langvarig, fast og forpliktende forhold skal være å leve i "hor". Uavhengig av om man har gått igjennom en ekteskapsseremoni eller ikke. 

Tomt og skittent snakk, hva legger du i det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Thyra skrev:

Hor, hva er nå det? Det har vært ulike tolkninger til ulike tider. En gang i tiden drev paven bordell. Sikkert også for personlig vinning, men det var sagt å skulle motvirke homoseksualitet... 

I dag er det vanlig å være samboer. Også blant kristne. Jeg kan ikke se at det å leve i et langvarig, fast og forpliktende forhold skal være å leve i "hor". Uavhengig av om man har gått igjennom en ekteskapsseremoni eller ikke. 

Tomt og skittent snakk, hva legger du i det? 

Hor er all seksuell aktivitet utenom de rammene Gud har satt for det, et ekteskap mellom en mann og en kvinne. Hva som er vanlig i vårt samfunn er faktisk irrelevant. Det bibelen kaller synd, slutter ikke plutselig å være en synd, bare fordi vi mennesker finner på noe nytt. Enten tror man på det bibelen sier, eller så gjør man det ikke.

Den paven har nok gjort mye rart ja, men han var heller ikke kristen.  Nå er det ikke noe nytt at korrupte og fæle mennesker gjemmer seg bak religion og høye stillinger. Personlig vinning og nytelse hadde han kanskje, men han er ikke ansvarlig for hva vi og alle andre gjør med livene våre. Ikke er han mellommann mellom Gud og mennesker heller. At bordellene skulle motvirke homoseksualitet er noe av det dummeste jeg har hørt. Det var selvfølgelig ikke noe han trodde på selv engang.

Tomt og skittent snakk kan være mye. Det kan være vulgært og perverst språk f.eks. Ser vi mye av det i dag? Absolutt. Det kan være unyttig prat. Sladder står det forresten også at vi skal holde oss unna.

Anonymkode: f23ec...040

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hor er all seksuell aktivitet utenom de rammene Gud har satt for det, et ekteskap mellom en mann og en kvinne. Hva som er vanlig i vårt samfunn er faktisk irrelevant. Det bibelen kaller synd, slutter ikke plutselig å være en synd, bare fordi vi mennesker finner på noe nytt. Enten tror man på det bibelen sier, eller så gjør man det ikke.

Den paven har nok gjort mye rart ja, men han var heller ikke kristen.  Nå er det ikke noe nytt at korrupte og fæle mennesker gjemmer seg bak religion og høye stillinger. Personlig vinning og nytelse hadde han kanskje, men han er ikke ansvarlig for hva vi og alle andre gjør med livene våre. Ikke er han mellommann mellom Gud og mennesker heller. At bordellene skulle motvirke homoseksualitet er noe av det dummeste jeg har hørt. Det var selvfølgelig ikke noe han trodde på selv engang.

Tomt og skittent snakk kan være mye. Det kan være vulgært og perverst språk f.eks. Ser vi mye av det i dag? Absolutt. Det kan være unyttig prat. Sladder står det forresten også at vi skal holde oss unna.

Anonymkode: f23ec...040

Hvordan definerer du ekteskap, da? Er borgerlig vielse like gyldig som kirkelig? 

Og "unyttig prat"? Er det ikke lov å prate bare for å ha det hyggelig? Humor? Må alt være så "nyttig" hele tiden? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen etablert enighet om hva som skal til for å kunne kalle seg kristen. Mange katolikker og protestanter vil påstå at mormonere og jehovas vitner ikke er kristne, men da vil de selvsagt protestere.

Dette er bare tull! Jehovas vitner er ikke kristne! De fornekter Jesus som Guds sønn og Bibelen er kategorisk på hva dette er for noe, det er satanisk. Dette protesterer heller ikke Jehovas vitner på overhodet, du vet ikke hva du snakker om. Jehovas vitner er en sekt som ikke er kristne, de tror ikke på Bibelen heller,de har sin egen spesialredigerte versjon som avviker totalt fra alle andre kristne sin Bibel som hviler på grunntekstene som kalles Bibelen. Det er en ting som gjør deg til en kristen, at du tror på Jesus Kristus som din frelse og Gud, gjør du ikke dette så er du ikke kristen. Det er hovedsannheten i hele NT, og det er noe som alle kristne menigheter har til felles. Katolikkene har en avvart på dette som grenser til sekterisk, de driver med "helgen" dyrkelse som setter Jesus som langt ned i rekken. Derfor regner ikke jeg de som kristne heller slik sett, det er mer tradisjon og religiøs dyrkelse som ikke har mye med kristendom å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hor er all seksuell aktivitet utenom de rammene Gud har satt for det, et ekteskap mellom en mann og en kvinne. Hva som er vanlig i vårt samfunn er faktisk irrelevant. Det bibelen kaller synd, slutter ikke plutselig å være en synd, bare fordi vi mennesker finner på noe nytt. Enten tror man på det bibelen sier, eller så gjør man det ikke.

Den paven har nok gjort mye rart ja, men han var heller ikke kristen.  Nå er det ikke noe nytt at korrupte og fæle mennesker gjemmer seg bak religion og høye stillinger. Personlig vinning og nytelse hadde han kanskje, men han er ikke ansvarlig for hva vi og alle andre gjør med livene våre. Ikke er han mellommann mellom Gud og mennesker heller. At bordellene skulle motvirke homoseksualitet er noe av det dummeste jeg har hørt. Det var selvfølgelig ikke noe han trodde på selv engang.

Tomt og skittent snakk kan være mye. Det kan være vulgært og perverst språk f.eks. Ser vi mye av det i dag? Absolutt. Det kan være unyttig prat. Sladder står det forresten også at vi skal holde oss unna.

Anonymkode: f23ec...040

"Døm ikke, at I selv ikke skal bli dømt!"

Nå bryter du jo selv med Bibelen, og da er du pr. din egen definisjon ikke kristen. Hva sier skriften om den som kaller en annen for en ugudelig narr?

6 minutter siden, Duftavsommerregn said:

Dette er bare tull! Jehovas vitner er ikke kristne! De fornekter Jesus som Guds sønn og Bibelen er kategorisk på hva dette er for noe, det er satanisk. Dette protesterer heller ikke Jehovas vitner på overhodet, du vet ikke hva du snakker om. Jehovas vitner er en sekt som ikke er kristne, de tror ikke på Bibelen heller,de har sin egen spesialredigerte versjon som avviker totalt fra alle andre kristne sin Bibel som hviler på grunntekstene som kalles Bibelen. Det er en ting som gjør deg til en kristen, at du tror på Jesus Kristus som din frelse og Gud, gjør du ikke dette så er du ikke kristen. Det er hovedsannheten i hele NT, og det er noe som alle kristne menigheter har til felles. Katolikkene har en avvart på dette som grenser til sekterisk, de driver med "helgen" dyrkelse som setter Jesus som langt ned i rekken. Derfor regner ikke jeg de som kristne heller slik sett, det er mer tradisjon og religiøs dyrkelse som ikke har mye med kristendom å gjøre.

Dette er en blank løgn, og det blir jeg ganske sint på deg for.

Kristus er grunnpillaren i all katolsk kristendom. Helgendyrkelse er forbudt i den katolske kirke. Helgener er mennesker man ærer for deres rene liv. Man tilber dem ikke, og de er ikke guddommelige. Uten Kristus, var det ingen katolisisme. Kristi lidelse og død er det absolutt viktigste for alle katolikker. Kommunionen er det viktigste sakrament, og påsken er den viktigste høytid.

Hvorfor lyver du om katolisismen? Eller snakker du om ting du ikke vet noe om? Kan du egentlig noe om kirkelig og teologisk historie? Finner du glede i å spre løgner om andres tro?

Anonymkode: fdd48...c46

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Døm ikke, at I selv ikke skal bli dømt!"

Nå bryter du jo selv med Bibelen, og da er du pr. din egen definisjon ikke kristen. Hva sier skriften om den som kaller en annen for en ugudelig narr?

Tullprat! Jeg dømmer ikke! Jeg bedømmer utifra det Bibelen sier og ikke noe annet. Det er de som fornekter dette som dømmer, og de dømmer seg selv og ikke noen andre. Men Bibelen sier også at det finnes rom for tilgivelse om man omvender seg og følger skriften, om ikke? Tilgivelse er en umulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er en blank løgn, og det blir jeg ganske sint på deg for.

Kristus er grunnpillaren i all katolsk kristendom. Helgendyrkelse er forbudt i den katolske kirke. Helgener er mennesker man ærer for deres rene liv. Man tilber dem ikke, og de er ikke guddommelige.

Bli bare sint du! Dette er fakta! Jeg har selv vært i katolske kirker der helgene er utbredt. Notra Dame blant annet der rommene med helgenene stod på rekke og rad, og det foregikk ren tilbedelse av akkurat disse, det så jeg med egne øyne! Der Jesus var i andre rekke virket det som. Så er det helt sikkert katolikker som ikke gjør dette, men i praksis fungerer det akkurat slik. Gud tillater ikke noen slike erstatninger! Det burde du forstå om du kjente Bibelen og skriften! Selv Paulus ble forbannet når folket ville tilbe han og hans disipler og avviste det tvert! Helgenene var ikke mer rene en du og jeg! De var akkurat som de og meg totalt avhengige av nåden og frelsen i Jesus Kristus og fant ikke frelsen i noe "rent liv" de  gikk fullstendig fortapt om det var dette de satset på, det er etter kristen tro en umulighet å oppnå frelse ved å leve et rent liv. Det er totalt umulig. Hva du kaller min tro betyr ikke noe, jeg forholder meg til skriften. Jeg feiler hele tiden og er langt ifra ren på noen måte, derfor er jeg så ufattelig takknemlig for nåden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Duftavsommerregn said:

Tullprat! Jeg dømmer ikke! Jeg bedømmer utifra det Bibelen sier og ikke noe annet. Det er de som fornekter dette som dømmer, og de dømmer seg selv og ikke noen andre. Men Bibelen sier også at det finnes rom for tilgivelse om man omvender seg og følger skriften, om ikke? Tilgivelse er en umulighet.

Det var ikke deg jeg siterte ved denne kommentaren.

3 minutter siden, Duftavsommerregn said:

Bli bare sint du! Dette er fakta! Jeg har selv vært i katolske kirker der helgene er utbredt. Notra Dame blant annet der rommene med helgenene stod på rekke og rad, og det foregikk ren tilbedelse av akkurat disse, det så jeg med egne øyne! Der Jesus var i andre rekke virket det som. Så er det helt sikkert katolikker som ikke gjør dette, men i praksis fungerer det akkurat slik. Gud tillater ikke noen slike erstatninger! Det burde du forstå om du kjente Bibelen og skriften! Selv Paulus ble forbannet når folket ville tilbe han og hans disipler og avviste det tvert! Helgenene var ikke mer rene en du og jeg! De var akkurat som de og meg totalt avhengige av nåden og frelsen i Jesus Kristus og fant ikke frelsen i noe "rent liv" de  gikk fullstendig fortapt om det var dette de satset på, det er etter kristen tro en umulighet å oppnå frelse ved å leve et rent liv. Det er totalt umulig. Hva du kaller min tro betyr ikke noe, jeg forholder meg til skriften. Jeg feiler hele tiden og er langt ifra ren på noen måte, derfor er jeg så ufattelig takknemlig for nåden.

Så fordi du ikke forstår det du ser, så er din subjektive fortolkning å regne som sannhet?

Du sprer løgner om katolisismen med dette, og det er ganske skammelig. Jeg har aldri møtt en eneste katolikk eller katolsk menighet noe sted i verden som tilber helgener. Det er fortsatt forbudt etter kirkelig lov, og siden jeg faktisk har bodd i Paris, kan jeg fortelle deg at det definitivt ikke finner sted noen helgentilbedelse i Nôtre Dame de Paris (som er hva jeg antar du mener med Notre Dame).

At du bruker dine egne feiloppfatninger som mal, er ikke noen unnskyldning for å sverte et helt kirkesamfunn. Jeg har i all min tid vært opptatt av å respektere andre trosretninger enn min egen. Og gang på gan gblir jeg skuffet over slike som deg, som skal fortelle meg som er oppvokst i katolsk tro, at de vet bedre enn meg hva troen går ut på. Det er respektløst og skammelig. Hvorfor vil du ikke uttale deg med sikkerhet for at det du sier er riktig?

Å klare å påstå at Kristus kommer i andre rekke i katolsk tro, er så dumt at det ikke burde kommenteres en gang.

Anonymkode: fdd48...c46

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...