AnonymBruker Skrevet 20. desember 2019 #1 Skrevet 20. desember 2019 De som pynter til jul lenge før advent har startet, ønsker ikke en lengre jul. De samme folkene kaster julen ut av huset midt i romjulen, tre uker før julen er over. Anonymkode: 62b5a...a15 17
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2019 #2 Skrevet 20. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: De som pynter til jul lenge før advent har startet, ønsker ikke en lengre jul. De samme folkene kaster julen ut av huset midt i romjulen, tre uker før julen er over. Anonymkode: 62b5a...a15 Jeg pynter i november og lar pynten stå til tjuendedag jul. Anonymkode: af757...a38 5
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2019 #3 Skrevet 20. desember 2019 9 minutter siden, AnonymBruker said: De som pynter til jul lenge før advent har startet, ønsker ikke en lengre jul. De samme folkene kaster julen ut av huset midt i romjulen, tre uker før julen er over. Anonymkode: 62b5a...a15 Tja, jeg må ha juletreet og pynten der på nyttårsaften, men etter det skal det bort så fort jeg får tid. Plager det deg på noen måte? Anonymkode: ac14d...e07 11
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2019 #4 Skrevet 20. desember 2019 Hvor mange sutretåder skal det være over dette temaet? Folk gjør som de selv ønsker. Anonymkode: 7a887...009 14
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2019 #5 Skrevet 20. desember 2019 Folk har begynt å følge butikkene som starter jula i oktober. Istedet burde alle boikottet og startet jula tidligst 1. Desember som faktsik er julemåneden. Hos oss pynter vi til jul noen dager før julaften og beholder pynten til langt ut i Januar sånn som tradisjonen alltid har vært. Butikkene blåser i om de ødelegger tradisjoner, de skal bare tjene penger de. Men mange av oss fortsetter å holde på de gode gamle tradisjonene og boikotter alt som har med jul å gjøre fram til 1. Desember. Anonymkode: 32c90...65a 14
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2019 #6 Skrevet 20. desember 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor mange sutretåder skal det være over dette temaet? Folk gjør som de selv ønsker. Anonymkode: 7a887...009 men når alle gjør som de ønsker, starter de en trend som i dette tilfellet utvanner gamle tradisjoner. Det kan vi like eller mislike. Men vi kommer ikke forbi at vi lever i et samfunn, der vi påvirker hverandre. Jeg synes det er helt legitimt å diskutere denne trenden, uten å få dumme og ureflekterte svar av typen "jeg gjør som jeg vil i min egen stue". Det er et fenomen som sprer seg, og det er lov å diskutere det. Anonymkode: df0a1...614 11
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2019 #7 Skrevet 20. desember 2019 Jeg elsker julen og har alt av julepynt og juletre framme fra 1. desember til (i år) 5. januar. Anonymkode: 233bc...076 3
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2019 #8 Skrevet 20. desember 2019 Jeg starter 1 desember å pynte til jul, å handle julegaver, sånn at det ikke blir stress, men heller kos. Da slipper jeg denne store stresse tiden fra 20. desember til 24 desember. Romjula kan jeg slappe av å nyte med fri. også tar jeg jula ut den 1 januar. Jeg syns det er en hyggelig måte å avslutte året på. Ved at jula er i desember. Tidene forandrer seg, sånn har det alltid vært. Nå er jula blitt mindre og mindre kristen her i norge, noe som er bra, fordi kristendom har ingen ting med jula og gjøre. Jul feira vi i Norge lenge før kristendommen kom til Norge. Mange jobber fra mandag til fredag, og har nesten ikke tid til å handle til jul, Da er det godt å være ferdig tidlig. Anonymkode: 0eb4d...374 10
Nudeldama Skrevet 20. desember 2019 #9 Skrevet 20. desember 2019 Tradisjoner endrer seg hele tiden. Slik vi gjorde det da vi vokste opp, var ikke slik de gjorde det for en generasjon og to siden. 5
Husholdning1 Skrevet 20. desember 2019 #10 Skrevet 20. desember 2019 Jeg foretrekker å starte den litt etter nyttår. 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2019 #11 Skrevet 21. desember 2019 Ja til Jul i desember! Ikke i november, ikke i januar, og definitivt ikke i de resterende månedene av året 😅 Anonymkode: efc1b...c9a 6
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2019 #12 Skrevet 21. desember 2019 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja til Jul i desember! Ikke i november, ikke i januar, og definitivt ikke i de resterende månedene av året 😅 Anonymkode: efc1b...c9a Jula varer et godt stykke ut i januar faktisk. 20 dag jul er 13 januar. Anonymkode: 47f05...1ce 7
Meadow Skrevet 21. desember 2019 #13 Skrevet 21. desember 2019 Jeg starter jula ved advent, og hiver den ut 1.januar. Passer meg helt utmerket! 3
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2019 #14 Skrevet 21. desember 2019 Da jeg bodde hjemme for 20-30 år siden, lenge før handelsstanden startet julen tidlig og da alle holdt på tradisjonene med pynting 23.desember, og 20.dag jul, syntes jeg dette var helt håpløst. Jeg ville ha JUL i Desember, da man hadde høytiden foran seg. Og 1.januar ville jeg helst hive ut alt, juletreet gav meg ingen julefølelse når nyttårsaften var over. For ikke å snakke om at pynting 23. desember er fullstendig stress. Mange må på jobb en tur. Gjøre de siste innkjøp. Vaske. Lage mat, Bake. Stryke klær.... Og på toppen av det må man bruke noen timer på å pynte. Så nå pynter vi første helgen i desember, og hiver ut alt 1.januar. Foreldrene mine syntes først dette var håpløst. Men gjør nå akkurat det samme selv da de ser at det er mye mer fornuftig enn gamlemåten. Anonymkode: 93269...7e6 11
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2019 #15 Skrevet 21. desember 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg starter 1 desember å pynte til jul, å handle julegaver, sånn at det ikke blir stress, men heller kos. Da slipper jeg denne store stresse tiden fra 20. desember til 24 desember. Romjula kan jeg slappe av å nyte med fri. også tar jeg jula ut den 1 januar. Jeg syns det er en hyggelig måte å avslutte året på. Ved at jula er i desember. Tidene forandrer seg, sånn har det alltid vært. Nå er jula blitt mindre og mindre kristen her i norge, noe som er bra, fordi kristendom har ingen ting med jula og gjøre. Jul feira vi i Norge lenge før kristendommen kom til Norge. Mange jobber fra mandag til fredag, og har nesten ikke tid til å handle til jul, Da er det godt å være ferdig tidlig. Anonymkode: 0eb4d...374 jeg forstår ikke dette resonnementet. Jobbe mandag til fredag gjør man jo enten det er november eller desember. Hvorfor er det mindre stress å pynte til jul 1. desember enn 23. desember? Jobben er jo den samme uansett når du gjør den. Og vi slapper vel like godt av i romjulen, enten vi pyntet 1. eller 23. desember? det er jo ikke snakk om å bruke romjula på juleforberedelser. Anonymkode: df0a1...614 6
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2019 #16 Skrevet 21. desember 2019 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: jeg forstår ikke dette resonnementet. Jobbe mandag til fredag gjør man jo enten det er november eller desember. Hvorfor er det mindre stress å pynte til jul 1. desember enn 23. desember? Jobben er jo den samme uansett når du gjør den. Og vi slapper vel like godt av i romjulen, enten vi pyntet 1. eller 23. desember? det er jo ikke snakk om å bruke romjula på juleforberedelser. Anonymkode: df0a1...614 20-24 desember må man vakse huset slik at det er klart. Man må fikse gjesterom, og har kanskje allerede julegjester i hus som skal ha oppvartning og oppmerksomhet. Man må ut og handle de siste matvarene, ferskvarer som ikke kan stå i lang tid. Mange har også noen siste innkjøp. Det er avslutninger på jobb/barnehage/skole. Det er familie, naboer og venner som kommer innom med oppmerksomheter, bakst, og for en kopp kaffe. Første helgen i desember er en helg vanlig helg, med ro og tid til å kose seg med pynting. Anonymkode: 93269...7e6 3
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2019 #17 Skrevet 21. desember 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: 20-24 desember må man vakse huset slik at det er klart. Man må fikse gjesterom, og har kanskje allerede julegjester i hus som skal ha oppvartning og oppmerksomhet. Man må ut og handle de siste matvarene, ferskvarer som ikke kan stå i lang tid. Mange har også noen siste innkjøp. Det er avslutninger på jobb/barnehage/skole. Det er familie, naboer og venner som kommer innom med oppmerksomheter, bakst, og for en kopp kaffe. Første helgen i desember er en helg vanlig helg, med ro og tid til å kose seg med pynting. Anonymkode: 93269...7e6 eller - en kaotisk overtidshelg, der barna skal på bortekamp og helgeseminar, og huset er bomba og jula føles langt vekke. Som den takk og pris er!!!!! Anonymkode: df0a1...614 7
Macro Skrevet 21. desember 2019 #18 Skrevet 21. desember 2019 Her er alt fremme mellom 1. des og 1. Jan. Om folk plages av det synes jeg synd på de😂 6
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2019 #19 Skrevet 21. desember 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: men når alle gjør som de ønsker, starter de en trend som i dette tilfellet utvanner gamle tradisjoner. Det kan vi like eller mislike. Men vi kommer ikke forbi at vi lever i et samfunn, der vi påvirker hverandre. Jeg synes det er helt legitimt å diskutere denne trenden, uten å få dumme og ureflekterte svar av typen "jeg gjør som jeg vil i min egen stue". Det er et fenomen som sprer seg, og det er lov å diskutere det. Anonymkode: df0a1...614 Tradisjoner har alltid vært i endring. Forøvrig har jeg vokst opp med at jul begynner 1. desember og slutter 31.desember og jeg er over 40. Du kan jo velge å holde på dine tradisjoner. Anonymkode: 541b8...72f 2
youcancallmejune Skrevet 21. desember 2019 #20 Skrevet 21. desember 2019 Og så? Du står fritt til å kjøre tradisjonelt løp likevel. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå