Gå til innhold

11 uker på vei, er utmattet, samboer skjønner ikke.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De første 3 mnd sov jeg nærmest fra jeg kom fra jobb til neste jobbdag, ble bedre etterhvert. Tenker det kan være lurt å ta han med til legen eller jordmor for bedre forståese, event. Snakke med venner/ familie som har gått gjennom lignende?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 hours ago, AnonymBruker said:

Interessant fenomen dette, du har de gravide som løper halvmaraton frem til uke 20, de som er med på 30 km langrennski til uke 25, de som trener vekter frem til uke 32... Og så har du de kvinner som bare blir såååå slitne i uke 10 som ikke orker annet enn å ligge på sofaen og spille candy crush.

Så lenge det ikke dreier seg om noe fysisk så er det veldig fristende å si at de ligger i hodet, eller så har personen som ikke orker noe fra uke 10 den veldig daffe og slappe typen fra før av. 

Anonymkode: edf62...9c4

Ellers som meg som nesten skammet meg at jeg var så utslitt at jeg presset meg frem til jeg besvimt bak rattet. Heldigvis gikk det bra med meg og ungen, men for all del, vi late gravide prima donnaer bare late som. Ta deg en bolle. 

Anonymkode: 0d250...9ff

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Mango said:

De første 3 mnd sov jeg nærmest fra jeg kom fra jobb til neste jobbdag, ble bedre etterhvert. Tenker det kan være lurt å ta han med til legen eller jordmor for bedre forståese, event. Snakke med venner/ familie som har gått gjennom lignende?

Spørsmålet da er vel hvis han er så evneveik, hvilke andre områder er han evneveik på?

Anonymkode: c23c4...ca8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer med folk som ikke tror at folk kan bli slitne av å være gravide?? Har dere ikke lest noe om svangerskap noen gang? At svangerskap påvirker folk forskjellig? Det er jo velkjent at morgenkvalme er vanlig de første tre månedene. Men noen får ekstrem kvalme som varer hele svangerskapet. Jeg var ikke kvalm et sekund i mitt svangerskap. Betyr det at jeg da antar at ingen andre kan bli kvalme når de er gravide?? Trøtthet står jo som et av de vanligste symptomene i 1. trimester. Folk ser ikke lenger enn sin egen nesetipp.

1. trimester gikk jeg på jobb, gikk hjem og sov en-to timer før jeg spiste middag og var våken kanskje 1 time til før jeg la meg klokka 20-21 på kvelden. Har aldri vært så trøtt som jeg var da. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer med folk som ikke tror at folk kan bli slitne av å være gravide?? Har dere ikke lest noe om svangerskap noen gang? At svangerskap påvirker folk forskjellig? Det er jo velkjent at morgenkvalme er vanlig de første tre månedene. Men noen får ekstrem kvalme som varer hele svangerskapet. Jeg var ikke kvalm et sekund i mitt svangerskap. Betyr det at jeg da antar at ingen andre kan bli kvalme når de er gravide?? Trøtthet står jo som et av de vanligste symptomene i 1. trimester. Folk ser ikke lenger enn sin egen nesetipp.

1. trimester gikk jeg på jobb, gikk hjem og sov en-to timer før jeg spiste middag og var våken kanskje 1 time til før jeg la meg klokka 20-21 på kvelden. Har aldri vært så trøtt som jeg var da. 

Men du må få samboeren din til å lese seg opp litt på svangerskap, HI. Og hvis han har null forståelse så anbefaler jeg deg å ta ham med på legekontroll/helsestasjon så noen andre kan fortelle ham at svangerskap kan være en påkjenning på mange måter. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmålet da er vel hvis han er så evneveik, hvilke andre områder er han evneveik på?

Anonymkode: c23c4...ca8

Jeg er enig i at det er rævva oppførsel, men som man ser etter svar i denne tråden, er han langt fra den eneste til å ikke forstå hvor utmattet man kan bli av å være gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har dere vert på tidlig ul? Kanskje det kan hjelpe? Her skjønte ikke mannen at det var noe før han så det, forståelig nok, er jo vi som kjenner det på kroppen og det vises jo ikke. Etter tidlig ul forsto han at det faktisk var noe i magen og at "latskapen" var der for en grunn :)

Anonymkode: 9c6c7...e2f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Interessant fenomen dette, du har de gravide som løper halvmaraton frem til uke 20, de som er med på 30 km langrennski til uke 25, de som trener vekter frem til uke 32... Og så har du de kvinner som bare blir såååå slitne i uke 10 som ikke orker annet enn å ligge på sofaen og spille candy crush.

Så lenge det ikke dreier seg om noe fysisk så er det veldig fristende å si at de ligger i hodet, eller så har personen som ikke orker noe fra uke 10 den veldig daffe og slappe typen fra før av. 

Anonymkode: edf62...9c4

Selv var jeg i veldig fin form i første trimester. Jeg var ikke kvalm eller kastet opp heller. Betyr det at svangerskapskvalme også bare "ligger i hodet", tenker du? 

"Så lenge det ikke er noe fysisk"? At det vokser et annet menneske inni deg og at hormonbalansen er helt annerledes enn vanlig, er da i høyeste grad fysisk. Hvordan kroppen reagerer på det, er høyst individuelt. Og kan også variere veldig fra svangerskap til svangerskap hos samme person. 

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sov 14-15t i døgnet de første ukene (fra uke 5 og en god periode fremover). Var så sliten og kvalm. Alt av vitaminer osv var fint, men det tar på å gro et annet menneske. Du må ta deg en ordentlig prat med mannen, rolig. Ikke være sur eller noe, bare opplyse han om hvordan det er. Evt ta han med til lege/jordmor som kan snakke med han. Alle svangerskap er forskjellige. Men det blir gjerne bedre etterhvert i andre trimester

Anonymkode: 9bdec...535

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Interessant fenomen dette, du har de gravide som løper halvmaraton frem til uke 20, de som er med på 30 km langrennski til uke 25, de som trener vekter frem til uke 32... Og så har du de kvinner som bare blir såååå slitne i uke 10 som ikke orker annet enn å ligge på sofaen og spille candy crush.

Så lenge det ikke dreier seg om noe fysisk så er det veldig fristende å si at de ligger i hodet, eller så har personen som ikke orker noe fra uke 10 den veldig daffe og slappe typen fra før av. 

Anonymkode: edf62...9c4

I første trimester er det svært vanlig å slite med trøtthet. Jeg jobbet, men var i perioder så sliten og trøtt at jeg nesten la meg ned på gulvet for å sove. Det er ikke enkelt å ha det slik, skal du vite. Jeg jobbet fullt gjennom tre svangerskap, og kan med hånda på hjertet si at første trimester var verst pga trøttheten. Det er kanskje vanskelig å skjønne ettersom svangerskapet vises så godt.

Det må forresten være en svært liten promille gravide som løper halvmaraton frem til uke 20.

Anonymkode: a8f11...6ec

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.12.2019 den 16.12, AnonymBruker skrev:

Du har fortsatt mulighet til å ta abort. ✌️ Gjør det, gjør det slutt, finn en skikkelig fyr og få barn med ham istedet. Dette kommer jo til å gå til helvete uansett, så jeg fatter ikke at du synes dette er en god idé. 

Anonymkode: d306d...9a8

Ja, for det er jo en quick fix å ta abort på er foster på 12 uker når man vil ha barnet. Så frekt å si det til en gravid kvinne! 

Anonymkode: 6acbd...431

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger ved en fil her. Sendte den selv til samboeren min tidlig i svangerskapet for å få han til å forstå litt mer 😊

Screenshot_20181121-163314.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.12.2019 den 15.39, AnonymBruker skrev:

Interessant fenomen dette, du har de gravide som løper halvmaraton frem til uke 20, de som er med på 30 km langrennski til uke 25, de som trener vekter frem til uke 32... Og så har du de kvinner som bare blir såååå slitne i uke 10 som ikke orker annet enn å ligge på sofaen og spille candy crush.

Så lenge det ikke dreier seg om noe fysisk så er det veldig fristende å si at de ligger i hodet, eller så har personen som ikke orker noe fra uke 10 den veldig daffe og slappe typen fra før av. 

Anonymkode: edf62...9c4

Jeg var veldig aktiv før jeg ble gravid. Trente flere ganger i uken, drev med ballidrett, løping og styrke, men så ble jeg dårlig og klarte ikke å trene mer. Det var før jeg visste at det var pga graviditeten.

Alle graviditeter er ulike. Noen får mye kvalme/oppkast, noen blir veldig trøtt og sliten så har vi de som får bekkenløsning, svangerskapsdiabetes osv. Også har vi de som merker veldig lite eller ingenting. 

Det er veldig mye som skjer i en gravid kropp og det er helt naturlig at man blir ekstra sliten, kvalm osv. 

Anonymkode: c6821...faf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 20.12.2019 den 16.12, AnonymBruker skrev:

Du har fortsatt mulighet til å ta abort. ✌️ Gjør det, gjør det slutt, finn en skikkelig fyr og få barn med ham istedet. Dette kommer jo til å gå til helvete uansett, så jeg fatter ikke at du synes dette er en god idé. 

Anonymkode: d306d...9a8

Synes det er drøyt å råde en gravid kvinne til å ta abort. I uke 11. Hva i all verden? Som om det bare er en easy fix? 

Anonymkode: 0e8c1...5f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...