Gå til innhold

11 uker på vei, er utmattet, samboer skjønner ikke.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er veldig vanskelig å sette seg inn i noen andres situasjon når man ikke skjønner. 
han SER ikke hvorfor du er sliten. På samme måte som at mennesker med usynlig sykdom ikke får samme behandling som de som feks sitter i rullestol. 
snakker dere ikke sammen? Da mener jeg «sette seg ned i sofaen å legge kortene på bordet» snakking. Han kan ikke forstå noe han ikke vet. Mannfolk er ikke synske selv om vi damer avogtil tror det. Fordi de «burde vite». Ja de burde det men de gjør ikke det! 
snakker dere ikke ordentlig sammen nå blir det mye verre når barnet kommer og du står opp kl 4 hver dag samt tar alle våkenettene og alt på dagtid. Fordi han regner med du klarer det og fordi du mener han «burde vite». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor i all verden er du sammen, og vil ha barn, med en fyr som ikke klarer å rydde opp etter seg selv? Den oppførselen han viser nå kommer ikke til å bli noe bedre med tiden. 

Blir helt oppgitt over alle damene her som velger å være sammen med idioter uten oppdragelse, når det finnes bra menn der ute. 

Anonymkode: e7032...377

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Interessant fenomen dette, du har de gravide som løper halvmaraton frem til uke 20, de som er med på 30 km langrennski til uke 25, de som trener vekter frem til uke 32... Og så har du de kvinner som bare blir såååå slitne i uke 10 som ikke orker annet enn å ligge på sofaen og spille candy crush.

Så lenge det ikke dreier seg om noe fysisk så er det veldig fristende å si at de ligger i hodet, eller så har personen som ikke orker noe fra uke 10 den veldig daffe og slappe typen fra før av. 

Anonymkode: edf62...9c4

Det er jo ikke etter uke 10 som var verst. Jeg har vært i god form store deler av svangerskapet og stått på på og kost meg i jobb helt frem til permisjonen. Men akkurat i ukene 6-12 ca, så var jeg helt ødelagt. Gjordde ingenting annet enn å ligge på sofaen, sove, spise og jobbe 5 t om dagen. Ble jeg mer sliten, så ble jeg jo bare kjempekvalm, så jeg hadde ikke sjangs!

Anonymkode: 17546...49f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fyr er ellers veldig omsorgsfull, men han skjønner heller ikke helt hvordan man har det som gravid. Legen har sykemeldt meg med hypermesis og har snakket om innleggelse om jeg ikke blir bedre snart. Så hvor mye samboer tror at jeg er dårlig, betyr veldig lite. Men da han fikk høre hva legen mente så hevet han bruka litt, kanskje det ligger noe i det liksom. 

Anonymkode: 9b2ab...bf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hallo! Er 11 uker på vei i dag, og jeg ligger i sofaen med dyne og i morgenkåpe, helt utmatta, skikkelig hjerteklapp og skallebank fordi jeg er så sliten. Samboer skjønner ikke det, han har null forståelse for at jeg er sliten. Når jeg sier til han at jeg er sliten, så kommer han bare med «ja jeg og», og han skal liksom alltid «ha det verre».. synes det er veldig kjipt. Hormonene mine minner meg om når jeg var 12 og fikk min første mens, så det gjør ikke ting noe bedre. Hva kan jeg si til han så han kanskje har LITT forståelse for at jeg ikke orker å gjøre husarbeid i den grad som for noen uker siden, eller orker å sette opp masse ikeamøbler, eller å lage middag kl 21 om kvelden?

første han sier til meg når han kommer hjem fra jobb i dag er «og du har ikke giddi å gjort en dritt i dag eller?», mens jeg har tatt fatt på mat-tallerkenen HANS, melkeglasset HANS, søpla HANS på kjøkkenet liksom... 

Anonymkode: 3b0af...372

Mest sannsynlig er du litt lat fra før, sånn som meg. Sikkert derfor han ikke helt tror deg 😉

Anonymkode: 9b2ab...bf6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært totalt ødelagt mellom uke 6-14 begge gangene. Spydd 7 ganger om dagen, full fest. Ta med typen din til lege/helsestasjon så han få høre av en tredjepart hvor tøft det kan være å gå gravid.

Anonymkode: f3392...8eb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sikkert lurt dere gjør det slutt. Så kan du finne deg en som er mer forståelsesfull og han kan kan finne ei med litt mer tak i. Så blir alle fornøyd👍🏻

Anonymkode: bcb3b...c79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet her er kommunikasjon. Mannen til ts sier at han også er sliten. Ts er sliten fordi hun er gravid, men det betyr jo ikke at mannen hennes ikke kan være det av andre grunner.

Her synes jeg begge to oppfører seg litt underlig. Det handler om å se hverandre. Ts har ikke monopol på omsorg og det å være sliten. Her må begge sette seg ned å snakke med hverandre om forventninger. 

Anonymkode: ad4f9...d33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rart mannen til TS ikke tror henne når kvinner som selv har vært gravide betviler det. Jeg ble gravid som 18 åring, gikk på vdg skole, jeg var på skolen, spydde i hvert friminutt og resten av dagen, samtidig som jeg hadde den verste "narkolepsi" følelsen ever, jeg sov og sov, den trettheten har jeg aldri opplevd hverken før eller siden. Når første trimester var over var jeg i kjempeform, gikk turer og trente daglig, tok eksamen 3 uker før fødsel. Så den trettheten man har i begynnelsen sier lite om resten av svangerskapet. 

Anonymkode: 063de...1e6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet her er kommunikasjon. Mannen til ts sier at han også er sliten. Ts er sliten fordi hun er gravid, men det betyr jo ikke at mannen hennes ikke kan være det av andre grunner.

Her synes jeg begge to oppfører seg litt underlig. Det handler om å se hverandre. Ts har ikke monopol på omsorg og det å være sliten. Her må begge sette seg ned å snakke med hverandre om forventninger. 

Anonymkode: ad4f9...d33

Mannen klarer vel å rydde bort etter sitt måltid. Da kunne ts brukt sin lille energi på andre områder. 

Anonymkode: 9b2ab...bf6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortell han at all energien du har brukes til å produsere et menneske. 

Jeg var helt utmattet frem til uke 12/13. Så ble jeg meg selv igjen. Før det sakte men sikkert ble en snegle av meg fra sånn 33-34-ish når alt var vondt og trangt. Får håpe du snart kommer deg til hektene igjen. Det er veldig vanlig å være utslitt de første 12 ukene. 

Anonymkode: 788c1...90e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet her er kommunikasjon. Mannen til ts sier at han også er sliten. Ts er sliten fordi hun er gravid, men det betyr jo ikke at mannen hennes ikke kan være det av andre grunner.

Her synes jeg begge to oppfører seg litt underlig. Det handler om å se hverandre. Ts har ikke monopol på omsorg og det å være sliten. Her må begge sette seg ned å snakke med hverandre om forventninger. 

Anonymkode: ad4f9...d33

Dette tror jeg på. 
Blir man ikke forstått forstår man ikke heller selv.... mangel på kommunikasjon her. Garantert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mannen klarer vel å rydde bort etter sitt måltid. Da kunne ts brukt sin lille energi på andre områder. 

Anonymkode: 9b2ab...bf6

Joda, mannen bør helt klart rydde vekk etter sitt måltid. Men han kan være sliten etter en lang dag på jobben. Det jeg reagerer på her er at det virker som mange mener at siden ts er gravid så har hun monopol på å være sliten. Jeg synes de begge bør begynne å forstå hverandre og ikke bare peke på den andre.

Anonymkode: ad4f9...d33

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, mannen bør helt klart rydde vekk etter sitt måltid. Men han kan være sliten etter en lang dag på jobben. Det jeg reagerer på her er at det virker som mange mener at siden ts er gravid så har hun monopol på å være sliten. Jeg synes de begge bør begynne å forstå hverandre og ikke bare peke på den andre.

Anonymkode: ad4f9...d33

Man er vel aldri så sliten at man ikke klarer å vise litt hjemme? Enten bør mannen finne en annen type jobb eller sjekke seg for mangler. 

Anonymkode: 9b2ab...bf6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han trenger faktisk ikke forstå. Han må akseptere og respektere. 

Ta ham med på en jordmorkontroll. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg syns han høres usympatisk ut, så skal man ikke skimse av at menn reagerer forskjellig når kjæresten er gravid. 

Vet om en som ble så sjalu og misunnelig på kjæresten fordi hun fikk all oppmerksomheten. Var en periode han vare mye sur og ikke gadd å hjelpe. Hun forstod ikke hvorfor han var så slem og konfronterte han med det. Og da innrømmet han grunnen. Hun forklarte han da at det ikke er så mye hun får gjort, hun var desverre kvinnen og må ta alt. Men at hun skulle bli flinkere til å inkludere han, noe han satte pris på. Når hun sa dette var jeg som venninne også flinkere til å spørre han om ting og tang rundt graviditeten. Han ønsket nytt barn etter fødsel:) 

Kanskje du kan prøve å fortelle han hva du går gjennom om dagen, og spørre han hva han føler og tenker?:) Du gjør jo ikke dette med vilje, og han vet at du ikke er sånn som person. 

Anonymkode: 44678...234

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

22 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

Han trenger faktisk ikke forstå. Han må akseptere og respektere. 

Ta ham med på en jordmorkontroll. 

Det var det jeg også ville foreslå. Bestill en jordmortime om ikke alt for lenge (Rett etter nyttår?) der du snakker ut om hvordan du har det, hvor sliten du er o.l. Du kan spørre jordmor om dette er normalt. - Og det er det jo! Jeg er nå i uke 15, og det er kun de siste ukene at jeg har greid å være med på noe som helst "ekstra" annet enn det høyst nødvendige. Uke 6-12 var jeg så usigelig sliten. Noen ganger måtte jeg kapitulere rundt middagsbordet, og gå å legge meg på sofaen en times tid før jeg orket å sitte og spise resten av måltidet.

Nå fungerer jeg bedre, MEN det er fortsatt slik at en time med husarbeid sliter meg totalt ut. En tur på butikken gjør at jeg må hvile resten av kvelden. Slik har jeg aldri hatt det før! Og det sitter ikke i hodet mitt. 

La jordmor få forklare, så vil dette kanskje gå inn hos mannen din også. 

Anonymkode: 8595b...6ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Interessant fenomen dette, du har de gravide som løper halvmaraton frem til uke 20, de som er med på 30 km langrennski til uke 25, de som trener vekter frem til uke 32... Og så har du de kvinner som bare blir såååå slitne i uke 10 som ikke orker annet enn å ligge på sofaen og spille candy crush.

Så lenge det ikke dreier seg om noe fysisk så er det veldig fristende å si at de ligger i hodet, eller så har personen som ikke orker noe fra uke 10 den veldig daffe og slappe typen fra før av. 

Anonymkode: edf62...9c4

Eh nei? Jeg har trent 6 dager i uken de siste 15 årene. Ble gravid. Orket ingenting annet enn jobben min fra uke 6 til uke 13. La meg nesten med en gang jeg kom hjem fra jobb. Etter uke 13 ble jeg bedre og kunne trene nesten som normalt igjen. Og allerede når barnet var fire uker var jeg på løpetur. I andre graviditet skjedde nøyaktig det samme. I uke 13 løsnet det og jeg kunne trene igjen. Og jeg løp fire uker etter fødsel. 

Anonymkode: d9de5...d0a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke den skarpeste kniven i skuffen du har funnet deg nei. det kan man vel trygt si :klaske:

Anonymkode: c23c4...ca8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen din burde få opp øynene og avlaste deg mer og kanskje ikke forvente sex heller når du er så sliten.. 

Anonymkode: 2b9b4...525

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...