Gå til innhold

Lege oppfordrer til selvmord?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Parasuicidal atferd skal faktisk møtes med ansvarliggjøring. Det var dette legen gjorde - spilte ballen tilbake til henne for å påpeke at hvis hun gjør noe så dumt så er det hennes valg og hennes rett. Trusler er noe helsepersonell blir jævlig lei av, og ikke noe som blir belønnet. 

Anonymkode: 1387b...a82

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun hadde allerede tatt Max dose av Paracet og Ibux og fikk beskjed om og ta mer.. 

Anonymkode: 94734...b7b

Nei, hun fikk ikke beskjed om å ta mer, hun fikk et tilsvar på trusselen sin om å skade seg selv i den hensikt av å få viljen sin. 

Anonymkode: 3c980...428

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, hun fikk ikke beskjed om å ta mer, hun fikk et tilsvar på trusselen sin om å skade seg selv i den hensikt av å få viljen sin. 

Jo det gjorde hun 😂 Hu sa jeg har tatt Paracet og Ibux uten virkning, og da ba han hun om og ta mer. Da sa hun at hun allerede hadde tatt maxdose og fikk beskjed om og ta mer. Var jo da hun sa hu kommer tilbake når hun har tatt overdose så kanskje hun får hjelp da. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jo det gjorde hun 😂 Hu sa jeg har tatt Paracet og Ibux uten virkning, og da ba han hun om og ta mer. Da sa hun at hun allerede hadde tatt maxdose og fikk beskjed om og ta mer. Var jo da hun sa hu kommer tilbake når hun har tatt overdose så kanskje hun får hjelp da. 

Men i alle pakningsvedlegg står det da noe om «husk at legen din kan ha bedt deg bruke medikamentene på en annen måte, bla bla bla, lytt til legen din».

Ergo - hvis din venninne har tatt maksimal dose kan det fortsatt være forsvarlig å øke dosen. Det er legens vurdering. 

Anonymkode: b5a0b...2cd

• Liker 7
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker said:

Hun hadde allerede tatt Max dose av Paracet og Ibux og fikk beskjed om og ta mer.. 

37 minutter siden, AnonymBruker said:

34 minutter siden, AnonymBruker said:

For det første: Det står ingen steder om at hun hadde nådd maksimal døgndose. Dette er det som står av informasjon om saken:

On 12/16/2019 at 9:35 PM, AnonymBruker said:

Hun hadde allerede tatt en del smertestillende(Paracet og Ibux)uten effekt, fikk beskjed om og ta mer isåfall. Og legen sa jeg skriver ikke noe ut til deg, da sa hun det at hun skulle ta så mye at det ble overdose da

Hvor står det hvilken dose hun har tatt? Det står definitivt ikke at hun har nådd maksdose.

For det andre: Det er ingen tin gi veien for at en lege kan forordne en annen dosering enn den felleskatalog/pakningsvedlegg oppgir som maksimal, men dette krever særskilt vurdering, og at man forstår hva man driver med. Doseringene som er oppgitt i felleskatalogen er basert på standardparametre og doser som under praktisk talt alle omstendigheter er trygge. Maksimal døgndose kan økes i korteperioder dersom det vurderes nødvendig, så fremt man ikke overskrider toksiske doser. Ved slike vurderinger må man basere doseringen på pasientens vekt, almentilstand og sykehistorie. Ved veldig høye doser eller lang varighet, må man også følge med på en del parametre, f. eks. ved regelmessige blodprøver av relevante markører.

Det er fint om vi kan lese hva som skrives før vi svarer. Det står ikke at hun hadde tatt maksdose. Det står heller ikke at hun fikk beskjed om å ta mer, men om at hun kunne ta mer. Her valgte pasienten å gå bort fra å være samarbeidsvillig, og forsøkte å true til seg en resept ved å henvise til et intendert selvdrap. Det kan selvsagt ingen lege etterkomme. Han handlet helt riktig, og gav klar beskjed om at en slik handling er noe pasienten selv må ta ansvar for, og at det ikke nytter å henvise til den slags for å få det som man vil. Og man kan selvsagt ikke skrive ut potente medikamenter til en pasient som nettopp har uttrykt et selvmordsforsett - uansett om man oppfatter det som reelt eller ikke. Dersom denne legen hadde grunn til å tro at det lå noe bak forsettet, ville han ha gått inn i den problematikken og vurdert videre tiltak. Han har handlet forbilledlig, slik alle leger skal.

Eller mener man at han skulle ha skrevet følgende passus i journal:

"pas. har mulig costafraktur. Sterk subjektiv opplevelse av smerte, med affeksjon av resp./smertefull inspirasjon. Har tatt mindre dose paracetamol i kombinasjon med ibuprofen. Anbefaler doseøkning, men pas. vil ha sterkere analgetika og truer med suicid. Skriver derfor ut oxycontin 10 mgx2 og oxynorm 5 mg for gj. br. smerte."

Hvordan ville det fortone seg ved et tilsyn, tror dere?

Anonymkode: d2e3e...8c9

• Liker 9
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For det første: Det står ingen steder om at hun hadde nådd maksimal døgndose. Dette er det som står av informasjon om saken:

Hvor står det hvilken dose hun har tatt? Det står definitivt ikke at hun har nådd maksdose.

For det andre: Det er ingen tin gi veien for at en lege kan forordne en annen dosering enn den felleskatalog/pakningsvedlegg oppgir som maksimal, men dette krever særskilt vurdering, og at man forstår hva man driver med. Doseringene som er oppgitt i felleskatalogen er basert på standardparametre og doser som under praktisk talt alle omstendigheter er trygge. Maksimal døgndose kan økes i korteperioder dersom det vurderes nødvendig, så fremt man ikke overskrider toksiske doser. Ved slike vurderinger må man basere doseringen på pasientens vekt, almentilstand og sykehistorie. Ved veldig høye doser eller lang varighet, må man også følge med på en del parametre, f. eks. ved regelmessige blodprøver av relevante markører.

Det er fint om vi kan lese hva som skrives før vi svarer. Det står ikke at hun hadde tatt maksdose. Det står heller ikke at hun fikk beskjed om å ta mer, men om at hun kunne ta mer. Her valgte pasienten å gå bort fra å være samarbeidsvillig, og forsøkte å true til seg en resept ved å henvise til et intendert selvdrap. Det kan selvsagt ingen lege etterkomme. Han handlet helt riktig, og gav klar beskjed om at en slik handling er noe pasienten selv må ta ansvar for, og at det ikke nytter å henvise til den slags for å få det som man vil. Og man kan selvsagt ikke skrive ut potente medikamenter til en pasient som nettopp har uttrykt et selvmordsforsett - uansett om man oppfatter det som reelt eller ikke. Dersom denne legen hadde grunn til å tro at det lå noe bak forsettet, ville han ha gått inn i den problematikken og vurdert videre tiltak. Han har handlet forbilledlig, slik alle leger skal.

Eller mener man at han skulle ha skrevet følgende passus i journal:

"pas. har mulig costafraktur. Sterk subjektiv opplevelse av smerte, med affeksjon av resp./smertefull inspirasjon. Har tatt mindre dose paracetamol i kombinasjon med ibuprofen. Anbefaler doseøkning, men pas. vil ha sterkere analgetika og truer med suicid. Skriver derfor ut oxycontin 10 mgx2 og oxynorm 5 mg for gj. br. smerte."

Hvordan ville det fortone seg ved et tilsyn, tror dere?

Godt skrevet innlegg.

Anonymkode: 1387b...a82

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Slik du beskriver situasjonen her, ser jeg faktisk ingen selvmordstrussel. 

Overdose er ikke nødvendigvis dødelig, men det skaper en situasjon med skader. 

Legen vurderte dose bruken opp mot pasienten og tillot denne å øke dosen. 

Pasienten svarte med å anta det ville forårsake overdose og skade. 

Legen insisterte på at så ikke ville skje. 

Jeg stusser også på at du som tilstedeværende venninne ikke reagerte på legen der og da, om dette var så voldsomt. Jeg gjør meg mine tanker om antall personer tilstede under konsultasjonen, men avstår fra å dele disse da det vil falle inn under brukerdebatt eller spekulasjoner. 

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Hun er i gode hender, vært hos fastlegen og fått hjelp. Det var ikke fastlegen hennes hun var hos første gangen. 

Nå gir du meg et bestemt inntrykk av at hele tråden er oppkonstruert.

Vi har vel i hvert fall fått slått i hjel noen feilaktige oppfatninger, om ikke annet.

• Liker 2
Skrevet

Begge to har oppført seg barnslig og passivt-aggressivt. Hun først, ved å true med overdose, legen etterpå med sin sarkastiske og hånlige kommentar som indirekte betyr :bare ta overdose, jeg gir blaffen.. Jeg skjønner at legen ble provosert av trusselen, men legen er den profesjonelle i denne situasjonen og skal oppføre seg deretter.

I et lege-pasientforhold er legen den sterke part og pasienten den svake, her er det et asymmetrisk maktforhold i bunn, dermed kan man ikke vurdere oppførselen deres likt. Legen har et ansvar i situasjonen som ikke pasienten har, og skal oppføre seg deretter. Sarkasme er selvsagt hverken profesjonelt eller greit, det er motbydelig oppførsel, rett og slett. Og enda verre når det kommer fra en i en maktposisjon. 

Skrevet

Jeg tror ikke lenger denne tråden er knyttet til en reell hendelse. Jeg tror den er laget for å sette leger i dårlig lys. Når det feilet, begynte historien å endre seg...

• Liker 4
Skrevet

Jeg vil bare oppfordre TS til neste gang hun skal lage en tråd - kom med all relevant informasjon i det første innlegget. Når det kommer nye opplysninger en rekke ganger som endrer hele problemstillingen, så er det både lite troverdig og helt umulig å svare konstruktivt på.  

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke lenger denne tråden er knyttet til en reell hendelse. Jeg tror den er laget for å sette leger i dårlig lys. Når det feilet, begynte historien å endre seg...

Du kan godt få lov til og snakke med meg ikke anonym, hvis du ikke stoler på denne hendelsen? Jeg setter ikke leger i et dårlig lys, det er mange gode leger absolutt. Jeg elsker legen min mer eller mindre. Alltid noen dårlige og det er det i ett hvert yrke, ser jo nå at saken er verre enn som så, da det burde vært en reaksjon på hvor mye Paracet som var tatt allerede. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil bare oppfordre TS til neste gang hun skal lage en tråd - kom med all relevant informasjon i det første innlegget. Når det kommer nye opplysninger en rekke ganger som endrer hele problemstillingen, så er det både lite troverdig og helt umulig å svare konstruktivt på.  

Ja helt enig! Skal ta til meg det til en annen gang, ikke så flink til og tenke på alt som kan være relevant. Og med tanke på den tråden her burde jeg selvfølgelig tatt med i regningen at hvor mye Paracet hun hadde tatt allerede var relevant med tanke på at han ba hu ta mer. 

Skrevet

Men da vet jeg værtfall at dette er noe det burde sendes klage på. Takk for svar. 

Skrevet

Ryddet for innlegg om medisindosering. 

_popcorn_, mod

Skrevet

Tror på det jeg. De gir jo faen på dps at folk ikke orker mer og tar livet sitt. Så finnes sikkert leger også som ikke bryr seg. De er bare glad til å bli kvitt pasienter.

Skrevet

Hvis dette er sant, bør han miste autorisasjonen. 

Anonymkode: b2b63...e65

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvis dette er sant, bør han miste autorisasjonen. 

Anonymkode: b2b63...e65

Det er ikke sant. Her er det blitt moderert bort informasjon som soleklart viste at dette ikke kunne være en reell hendelse. Ingen lege ville latt være å reagere på det som ble beskrevet som en direkte intox ved konsultasjon. Og historien har forandret seg hele veien.

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke sant. Her er det blitt moderert bort informasjon som soleklart viste at dette ikke kunne være en reell hendelse. Ingen lege ville latt være å reagere på det som ble beskrevet som en direkte intox ved konsultasjon. Og historien har forandret seg hele veien.

Hva vet du om det?

Skrevet
1 hour ago, Warrior said:

Hva vet du om det?

Det vet jeg veldig mye om, i kraft av å ha inngående kjennskap til paracetamolforgiftninger. Det er informasjon som er moderert bort her, men hvis historien stemmer, ville pasienten ha blitt hasteinnlagt, og det ville blitt sendt avviksmelding til helsetilsynet umiddelbart. Hvis man skal lyve, bør man vite nok om det man lyver om til at det virker troverdig. Her er det i tillegg en historie som forandrer seg for hver gang det kommer nye spørsmål og opplysninger om normal prosedyre. Bare det at kritiske opplysninger kom helt til slutt, er nok i seg selv. Skal man konstruere en slik historie, bør det viktigste komme først. Det er ikke noe man tilfeldigvis glemmer.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...