AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #21 Skrevet 16. desember 2019 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun hadde allerede tatt en del smertestillende(Paracet og Ibux)uten effekt, fikk beskjed om og ta mer isåfall. Og legen sa jeg skriver ikke noe ut til deg, da sa hun det at hun skulle ta så mye at det ble overdose da. Så hun kunne få hjelp, hun hadde sterke smerter i ribbeina lurte på om det kunne være brista. Hadde vondt når hun pusta også men fikk beskjed om og hvile. Var tilstede under hele samtalen siden hun har angst for og reise til lege, ville hun ha med meg. Men om du ikke tror på det viser jo det at det at det er ganske alvorlig og noe som ikke skjer ofte.. Anonymkode: 94734...b7b Så det du sier er at din venninne truet med å ta en overdose dersom hun ikke fikk sterke smertestillende tabletter som hun er avhengig av? Ok, legen burde håndtert det ved å gjøre det klart at trusler ikke vil gi henne tabletter. Og så burde han skrevet ut en resept på døgndose (utlevering av dagens dose ved personlig oppmøte på apotek - hver, jævla, dag) Fastleger møter truende pasienter hver eneste dag. De blir nok lei, Ts. Joda, din venninne burde ha vært til psykolog og avrusing. Men både vi, du, venninna og fastlegen vet at det er mer trolig å dø i kø. Vi kan like det erller mislike det - men smertepasienter er ikke attraktive pasienter. Og det kan du takke de du stemte på i valget for, ikke fastlegen. Anonymkode: 45e84...73d 5
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #22 Skrevet 16. desember 2019 «Ja da får du bare gjøre det da» er ingen oppfordring. Legen sier tross alt bare at hun står fritt til å gjøre som hun vil. Venninnen din oppførte seg veldig barnslig. Anonymkode: 99670...1fe 21
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #23 Skrevet 16. desember 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så det du sier er at din venninne truet med å ta en overdose dersom hun ikke fikk sterke smertestillende tabletter som hun er avhengig av? Ok, legen burde håndtert det ved å gjøre det klart at trusler ikke vil gi henne tabletter. Og så burde han skrevet ut en resept på døgndose (utlevering av dagens dose ved personlig oppmøte på apotek - hver, jævla, dag) Fastleger møter truende pasienter hver eneste dag. De blir nok lei, Ts. Joda, din venninne burde ha vært til psykolog og avrusing. Men både vi, du, venninna og fastlegen vet at det er mer trolig å dø i kø. Vi kan like det erller mislike det - men smertepasienter er ikke attraktive pasienter. Og det kan du takke de du stemte på i valget for, ikke fastlegen. Anonymkode: 45e84...73d Hun er ikke rusavhengig? Hun var i store smerter og desperat etter noe hjelp etter flere dager uten søvn fra mitt syn. Hun burde vært til psykolog ja for og få hjelp med psyken sin din. Og er vell kanskje noe han burde hjelpet til med der og da. Da jeg ikke får gjort annet en og råde henne. Vet hun har vært på dps og blitt skrive ut som frisk flere ganger, men er jo tydelig at hun sliter. Og virker meningsløst og bli skrive ut av systemet flere ganger sikkert. Avrusning hadde vært meningsløst for og ikke glemme hun hadde mistet jobben og enda mer av psyken hadde vell gått i dass. Anonymkode: 94734...b7b
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #24 Skrevet 16. desember 2019 Dette kan umulig være sant. Enten har hun misforstått elller så har hun forvrengt sannheten til deg. Hun ser ut til å kunne gjøre begge deler, ettersom hun truer med å ta livet sitt foran fastlegen. Anonymkode: 3fa5f...133
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #25 Skrevet 16. desember 2019 Tipper pasienten har kommet med 59 selvmordstrusler tidligere, psykiatrien anser henne ikke som selvmordskandidat. Diagnos på jenta? Anonymkode: de336...ab0 6
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2019 #26 Skrevet 16. desember 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Hun hadde allerede tatt en del smertestillende(Paracet og Ibux)uten effekt, fikk beskjed om og ta mer isåfall. Og legen sa jeg skriver ikke noe ut til deg, da sa hun det at hun skulle ta så mye at det ble overdose da. Så hun kunne få hjelp, hun hadde sterke smerter i ribbeina lurte på om det kunne være brista. Hadde vondt når hun pusta også men fikk beskjed om og hvile. Var tilstede under hele samtalen siden hun har angst for og reise til lege, ville hun ha med meg. Men om du ikke tror på det viser jo det at det at det er ganske alvorlig og noe som ikke skjer ofte.. Anonymkode: 94734...b7b Ved mistanke om brudd/bruíst i ribben, og det ikke foreligger indkasjon på perforasjon av lunge eller pleura, og pasienten har normal O2-metning, er det ikke noen behandling utover ro og hvile. Ved å true med selvmord, fjerner man effektivt en hver mulighet til å få utskrevet noe sterkere smertestillende. 58 minutter siden, Gorilla said: Denne legen høres ikke helt god ut. Selvsagt skal man hjelpe en pasient som kommer i store smerter og sliter med å puste. Dessverre er mange leger slepphendte og konkluderer for lett med at ingenting kan gjøres. Bekymringsverdig! Denne legen har gjort alt helt riktig. Ribbensbrudd er det ikke noe å gjøre med, så fremt bruddflatene ligger inntil hverandre og er stabile, og det ikke er perforasjon til lunge. Det er smertefullt, og gjør pusting smertefullt også, men det er ikke noe særlig man kan gjøre med det. Pasientens reaksjon tilsier at det er helt riktig å ikke skrive ut noe mer potent til henne. Man kan ikke forsvare å skrive ut potente analgetika til pasienter med selvmordstrusler. Det er simpelthen uforsvarlig. 38 minutter siden, AnonymBruker said: For en dårlig lege, det er så og si umulig å ta overdose på ibux og paracet det eneste du gjør er å ødelegge leveren din sakte, men sikkert. Bare sånn obs😆 - men for å være seriøs, bytt lege med engang. Tydelig at denne legen ikke er kompetent i det hele tatt. Anonymkode: 1c1cc...35d Denne legen har fulgt vanlige retningslinjer, og er slett ikke dårlig. Dersom han hadde mistenkt at selvmordstrusselen var reell, hadde han satt i verk adekvate tiltak. Det er viktig å ikke gi etter for slike trusler. Jeg skal ikke gå for mye inn i farmakologien, men paracetamol er svært giftig, og forårsaker mange dødsfall ved overdosering hvert eneste år. Mere informasjon enn det, synes jeg ikke det er forsvarlig å gi. Anonymkode: d2e3e...8c9 16
Sirah Skrevet 16. desember 2019 #27 Skrevet 16. desember 2019 Ærlig talt, man får ikke sterke smertestillende pga mistanke om ribbeinsbrudd. Det er dritvondt ja, men hun får gjøre som alle andre: Ta det med ro på sofaen. Det høres ut som om det ikke er første gangen hun har vært hos legen og tigd om sterke smertestillende..... Upassende sagt av legen ja, men leger er bare mennesker de også og på et tidspunkt så går de vel lei... 5
Purple_Pixiedust Skrevet 16. desember 2019 #28 Skrevet 16. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tipper pasienten har kommet med 59 selvmordstrusler tidligere, psykiatrien anser henne ikke som selvmordskandidat. Diagnos på jenta? Anonymkode: de336...ab0 Det kan virke sannsynlig i og med at hun har vært på, og blitt skrevet ut av DPS flere ganger. Jeg blir tatt alvorlig rundt egen selvmordsproblematikk nettopp fordi det blir vurdert som reell fare. Men jeg truer heller aldri med selvmord for at jeg ikke får det som jeg vil. Kommer jeg i en suicidal periode og kjenner jeg er i ferd med å miste kontroll så drar jeg til legen og forteller hvordan det står til og da får jeg forebyggende akuttinnleggelse. Men så har jeg nesten mister livet i selvmord og ligget i koma på grunn av det også. Hun trenger jo åpenbart hjelp, men å få viljen sin for at hun truer med selvmord ved overdose på Paracet og Ibux (!) er definitivt ikke rett hjelp. 4
Kjæregutt Skrevet 17. desember 2019 #29 Skrevet 17. desember 2019 (endret) 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Parcet og Ibux er ikke det beste med tanke på selvmord, kan få leversvikt og lignende, men tar laaaang tid. Var nok derfor legen sa slik også da det ikke er noen fare. Dette er sant. Kanskje du snakker om Parcet. Men for høyt forbruk kan føre til en dårlig opplevelse hos personen, hovedsakelig Ibux. Endret 17. desember 2019 av Kjæregutt
Kjæregutt Skrevet 17. desember 2019 #30 Skrevet 17. desember 2019 (endret) 19 minutter siden, Kjæregutt skrev: Var nok derfor legen sa slik også da det ikke er noen fare. Noen statistikk: Rundt 260 personer dør av overdose hvert år i Norge. Norge sank 13 prosentpoengene siden 2017 hvor det var 247 overdosedødsfall i landet. Dette er et problem som rammer hele Europa der det er 9000 mennesker som mister livet pga overdoser med medikamenter, osv. Selv om dette er ikke noen fare, ingen lege skal si dette til pasienten. Våre meninger kan være en annen persons martyrium. Endret 17. desember 2019 av Kjæregutt
The Kitten Skrevet 17. desember 2019 #31 Skrevet 17. desember 2019 Hvordan skal hun ha brister ribbeina?
Purple_Pixiedust Skrevet 17. desember 2019 #32 Skrevet 17. desember 2019 1 time siden, Kjæregutt skrev: Noen statistikk: Rundt 260 personer dør av overdose hvert år i Norge. Norge sank 13 prosentpoengene siden 2017 hvor det var 247 overdosedødsfall i landet. Dette er et problem som rammer hele Europa der det er 9000 mennesker som mister livet pga overdoser med medikamenter, osv. Selv om dette er ikke noen fare, ingen lege skal si dette til pasienten. Våre meninger kan være en annen persons martyrium. Det er ikke overdoser på Paracet og Ibux.
Kjæregutt Skrevet 17. desember 2019 #33 Skrevet 17. desember 2019 (endret) 4 minutter siden, Purple_Pixiedust skrev: Det er ikke overdoser på Paracet og Ibux. Ja, det er. "Men det som ofte skjer er at folk overlever men får alvorlige skader, f.eks. på leveren og andre indre organer." Endret 17. desember 2019 av Kjæregutt
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2019 #34 Skrevet 17. desember 2019 5 hours ago, Kjæregutt said: Dette er sant. Kanskje du snakker om Parcet. Men for høyt forbruk kan føre til en dårlig opplevelse hos personen, hovedsakelig Ibux. Hva er det egentlig du kommenterer? Paracet er et meget farlig medikament, og vi har sett mange selvmord med dette. I terapeutiske doser tolereres det godt. Når man kommer over en kritisk dosering, vil en giftig metabolitt, n-acetyl-p-benzo-quinone-imine (NAPQI) akkumulere i leveren, og dette fører til alvorlig leverskade og dødsfall om det ikke behandles. I hvilke doser dette skjer, synes jeg ikke er forsvarlig å poste her. Ibux er ikke like giftig, men vil ha svært negativ påvirkning på en paracetamolforgiftning. Dessuten er ibux kontraindisert ved bruddskader, fordi det forsinker tilhelingen av bruddet. 5 hours ago, Kjæregutt said: Noen statistikk: Rundt 260 personer dør av overdose hvert år i Norge. Norge sank 13 prosentpoengene siden 2017 hvor det var 247 overdosedødsfall i landet. Dette er et problem som rammer hele Europa der det er 9000 mennesker som mister livet pga overdoser med medikamenter, osv. Selv om dette er ikke noen fare, ingen lege skal si dette til pasienten. Våre meninger kan være en annen persons martyrium. Dette er ikke tallene for paracetamol. Dødstallene er relativt lave, og det skyldes at forgiftningen tar tid, og de fleste blir behandlet i sykehus. Alvorlige paracetamolforgiftninger resulterer oftest i betydelig redusert leverfunksjon, med dertil hørende reduksjon i livskvalitet og utfoldelse. Det er vanskelig å vise til eksakte dødstall, da det er ulike måter å registrere dette på, men man kan regne ca. 3-11 dødsfall pr. år. Det reelle tallet er antagelig betydelig høyere. Antall innleggelser for paracetamolforgiftninger er veldig mye høyere, antagelig rundt 900-1500 pr. år. Paracetamol burde etter min oppfatning ikke selges reseptfritt. Mer informasjon kan sees her: https://admin.farmatid.no/sites/default/files/atoms/files/vit_art_andrew_2012.pdf Merk diagrammet i fig. 1, side 32. Anonymkode: d2e3e...8c9 3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2019 #35 Skrevet 17. desember 2019 Min psykiater er bekymret for at jeg skal begå selvmord og tenkte i utgangspunktet på paracetamol. Man overlater for mye til tilfeldigheter for at det er noe jeg kunne ha vurdert, men det er ikke en ufarlig medisin ved svært høye doser og i kombinasjon med andre medisiner. Det er svært upassende å bagatellisere overdose av paracetamol. Når det er sagt er det forskjell på å oppfordre til selvmord og å si at pasienten sitter med valget selv. Min psykiater sier flere ganger at han er redd og bekymret for meg, har lagt meg inn, forteller at jeg ikke burde ta livet mitt og kaste det jeg har kjøpt inn. Samtidig sier han at valget er mitt, at han ikke kan forhindre meg til alle døgnets tider og at jeg heller burde ta valget når jeg er på et bedre sted, og hvis jeg da fortsatt ønsker å ta livet mitt får jeg ta beslutningen da i stedet for når jeg er så langt nede. Han oppfordrer meg ikke til selvmord - han bare konstaterer fakta og gir meg ansvar for mitt eget liv samtidig som han forsøker å få meg til å kjempe selv og griper inn når det er akutt. Anonymkode: 8b0d8...3dd 5
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2019 #36 Skrevet 17. desember 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Min psykiater er bekymret for at jeg skal begå selvmord og tenkte i utgangspunktet på paracetamol. Man overlater for mye til tilfeldigheter for at det er noe jeg kunne ha vurdert, men det er ikke en ufarlig medisin ved svært høye doser og i kombinasjon med andre medisiner. Det er svært upassende å bagatellisere overdose av paracetamol. Når det er sagt er det forskjell på å oppfordre til selvmord og å si at pasienten sitter med valget selv. Min psykiater sier flere ganger at han er redd og bekymret for meg, har lagt meg inn, forteller at jeg ikke burde ta livet mitt og kaste det jeg har kjøpt inn. Samtidig sier han at valget er mitt, at han ikke kan forhindre meg til alle døgnets tider og at jeg heller burde ta valget når jeg er på et bedre sted, og hvis jeg da fortsatt ønsker å ta livet mitt får jeg ta beslutningen da i stedet for når jeg er så langt nede. Han oppfordrer meg ikke til selvmord - han bare konstaterer fakta og gir meg ansvar for mitt eget liv samtidig som han forsøker å få meg til å kjempe selv og griper inn når det er akutt. Anonymkode: 8b0d8...3dd Han hørtes ut som en god en, men jeg mener kanskje det er forskjell han sier ho at disse valgene burde du ta senere ikke når du er langt nede, han vet jo at når du har det bra så kommer nok ikke til og gjøre det. Er en annen sak om du er langt nede og sier dette, og han sier ja det kan du godt gjøre 😅 psykiatrikeren din virker jo flink til og ha perpektiv og forebygge utifra det jeg ser 😊 Anonymkode: 94734...b7b
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2019 #37 Skrevet 17. desember 2019 Tja, å si «da får du bare gjøre det» er IKKE en oppfordring, men en måte å si at «det hjelper ikke å true med det». Tenker at legen gjerne kunne uttrykt seg på en bedre måte, ved å si noe ala «jeg forstår at du er opprørt og har vondt, men jeg kan ikke skrive ut sterkere smertestillende til deg». Men leger kan selvsagt ikke gi etter for slike trusler. Leger er nok dessuten ganske vant til å bli truet av pasienter som ikke får viljen sin... Og de må vurdere om det er reell fare eller ikke. Det er jo veldig drøyt å klikke på legen og true med å ta overdose på grunn av en mistanke om brudd i et ribbein. Klart det er vondt, men likevel. Glad jeg ikke er lege og må svare «det perfekte svaret» på alle sprø krav og reaksjoner fra pasienter, forresten. Anonymkode: b5a0b...2cd 5
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2019 #38 Skrevet 17. desember 2019 Hun kom med en trassig trussel, og da svarer man på det. Hn oppfordret ikke til det, hn anerkjente at det var hennes valg men da også hennes konsekvens. Hva skulle hn gjort? Gitt henne det hun ba om? Anonymkode: edac6...68a 7
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2019 #39 Skrevet 17. desember 2019 23 timer siden, Gorilla skrev: Denne legen høres ikke helt god ut. Selvsagt skal man hjelpe en pasient som kommer i store smerter og sliter med å puste. Dessverre er mange leger slepphendte og konkluderer for lett med at ingenting kan gjøres. Bekymringsverdig! Du trekker konklusjoner veldig raskt her. Man skriver ikke ut legemidler som paralgin forte, tramadol og oxynorm til hver eneste pasient som kommer innom og har vondt. Det er faktisk sånn at det er vanedannende medisiner, og du vet ingenting om forhistorien til denne jenta som gjør at du eller andre her inne kan si at legen "ikke høres helt god ut" eller at han bør anmeldes som noen andre her foreslo. Pasienter har naturlig nok lov og rett til å sende inn klage om de mener at de har fått eller at det er unnlatt å gi behandling som har ført til at pasienten har fått en skade, men det er nærmest garantert at denne jenta ikke vil få medhold. Noen mennesker tåler ingenting før de løper til legen og ber om smertestillende, og jeg kan se for meg hvordan denne jenta er som person når hun prøver å true legen med at hun skal ta overdose på paracet og ibux som reaksjon på at legen sier nei til å skrive ut sterke smertestillende i stedet for å argumentere saklig som et oppegående individ. Hun et ikke akkurat smart om hun ikke skjønner at overdose på paracet og ibux ikke skader noen andre enn henne selv. Anonymkode: 3c980...428 6
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2019 #40 Skrevet 17. desember 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du trekker konklusjoner veldig raskt her. Man skriver ikke ut legemidler som paralgin forte, tramadol og oxynorm til hver eneste pasient som kommer innom og har vondt. Det er faktisk sånn at det er vanedannende medisiner, og du vet ingenting om forhistorien til denne jenta som gjør at du eller andre her inne kan si at legen "ikke høres helt god ut" eller at han bør anmeldes som noen andre her foreslo. Pasienter har naturlig nok lov og rett til å sende inn klage om de mener at de har fått eller at det er unnlatt å gi behandling som har ført til at pasienten har fått en skade, men det er nærmest garantert at denne jenta ikke vil få medhold. Noen mennesker tåler ingenting før de løper til legen og ber om smertestillende, og jeg kan se for meg hvordan denne jenta er som person når hun prøver å true legen med at hun skal ta overdose på paracet og ibux som reaksjon på at legen sier nei til å skrive ut sterke smertestillende i stedet for å argumentere saklig som et oppegående individ. Hun et ikke akkurat smart om hun ikke skjønner at overdose på paracet og ibux ikke skader noen andre enn henne selv. Anonymkode: 3c980...428 Hun hadde allerede tatt Max dose av Paracet og Ibux og fikk beskjed om og ta mer.. Anonymkode: 94734...b7b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå