Gå til innhold

Mot nasjonalt sammenbrudd: Norge har brukt opp den økonomiske og kulturelle bærekraften. Vi er ved veis ende.


due flue

Anbefalte innlegg

Dette skriver forfatter og sosiolog Halvor Fosli i sin nye bok om masseinnvandringen. Norge har brukt opp den økonomiske og kulturelle bærekraften. Vi er ved veis ende. Disse to korte setningene summerer opp forfatter og sosiolog Halvor Fosli sin diagnose av konsekvensene av masseinnvandringen. Kroken skal på døra, og fra nå av er det assimilasjon som gjelder.

https://www.rights.no/2019/12/vi-er-ved-veis-ende-et-durabelig-oppgjor-med-innvandringen/

Jeg tror nok han har rett.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er fortsatt for mange negative konnotasjoner til ordet assimilering at jeg kunne ønske man kunne utarbeide et ord som posisjonerte seg i mellom integrere og assimilere. Noen fra det humanistiske fakultet som kan hjelpe her?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trur han tar helt feil.

Landet vårt har bare blitt bedre og bedre siden vi begynnte å få innvandrere sånn på 70-tallet en gang.

 

Den lille humpen på grafen vi har sett de siste par årene er ikke innvandrerne sin skyld, men Høyreregjeringen. Vi fikk flere og flere innvandrere i 40 år, samtidig som kriminalitet gikk nedover og nedover. Så det er vanskelig å for meg å se noen sammenheng. Det vi dog har fått de siste par årene, er flere fattige. Fattigdom og kriminalitet hører mer sammen enn innvandring og kriminalitet.

Skylden ligger dermed på vår blå-blå regjering, som har stykket opp våre ressurser og eiendeler og solgt det til utlandet. Fortjenesten har gått utelukkende til sine egne venner og familie, eller eliten de skylder tjenester. Klasseskillet vokser, og antall fattige nordmenn skyter i været. Ikke siden Nasjonal Samling har vi hatt en verre regjering.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Stonegiant skrev:

Jeg trur han tar helt feil.

Landet vårt har bare blitt bedre og bedre siden vi begynnte å få innvandrere sånn på 70-tallet en gang.

 

Den lille humpen på grafen vi har sett de siste par årene er ikke innvandrerne sin skyld, men Høyreregjeringen. Vi fikk flere og flere innvandrere i 40 år, samtidig som kriminalitet gikk nedover og nedover. Så det er vanskelig å for meg å se noen sammenheng. Det vi dog har fått de siste par årene, er flere fattige. Fattigdom og kriminalitet hører mer sammen enn innvandring og kriminalitet.

Skylden ligger dermed på vår blå-blå regjering, som har stykket opp våre ressurser og eiendeler og solgt det til utlandet. Fortjenesten har gått utelukkende til sine egne venner og familie, eller eliten de skylder tjenester. Klasseskillet vokser, og antall fattige nordmenn skyter i været. Ikke siden Nasjonal Samling har vi hatt en verre regjering.

Mye man kan skylde på antagelig. Kommer an på verdensbilde eller egen agenda man prøver å tilpasse. 

Når det gjelder salg av statlige virksomheter er det ingen som slår AP. Det var omtrent ikke noe igjen å selge. Statoil, Televerket, oppstykking av NSB osv osv. Alt staten solgte seg ned i på begynnelsen av 2000 tallet fra banker til industri som Hydro. Den privatisering begynte 10 år før dagens regjering.

Klasseskillet skyldes like gjerne trygdefella, svake offentlig skoler, og det er slått fast at økningen i fattige skyldes innvandring uten relevant utdanning. 

Når det kommer 20.000 i året, ofte  med mange barn, ingen utdanning til et høyteknologisk samfunn så kommer man til å starte på bunnen og bli der en stund. Det er ingen sin feil. Sånn er det i alle samfunn. 

Eller har kanskje venstresiden en plan for at nyankomne med 4 barn skal få samme kjøpekraft som par med 2 inntekter og 2 barn umiddelbart. Og deretter motivere for å gå på jobb??

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest commeilfaut
På 14.12.2019 den 15.14, due flue skrev:

forfatter og sosiolog Halvor Fosli

Tror ikke jeg ville stolt på noen av denne mannens "analyser" etter å ha lidd meg gjennom "fremmed i eget land".

Det er utfordringer med integrering og innvandring, men når kritikken kommer fra såpass uærlig og konspiratorisk hold er det ingen vits i å ta det på alvor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Stonegiant skrev:

Jeg trur han tar helt feil.

Landet vårt har bare blitt bedre og bedre siden vi begynnte å få innvandrere sånn på 70-tallet en gang.

 

Den lille humpen på grafen vi har sett de siste par årene er ikke innvandrerne sin skyld, men Høyreregjeringen. Vi fikk flere og flere innvandrere i 40 år, samtidig som kriminalitet gikk nedover og nedover. Så det er vanskelig å for meg å se noen sammenheng. Det vi dog har fått de siste par årene, er flere fattige. Fattigdom og kriminalitet hører mer sammen enn innvandring og kriminalitet.

Skylden ligger dermed på vår blå-blå regjering, som har stykket opp våre ressurser og eiendeler og solgt det til utlandet. Fortjenesten har gått utelukkende til sine egne venner og familie, eller eliten de skylder tjenester. Klasseskillet vokser, og antall fattige nordmenn skyter i været. Ikke siden Nasjonal Samling har vi hatt en verre regjering.

Så... oppsummert gikk innvandring greit så lenge venstresiden overførte nok midler til de nyankomne? 

Det virker jo som en kjempemessig plan.. Men selv venstresiden går tom for penger på et eller annet tidspunkt. Hvem skal da betale for en vellykket innvandring? Har du svaret tror jeg du bør sende et brev til herr Löfven.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Commander said:

Mye man kan skylde på antagelig. Kommer an på verdensbilde eller egen agenda man prøver å tilpasse. 

Når det gjelder salg av statlige virksomheter er det ingen som slår AP. Det var omtrent ikke noe igjen å selge. Statoil, Televerket, oppstykking av NSB osv osv. Alt staten solgte seg ned i på begynnelsen av 2000 tallet fra banker til industri som Hydro. Den privatisering begynte 10 år før dagens regjering.

Klasseskillet skyldes like gjerne trygdefella, svake offentlig skoler, og det er slått fast at økningen i fattige skyldes innvandring uten relevant utdanning. 

Når det kommer 20.000 i året, ofte  med mange barn, ingen utdanning til et høyteknologisk samfunn så kommer man til å starte på bunnen og bli der en stund. Det er ingen sin feil. Sånn er det i alle samfunn. 

Eller har kanskje venstresiden en plan for at nyankomne med 4 barn skal få samme kjøpekraft som par med 2 inntekter og 2 barn umiddelbart. Og deretter motivere for å gå på jobb??

Vanskelig å være uenig i dette.

Og venstresiden mangler helt klart en plan for hva man skal gjøre med flyktninger. Ikke et eneste parti med representanter på Stortinget har en fornuftig innvandringspolitikk, i mine øyne.

Det er det negative med å ha et så utrolig trangt nåløye for å få lov til å komme inn i landet vårt. Jeg mener vi burde åpne for mange andre typer innvandring enn det vi har i dag. Å bare ta inn psykisk skadde flyktinger fra krigssoner kan umulig være bra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Stonegiant skrev:

Jeg mener vi burde åpne for mange andre typer innvandring enn det vi har i dag. Å bare ta inn psykisk skadde flyktinger fra krigssoner kan umulig være bra.

Hvem skal vi ta inn da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.12.2019 den 15.14, due flue skrev:

Kroken skal på døra, og fra nå av er det assimilasjon som gjelder.

Norge har allerede altfor mange innvandrere til at assimilasjon er mulig. Det finnes barn født i Norge, som ikke kan norsk ved skolealder. Det skyldes at store innvandrergrupper har etablert sine egne kulturer i landet vårt. Den eneste løsningen på dette, er å sende dem hjem.

Og hvorfor skulle vi ha dem her? Kostnadene ved innvandring beløper seg til nesten hele skatteinngangen som staten tar inn. Alt du betaler i skatt, går til kostnader i tilknytning til innvandring. Tenk på det.

For hver innvandrer vi hjelper i Norge, kan vi hjelpe opptil 1000 i nærområdene. Hvor hjerterått er det ikke at at vi heller gjør én til konge, enn å hjelpe 1000 til et anstendig liv. Og hvor lite solidarisk er det ikke av innvandrerne selv å komme hit og beslaglegge ressurser som kunne hjulpet langt flere.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orket ikke lese hele teksten, virket mest som om forfatteren var ute med synsinger. Viser han til konkrete eksempler på hvorfor vi står foran et nasjonalt sammenbrudd?

Jeg tror selv at vi står foran endringer, og at den norske velferdsmodellen står for fall. Men å bare skylde på innvandring blir feil. Ja, det er dyrt, men det er like dyrt å «brødfø» enhver person som ikke klarer (eller ikke vil) gjøre det selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosetelys
10 minutter siden, Miss_Alba skrev:

Orket ikke lese hele teksten, virket mest som om forfatteren var ute med synsinger. Viser han til konkrete eksempler på hvorfor vi står foran et nasjonalt sammenbrudd?

Jeg tror selv at vi står foran endringer, og at den norske velferdsmodellen står for fall. Men å bare skylde på innvandring blir feil. Ja, det er dyrt, men det er like dyrt å «brødfø» enhver person som ikke klarer (eller ikke vil) gjøre det selv.

At den norske velferdsmodellen står for fall er da bare et symptom på et nasjonalt sammenbrudd. 
Hva tror du skjer når ingen lenger har det sikkerhetsnettet vi har i dag? Ikke nordmenn og ikke innvandrere. 

Velferdsmodellen er bærekraftig, og den har vært bærekraftig lenge. Så var det noen som mente det var en lur ide å bringe mange flere brukere av den. Da blir det ikke lenger bærekraftig.

Økningen i fattigdom skyldes i all hovedsak innvandring. Den øvrige fattigdommen står på stedet hvil, likevel har vi en økning og det er kun på grunn av innvandring.

Det vil bli økende spenninger i samfunnet. Det vil bli mer av oss og dem. Det er veldig mange som ikke vil integrere seg eller bidra. Lojaliteten ligger ikke hos Norge, men hos hjemlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Rosetelys skrev:

At den norske velferdsmodellen står for fall er da bare et symptom på et nasjonalt sammenbrudd. 
Hva tror du skjer når ingen lenger har det sikkerhetsnettet vi har i dag? Ikke nordmenn og ikke innvandrere. 

Da vil man gå tilbake til et mindre sikkerhetsnett hvor flere må søke hjelp hos friivllige og folk må hjelpe hverandre i større grad. Slik det var før velferdsstaten. Dagens velferdsstat er ikke bærekraftig, men holder så lenge politikerne kan bruke stadig mer oljepenger. Når flere eldre pleietrengende skal finansieres av færre i arbeid og skrumpende oljeinntekter vil det falle sammen, og den tiden nærmer seg, dette har vært varslet i mange år allerede. Men Norge vil bestå.

Endret av GaiusMarius
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når han skriver at vi har brukt opp den økonomiske bærekraften så synes jeg det blir så vilt at jeg klarer ikke å lese resten. Norge er at av de rikeste landene i verden. Å krisefremstille norsk økonomi vitner om en absurd forståelse av realitetene rundt i verden. Selvfølgelig kan man alltid ønske å bedre økonomien men å fremstille den som en krise er respektløst ovenfor de som virkelig sliter.

Endret av Gab
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Stonegiant said:

Jeg trur han tar helt feil.

Landet vårt har bare blitt bedre og bedre siden vi begynnte å få innvandrere sånn på 70-tallet en gang.

Grunnen til at det har blitt bedre har ingenting med innvandring å gjøre. Det er fordi vi har fått en haug med oljepenger vi kan bruke på velferd, og at nordmenn blir gradvis mer sivilserte, f.eks. mht. alternative levesett. Hvis ikke vi hadde hatt så høy innvandring ville vi hatt det enda bedre. Det ville vært mye mindre fattigdomsproblemer, kriminalitet og ingen terrorfare. Hvis du vil vite hvordan det er i en moderne nordisk stat med minimal innvandring kan du se til Island.

https://www.dagbladet.no/nyheter/igjen-karet-til-verdens-fredeligste---derfor-er-island-sa-annerledes/60621660

Endret av Anonymbruker3
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, GaiusMarius said:

Stort sett fra Europa, men ja, de har gått i fella i det siste der også.

https://www.osac.gov/Country/Iceland/Content/Detail/Report/2d8cdd85-eb54-4ec7-828a-15f4aeb18469

"According to the police, the rise in pickpocketing is a direct result of an influx of immigrants/asylum seekers coupled with the increasing presence of tourists."

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, GaiusMarius skrev:

Da vil man gå tilbake til et mindre sikkerhetsnett hvor flere må søke hjelp hos friivllige og folk må hjelpe hverandre i større grad. Slik det var før velferdsstaten. Dagens velferdsstat er ikke bærekraftig, men holder så lenge politikerne kan bruke stadig mer oljepenger. Når flere eldre pleietrengende skal finansieres av færre i arbeid og skrumpende oljeinntekter vil det falle sammen, og den tiden nærmer seg, dette har vært varslet i mange år allerede. Men Norge vil bestå.

Men noen nekter å se sammenhengen. Øke velferden samtidig som vi skal stenge ned olje virksomhet.

De partiene ser ut til å få regjerings makt neste valg. Så får vi se da. Økt flyktingekvote, stenging av olja og økte ytelser fra NAV til alle.

Regner med at økte bensin priser og Bompenger skal dekke alt sammen. I tillegg til at vi skal "ta de rike". Siden de ikke forteller hvem disse rike er regner vi med at det er "de andre" og ikke "oss selv". Det høres jo fint ut, de andre skal betale og VI får pengene. Noen kommer tiyå føle seg kraftig lurt når de er heldig om de har råd til 1.price mat.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.12.2019 den 15.14, due flue skrev:

Dette skriver forfatter og sosiolog Halvor Fosli i sin nye bok om masseinnvandringen. Norge har brukt opp den økonomiske og kulturelle bærekraften. Vi er ved veis ende. Disse to korte setningene summerer opp forfatter og sosiolog Halvor Fosli sin diagnose av konsekvensene av masseinnvandringen. Kroken skal på døra, og fra nå av er det assimilasjon som gjelder.

https://www.rights.no/2019/12/vi-er-ved-veis-ende-et-durabelig-oppgjor-med-innvandringen/

Jeg tror nok han har rett.

Halvor er en utdatert samfunnsviter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonymbruker3 skrev:

Stort sett fra Europa, men ja, de har gått i fella i det siste der også.

https://www.osac.gov/Country/Iceland/Content/Detail/Report/2d8cdd85-eb54-4ec7-828a-15f4aeb18469

"According to the police, the rise in pickpocketing is a direct result of an influx of immigrants/asylum seekers coupled with the increasing presence of tourists."

"Reykjavik Metropolitan area continues to see increasing levels of petty crime and minor assaults directly connected to the increasing number of tourists it attracts. Reykjavik also has higher than average (for Iceland) reports of domestic violence, sexual assaults, automobile theft, vandalism, property damage, and other street crimes, which is typical for any large urban area. These numbers are still very low compared to the United States or Europe"

At det er mer kriminalitet i byene er ikke noe nytt, likevel er kriminaliteten lavere selv om de har tatt imot mange innvandrere, både fra Europa og flyktninger fra andre deler av verden. Over 20 syriske flyktninger landet tidligere i år. Innvandring og trygghet er ikke motsetninger, Island er tryggest i verden med New Zealand, Singapore, Canada og Sveits blant de ti tryggeste, alle innvandringsland. 

Endret av GaiusMarius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...