Gå til innhold

Er det en menneskerett å få kjøre bil ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

On 12/16/2019 at 9:32 AM, Illuminatum said:

Fra rettighetene:

"Artikkel 13. 1. Enhver har rett til å bevege seg fritt og til fritt å velge oppholdssted innenfor en stats grenser."

I praksis er det ikke mulig å bevege seg fritt i Norge uten privatbil.

Dette er ikke en lovtolkning du vill fått medhold i i høyesterett, for å si det sånn....

Anonymkode: 0426b...f80

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke en lovtolkning du vill fått medhold i i høyesterett, for å si det sånn....

Anonymkode: 0426b...f80

Er enig. Det er derfor jeg skrev at det i praksis er vanskelig.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke glem at i dag så florerer det av diagnoser. For 30 år siden var det ingen som fikk disse «diagnosene». En sykeliggjøring av mennesket. Alle disse diagnosene gjør alt folk overdriver. Diagnoser eller ei. Uansett, Klarer du å gjennomføre førerkortopplæring og består teori/oppkjøring så er det greit. 

Anonymkode: efadc...72d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Hei. Jeg har diagnosen lettere psykisk utviklingshemmet, og jeg tok førerkortet for bil og henger i 2016, og har nå  hatt førerkortet i 4 år. I 2019 fikk jeg jobben som bussjåfør etter endt yrkessjåførutdanning på helt ordinært grunnlag. Jeg var før dette uføretrygdet på grunn av diagnosen, men valgte og vise alle at man får til det man vil. Jeg har bare svært mild form av diagnosen, og styrer alt av økonomi og alt annet selv uten hjelp fra noen andre. Så ja, man får til det man vil selv med en diagnose. 

Anonymkode: a6afb...230

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...

Annonse

På 8.12.2019 den 9.08, AnonymBruker skrev:

Nå står det ikke hva denne lettere psykiske utviklingshemmelsen er, men der står autisme, så det er kanskje Asperger? Om det er det så er der trafikkskoler som er spesialisert seg på denne gruppen. Jeg kjenner forøvrig flere som har Asperger og ADHD som kjører bil. Ikke noe problem det.

Men slutt å spør om hva som er en menneskerett, sett deg heller inn i hva menneskerett er. 

Nope,  du kan ikke både ha Asperger og psykisk utviklingshemming. Viser kognitive tester at du er puh får du andre diagnoser. F.eks med mer alvorlig form for autisme som infatil og atypisk autisme følger ofte psykisk utviklingshemming. Det er verdens eldste myte,  på samme måte som mange på at hvis du har asperger,  er du blottet for empati. Men  sier ikke at du er en av dem tror det altså . Hilsen ei med asperger,  fagbrev som helsefagarbeider og og jobber i bofellesskap for voksne psykisk, der jeg er med på å til tilrettelegge hverdagen for mennesker med PUH.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, det står i menneskerettighetserklæringen artikkel 3. "Enhver har rett til liv, frihet og lappen".

Anonymkode: e9282...3af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...