Gå til innhold

Er det en menneskerett å få kjøre bil ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner flere med lett psykisk utviklingshemming som har førerkort for bil, og hvis jeg skal finne ett fellestrekk mellom dem, er det at alle er ekstremt regelryttere til enhver tid. 

Alle de jeg kjenner fra denne grupoen kjører etter boka, alltid. 

Det eneste jeg har sett som kan være litt problematisk er hvis det skjer et uhell, og hvordan de håndterer det.  Det er da ulikheter i funksjonsevne viser seg best.

 

Anonymkode: c55d0...29e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke vår jobb å bedømme hvem som har rett på å kjøre eller ei. Da det finnes flere grunner til at man ikke kan få kjøre bil. Dessuten så har de med ADHD som tar medisiner flere helsekrav de må oppfylle. De må inn til kontroll og få revurdert førerkortet ofte. Mens en frisk person må ikke det, de får førerkortet frem til de blir eldre (i teorien, alle kan bli syke!) Så det er ikke slik at en med ADHD får førerkortet også har de det til de er 80 (eller hva grensen er) og må begynne med helsekontroller grunnet alder. Deres kjøreevne blir revurdert jevnlig. De som må ha medisiner for å fungere vil bli fulgt opp. De som ikke må ha medisiner vil ikke få noen begrensninger. 
Det kan du blant annet lese om her. https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/adhd/helsekrav-til-forerkort-ved-hyperkinetiske-forstyrrelser-adhd-og-add
Her står det klart og tydelig at de blir jevnlig kontrollert og vurdert hvert 2. år. 

Det er mange der ute med andre sykdommer, både fysiske og psykiske som du ikke ser. Det er ikke din jobb å bedømme andre og si "Du mangler en fot, du får ikke kjøre bil! jeg anmelder deg til politiet for å ha utsatt meg for fare på veien!". Når vedkommende har en tilrettelagt bil som gjør at de kan kjøre like trygt som deg og meg. 
Det finnes traumepersoner som kjører bil som aldri skulle ha kjørt bil. Kjenner ei som nettopp har krasjet pga dissosiering bak rattet. Samme person har nesten blitt anmeldt for å ha stoppet midt på E6 grunnet panikkangst (men hun løy om grunnen og sa det var teknisk feil med bil). Dessverre så ble hun ikke fanget opp og stoppet fra å kjøre bil før det gikk for langt. Det er mange der ute i samme bås som henne, som blir både stoppet og ikke stoppet (samme måte som at rusmisbrukere og alkoholikere får ferdes på veiene i maaange år før de blir stoppet). Ei jeg gikk på gruppe med følte seg diskriminert som mistet førerkortet pga samme diagnoser, hun evnet ikke å se problemet med å få panikkanfall bak rattet og å ikke huske hvordan hun kom seg fra A til B grunnet dissosiering. Mitt førerkort har vært til vurdering grunner dissosiativ lidelse, men min sykdom hindrer meg ikke som sjåfør. Aldri opplevd tilfeldige anfall med dissosiering, ikke på mine 15 år med diagnosen. Det skjer bare når den er trigget i hverdagen eller i terapi. Men ble ikke sint (bare redd) da min evne ble opp til vurdering. 

Listen over ting som gjør at man får begrenset eller mister retten til å kjørebil er lengre enn du tror. 
Så forstår ikke hvorfor du henger deg oppi denne ene personen, for du aner ikke hvor mange som egentlig ikke skulle ha hatt lappen som er ute å kjører akkurat nå. 
Når det er sagt så synes jeg på en generelt basis at gutter under 20 (helst 25) ikke burde få lov til å kjøre noe annet enn en sykkel. Fordi de er langt ifra modne nok til å kjøre bil. Aldersgrensen burde heves til minst 20 år for begge kjønn for å gjøre det rettferdig, men det er pga umodenhet. For hjernen til gutta er langt ifra utviklet nok til å ta gode valg i trafikken. 

Anonymkode: 8e28e...bb9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.12.2019 den 16.09, AnonymBruker skrev:

Det er ikke vår jobb å bedømme hvem som har rett på å kjøre eller ei. Da det finnes flere grunner til at man ikke kan få kjøre bil. Dessuten så har de med ADHD som tar medisiner flere helsekrav de må oppfylle. De må inn til kontroll og få revurdert førerkortet ofte. Mens en frisk person må ikke det, de får førerkortet frem til de blir eldre (i teorien, alle kan bli syke!) Så det er ikke slik at en med ADHD får førerkortet også har de det til de er 80 (eller hva grensen er) og må begynne med helsekontroller grunnet alder. Deres kjøreevne blir revurdert jevnlig. De som må ha medisiner for å fungere vil bli fulgt opp. De som ikke må ha medisiner vil ikke få noen begrensninger. 
Det kan du blant annet lese om
her. https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/adhd/helsekrav-til-forerkort-ved-hyperkinetiske-forstyrrelser-adhd-og-add
Her står det klart og tydelig at de blir jevnlig kontrollert og vurdert hvert 2. år. 

Det er mange der ute med andre sykdommer, både fysiske og psykiske som du ikke ser. Det er ikke din jobb å bedømme andre og si "Du mangler en fot, du får ikke kjøre bil! jeg anmelder deg til politiet for å ha utsatt meg for fare på veien!". Når vedkommende har en tilrettelagt bil som gjør at de kan kjøre like trygt som deg og meg. 
Det finnes traumepersoner som kjører bil som aldri skulle ha kjørt bil. Kjenner ei som nettopp har krasjet pga dissosiering bak rattet. Samme person har nesten blitt anmeldt for å ha stoppet midt på E6 grunnet panikkangst (men hun løy om grunnen og sa det var teknisk feil med bil). Dessverre så ble hun ikke fanget opp og stoppet fra å kjøre bil før det gikk for langt. Det er mange der ute i samme bås som henne, som blir både stoppet og ikke stoppet (samme måte som at rusmisbrukere og alkoholikere får ferdes på veiene i maaange år før de blir stoppet). Ei jeg gikk på gruppe med følte seg diskriminert som mistet førerkortet pga samme diagnoser, hun evnet ikke å se problemet med å få panikkanfall bak rattet og å ikke huske hvordan hun kom seg fra A til B grunnet dissosiering. Mitt førerkort har vært til vurdering grunner dissosiativ lidelse, men min sykdom hindrer meg ikke som sjåfør. Aldri opplevd tilfeldige anfall med dissosiering, ikke på mine 15 år med diagnosen. Det skjer bare når den er trigget i hverdagen eller i terapi. Men ble ikke sint (bare redd) da min evne ble opp til vurdering. 

Listen over ting som gjør at man får begrenset eller mister retten til å kjørebil er lengre enn du tror. 
Så forstår ikke hvorfor du henger deg oppi denne ene personen, for du aner ikke hvor mange som egentlig ikke skulle ha hatt lappen som er ute å kjører akkurat nå. 
Når det er sagt så synes jeg på en generelt basis at gutter under 20 (helst 25) ikke burde få lov til å kjøre noe annet enn en sykkel. Fordi de er langt ifra modne nok til å kjøre bil. Aldersgrensen burde heves til minst 20 år for begge kjønn for å gjøre det rettferdig, men det er pga umodenhet. For hjernen til gutta er langt ifra utviklet nok til å ta gode valg i trafikken. 

Anonymkode: 8e28e...bb9

Dette er ikke riktig! Dette gjelder kun personer med adferdsproblemer i tillegg til adhd. Medisinering har ingenting å si for føreretten, det står i linken du la ut selv. Jeg har selv adhd og bruker sentralstimulerende medisiner, og det har aldri vært spørsmål rundt førerretten min. Jeg har førerkort på lik linje med de som ikke har diagnose. Jeg har aldri, og skal heller aldri, inn på noen kontroller i forbindelse med dette.

Anonymkode: e6482...fe0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som strøk på oppkjøring her, må tydeligvis hakke på andre, med å lage teit tråd.

Anonymkode: ba077...4ae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.12.2019 den 8.43, AnonymBruker skrev:

Dette er en sak i en lokalavis jeg følger. En gutt som er psykisk utviklingshemmet, har ADHD og autisme har nå greid å ta lappen. 
 

Min første tanke er at med disse diagnosene kan man umulig ha samme forståelse for konsekvens av sine handlinger, bedømming av (farlige) situasjoner og handlerefleks som de fleste andre. Er det å gamle med hans og andres liv ved at han nå har lov til å kjøre rundt ? 

B5A8B047-E667-4826-A625-982C44FF5291.png

Anonymkode: 845b9...1cc

Nei, det er ingen menneskerett å få kjøre bil. Men min første tanke er at du ikke har innsikt i hverken utviklingshemninger eller atferdsproblemer. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så vanskelig å kjøre bil, tror noen overdriver vanskelighetsgraden. Kanskje for å føle seg flinkere selv. 🙈🙈

Anonymkode: b43f9...d79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ALLE som søker om førerkort må vurderes av lege for om de oppfyller helsekravene for førerrett for motorvogn.

Spørsmålet i denne tråden er heller hvorfor folk ikke skjønner hvilke krav som stilles for at man skal få fremstille seg til førerprøven.

Anonymkode: 0426b...f80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ALLE som søker om førerkort må vurderes av lege for om de oppfyller helsekravene for førerrett for motorvogn.

Spørsmålet i denne tråden er heller hvorfor folk ikke skjønner hvilke krav som stilles for at man skal få fremstille seg til førerprøven.

Anonymkode: 0426b...f80

Nei, klasse B krever vanligvis ingen vurdering av lege. De fleste fyller kun ut en egenerklæring om egen helse, kun unntakene må vurderes av lege.

Anonymkode: acc35...245

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Nei, klasse B krever vanligvis ingen vurdering av lege. De fleste fyller kun ut en egenerklæring om egen helse, kun unntakene må vurderes av lege.

Anonymkode: acc35...245

Det må sendes inn helseattest.

Anonymkode: 0426b...f80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/8/2019 at 2:41 PM, AnonymBruker said:

Er det en menneskerett å stille teite, småprovoserende spørsmål på forum?

Han her er jo bedømt av profesjonelle, sannsynligvis legestanden, i alle fall kjøreskolelærer og sensor. Alle de har gjort en positiv vurdering. Da blir det nesten litt frekt å drive med kjerringgossip på nett med det motsatte utgangspunktet. 

Anonymkode: a4401...1e5

Tror nå helst det er en mann som har laget tråden.

Anonymkode: 1d285...f03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke riktig! Dette gjelder kun personer med adferdsproblemer i tillegg til adhd. Medisinering har ingenting å si for føreretten, det står i linken du la ut selv. Jeg har selv adhd og bruker sentralstimulerende medisiner, og det har aldri vært spørsmål rundt førerretten min. Jeg har førerkort på lik linje med de som ikke har diagnose. Jeg har aldri, og skal heller aldri, inn på noen kontroller i forbindelse med dette.

Anonymkode: e6482...fe0

jeg snakker så klart om de med adferdsproblemer og ikke de uten, og som du sier, det står jo i linken. derfor jeg la den til. 🙄

Anonymkode: 8e28e...bb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, klasse B krever vanligvis ingen vurdering av lege. De fleste fyller kun ut en egenerklæring om egen helse, kun unntakene må vurderes av lege.

Anonymkode: acc35...245

Se skjemaets side 2:

https://www.vegvesen.no/_attachment/61124

Helseattest kommer man ikke utenom.

Anonymkode: 0426b...f80

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forutsetter at han fyller kravene om han får lappen.

Olga borti veien er forresten sikkert en mer elendig sjåfør enn han, og kjører like forbanna. Hun var elendig til å kjøre for 20 år siden også, så det er ikke bare alder som taler imot førerretten hennes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det må sendes inn helseattest.

Anonymkode: 0426b...f80

Nei.

Anonymkode: acc35...245

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg snakker så klart om de med adferdsproblemer og ikke de uten, og som du sier, det står jo i linken. derfor jeg la den til. 🙄

Anonymkode: 8e28e...bb9

Hva du snakker om vet jeg ikke, men du skrev: "de med ad/hd som tar medisiner", og det stemmer ikke.🙄

Anonymkode: e6482...fe0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er til og med flust av folk med downs som kjører rundt på veiene.

Anonymkode: a18a2...f80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.12.2019 den 8.43, AnonymBruker skrev:

Dette er en sak i en lokalavis jeg følger. En gutt som er psykisk utviklingshemmet, har ADHD og autisme har nå greid å ta lappen. 
 

Min første tanke er at med disse diagnosene kan man umulig ha samme forståelse for konsekvens av sine handlinger, bedømming av (farlige) situasjoner og handlerefleks som de fleste andre. Er det å gamle med hans og andres liv ved at han nå har lov til å kjøre rundt ? 

B5A8B047-E667-4826-A625-982C44FF5291.png

Anonymkode: 845b9...1cc

De stiller ganske høye krav på oppkjøringen i dag enn de gjorde når de eldre sjåførene hadde oppkjøring. Så de gir ikke ut lappen til hvem som helst lenger. Og under kjøreopplæringen fikk jeg hele tiden høre at jeg ikke skulle kjøre sånn eller sånn, som mange kjører i dag, og det er gjerne godt voksne folk. Mange ligger feil i rundkjøringen, jeg har ikke sett en eneste bil ligge eller blinke riktig de siste dagene og det er i en liten by med enkel og oversiktlig rundkjøring. Opplever også at folk skifter felt inne i rundkjøringen uten å vike og har vært på vei inn i meg. Folk bruker ikke blinklys generelt. Bråbremser før et kryss og svinger treigt. Sånn adhd impulsiv ish. Sykt irriterende. Folk krysser min veibane uten å blinke og sånn at jeg må bremse, fordi de bryter vikeplikten. Folk ligger så tett som mulig på meg og når de skal kjøre forbi så ligger de bare noen centimeter fra døra mi, dette skjer bare på kveldstid, enda jeg holder fartsgrensen, og de har ofte xenonlys som er sterke. Og enda det kommer motgående trafikk så kjører de fortsatt forbi og forventer at alle andre skal stoppe. Mange kutter også svinger drastisk i kryss og på farlige landeveier. Folk kjører som svin på is og snø og veeeldig svingete og vanskelige veier. De viser ikke hensyn og ligger tett oppi deg. Mange burde ikke hatt lappen og de er friske og vanlige folk. Kjenner en med autisme som har lappen, han kjører godt og trygt og er ung. Har alltid vært trygg som passasjer hos unge sjåfører. Men aldri hos middeladrende og eldre, de kjører som troll både menn og kvinner. Han ene var i tredveårene og var dritings når han skulle kjøre oss av sted og traff nesten en husvegg i det han skulle kjøre av sted.

Anonymkode: e0ba6...eee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.12.2019 den 9.03, AnonymBruker skrev:

Hva har dette med menneskerettigheter å gjøre?!?

Gleder meg til "ingen menneskerett" som har studert ved livets harde skole gjengen blir lei og finner på noe annet.

Hva er greia egentlig??? Alt som ikke er beskrevet som en menneskerett i FN erklæringen fra 1948 burde egentlig vært forbudt??

 

 

Anonymkode: 18e4b...3bc

Fra rettighetene:

"Artikkel 13. 1. Enhver har rett til å bevege seg fritt og til fritt å velge oppholdssted innenfor en stats grenser."

I praksis er det ikke mulig å bevege seg fritt i Norge uten privatbil.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/10/2019 at 5:07 AM, AnonymBruker said:

Det er ikke så vanskelig å kjøre bil, tror noen overdriver vanskelighetsgraden. Kanskje for å føle seg flinkere selv. 🙈🙈

Anonymkode: b43f9...d79

De fleste som har kjørt en stund klarer ikke engang å bruke blinklys når de skal, så det er vanskeligere å gjøre det RIKTIG enn mange tror.

Anonymkode: db6ae...768

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...