Gå til innhold

Er det en menneskerett å få kjøre bil ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er en sak i en lokalavis jeg følger. En gutt som er psykisk utviklingshemmet, har ADHD og autisme har nå greid å ta lappen. 
 

Min første tanke er at med disse diagnosene kan man umulig ha samme forståelse for konsekvens av sine handlinger, bedømming av (farlige) situasjoner og handlerefleks som de fleste andre. Er det å gamle med hans og andres liv ved at han nå har lov til å kjøre rundt ? 

B5A8B047-E667-4826-A625-982C44FF5291.png

Anonymkode: 845b9...1cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, jeg synes ikke det skal være en menneskerett å få kjøre bil, men jeg kan ikke si noe om saken til han nevnt i artikkelen over om han er skikket til å kjøre eller ikke. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det synes jeg ikke. Kan ikke uttale meg om akkurat denne personens kjøreevner da, men det håper jeg kjørelærer har gjort.

Anonymkode: 0b797...a44

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han burde kjøre eller ikke har ikke jeg kunnskap til å bedømme.

Men det er nok en del som ikke burde hatt lappen. 

Litt for mange av disse hendelsene:

Sitat

18-åring mistet lappen – etter 15 minutter!

https://www.tv2.no/a/8263792/

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har dette med menneskerettigheter å gjøre?!?

Gleder meg til "ingen menneskerett" som har studert ved livets harde skole gjengen blir lei og finner på noe annet.

Hva er greia egentlig??? Alt som ikke er beskrevet som en menneskerett i FN erklæringen fra 1948 burde egentlig vært forbudt??

 

 

Anonymkode: 18e4b...3bc

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå står det ikke hva denne lettere psykiske utviklingshemmelsen er, men der står autisme, så det er kanskje Asperger? Om det er det så er der trafikkskoler som er spesialisert seg på denne gruppen. Jeg kjenner forøvrig flere som har Asperger og ADHD som kjører bil. Ikke noe problem det.

Men slutt å spør om hva som er en menneskerett, sett deg heller inn i hva menneskerett er. 

Anonymkode: 30d1d...46a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vedkommende har bestått det som kreves, og da er det opplagt at vedkommende ikke skal nektes førerkort. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med de diagnosene har han måtte ha uttalelse fra spesialisthelsetjenesten om at han er skikket til å kjørebil før han i det hele tatt har startet på kjøreopplæringa. I tillegg har han bestått det han skal. Hva er problemet da? Det er ikke en selvfølge eller menneskerett som du kaller det å få lappen, men denne gutten er egnet på tross av diagnosene. Applaus for han! Aner du hvor utrolig godt gjort det er

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen menneskerett å få ta førerkort, men vær du sikker: han har vært gjennom langt flere vurderinger enn de fleste andre om han er skikket til å ferdes i trafikken! 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge er det utarbeidet helsekrav til å kunne kjøre bil. Jeg anbefaler deg at du leser dette. 

Anonymkode: e6b29...151

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en menneskerett å stille teite, småprovoserende spørsmål på forum?

Han her er jo bedømt av profesjonelle, sannsynligvis legestanden, i alle fall kjøreskolelærer og sensor. Alle de har gjort en positiv vurdering. Da blir det nesten litt frekt å drive med kjerringgossip på nett med det motsatte utgangspunktet. 

Anonymkode: a4401...1e5

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal han ikke være skikket med de diagnosene? 

Utrolig hvor lite opplyste folk er, selv idag!

Med medisiner fungerer de med ADHD akkurat som andre (de har mangel på dopamin som de får via medisinene). Hvordan de øvrige diagnosene påvirker varierer veldig fra person til person, og han er funnet skikket til å kjøre.

Flott for han tenker jeg, i motsetning til hva du tenker!

Anonymkode: 665f5...e29

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har jobbet i vernet bedrift med mennesker med lavere IQ. Flere av de hadde lappen og kjørte flere ganger i uken, uten ulykker. Så det går tydeligvis fint, og hvert individ vurderes selvsagt. Om de ikke gjør det bra på kjøretimer og oppkjøring får de ikke lappen

Anonymkode: aaf3c...b80

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior

Det er vel ingen menneskerett å kjøre bil, men du blir jo mer fri med lappen og egen bil. Så forståelig at de fleste vil ha det. Trenger ikke tenke på buss og sånne ting.  

Jeg hadde ikke klart meg uten bil😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Gidavmeg skrev:

Med de diagnosene har han måtte ha uttalelse fra spesialisthelsetjenesten om at han er skikket til å kjørebil før han i det hele tatt har startet på kjøreopplæringa. I tillegg har han bestått det han skal. Hva er problemet da? Det er ikke en selvfølge eller menneskerett som du kaller det å få lappen, men denne gutten er egnet på tross av diagnosene. Applaus for han! Aner du hvor utrolig godt gjort det er

Skulle ønske jeg kunne gitt deg 100 plusser til. 

Anonymkode: d354d...f22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 hours ago, AnonymBruker said:

Nå står det ikke hva denne lettere psykiske utviklingshemmelsen er, men der står autisme, så det er kanskje Asperger? Om det er det så er der trafikkskoler som er spesialisert seg på denne gruppen. Jeg kjenner forøvrig flere som har Asperger og ADHD som kjører bil. Ikke noe problem det.

Men slutt å spør om hva som er en menneskerett, sett deg heller inn i hva menneskerett er. 

Anonymkode: 30d1d...46a

Asperger/autisme er IKKE psykisk utviklingshemming. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han får en grundigere vurdering av egnethet enn de fleste man slipper ut i telefonen. 

Om noe er jeg kritisk til eldre og bilkjøring, her burde det vært krav om jevnlig "oppkjøring". 

Anonymkode: 50e09...0ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man ikke blir ansett som barn i sin psykiske utviklingshemning, og jeg regner med at det har blitt tatt grundigere oppkjøring sammen med ham og sett på hvordan han reagerer på i de forskjellige situasjonene. Så er jeg helt sikker på ta han sin fulle rett til å ta lappen som alle andre unge og voksne menn. Hvorfor skulle han ikke det? Oppkjøringen er jo for å se hvordan man kjører under trafikken og ta en individuell vurdering deretter for å se om personene er skikket til å kunne kjøre bil.

Anser meg selv som lett psykisk utviklingshemmet pga. at jeg hadde språkvansker i mine yngre dager og fikk en liten hjerneskade (var uten pust mellom 10 og 15 minutter fikk for lite oksygen til hjernen som liten) og var nære på å dø to andre tilfeller, men jeg ville fått lappen uten noen problemer så lenge jeg hadde passert prøven og har ingen problemer idag. Just saying. Så er jeg klubbens beste sjakkspiller fortiden (30-40 aktive medlemmer) mange i klubben som har mellom 40-60 år med spilleerfaring kontra så har jeg bare 4-5 år med spilleerfaring og er vel snart 1. klasse spiller under NM blant annet så har jeg fått spilt mot Hikaru Nakamura på online nr. 25 i hele verden og han skryter sjeldent til de han spiller mot, men han skrøyt av talentet mitt etter å ha spilt mot ham. Ikke nok med det så har jeg også veldig god forståelse for makroøkonomi. Det at man har lett psykisk utviklingshemning er ikke dermed sakt at man må være dum og ikke kan ta seg til noe ny informasjon og lære noe nytt. Det er en gammel myte som driver å går og det gjør meg provosert! 

Men over tilbake til tittelen... det kan diskuteres om det er en menneskerettighet. Det er jo èn grunn til at det er blitt strengt for å kunne ta lappen! Så som sakt! Han har sin fulle rett til å kunne kjøre bil så lenge han har passert prøven og ikke blir ansett som barn i sin psykiske utviklingshemning. Så du behøver ikke å bekymre deg, trådstarter. 

Endret av Lasox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser så dumt ut når man spør om ting er en menneskerett. Det er noe av det dummeste jeg leser eller hører. Bare fordi du er uenig så skal man slenge ut menneskerett "argumentet"? 

Det er en bragd at han har klart å ta førerkortet med sine utfordringer. Han har nok jobbet mye hardere enn de fleste. Siden det er store krav, også helsemessige, for å kunne ta førerkortet så trenger du ikke å være bekymret.

Anonymkode: 3274e...5d3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...