Gå til innhold

Hva synes dere om dette lønnstilbudet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det høres ut som et utrolig bra tilbud, spør du meg! På kontoret hvor jeg jobber har vi alle mastergrad, og det er høyt arbeidspress. Ingen tjener over 500 000, bortsett fra leder som ligger på kanskje 550 000. Og vi har absolutt ingen goder, ingen kantine, ikke engang julebord, pga innsparinger. Men vi jobber på en statlig institusjon, da....

Anonymkode: 682b2...0ab

 Dere jobber vel ikke i Oslo?

Anonymkode: 1ac01...ffe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 Dere jobber vel ikke i Oslo?

Anonymkode: 1ac01...ffe

Det høres veldig lavt ut. Jeg jobber som spesialutdannet miljøterapeut med mastergrad. Jeg har nærmere 600.000 i grunnlønn + tillegg. Statlig barneverninstitusjon. Ikke Oslo. 

Anonymkode: a234d...b5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville godtatt det, med åpen mulighet for lønnsforhandling minimum hvert 2. År og kompetanseutvikling og ansinitetsøkning samt ved større ansvar 

Anonymkode: eff99...693

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/6/2019 at 7:11 PM, AnonymBruker said:

Å framforhandle gratis Se&Hør (hva annet de kan tilby) hver uke er jo bare piss. Du har fått tilbud om en god jobb med en god lønn, inkludert en mengde andre goder. Er ingen vits i å forhandle om 100-lapper. Hvorfor i all verden "forhandle" om noe som angår småpenger? Så attraktiv er du faktisk ikke i det store arbeidsmarkedet. Hvis du ikke finner jobben og lønna motiverende nok, så burde du takke nei. Og ikke lete etter ekstravaganser bare for å melke mest ut av det liksom. 

Anonymkode: 7b1bc...0b7

Denne mentaliteten til lønnsforhandling er mye av grunnen til at det TS er tilbudt er over gjennomsnittlig lønn for kvinner, mens det er under gjennomsnittlig lønn for menn.

Anonymkode: dd1f7...0aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange her inne ser ut til å ha urealistiske forventninger om lønn. Mistenker at mye av dette skyldes at man tror at folk flest tjener mer enn de gjør. Det blir feil å bruke gjennomsnittslønn som en referanse, ettersom denne vil være preget av at noen få har veldig høye lønninger som drar opp snittet. Medianlønnen gir et mye riktigere bilde, ettersom den representerer den "jevne" nordmann, og den var vel i 2018 på 41.245 pr mnd (til sammenligning var gjennomsnittlig månedslønn kr. 45.610).

Så TS; du har fått tilbud om en god lønn og kommer til å tjene mer enn nordmenn flest. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, *melis* said:

Mange her inne ser ut til å ha urealistiske forventninger om lønn. Mistenker at mye av dette skyldes at man tror at folk flest tjener mer enn de gjør. Det blir feil å bruke gjennomsnittslønn som en referanse, ettersom denne vil være preget av at noen få har veldig høye lønninger som drar opp snittet. Medianlønnen gir et mye riktigere bilde, ettersom den representerer den "jevne" nordmann, og den var vel i 2018 på 41.245 pr mnd (til sammenligning var gjennomsnittlig månedslønn kr. 45.610).

Så TS; du har fått tilbud om en god lønn og kommer til å tjene mer enn nordmenn flest. 

Både medianlønnen og gjennomsnittslønnen er egentlig irrelevant for om dette er et godt tilbud. Vi kan ikke vite om dette er et godt tilbud uten å vite akkurat hva slags stillig det er snakk om og hvor den er i landet. Det er imidlertid ganske betegnende at det er under gjennomsnittlig for menn og over snittet for kvinner, og at veldig mange deltakere på KG synes TS ikke bør forsøke å forhandle om den.

Anonymkode: dd1f7...0aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Denne mentaliteten til lønnsforhandling er mye av grunnen til at det TS er tilbudt er over gjennomsnittlig lønn for kvinner, mens det er under gjennomsnittlig lønn for menn.

Anonymkode: dd1f7...0aa

Er dette under gjennomsnittlønna for menn? For et piss.

Kan du være snill å se på hva menn i industri, med dagjobb, uten ansvar og "kun" bachelor tjener? Vel, iallefall ikke over 600k! Og ihvertfall ikke mer enn dette i snitt! 

Anonymkode: 7b1bc...0b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan du være snill å se på hva menn i industri, med dagjobb, uten ansvar og "kun" bachelor tjener? Vel, iallefall ikke over 600k! Og ihvertfall ikke mer enn dette i snitt! 

Anonymkode: 7b1bc...0b7

Kan du være så snill å vise hvor man kan finne så spesifikke tall hos SSB?

Anonymkode: dd1f7...0aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du være så snill å vise hvor man kan finne så spesifikke tall hos SSB?

Anonymkode: dd1f7...0aa

Nettopp! Det er jo akkurat det som er poenget mitt. Du sammenligner jo lønn på tvers av yrkestitlene, og glemmer å fjerne de 1000 som tjener aller mest som drar opp denne lønna. Type flere hunde millioner i året. Du får lønnstilbudet til å virke som dårlig i betraktning dette. Men hvis du bruker sunn fornuft og sammenligner lønn med grad av utdanning i industrien, 8 - 16 - jobb uten ansvar, så finner du jo lønna på 600K som nesten for god til å være sann! Helt fullstendig uavhengig hva andre menn eller kvinner tjener i andre bransjer med andre utdanninger. 

 

Anonymkode: 7b1bc...0b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønna er i praksis nærmere 640.000 - 650.000 siden TS får lade tanken / batteriet til bilen sin for ca 10 kroner hver gang + får gratis parkering + kan spise så mye hun vil i kantina. Så det er et veldig godt tilbud og det skjønte også TS og tok en korrekt avgjørelse og takket ja innen fristen. 

Anonymkode: c40ef...438

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Nettopp! Det er jo akkurat det som er poenget mitt. Du sammenligner jo lønn på tvers av yrkestitlene, og glemmer å fjerne de 1000 som tjener aller mest som drar opp denne lønna.

Nei, jeg skrev at det er illustrerende, i kombinasjon med hva kvinner svarer TS, for å vise hvorfor kvinner har lavere lønn enn menn. Som sagt har vi ikke forutsetninger for å kunne vite om dette konkrete tilbudet er godt eller dårlig.

Anonymkode: dd1f7...0aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Både medianlønnen og gjennomsnittslønnen er egentlig irrelevant for om dette er et godt tilbud. Vi kan ikke vite om dette er et godt tilbud uten å vite akkurat hva slags stillig det er snakk om og hvor den er i landet. Det er imidlertid ganske betegnende at det er under gjennomsnittlig for menn og over snittet for kvinner, og at veldig mange deltakere på KG synes TS ikke bør forsøke å forhandle om den.

Anonymkode: dd1f7...0aa

Stillingen er på Sørlandet. Ganske OK boligpriser( rekkehus 2-3 mill, stor enebolig 4-6 mill) Så i forhold til i Oslo er jo dette greie boligpriser. Eier bolig, har ett barn i skolealder( ikke sfo utgifter) og ellers ganske lave utgifter. 

Jeg har en bachelor i markedsføring som egentlig er totalt irrelevant til stillingen. Men arbeidserfaringen er relevant, så jeg tror det er den kombinert med utdanning jeg tok i ettertid som fikk meg til intervju. 

Så jeg takket ja til tilbudet uten å forhandle på bakgrunn av at nåværende stilling betaler meg langt mindre, har ikke spesielt relevant utdannelse, og det at jeg synes tilbudet er godt. Går kraftig opp i lønn, en del goder som gratis parkering + lading, fri kantine, fleksitid, mulighet for hjemmekontor, stort firma med mulighet for å klatre. Jeg blir også med i vårens lønnsoppgjør. 

Jeg er fornøyd og gleder meg til å starte om noen mnd. Takker for alle innspill 😊 

 

ts

Anonymkode: 3e0b8...0c2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny jobb, god lønn og diverse goder! Tipper mer lønn venter på deg underveis. At du har kommet til en god økonomisk, solid og trygg jobb er ofte undervurdert og verdt mye av lønna bare det. 

Enjoy life 😁👍

Anonymkode: 7b1bc...0b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 6.12.2019 den 19.42, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare 😊 Veldig mange gode poeng! Jeg kommer nok til å takke ja til tilbudet på mandag. Jeg skal jo levere i denne stillinga også som du sier, og det er et trygt og stabilt firma med god økonomi, så muligheten for lønnsøkning kommer nok. 

Anonymkode: 23999...596

Du er ikke cocky fordi om du forhandler lønn. Jeg ville tatt kontrakt med tillitsvalgt på arbeidsplassen og hørt. Det er kjipt om du etterhvert skulle finne ut om en stund at du tjener 50-, 100-, 150 tusen under kolleger som gjør samme jobben.  

Anonymkode: a7dfb...651

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/6/2019 at 7:34 PM, AnonymBruker said:

Hvis du føler deg heldig, føler jobben virker meget interessant og lønna god nok for deg (jeg mener den er god), så takker du ja uten å forhandle noe som helst. 

Lønnsforhandlinger kan du også gjøre når tid det passer deg. Jobb 1-2 år, se hvordan ting går og hvordan du presterer. Så kan du ta en lønnsforhandling da. Iallefall hvis du leverer godt på jobb og ser at der er andre goder som andre kanskje får. 

Å drive med lønnsforhandling bare for å melke alt som melkes kan før du har fått jobben kan jo potensielt slå tilbake på deg! Du har også fått en jobb som ganske mange er kvalifisert for, så bare der bør du vise mer ydmykhet enn å kalle inn til forhandlinger bare for småting. 

Takk ja, hvis du føler det. Takk nei, hvis du ikke føler for det. Er sikker på at jobben du nå får kanskje har mange flere skjulte goder som du enda ikke vet om, ettersom dem er så rause i utgangspunktet. Jeg anbefaler deg på det sterkeste å ikke gjøre noe mer utav det nå, og heller ta en vurdering på det etter en viss tid i bedriften heller. For alt man vet så kan det hende du ikke leverer det produktet og den innsatsen som bedriften forventer, og da er det kjipt å være cocky allerede før man får jobb ;) 

Lykke til, ønsker deg det beste! 

Anonymkode: 7b1bc...0b7

Ikke hør på de som sier du ikke skal forhandle. Det skader ingenting å forhøre seg om mulighetene for noe høyere lønn. Du trenger ikke kreve noe heller. Bare spør hør om de har mulighet til å øke lønna med 30 000(f.eks) eller forhør deg om hvordan lønnsutvikling du kan forvente fremover. 

Sist jeg byttet jobb fikk jeg lønna opp med 65 000 helt uten at jeg hadde krevd noe som helst. Fikk også et ganske solid lønnshopp etter et år fordi de var veldig fornøyd med jobben jeg gjorde. Jeg hadde hatt mye lavere lønn i mange år om ikke jeg hadde forhørt meg litt om lønna. (Jeg vet hvordan lønnsutvikling kollegene mine har pga rollen min på jobb, så jeg vet at jeg har kommet godt ut av det lønnsmessig).

Anonymkode: dc9cf...133

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...