Gå til innhold

Hva synes dere om dette lønnstilbudet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fått jobbtilbud i dag som jeg kan tenke på til mandag morgen. 9 års erfaring innen samme type stilling. Har bachelor + 1 års videreutdanning. Det er kontrorjobb, innen industri. Fleksitid, gode forsikringer, litt ansvar, men ingen lederstillinger. Betalt overtid. 

Bor i en middels stor by, med OK boligpriser, ikke mye høye utgifter ellers. Er 33 år. 

Tilbudt 600k. Burde jeg forhandle? Hva synes dere om tilbudet?  Er egentlig veldig fornøyd med det tilbudet, går opp godt over 100k...

Anonymkode: 23999...596

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns dette høres ut som et bra tilbud, jobber forresten som leder innen industri. 

Anonymkode: 015d5...401

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns dette høres ut som et bra tilbud, jobber forresten som leder innen industri. 

Anonymkode: 015d5...401

Takk for svar. Synes du jeg burde forhandle? Har hørt man alltid skal forhandle... men jeg er jo fornøyd med tilbudet, og blir også med i vårens lønnsoppgjør, så da vil jeg jo gå opp noen prosenter da også...

Anonymkode: 23999...596

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skader vel aldri å be om litt til og så heller ta et nei? 50k mer feks?

Anonymkode: 2fbf0...bf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Synes du jeg burde forhandle? Har hørt man alltid skal forhandle... men jeg er jo fornøyd med tilbudet, og blir også med i vårens lønnsoppgjør, så da vil jeg jo gå opp noen prosenter da også...

Anonymkode: 23999...596

Skader ikke å prøve seg, verste som kan skje er at du får et nei. 

Anonymkode: 015d5...401

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fått jobbtilbud i dag som jeg kan tenke på til mandag morgen. 9 års erfaring innen samme type stilling. Har bachelor + 1 års videreutdanning. Det er kontrorjobb, innen industri. Fleksitid, gode forsikringer, litt ansvar, men ingen lederstillinger. Betalt overtid. 

Bor i en middels stor by, med OK boligpriser, ikke mye høye utgifter ellers. Er 33 år. 

Tilbudt 600k. Burde jeg forhandle? Hva synes dere om tilbudet?  Er egentlig veldig fornøyd med det tilbudet, går opp godt over 100k...

Anonymkode: 23999...596

Virker veldig kurant egentlig. Men selvfølgelig; du kan jo alltids prøve litt høyere hvis du vil :)

Alternativt kan du jo se om du kan du jo fiske etter andre ting. Eksempelvis: mobiltelefonordning, parkeringsplass, muligheter for kursing/etterutdanning osv (hvis det ikke er avklart / fremgår tydelig av omstendighetene. Å måtte leie parkeringsplass selv kan fort koste 1000+ i måneden. Jeg startet i ny jobb i det offentlige for en stund siden, og siden lønn har trange kår der fikk jeg heller med "alt" annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Grandidosa83 skrev:

Virker veldig kurant egentlig. Men selvfølgelig; du kan jo alltids prøve litt høyere hvis du vil :)

Alternativt kan du jo se om du kan du jo fiske etter andre ting. Eksempelvis: mobiltelefonordning, parkeringsplass, muligheter for kursing/etterutdanning osv (hvis det ikke er avklart / fremgår tydelig av omstendighetene. Å måtte leie parkeringsplass selv kan fort koste 1000+ i måneden. Jeg startet i ny jobb i det offentlige for en stund siden, og siden lønn har trange kår der fikk jeg heller med "alt" annet.

Er gratis parkering i kjeller, med mange ladere til elbil,  som jeg har. Betaler 300 kroner i mnd og får spise fritt fra kantina. Men kan jo høre om det er noe annet de evnt kan tilby. 

Anonymkode: 23999...596

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er gratis parkering i kjeller, med mange ladere til elbil,  som jeg har. Betaler 300 kroner i mnd og får spise fritt fra kantina. Men kan jo høre om det er noe annet de evnt kan tilby. 

Anonymkode: 23999...596

Å framforhandle gratis Se&Hør (hva annet de kan tilby) hver uke er jo bare piss. Du har fått tilbud om en god jobb med en god lønn, inkludert en mengde andre goder. Er ingen vits i å forhandle om 100-lapper. Hvorfor i all verden "forhandle" om noe som angår småpenger? Så attraktiv er du faktisk ikke i det store arbeidsmarkedet. Hvis du ikke finner jobben og lønna motiverende nok, så burde du takke nei. Og ikke lete etter ekstravaganser bare for å melke mest ut av det liksom. 

Anonymkode: 7b1bc...0b7

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å framforhandle gratis Se&Hør (hva annet de kan tilby) hver uke er jo bare piss. Du har fått tilbud om en god jobb med en god lønn, inkludert en mengde andre goder. Er ingen vits i å forhandle om 100-lapper. Hvorfor i all verden "forhandle" om noe som angår småpenger? Så attraktiv er du faktisk ikke i det store arbeidsmarkedet. Hvis du ikke finner jobben og lønna motiverende nok, så burde du takke nei. Og ikke lete etter ekstravaganser bare for å melke mest ut av det liksom. 

Anonymkode: 7b1bc...0b7

Ja, det er sant. Føler meg egentlig veldig heldig som har fått muligheten. Dette er jobb nummer to etter jeg var ferdig utdannet, så jeg er helt grønn på dette med forhandlinger. 

Anonymkode: 23999...596

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er sant. Føler meg egentlig veldig heldig som har fått muligheten. Dette er jobb nummer to etter jeg var ferdig utdannet, så jeg er helt grønn på dette med forhandlinger. 

Anonymkode: 23999...596

Hvis du føler deg heldig, føler jobben virker meget interessant og lønna god nok for deg (jeg mener den er god), så takker du ja uten å forhandle noe som helst. 

Lønnsforhandlinger kan du også gjøre når tid det passer deg. Jobb 1-2 år, se hvordan ting går og hvordan du presterer. Så kan du ta en lønnsforhandling da. Iallefall hvis du leverer godt på jobb og ser at der er andre goder som andre kanskje får. 

Å drive med lønnsforhandling bare for å melke alt som melkes kan før du har fått jobben kan jo potensielt slå tilbake på deg! Du har også fått en jobb som ganske mange er kvalifisert for, så bare der bør du vise mer ydmykhet enn å kalle inn til forhandlinger bare for småting. 

Takk ja, hvis du føler det. Takk nei, hvis du ikke føler for det. Er sikker på at jobben du nå får kanskje har mange flere skjulte goder som du enda ikke vet om, ettersom dem er så rause i utgangspunktet. Jeg anbefaler deg på det sterkeste å ikke gjøre noe mer utav det nå, og heller ta en vurdering på det etter en viss tid i bedriften heller. For alt man vet så kan det hende du ikke leverer det produktet og den innsatsen som bedriften forventer, og da er det kjipt å være cocky allerede før man får jobb ;) 

Lykke til, ønsker deg det beste! 

Anonymkode: 7b1bc...0b7

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du føler deg heldig, føler jobben virker meget interessant og lønna god nok for deg (jeg mener den er god), så takker du ja uten å forhandle noe som helst. 

Lønnsforhandlinger kan du også gjøre når tid det passer deg. Jobb 1-2 år, se hvordan ting går og hvordan du presterer. Så kan du ta en lønnsforhandling da. Iallefall hvis du leverer godt på jobb og ser at der er andre goder som andre kanskje får. 

Å drive med lønnsforhandling bare for å melke alt som melkes kan før du har fått jobben kan jo potensielt slå tilbake på deg! Du har også fått en jobb som ganske mange er kvalifisert for, så bare der bør du vise mer ydmykhet enn å kalle inn til forhandlinger bare for småting. 

Takk ja, hvis du føler det. Takk nei, hvis du ikke føler for det. Er sikker på at jobben du nå får kanskje har mange flere skjulte goder som du enda ikke vet om, ettersom dem er så rause i utgangspunktet. Jeg anbefaler deg på det sterkeste å ikke gjøre noe mer utav det nå, og heller ta en vurdering på det etter en viss tid i bedriften heller. For alt man vet så kan det hende du ikke leverer det produktet og den innsatsen som bedriften forventer, og da er det kjipt å være cocky allerede før man får jobb ;) 

Lykke til, ønsker deg det beste! 

Anonymkode: 7b1bc...0b7

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare 😊 Veldig mange gode poeng! Jeg kommer nok til å takke ja til tilbudet på mandag. Jeg skal jo levere i denne stillinga også som du sier, og det er et trygt og stabilt firma med god økonomi, så muligheten for lønnsøkning kommer nok. 

Anonymkode: 23999...596

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare 😊 Veldig mange gode poeng! Jeg kommer nok til å takke ja til tilbudet på mandag. Jeg skal jo levere i denne stillinga også som du sier, og det er et trygt og stabilt firma med god økonomi, så muligheten for lønnsøkning kommer nok. 

Anonymkode: 23999...596

600K er jo bare en "startlønn", hvor du etterhvert øker i ansiennitet, det blir framforhandlet andre lønnstrammer eller kanskje får flere lønnstrinn i eksterne eller lokale lønnsforhandlinger. Samt så er det vel mulig for opprykk med årene, da i enda bedre betalte stillinger? Du må se lenger enn denne startlønna. Når startlønna er så god som dette, så kan det jo bare bli enda bedre etterhvert. ;) I tillegg skriver du at det er mulighet for overtid, og dette kommer jo utover disse 600K. Det skal da ikke mange timene til for at det fort blir 700K. Om halvannen år får du ekstra i form av feriepenger som går delvis utover disse 600K (en månedslønn fjernes, men ferielønna er jo nesten dobbel månedslønn). 

Så kjør på! Det høres ut som om at du har kommet på rett sted. 

Anonymkode: 7b1bc...0b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel noen ting jeg har lært meg er at du skal aldri si hvor mye du tjente i forrige jobb om de spør. Om du gjør det kan det fort hende de tilbyr deg 30k mer i årslønn så du blir fornøyd, men at de var villig til å gi deg en mye høyere lønn som er konkuransedyktig. Jeg hadde en lønn på 500.000 Men de var bare villig til å gi mer litt over inflasjon vært år. Jeg er i starten av karrieren der lønnen øker dramatisk. Har et par ganger kommet med andre tilbud for å få opp lønnen. De ville da øke til det før å beholde meg , men ikke gi mer enn de må.  Jeg har idag fått to tilbud som er 150.000 kr mer enn jeg har idag.

Så mange bedrifter betaler så lite som mulig. Deres interesse er å få mer selv. De forventer at du skal forhandle. De forhandler selv med deg. Om du bare godtar dette så blir de glad. 

 

Jeg fikk et tilbud på 690.000 kr. Ringte dem etterhvert og så at jeg hadde et annet tilbud og spurte om de kunne øke til 700.000 kr for å gjøre valget mitt enklere. De svarte ja det.

Det børste som kan skje er at de sier nei. Bruk mulighetene. Det vil jeg.  10.000 kr på 5 min.

Anonymkode: d8e2c...425

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha bedt 650.000 om jeg var din situasjon. 600.000 synes jeg er for lite for 30-åringer. 

Anonymkode: 1ac01...ffe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du bør alltid, alltid, alltid forhandle. Be om 650.000. 

Anonymkode: 301d9...30c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 års erfaring og 4 års høyere utdanning? Da er du en «senior». 600.000 er ikke et godt tilbud. Forhandle deg opp til 640.000/650.000. Ikke la deg påvirke av de som mener det er bra, håpløst:bond:

Aner ikke hva slags bransje du er i men til sammenligning er jeg 30, ingen utdanning, men 700.000 i årslønn.

 

Anonymkode: 3812b...f4d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

9 års erfaring og 4 års høyere utdanning? Da er du en «senior». 600.000 er ikke et godt tilbud. Forhandle deg opp til 640.000/650.000. Ikke la deg påvirke av de som mener det er bra, håpløst:bond:

Aner ikke hva slags bransje du er i men til sammenligning er jeg 30, ingen utdanning, men 700.000 i årslønn.

 

Anonymkode: 3812b...f4d

Til sammenligning har jeg 470 i en tilsvarende stilling... så er nok litt blendet av dette tilbudet. Snakket med en del som mener det er veldig bra. Bachelorgraden min er ikke spesielt relevant til jobben. Men har jo lang erfaring.  

Ts

 

 

 

Anonymkode: 23999...596

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til sammenligning har jeg 470 i en tilsvarende stilling... så er nok litt blendet av dette tilbudet. Snakket med en del som mener det er veldig bra. Bachelorgraden min er ikke spesielt relevant til jobben. Men har jo lang erfaring.  

Ts

 

 

 

Anonymkode: 23999...596

Litt vanskelig å svare på om lønna er god eller dårlig når vi ikke vet hvilken utdanning du har og hvilken type jobb du har fått. Hvis du for eksempel har en bachelor i markedsføring og jobber som regnskapsfører eller økonomikonsulent feks, vil jeg si 600k er godt betalt. 

Anonymkode: 8e9c6...5e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...