Gå til innhold

Kjenner at jeg sliter med at stebarna skal være hjemme alene...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har to stebarn i ungdomsalder. De bor litt her og der. Nå har vi akkurat brukt mye penger på å pusse opp, og de har nå vært hos sin mor under hele prosessen, forståelig nok. 

I helgen skulle vi på hytta, og stebarna vil plutselig være hos oss når spørsmålet om de ville være med kom opp. Dere kan gjerne dra, men vi blir hjemme sa de. dersom det ikke hadde vert for at vi skulle bort, så hadde de vert hos sin mor i helgen, derfor irriterer det meg at de skal komme kun for å være alene hjemme. De roter, og når de krangler så kaster de ting, og det ender gjerne med diverse knuste ting.  det har gått noen varer og bordpynt oppigjennom..

De eier ikke respekt for eiendelene våre, og derfor kjenner jeg at dette er noe jeg ikke har lyst til etter å ha brukt over en million på oppussing.

Samboer har ikke baller til å si at de MÅ bli med. Derfor har vi avlyst hytteturen..  Stebarna sier at de blir hos sin mor, og mor er forbanna fordi hun ikke får frihelgen hun ønsket seg. 

Kjempekoselig stemning!

hvordan skal vi løse dette i fremtiden? må vi holde oss hjemme for alltid?

Anonymkode: 22ae5...84b

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forslaget mitt er å holde dere til samværshelgene. Rart å invitere dem med på mors helg 🤔 da unngår dere problemet ✌🏼 

Anonymkode: 4cd44...02d

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså at dere drar på hytta de helgene de er hos mor, siden de er inne i en periode der de tydeligvis ikke vil på hytta 😀

Anonymkode: 4cd44...02d

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller ikke latt dem være alene, men jeg ser nok ikke problemet. Vi pleier å si til vår tenåring at hun enten må være hos besteforeldre eller finne venner hun kan være hos. Jeg ville jo tro dere kunne dra på hytta når barna er hos mor? Eller de kan få med seg en venn og bli med på hytta. 

Anonymkode: 7d047...9ec

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare til å dra på hyttetur de helgene dere ikke har samvær? Det sagt, så «skylder» vel far endel samvær mtp at mor har stilt seg til disposisjon når dere har pusset opp? Eller går det bare en vei?

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor gamle er egentlig barna? Siden de krangler og kaster ting i veggen er de åpenbart ikke modne til å være alene hjemme - og det må jo foreldrene kunne bestemme. 

Og så må dere jo ha en avtale på når barna skal være hvor. Det er jo veldig uforutsigbart at barna skal være «litt her og litt der». Selv om de er større nå, så er det jo en logistikk som skal gå opp - og av hensyn til hele familien kan man jo ikke bare komme og gå som man vil... 

Dere kan jo tvinge dem til å bli med på hytta i deres helger, eller dere kan holde dere hjemme de helgene. Det bestemmer jo dere som foreldre. Det er ingen menneskerett å få være alene hjemme i helgen heller. Og her har jo barna vist at de ikke er modne nok til det. Men jeg tror mye ville løst seg med klare avtaler. 


 

 

Anonymkode: 9fd92...3a2

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse "barna" høres jo helt rabiate ut, hva med å oppdra dem litt? Hvis det løpet er kjørt så støtter jeg forslaget om at de får være sammen med dere hvis de skal ha samvær.

Anonymkode: dcc06...ca3

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og forresten, nå kan dere jo dra på hyttta likevel da.

Anonymkode: dcc06...ca3

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har mine og dine, og i en del år kunne vi ikke dra på hytta pga ungdom som ikke kunne/burde være hjemme alene. Slik er livet, enten det er egne barn eller stebarn. Tenåringer som er hjemme alene roter (gjelder naturlignok ikke alle ungdom, men tror nok at det er flesteparten) og det er ikke hyggelig å komme hjem til skitne gulv og kjøkkenbenker.... 

Anonymkode: 2d0f1...5fb

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Vera skrev:

Det er vel bare til å dra på hyttetur de helgene dere ikke har samvær? Det sagt, så «skylder» vel far endel samvær mtp at mor har stilt seg til disposisjon når dere har pusset opp? Eller går det bare en vei?

Merkelig hvordan 50% mødre ikke orker å ha barna mer enn det KONTRAKTEN sier😂

Anonymkode: 7ebd4...27e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes alarmen går litt når de kommer til dere for å være alene hjemme.... Bare der tenker jeg at de ikke er modne for det... Ellers ut fra det du beskriver skjønner jeg godt at du ikke vil at de skal være der alene enda...

Det er jo bare å gi klar beskjed, inntil oppførselen er moden og ansvarlig er det overhodet ikke aktuelt! Så får de selv finne ut hvor viktig det er, og evt endre oppførsel over en lang periode sånn at de kan få muligheten....

Mine stebarn har aldri holdt på sånn som TS beskriver, men de var ikke alltid flinke til å rydde/vaske etter seg når de var her alene. Det løste vi greit med at de fikk beskjed om å fikse da vi kom inn døra, og måtte evt. avlyse/utsette planer de hadde fram til de hadde ryddet/vasket til det så ut sånn som det så ut da vi dro. Et par ganger med det, så var det, om ikke strøkent, så ihvertfall HELT innafor da vi kom hjem etter det...

Kommer til å kjøre samme linja med hun som nå er 14, så det har ingenting med stebarn eller biologiske barn å gjøre. Jeg er kjempeglad i mine stebarn som nå er voksne, men jeg har aldri vært glad i å rydde før jeg drar, og så komme hjem til masse rot noen dager etterpå. Da må det ryddes! Men det skal sies at disse her aldri har ødelagt noe som helst (annet enn å glemme å vanne planter, sånn at de døde, men DET er jo forsåvidt en bagatell!)

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Merkelig hvordan 50% mødre ikke orker å ha barna mer enn det KONTRAKTEN sier😂

Anonymkode: 7ebd4...27e

Nå virker det vel ikke akkurat som denne moren har hatt 50% samvær..heller 100%..? For at far skal få pusse opp i fred..

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Vera skrev:

Nå virker det vel ikke akkurat som denne moren har hatt 50% samvær..heller 100%..? For at far skal få pusse opp i fred..

Ungdommene har vert hjertlig velkommen til å være her hele tiden. men dog ukoselig.. å være hos sin mor er ett valg de har tatt

Anonymkode: 22ae5...84b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ungdommene har vert hjertlig velkommen til å være her hele tiden. men dog ukoselig.. å være hos sin mor er ett valg de har tatt

Anonymkode: 22ae5...84b

Joda, men i praksis betyr det jo at denne oppussingen har lagt begrensinger på mor, i og med at ungene ikke kan overlates til seg selv hjemme. Her tenker jeg mor og far må sette seg ned og lage faste  samvær for barna. Det fungerer bare ikke at de skal velge hvor de skal være, når det til enhver tid må være en voksen hjemme for hindre ungene i å gå løs på inventaret. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ungdommene har vert hjertlig velkommen til å være her hele tiden. men dog ukoselig.. å være hos sin mor er ett valg de har tatt

Anonymkode: 22ae5...84b

Men er det ikke da fars oppgave å legge i fra seg oppussingen når han har barna på samvær, og gjøre samværet koselig? Jeg må si at jeg reagerer på at det virker som du/dere syns det er skikkelig lavmål av mor å ønske seg en «frihelg» som du kaller det, når hun i praksis har hatt 100% samvær med barna hans fordi han har vært opptatt med oppussing..

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har mine og dine, og i en del år kunne vi ikke dra på hytta pga ungdom som ikke kunne/burde være hjemme alene. Slik er livet, enten det er egne barn eller stebarn. Tenåringer som er hjemme alene roter (gjelder naturlignok ikke alle ungdom, men tror nok at det er flesteparten) og det er ikke hyggelig å komme hjem til skitne gulv og kjøkkenbenker.... 

Anonymkode: 2d0f1...5fb

Nettopp! Vi har bare "mine", eller våre da, men det var en periode da vi dro mye mindre på hytten fordi vi ikke ville at de skulle være alene hjemme! Noen ganger "tvang" vi de med, andre ganger ble vi hjemme!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har to stebarn i ungdomsalder. De bor litt her og der. Nå har vi akkurat brukt mye penger på å pusse opp, og de har nå vært hos sin mor under hele prosessen, forståelig nok. 

I helgen skulle vi på hytta, og stebarna vil plutselig være hos oss når spørsmålet om de ville være med kom opp. Dere kan gjerne dra, men vi blir hjemme sa de. dersom det ikke hadde vert for at vi skulle bort, så hadde de vert hos sin mor i helgen, derfor irriterer det meg at de skal komme kun for å være alene hjemme. De roter, og når de krangler så kaster de ting, og det ender gjerne med diverse knuste ting.  det har gått noen varer og bordpynt oppigjennom..

De eier ikke respekt for eiendelene våre, og derfor kjenner jeg at dette er noe jeg ikke har lyst til etter å ha brukt over en million på oppussing.

Samboer har ikke baller til å si at de MÅ bli med. Derfor har vi avlyst hytteturen..  Stebarna sier at de blir hos sin mor, og mor er forbanna fordi hun ikke får frihelgen hun ønsket seg. 

Kjempekoselig stemning!

hvordan skal vi løse dette i fremtiden? må vi holde oss hjemme for alltid?

Anonymkode: 22ae5...84b

Siden de kan være alene hjemme en helg så antar jeg de er ganske store. Men siden de ikke respekterer eiendeler og risikerer å ødelegge inventar og nyoppusset hus, så hadde jeg blitt hjemme med dem ja. Hadde som dere, blitt hjemme i helgen og latt mor fått frihelgen sin. Hadde også latt henne få vite at det er helt greit og skulle bare mangle. Og funnet på noe kjekt med barna og «feiret» at dere var ferdige med å pusse opp. Er de for store til det (de har ikke lyst), så er jo det også greit. Man må jo bare tilpasse seg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Vera skrev:

Men er det ikke da fars oppgave å legge i fra seg oppussingen når han har barna på samvær, og gjøre samværet koselig? Jeg må si at jeg reagerer på at det virker som du/dere syns det er skikkelig lavmål av mor å ønske seg en «frihelg» som du kaller det, når hun i praksis har hatt 100% samvær med barna hans fordi han har vært opptatt med oppussing..

Vi er ferdig med oppussingen.. 

11 timer siden, Sensi skrev:

Siden de kan være alene hjemme en helg så antar jeg de er ganske store. Men siden de ikke respekterer eiendeler og risikerer å ødelegge inventar og nyoppusset hus, så hadde jeg blitt hjemme med dem ja. Hadde som dere, blitt hjemme i helgen og latt mor fått frihelgen sin. Hadde også latt henne få vite at det er helt greit og skulle bare mangle. Og funnet på noe kjekt med barna og «feiret» at dere var ferdige med å pusse opp. Er de for store til det (de har ikke lyst), så er jo det også greit. Man må jo bare tilpasse seg. 

ja, helt greit for oss å være hjemme, men da vil jo ikke stebarna hit. de vil kun hit for å være alene hjemme... mor mener at vi bør dra bort slik at barna (ungdommene) får være hjemme alene og hun får fri.. 

Anonymkode: 22ae5...84b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...