Gå til innhold

Hadde dere trodd jeg var overvektig? BILDE

Fremhevede innlegg

Gjest ana0603
Skrevet (endret)

Jeg har blitt fortalt av legen at man skal ta høyden minus 100 for å få den optimale vekten, og det har alltid funket helt fint for meg. Om du er 173 cm er 75 kg litt over det som jeg anser som optimalt (2 kg over) men det er så lite at du ikke skal tenke på det.

Endret av ana0603
Videoannonse
Annonse
Gjest Warrior
Skrevet

Ikke stol så mye på bmi ;) Har man mye muskler f.eks så er man jo overvektig i følge bmi, ja til og med oppi helsefarlig fedme. Bare pga muskler og lite fett. Det er ikke akkurat helsefarlig..

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ifl den regelen der skulle mannen min på 190 veie ideelt 80 kg. Da hadde ikke han sett ut tror jeg! Han veier i dag 105 kg, å ser veldig bra ut! Han trener veldig mye da. 

Anonymkode: 36b7b...15a

BMI slår rart ut for høye folk. Google new BMI, den er mer korrekt. Dersom man har mye muskler er uansett BMI ubrukelig. Eksen min er forøvrig like høy, han ser tjukk ut når han nærmer seg 100.

Anonymkode: 8379d...97a

Skrevet

For at jeg skal føle meg vel så må jeg være høyde minus 115. 

Utfrå magen din vil jeg si du er overvektig.

Anonymkode: 6ad21...1e6

• Liker 4
Skrevet
7 minutter siden, ana0603 skrev:

Jeg har blitt fortalt av legen at man skal ta høyden minus 100 for å få den optimale vekten, og det har alltid funket helt fint for meg. Om du er 173 cm er 75 kg litt over det som jeg anser som optimalt (2 kg over) men det er så lite at du ikke skal tenke på det.

Dette blir pirk, men synes det er spesielt at en lege snakker om "optimal" vekt og spesielt når det er snakk om en såpass grov tommelfingerregel som å ta høyden minus 100. 

Anonymkode: a2804...b04

• Liker 8
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Man bør absolutt ikke bruke BMI. Du er perfekt! Er man så høy som du, bør du faktisk veie 73-78 kg

Anonymkode: efc07...f5c

Det er litt mye, jeg ligger der og er mann på over 190. Ikke er jeg syltynn heller. Folk er bygd forskjellige, så man skal ikke se seg blind på numre, men jeg hadde syntes det var litt rart med en kjæreste som var 20 cm kortere og like tung som meg.

For å svare på trådens spørsmål hadde det ikke slått meg, nei. Ser helt normal ut, noe nærmere slank enn tykk.

Anonymkode: 538ee...396

Skrevet
33 minutter siden, ana0603 skrev:

Mens jeg har lært høyden minus 110, og så et slingrinnsmonn på + - 5 kilo. Så hun er minimum 7 kilo over idealvekt. Det er 14 pakker smør. 

Anonymkode: ebe88...ef6

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mens jeg har lært høyden minus 110, og så et slingrinnsmonn på + - 5 kilo. Så hun er minimum 7 kilo over idealvekt. Det er 14 pakker smør. 

Hvorfor måler du det i smør? Det høres bare nasty ut, og typisk slik man hører fra de som er sykelig opptatt av mat og vekt. 

Anonymkode: 05189...c0e

• Liker 17
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes du ser veldig utrent ut og har stor mage. Jeg er ikke overrasket over at du har BMI på rett over 25 nei. Jeg anser BMI som et ganske ubrukelig verktøy, men du ser også ut til å ha en veldig høy fettprosent, og det er verre.

Grunnen til at så mange synes du ser normal ut er jo fordi det ER ganske normalt å ha for høy BMI og enda mer, å ha for høy fettprosent. Normalt er ikke synonymt med passe.

Men hvorfor lurer du på hva andre synes? Hvis du selv er fornøyd er jo det alt som betyr noe?

Nei, grunnen til at så mange syns hun ser normal/ flott ut, er fordi det er akkurat det hun er.

Hun er slank/trent, men ser også ut som en sunn dame - dvs. En dame som ikke har så lav fettprosent at mensen har stoppet opp, og at hun vil være døden nær om hun får omgangssyken. 

Normalen er ikke, og bør heller ikke være Johaug, eller Funkygine kropp. 

Hvis du reelt sett mener at hun ser veldig utrent ut, har stor mage og veldig høy fettprosent, så syns jeg virkelig synd på deg - og alle andre damer som streber/legger ditt kroppsideal til grunn. Det er rett og slett trist å høre på!

• Liker 18
Skrevet
Akkurat nå, Jr.Garcon skrev:

Nei, grunnen til at så mange syns hun ser normal/ flott ut, er fordi det er akkurat det hun er.

Hun er slank/trent, men ser også ut som en sunn dame - dvs. En dame som ikke har så lav fettprosent at mensen har stoppet opp, og at hun vil være døden nær om hun får omgangssyken. 

Normalen er ikke, og bør heller ikke være Johaug, eller Funkygine kropp. 

Hvis du reelt sett mener at hun ser veldig utrent ut, har stor mage og veldig høy fettprosent, så syns jeg virkelig synd på deg - og alle andre damer som streber/legger ditt kroppsideal til grunn. Det er rett og slett trist å høre på!

Mitt kroppsideal er en sterk og sunn kropp. En kropp som kan løpe, hoppe, ta pull ups, gå på hendene. Som spiser masse mat, men ikke usunn mat, som har mensen og blir gravid på første forsøk når man prøver, og som fint kan bli litt tynn med noen dager omgangssyke, for det spiser man seg lett på igjen på et par dager. Det er et laaaangt spenn fra fettprosenten til ts og en fettprosent som er så lav at man mister mensen.

Å sammenligne Funkygine med Therese Johaug blir ganske søkt, Johaug har nok sinnsykt mange flere treningstimer per uke. Funkygine er veltrent på en tilnærmet mer normal måte. Jeg synes hun er flott, men man trenger ikke være SÅ muskuløs for å ha en sunn kropp nei.

Hvordan i all verden kan du si ut i fra dette bildet at denne personen er trent? Om hun er flott er en smakssak, så det er det supert at mange synes hun er - noen liker denne kroppstypen, andre liker en mer muskuløs eller spedere kropp, noen en fyldigere. Men dette ER ikke en trent kropp. Jeg vedder en hel masse på at denne kroppen ikke tar en eneste pull-up.

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

BMI formelen er jo tull om den passer deg eller ei. Nå som de har begynt å veie barn på ungdomsskolen blant annet kommer det tydelig frem. En jente jeg kjenner ble kalt inn til samtale pga vekten og BMIen viste at hun var overvektig, mens i realiteten er hun full i muskler og ser alt for tynn ut. 

Fakta er at har du 2 kvinner på 1.70m og 75kg, så er de begge overvektige i følge bmi. Men så kan de ha helt ulik bryststørrelse (min G-cup veier et par kg i forhold til en annens A-cup feks), og sitter den ene på sofaen hele tiden og spiser sjokolade mens den andre trener vekter og er full i muskler vil det spille inn (muskler er tyngre enn fett) +++.. Så å gå ut i fra bmi alene er bare teit. 

Anonymkode: 02a87...f39

Den vanlige BMI-skalaen benyttes ikke på barn under 17 år. 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ifølge bmi er mange kjente idrettsutøvere overvektig. Synes du fortsatt vi burde forholde oss til bmi da? 

Anonymkode: 2d086...35e

BMI-skalaen kan ikke benyttes på toppidrettsutøvere. 

Mye uvitenhet her, og da er det ikke rart at BMI-skalaen betviles. BMI-skalaen er en veiledende formel. Det er ikke av vesentlig betydning at TS vipper mellom normalvekt og overvekt. Hvis hun går ytterligere opp i vekt beveger hun seg mer og mer inn på overvektområdet, og da kan TS vurdere om dette er noe hun vil ta tak i eller ei med visshet om risiko for sykdom med denne BMIen.  

TS har tross alt gått opp 13 kg på 1,5 år. Det er mye. Slik det fremgår av hovedinnlegget er ikke dette på grunn av muskelbygging. 

Anonymkode: 30cec...59c

• Liker 3
Skrevet

Det er en grunn til at BMI skalaen kanskje mer bør brukes som veiledning enn ren fasit. Bodybuildere er overvektige ifølge bmi skalaen.

Bruk målbånd, se deg i speilet, og bruk andre ting enn bare vekt/speil for å anse deg selv som overvektig.

Nei du ser ikke overvektig ut, bare for å ha skrevet det rett ut :) 

Anonymkode: 1b518...0b4

• Liker 1
Skrevet

Man kan absolutt ikke stole på BMI. Finnes mange eksempler som deg - overvektig ifølge BMI, men helt normalvektig i realiteten. 

Du har veldig tynne armer, bein og liten rumpe. Går du noe ned i vekt tror jeg du vil se undervektig ut.

Du har antageligvis så høy BMI fordi..

1) Tung beinbygning

2) Muskler veier mer enn fett. 

Anonymkode: f55e0...34e

• Liker 2
Skrevet

For noen grusomme svar i denne tråden.

Nei, TS, du er IKKE overvektig! Slutt å se på tallet på vekta og se heller på bilder, og om du virkelig må sjekke vekta så ta heller en tanita kroppsanalyse. Da får du jo faktisk svar på hva som er hva av kgene.

Til alle dere som sier 75kg er tungt på denne kroppen! Skjerp dere!!

• Liker 10
Skrevet (endret)
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 173 høy og veide meg idag😳 75 kg! Som vil si 25.1 i BMI, og akkurat overvektig.  Har pleid å veie rundt 62 kg til inntil 1,5 år siden hvor jeg har vært utbrent, og ikke orket å trene som tidligere. I tillegg så har jeg hatt en lang pause fra sentralstimulerende medisiner jeg tar, noe som øker appetitten. Har ikke veid meg regelmessig siden det kan gi negative følelser, hvertfall jeg føler veldig det. Har sett i speilet at jeg er litt større enn før, men hadde aldri trodd 75 kg!😳 Og har veid meg en del ganger siste måneden og det er alltid +/- 75... Altså har jeg ikke gått om mange kilo i vannvekt pga mensen, jeg er faktisk så tung😕 Jeg har også nokså smal benbygning for min høyde, og ikke så mye muskler...

Jeg ser nok litt større ut på bilde rett fram eller bak (det gjør vel de fleste), men de bildene kan vær litt for gjenkjennelige... Bilde er tatt igår kveld

633B2642-8D42-437A-BD9D-16B7652CC997.thumb.jpeg.c2ee823a6aec7eaef36e493860ab7111.jpeg

Anonymkode: 7c0ad...c51

Seriøst

Det er innenfor normal variasjon

Jeg veier langt mer enn deg og er bare 3 cm høyere og ergo høyere BMI.

Men er ikke overvektig.

BMI på personnivå blir ofte feil, fettprosent er en langt bedre indikator.

https://people.maths.ox.ac.uk/trefethen/bmi_calc.html

Denne er rettere for høye personer

Endret av Fru Uperfekt
La inn link
  • Liker 3
Gjest #Rasshøl
Skrevet

Du holder inn magen på bildet.

Du er ikke overvektig. Men du har jo litt fett på armene, og rundt overkroppen. 

Kvinner har jo mer fett enn menn, naturlig. Du trenger ikke slanke deg.

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan absolutt ikke stole på BMI. Finnes mange eksempler som deg - overvektig ifølge BMI, men helt normalvektig i realiteten. 

Du har veldig tynne armer, bein og liten rumpe. Går du noe ned i vekt tror jeg du vil se undervektig ut.

Du har antageligvis så høy BMI fordi..

1) Tung beinbygning

2) Muskler veier mer enn fett. 

Anonymkode: f55e0...34e

1) Myte

2) Etter all sannsynlighet har TS ikke gått opp i muskelmasse da hun har sluttet å trene så mye, spiser mer og gått opp 13 kg på 1,5 år. 

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

1) Myte

2) Etter all sannsynlighet har TS ikke gått opp i muskelmasse da hun har sluttet å trene så mye, spiser mer og gått opp 13 kg på 1,5 år. 

1 er ikke myte

• Liker 1
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 173 høy og veide meg idag😳 75 kg! Som vil si 25.1 i BMI, og akkurat overvektig.  Har pleid å veie rundt 62 kg til inntil 1,5 år siden hvor jeg har vært utbrent, og ikke orket å trene som tidligere. I tillegg så har jeg hatt en lang pause fra sentralstimulerende medisiner jeg tar, noe som øker appetitten. Har ikke veid meg regelmessig siden det kan gi negative følelser, hvertfall jeg føler veldig det. Har sett i speilet at jeg er litt større enn før, men hadde aldri trodd 75 kg!😳 Og har veid meg en del ganger siste måneden og det er alltid +/- 75... Altså har jeg ikke gått om mange kilo i vannvekt pga mensen, jeg er faktisk så tung😕 Jeg har også nokså smal benbygning for min høyde, og ikke så mye muskler...

Jeg ser nok litt større ut på bilde rett fram eller bak (det gjør vel de fleste), men de bildene kan vær litt for gjenkjennelige... Bilde er tatt igår kveld

633B2642-8D42-437A-BD9D-16B7652CC997.thumb.jpeg.c2ee823a6aec7eaef36e493860ab7111.jpeg

Anonymkode: 7c0ad...c51

BMI er en rimelig grov måte å kategorisere grupper av mennesker, men fungerer ofte dårlig på enkeltindivider. Nå syns jeg ikke at det var så off i dette tilfellet da. 

Mitt inntrykk er at jenter som er veldig høye, kan ha ganske forskjellig kroppsvekt uten at det syns i like stor grad - ettersom vekten fordeler seg på større areal. Jeg har også inntrykket av at høye jenter ofte lagrer fett på en mer androgen måte, dvs rundt midjen og visceralt, fremfor på hofter og lår. Det kan se ut til å stemme for deg.

Men, nøkkelen har du egentlig i det du sier innledningsvis. Du har nemlig økt kroppsvekten fra 62 til 75 kg på veldig kort tid - og det er et faresignal vil jeg si. Det er en vektøkning på 20% av kroppsvekten din!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...