Gå til innhold

Hva ville du ha forandret ved jula?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mitt ønske ville vært en jobb uten turnus - hatt fri på de rød dagene i jula. Men samtidig trives jeg altfor godt i jobben til å slutte med turnus! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skulle ønsket meg to forandringer:
 

- At julepynt/reklame osv ikke kom før 1. desember, eller i hvert fall ikke før siste uka i november.
- At folk sluttet å klage på materialisme, stress og kav og heller bare hadde den julen de selv ønsket. At andre har gavebonanza og stresser hele desember betyr ikke at du må gjøre det. 

Anonymkode: 0d49f...438

Vi gjorde dette da jeg var liten, og så har jeg og mannen min bare videreført dette. Én julegave til ungene (samme med søskenbarna), null shopping, bare kos og hygge og tid sammen og julemusikk og god mat og fyr i peisen og brettspill og juleglede! 😍 

Trenger ikke forholde meg til handelsstandens galskap engang, eneste butikkene jeg går på i desember er matbutikk og helsekost, og ingen av de ligger på et senter. 🥰❤️

Elsker jul! Og trenger ikke forandre på noe, siden vi har meldt oss ut av andres ideer om hvordan ting skal være for lenge siden! 😍 

Anonymkode: d0529...a91

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville fjernet kjøpepresset og alle fridagene. Lettere å handle inn mat, når man slipper å planlegge pga mange dager med stengte butikker. Samfunnet står nesten stille, og det er ikke vits i å ha fri, når man ikke kan bruke dagene som man vil. Personlig, hadde jeg klart meg fint uten kjedelig jul i det hele tatt.

Anonymkode: 65dac...3de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Kvelertak skrev:

At jula ble hoppet over. 

Enig i den.

Anonymkode: 65dac...3de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse juletrådene er alltid fulle av folk som hater jul, for tidlig jul ol. Rare greier. 

Jeg er enig i at pakkemaset har gått over all forventning. Men, det er ikke verre enn å ikke være med på det selv. Noen må jo starte å moderere mengde og prisen på gavene. 

Jeg elsker jula! Endelig er det desember!!!

Anonymkode: 79a0f...6d3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ana0603

Familien min feirer ikke jul lenger fordi jeg har vokst opp og det er ikke like spennende :L men før i tiden var det et skikkelig oppsett, dekorasjoner overalt, og ble fullstendig lurt til å tro at det er julenissen som har vært innom og satt alle gavene under treet. Det samme med påskeharen og andre tradisjoner, var helt overbevist om at alle mytene var sanne. Feiringene har vært tomme og meningløse i det siste, og det skal ikke fortsette å være sånn når jeg får min egen familie, da skal det legges masse arbeid i høytidene for barnas skyld, ser fram til det :)

Endret av ana0603
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TheCatLady
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blir man ikke lei av all den kosen?

Anonymkode: 9bc52...eb2

Jo, man ville kanskje det om hele desember bare skulle være til kos :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville forbudt den kommersielle jula, skulle vært forbudt å kjøpe gaver også.

Kan forsvare mennesker som møtes for å dele et godt måltid, men fjern alt det andre forbanna tullet.

Anonymkode: afbf1...b12

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, undulat2018 said:

Mitt ønske ville vært en jobb uten turnus - hatt fri på de rød dagene i jula. Men samtidig trives jeg altfor godt i jobben til å slutte med turnus! 

Det skal ikke være lett.

Anonymkode: 9bc52...eb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 007_008_007

At Humanetisk forbund viser baller ved å å være tydelige på at det er de som kommer med forslag om endringer om det som har med julen å gjøre, og ikke innvandrere. Mange nordmenn får jo hjerteslag, noe de ganske så livlig sier noe om her på KG. Noen er hakket mer hysteriske og tror at selveste svartedauen har inntatt landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig ikke så berørt av kjøpepresset rundt julen, vi er bare 3 stk som skal ha gaver og noen smågaver til noen venninner, men holder ting nøktern. Men jeg har helt klart kjent på det tidligere. 

Alt jeg ville endret på med julen var at vi hadde familie som vi kunne feire sammen med. Jeg savner julen med stor familie, latter og glede. Jeg skulle også ønske at alle hadde noen å feire med ❤️

Ellers er jeg veldig glad i julen. 

Anonymkode: c256e...cb7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det skal ikke være lett.

Anonymkode: 9bc52...eb2

Utrolig hvordan man klarer å dra noe negativt ut av alt 😄😄 ha en fin dag! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tranedatter

Som mange skriver:

1. kjøpepresset. Voksne folk med god råd behøver ikke gaver! I såfall gi noe nyttig, gi tid, noe mindre og mer personlig.

2. "det perfekte". Nei barna må ikke ha store julegavekalendere - gaver gis på julaften, kalender er for ventetiden. Gi heller tid, små juleoppgaver eller rett og slett en sjokoladebit!

3. Alt for mye jul lenge før jul. Er jo lei hele jula før man rekker komme til desember...

 

 

Her har jeg ikke orket gjøre kalender, sjuåringen har ikke merka noe som helst. Sjokoladekalender til 12,50 og ferdigkalender sak fra besteforeldrene. (som hun hadde fått uansett.

Ikke har jeg adventslys (stearin), men satt opp lys i vinduer og en lyssak ute i hagen. Mest fordi det er så mørkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er ingenting ved vår jul jeg ønsker å forandre.  Vi har laget våre egne tradisjoner som vi trives godt med akkurat nå, og den dagen de ikke passer oss lenger, lager vi nye tradisjoner.

På generelt grunnlag skulle jeg ønsket at de som begynner med julen i november respekterte de som er tradisjonelle på dette området.   Det er for tidlig å bli ønsket en "god jul" 4 uker før julen begynner.

Anonymkode: afa36...3dc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingenting ved vår jul jeg ønsker å forandre.  Vi har laget våre egne tradisjoner som vi trives godt med akkurat nå, og den dagen de ikke passer oss lenger, lager vi nye tradisjoner.

På generelt grunnlag skulle jeg ønsket at de som begynner med julen i november respekterte de som er tradisjonelle på dette området.   Det er for tidlig å bli ønsket en "god jul" 4 uker før julen begynner.

Anonymkode: afa36...3dc

Ja, og så skulle jeg ønsket at de i familien som har pakkekalender til barna sine sluttet med å legge fine julegaver i den.  Det er greit at barna trenger nye strømpebukser, votter og luer, men da skulle jeg ønsket at det sto på ønskelisten, i stedet for (mye dyrere) leker og "ting".  

Anonymkode: afa36...3dc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakkekalender og rampenisse  for det fyrste, skaper mykje press og stress. Ta attende den gamle og enkle jula med 7 slag heimebaka og heimelaga mat . 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ganske fornøyd som det er, jeg! Elsker jul! Men skulle ønske at julaften var rød-dag. Bor langt unna slekta mi, og det er alltid litt styr med julaften fordi det er jo en vanlig arbeidsdag.

Jeg har noe turnus i jobben min, så jeg jobber jo noen ganger 1. og 2. juledag, og da er det jo helt greit å jobbe julaften og. Men når jeg har fri de dagene, så hadde det vært fint om julaften også var fri! Synes det er den beste juledagen. 

Ellers synes jeg jo som så mange at overforbruket virker helt sykt i jula. Men i min familie kjøper vi ikke så mye gaver, jeg og samboer pynter ikke til jul (!) og jeg skal gå med ting jeg allerede har i skapet - så det blir heldigvis lite løping i butikker for min del. 

Anonymkode: d401c...0f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...