Gå til innhold

Hva ville du ha forandret ved jula?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Selv synes jeg julegavemaset og handelsstanden tar helt av. Prøver å holde min egen handling til et edruelig nivå, men det hjelper ikke når alle andre går bananas og man blir møtt med reklame overalt hvor man snur seg. Skulle gjøre et ærend i byen i dag, var nesten umulig å komme fram, og vi er ikke engang begynt på desember. Folk med ti poser i hver hånd, kjøpesentre så fulle av mennesker at man får åndenød, "All I want for christmas" ljomende ut av høyttalerne for 10. gang... Vi snakker jo mye om klima, men virker ikke som budskapet har nådd helt inn.

Min ideelle jul og adventstid er fylt med ro og ettertenksomhet, tente lys, gamle julesanger, minimalt med shopping og mest fokus på å være sammen med de man er glad i (eller kose seg i sitt eget selskap), spise god mat og la tempoet være lavt. Litt sånn som jeg husker det fra min egen barndom, før amerika-jula tok over.

Hva med dere?

Anonymkode: 393dc...ef0

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, Luna Llena skrev:

At jula starter i Oktober.

Må si meg enig i denne. Det skulle vært forbudt med "julegreier" i butikkene før den 1. desember...

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg kunne forandret noe så måtte det vært at det burde bli mer akseptert at noen ikke er så glad i jul, og har det vanskelig i juleperioden. Jeg føler at det ikke er så akseptert å si høyt at "jeg er ikke noe glad i jul". Det kan godt hende at det er mer godtatt andre steder/hos andre folk, men det er sånn jeg oppfatter det. At mange ikke skjønner hvorfor ikke alle er glad i julen. 

Også må jeg si meg enig med de andre som har skrevet over her, julen starter alt for tidlig!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble ferdig med julehandelen i okt. Så jeg slipper kø 😆😆

men at folk har 10 handleposer må du regne med. Er mange som har store familier. Jeg har over 35 stk jeg må kjøpe inn gaver til 🥱🥱🥱

Anonymkode: 0bea3...715

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske vi ble spart for julemas til siste uka før jul.  Jeg er drittlei allerede og det er over 3 uker til jul.  Skal faen ikke ta fram en eneste nisse før 23 desember. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig i dere som skulle ønske julemaset startet senere. 1. desember holder. 

Anonymkode: a7c31...6a3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TheCatLady

At jula handler mer og mer om materialisme vil jeg gjerne ha endret på. Det er hyggelig med gaver, men folk tar jo helt av. 

I tillegg er det noe med at folk har veldig høye forventninger og at alt må være perfekt. Så klager de gjerne over manglende julestemning, men den kommer ikke ved å stresse over perfekte julegaver, perfekt pyntet hjem, perfekt mat eller forventninger om at jula skal være som den alltid har vært. 

Klaging og syting over at jula ikke har vært som forventet synes jeg ødelegger mye. Nei, jula var kanskje ikke som da man var barn, men det kan jo være veldig koselig allikevel. 

Det blir ofte ikke som forventet, men det kan være fint allikevel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske vi kunne klart å ha fokuset på det varme i jula. Budskapet om hvorfor vi feirer jul, medmenneskelighet og familie. At gaver hører jula til, er en selvfølge. Men når det har blitt et race ut av det hvor det er om å gjøre å bruke mest og få mest, så blir jeg litt matt. Det tar vekk hele fokuset på hva jula faktisk er. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kjerringa mot strømmen her, jo lengre jul jo bedre for min del. Ville innført julefri i hele desember. Men bare på min arbeidsplass da, vil jo ha juleåpne butikker. Og sykehusene kan ikke stenge i den måneden flest nordmenn forspiser seg. 😄

Anonymkode: 30f2e...d04

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker jul og den skulle gjerne vart lengre for min del! Skulle ønske det var mindre familieselskaper og "plikt" om å være med familien.

Anonymkode: f0d01...957

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At vi investerte mer tid i hverandre og ikke i gaver. 

Anonymkode: 0d2e6...0a7

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytt jula til sommeren. Så kan vi grille ribba ute.

Anonymkode: 9bc52...eb2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble ferdig med julehandelen i okt. Så jeg slipper kø 😆😆

men at folk har 10 handleposer må du regne med. Er mange som har store familier. Jeg har over 35 stk jeg må kjøpe inn gaver til 🥱🥱🥱

Anonymkode: 0bea3...715

Hvorfor må du det? Hva skjer om du blir enige med dem om å droppe gaver, og kjøper bare til, tja, de 10 nærmeste? Jeg tipper det går helt bra.

Jeg har sagt til halvparten av de jeg bytter gaver med at det blir ikke noe i år. Men de er hjertelig velkomne på juleverksted, grøt, gløgg, kakebaking og andre ting. Så istedet for i hvert fall 15 gaver har jeg nå 5 hyggelige dager og kvelder som venter på meg 🤗

Anonymkode: b5534...7fe

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TheCatLady
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er kjerringa mot strømmen her, jo lengre jul jo bedre for min del. Ville innført julefri i hele desember. Men bare på min arbeidsplass da, vil jo ha juleåpne butikker. Og sykehusene kan ikke stenge i den måneden flest nordmenn forspiser seg. 😄

Anonymkode: 30f2e...d04

Jeg synes egentlig også det er greit at juleting og pynt kommer i butikkene litt tidlig, men jeg elsker jul. Ikke nødvendigvis det å kjøpe ting, men julelys og pynt synes jeg er skikkelig fint. Jo mer glorete, jo bedre omtrent :)

Julefri hadde vært fint. Da kunne man ha koset seg hele desember. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koblingen mellom alkohol og jul. Kanskje spesielt julebord, som for mange bare er en unnskyldning til å drikke seg dritings. 

Anonymkode: d76b4...cdd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 hours ago, TheCatLady said:

Jeg synes egentlig også det er greit at juleting og pynt kommer i butikkene litt tidlig, men jeg elsker jul. Ikke nødvendigvis det å kjøpe ting, men julelys og pynt synes jeg er skikkelig fint. Jo mer glorete, jo bedre omtrent :)

Julefri hadde vært fint. Da kunne man ha koset seg hele desember. 

Blir man ikke lei av all den kosen?

Anonymkode: 9bc52...eb2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønsket meg to forandringer:
 

- At julepynt/reklame osv ikke kom før 1. desember, eller i hvert fall ikke før siste uka i november.
- At folk sluttet å klage på materialisme, stress og kav og heller bare hadde den julen de selv ønsket. At andre har gavebonanza og stresser hele desember betyr ikke at du må gjøre det. 

Anonymkode: 0d49f...438

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skulle ønsket meg to forandringer:
 

- At julepynt/reklame osv ikke kom før 1. desember, eller i hvert fall ikke før siste uka i november.
- At folk sluttet å klage på materialisme, stress og kav og heller bare hadde den julen de selv ønsket. At andre har gavebonanza og stresser hele desember betyr ikke at du må gjøre det. 

Anonymkode: 0d49f...438

Enig! Skjønner ikke hvorfor folk sitter og irriterer seg over andres stress, mas, tjas og pengebruk i jula. 

Jeg ønsker meg derfor én forandring: at folk gjorde julen til slik dem selv ønsker slik at dem får størst utbytte av den fine tiden, og ikke bruker omverden som målestokk! 

Anonymkode: dee25...076

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...