Gå til innhold

Kollega om amming


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I u-land, ikke i Norge.

Anonymkode: 069fe...055

WHO skiller ikke mellom u-land og i-land når det gjelder ammeanbefaling.  

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 minutter siden, Cleopatra. skrev:

Hvis man ikke ammer, så skal man jo ikke benytte seg av ammefri.

Man kan benytte seg av ammefri dersom man enten ammer barnet, eller pumper. Så jeg regner med at denne kollegaen pumper seg.

Dersom man verken ammer eller pumper, kan man ikke benytte seg av ammefri.

Anonymkode: 1d7f9...bd0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

5 ganger om dagen + natt på en unge på godt over ett år?

Anonymkode: 069fe...055

Så lenge barnet får i seg variert fast føde ved siden av, er ikke dette et problem. De fleste barn drikker adskillig færre ml når de er 15 mnd. enn når de er fullammet. Ammingen blir derfor kos, nærhet og litt næring. Gull verdt i tiden rundt barnehagestart!

Anonymkode: 1d7f9...bd0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge barnet får i seg variert fast føde ved siden av, er ikke dette et problem. De fleste barn drikker adskillig færre ml når de er 15 mnd. enn når de er fullammet. Ammingen blir derfor kos, nærhet og litt næring. Gull verdt i tiden rundt barnehagestart!

Anonymkode: 1d7f9...bd0

Det er altså ikke noe som er nødvendig, men noe hysteriske mødre gjør fordi de på død og liv skal ha "kosen".

Anonymkode: 069fe...055

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan benytte seg av ammefri dersom man enten ammer barnet, eller pumper. Så jeg regner med at denne kollegaen pumper seg.

Dersom man verken ammer eller pumper, kan man ikke benytte seg av ammefri.

Anonymkode: 1d7f9...bd0

Ok, ja det må man nesten regne med da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får anbefale denne kollegaen din å bli politiker - da kanskje hun får gjort noe med saken 😂

Anonymkode: 284fd...54d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke normalt å drive på slik. Hvorfor klarer du ikke gi slipp på ammingen? 

Anonymkode: 069fe...055

Jo, det er helt normalt. 

Anonymkode: 6cd02...7b3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er altså ikke noe som er nødvendig, men noe hysteriske mødre gjør fordi de på død og liv skal ha "kosen".

Anonymkode: 069fe...055

For en rar ting å henge seg opp i. Du høres misunnelig ut. Amming er masse kos, ja. ❤️ 

Anonymkode: 1d7f9...bd0

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

På pauserommet satt jeg med en kollega og hun begynte å snakke om en felleskollega av oss som får ammefri for sitt barn under året. Hun virker litt bitter over dette teamet og mener blant annet at hun utnytter systemet og får goder ved å legge mer arbeid på oss, at det generelt er urettferdig. Uansett, så sa hun følgende at hun syntes det var veldig spesielt å forsette å amme et så stort barn som attpåtil var en jente. Nå vet ikke jeg så mye om det, men jeg trodde det var helt normalt og bra å amme barn til de var ett og eldre, men jeg reagerte sånn på at kjønnet på babyen skulle være et argument for at det var ekstra sært? 

Anonymkode: 21f69...892

Nå vet jeg ikke alderen på denne kollegaen, men da jeg fikk barn for noenogtjueår siden så var det ikke vanlig med ammefri, så hvis denne kollegaen er på min alder så var hun nok ikke vant til ammefri når/ hvis hun selv fikk barn.

Når det er sagt så vet vel de fleste arbeidstakere idag om denne muligheten, og bør ikke spekulere i hverken alder eller kjønn på barnet. Dette er en mulighet den ammende har i en kort periode og hadde ikke fått det innvilget om forutsetningene ikke var oppfylt. 

Anonymkode: 7f76b...374

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg vet av enkelte som ikke ammer en gang, som benytter seg av dette. De drar eller kommer på jobb 1,5 time senere/før. Jeg ser ikke problemet, selv om de ikke ammer. Det er veldig tidlig å skal dra fra barnet sitt sånn plutselig, det er fortsatt våkennetter og krevende. Hvorfor kan de ikke få den lille goden de har, om jeg så kan kalle det en gode 

Anonymkode: cddeb...50b

Det kaller jeg misbruk. 

Anonymkode: 5d529...9c3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Grønt blad said:

WHO skiller ikke mellom u-land og i-land når det gjelder ammeanbefaling.  

Jo faktisk. 2 år i land4 år uland

Anonymkode: 5d529...9c3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok dessverre ikke uvanlig at folk syns ammefri er noe «hærk» for de som er igjen på jobb. Jeg jobbet på en travel sykehusavdeling, og de som tok ammefri da kom enten på jobb kl 1700 (ved aftenvakt) eller dro kl 21.00. Ble aldri leid inn noe ekstra personale for disse timene så da måtte pasienter fordeles til de resterende på jobb. I en allerede presset arbeidsdag ble det dessverre derfor en del nedlatende holdninger mot de som ammet, ikke fordi man er imot amming, men fordi en allerede slitsom arbeidshverdag ble enda mer slitsom. Jeg er helt for amming og denne rettigheten, men ja - slitsomt for de som er igjen med ekstra jobb. Men man skal selvsagt ikke si noe eller vise det til sin kollega.

Anonymkode: e5da5...245

Man er svært enkel mentalt sett om man retter denne frustrasjonen mot den ammende, og ikke mot ledelsen. Da har man ikke forstått basale prinsipper ved hvordan en organisasjon styres. 

Anonymkode: efe88...d02

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

I u-land, ikke i Norge.

Anonymkode: 069fe...055

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jo faktisk. 2 år i land4 år uland

Anonymkode: 5d529...9c3

Det var nytt for meg. 😊 Da anbefaler de uansett 2 år i Norge, i motsetning til det den jeg siterte antydet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Man er svært enkel mentalt sett om man retter denne frustrasjonen mot den ammende, og ikke mot ledelsen. Da har man ikke forstått basale prinsipper ved hvordan en organisasjon styres. 

Anonymkode: efe88...d02

Er helt enig, det er jo dårlig kultur og ledelse som har all skyld. Jeg håper jeg aldri lot frustrasjonen gå ut over noen som hadde ammefri. Dessuten så tror jeg ikke de som ammet så på det som en måte å få fri på, for de måtte jo sådan gjøre samme jobb som de som skulle være nesten to timer lengre (være ferdig med stell, medisiner etc), og det var helt forventet at de som overtok pasientene for den som dro hjem for ammefri, bare skulle ta det helt akutte. Dette gjaldt ikke bare ved ammefri, men også om man hadde kortvakt, som man hadde innimellom. Og det samme gjaldt de som hadde tilrettelagt pga f.eks ryggvondt etc. Enormt dårlig ledelse og kultur er hovedgrunnen til at dette er en tidligere arbeidsplass, og ikke nåværende. Jeg er glad jeg ikke skal ha ammefri på denne avdelingen om noen mnd. 

Anonymkode: e5da5...245

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Heldigvis er det lovpålagt , så det er ikke noe din kollega trenger å mene noe om:)

Anonymkode: 54fb6...063

Det er greit nok, men blant ansatte er det nok en ganske vanlig holdning å ha, uansett hva man lovverket sier. Og det er ingen tvil om at mange tar seg svært god tid til å få matet disse ungene når de stikker fra jobb i timesvis.

Anonymkode: 48d64...278

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

I u-land, ikke i Norge.

Anonymkode: 069fe...055

Det du sier medfører ikke riktighet

Anonymkode: 2b7fd...421

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Grønt blad skrev:

 

Det var nytt for meg. 😊 Da anbefaler de uansett 2 år i Norge, i motsetning til det den jeg siterte antydet.

 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det du sier medfører ikke riktighet

Anonymkode: 2b7fd...421

Ett år i Norge. 

Verdens Helseorganisasjon anbefaler at man ammer til barnet i to år, mens norske helsemyndigheter anbefaler at man ammer til barnet er ett år.

Anonymkode: 069fe...055

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Ett år i Norge. 

Verdens Helseorganisasjon anbefaler at man ammer til barnet i to år, mens norske helsemyndigheter anbefaler at man ammer til barnet er ett år.

Anonymkode: 069fe...055

Who og norske helsemyndigheter er ikke det samme. Dessuten er anbefalingene fra norske helsemyndigheter at morsmelk er hovedføde frem til fylte ett år og at man ammer i minst 1 år. 

 

Anonymkode: 2b7fd...421

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

 

Ett år i Norge. 

Verdens Helseorganisasjon anbefaler at man ammer til barnet i to år, mens norske helsemyndigheter anbefaler at man ammer til barnet er ett år.

Anonymkode: 069fe...055

Står jo i det du siterte at who sier 2 år.

Anonymkode: 5d529...9c3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat: "Helsedirektoratet anbefaler at barn ammes hele det første året og gjerne lenger, hvis du og barnet ditt trives med det. Verdens helseorganisasjon anbefaler at barn ammes i to år."

Kilde: https://helsenorge.no/etter-fodsel/amming

Så da trenger vi ikke krangle mer om det. Alle gjør det som passer best for seg og sin baby.

Anonymkode: 1d7f9...bd0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...