Gå til innhold

Kollega om amming


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På pauserommet satt jeg med en kollega og hun begynte å snakke om en felleskollega av oss som får ammefri for sitt barn under året. Hun virker litt bitter over dette teamet og mener blant annet at hun utnytter systemet og får goder ved å legge mer arbeid på oss, at det generelt er urettferdig. Uansett, så sa hun følgende at hun syntes det var veldig spesielt å forsette å amme et så stort barn som attpåtil var en jente. Nå vet ikke jeg så mye om det, men jeg trodde det var helt normalt og bra å amme barn til de var ett og eldre, men jeg reagerte sånn på at kjønnet på babyen skulle være et argument for at det var ekstra sært? 

Anonymkode: 21f69...892

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kollegaen din høres lite forståelsesfull ut. Det er helt normalt å amme til barn (uavhengig av kjønn) er ett år og gjerne litt lengre. Siden permisjonen er over rundt 7-8 måneder er det kanskje flere som tar noen måneder ammefri enn før slik at de får ammet til barnet er rundt ett år.

Anonymkode: 3f91c...cc4

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi. Glad hun ikke er min kollega 😲 jeg skal tilbake på jobb nå og ammer enda mellom 3-4-5 ganger i løpet av dagen pluss natt. Å småen er snart 15 måneder gammel. Er himla spent på hva mine kollegaer blir å si til at jeg forsvinner fra vakt to timer før vaktskifte på kveld. Sia det er da puppen trengs 🙄 vi ammer ca hver 20-30 min på kveldstid

Anonymkode: 60022...cea

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis er det lovpålagt , så det er ikke noe din kollega trenger å mene noe om:)

Anonymkode: 54fb6...063

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet av enkelte som ikke ammer en gang, som benytter seg av dette. De drar eller kommer på jobb 1,5 time senere/før. Jeg ser ikke problemet, selv om de ikke ammer. Det er veldig tidlig å skal dra fra barnet sitt sånn plutselig, det er fortsatt våkennetter og krevende. Hvorfor kan de ikke få den lille goden de har, om jeg så kan kalle det en gode 

Anonymkode: cddeb...50b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din kollega høres lite forståelsesfull ut. Jeg ammet til barnet var 2,5 år, men for meg ble det med ammefri bare stress så jeg droppet det. Man får selvsagt ikke ammefri til 2,5 års alder, men jeg hadde ammefri en liten periode etter heg var tilbake fra permisjon. Jeg har ikke problemer med å jobbe ekstra dersom det er kollegaer som har fått innvilget ammefri, det tar jeg på meg med glede. 

Anonymkode: f39a8...e10

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kollegaen din er en idiot..så enkelt er det. Særlig jente? Noe så sprøtt. 

Dette er en person du ikke bør fortelle noe sensitivt til!

Anonymkode: e84cb...50f

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun virker litt bitter over dette teamet og mener blant annet at hun utnytter systemet og får goder ved å legge mer arbeid på oss, at det generelt er urettferdig

da kan du informere kollega om at det er SJEFENS ansvar å ha nok folk på jobb til å få unna arbeidet, ikke deres kollega. Hun benytter seg kun av en rettighet hun har! 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok dessverre ikke uvanlig at folk syns ammefri er noe «hærk» for de som er igjen på jobb. Jeg jobbet på en travel sykehusavdeling, og de som tok ammefri da kom enten på jobb kl 1700 (ved aftenvakt) eller dro kl 21.00. Ble aldri leid inn noe ekstra personale for disse timene så da måtte pasienter fordeles til de resterende på jobb. I en allerede presset arbeidsdag ble det dessverre derfor en del nedlatende holdninger mot de som ammet, ikke fordi man er imot amming, men fordi en allerede slitsom arbeidshverdag ble enda mer slitsom. Jeg er helt for amming og denne rettigheten, men ja - slitsomt for de som er igjen med ekstra jobb. Men man skal selvsagt ikke si noe eller vise det til sin kollega.

Anonymkode: e5da5...245

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok dessverre ikke uvanlig at folk syns ammefri er noe «hærk» for de som er igjen på jobb. Jeg jobbet på en travel sykehusavdeling, og de som tok ammefri da kom enten på jobb kl 1700 (ved aftenvakt) eller dro kl 21.00. Ble aldri leid inn noe ekstra personale for disse timene så da måtte pasienter fordeles til de resterende på jobb. I en allerede presset arbeidsdag ble det dessverre derfor en del nedlatende holdninger mot de som ammet, ikke fordi man er imot amming, men fordi en allerede slitsom arbeidshverdag ble enda mer slitsom. Jeg er helt for amming og denne rettigheten, men ja - slitsomt for de som er igjen med ekstra jobb. Men man skal selvsagt ikke si noe eller vise det til sin kollega.

Anonymkode: e5da5...245

Men da er det systemet som ikke fungerer, ikke den som ammer. 

Anonymkode: 12b07...f60

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oi. Glad hun ikke er min kollega 😲 jeg skal tilbake på jobb nå og ammer enda mellom 3-4-5 ganger i løpet av dagen pluss natt. Å småen er snart 15 måneder gammel. Er himla spent på hva mine kollegaer blir å si til at jeg forsvinner fra vakt to timer før vaktskifte på kveld. Sia det er da puppen trengs 🙄 vi ammer ca hver 20-30 min på kveldstid

Anonymkode: 60022...cea

Det er ikke normalt å drive på slik. Hvorfor klarer du ikke gi slipp på ammingen? 

Anonymkode: 069fe...055

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke normalt å drive på slik. Hvorfor klarer du ikke gi slipp på ammingen? 

Anonymkode: 069fe...055

Jeg ammet til min sønn var 18 mnd og jeg kjenner mange som ammet både kortere og mange som ammet lenger. Ingen av delene var unormalt...

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Bokdamen skrev:

Jeg ammet til min sønn var 18 mnd og jeg kjenner mange som ammet både kortere og mange som ammet lenger. Ingen av delene var unormalt...

5 ganger om dagen + natt på en unge på godt over ett år?

Anonymkode: 069fe...055

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da er det systemet som ikke fungerer, ikke den som ammer. 

Anonymkode: 12b07...f60


Er helt enig i det, og er jo aldri den ammende sin skyld, men pga merarbeidet det medfører så ble det ofte sukk og stønn når de kom tilbake til jobb og skulle ha ammefri, dessverre. Men tror ikke det er sjeldent at det fører til sukk og stønn blant kollegaer andre steder enn sykehus, helsevesen også, for selv om ledere er pliktet til å tilrettelegge for den ammende, så er det nok ikke alle som legger tilrette for de som «er igjen». Jeg er helt for ammefri, og skal om noen mnd benytte meg av det selv - om jeg enda ammer da. 

Anonymkode: e5da5...245

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Heldigvis er det lovpålagt , så det er ikke noe din kollega trenger å mene noe om:)

Anonymkode: 54fb6...063

Lovfestet mener du vel. Det er ikke lovpålagt å ta ammefri.

Anonymkode: debab...eb7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

5 ganger om dagen + natt på en unge på godt over ett år?

Anonymkode: 069fe...055

Hun skriver 3-5 ganger. Jeg ammet morgen, middag og kveld da ungen begynte i barnehagen (rundt året), men var ferdig med nattamming. 

Kjenner flere som har sluttet med nattamming lenge etter 15 mnd og synes som sagt alle må få gjøre sin greie uten at man skal kalle det unaturlig av den grunn. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

WHO anbefaler amming til barnet er 2 år, uavhengig av kjønnet på barnet, så kollegaen din kan ta seg en bolle.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, snoren skrev:

WHO anbefaler amming til barnet er 2 år, uavhengig av kjønnet på barnet, så kollegaen din kan ta seg en bolle.

I u-land, ikke i Norge.

Anonymkode: 069fe...055

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet av enkelte som ikke ammer en gang, som benytter seg av dette. De drar eller kommer på jobb 1,5 time senere/før. Jeg ser ikke problemet, selv om de ikke ammer. Det er veldig tidlig å skal dra fra barnet sitt sånn plutselig, det er fortsatt våkennetter og krevende. Hvorfor kan de ikke få den lille goden de har, om jeg så kan kalle det en gode 

Anonymkode: cddeb...50b

Hvis man ikke ammer, så skal man jo ikke benytte seg av ammefri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...