Gå til innhold

Samvittighetsfull tenåring som egentlig ikke vil feire jul med far


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan ikke du ta en prat med far, eventuelt på familievernkontoret, om måten han presser og manipulerer på? At han bør være mer støttende overfor det selvstendige individet som vokser frem. 

Anonymkode: 02897...9d2

Det virker ikke på han dessverre. Eneste måten å lure inn litt andre meninger på der, er å ha en normal samtale der man tilfeldigvis får det til å fremstå fornuftig og som hans egen ide. Hadde jeg tatt det opp hadde det blitt krig. Har alltid måtte lirke og lure for å få til endringer. Det er lurere om jeg snakker med stemor for å si det sånn, hun har mye mer forståelse og har fått til flere positive endringer også. Virker som hun lettere setter seg inn i at dette er en ungdom og ikke et lite barn lenger. Men jeg tror vi lar selve juleaften gå som planlagt i år, og så får vi heller se hva som skjer neste gang, da er det jo like før hun fyller 18. 

Anonymkode: b8b3e...16b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 timer siden, SoWhat? skrev:

Hvor mye skal ungdom velge selv, og når skal de gjøre ting "for andres skyld"?  Hva er konsekvensen ved å gjøre det siste. Her er det kun at hun syns det er annerledes og litt kjedelig, så jeg syns faktisk at hun bør være hos faren og hans familie. Hvorfor er det så farlig om hun lar samvittigheten styre her? Syns det er et sunnhetstegn at man faktisk har litt samvittighet for andre, og det er viktig at hun gjør det rette i forhold til den også. Du bør ikke projikterer dine egne problemer med å ikke kunne si nei. Hun kan fint lære seg det på andre måter. 

Litt syns jeg faktisk vi bør kunne ofre for de rundt oss. Det gjelder når det ikke blir noen særlige konsekvenser ved å gjøre det. Hadde fks stemoren vært ekkel osv, så hadde det blitt noe annet.

Syns ikke at hun bør være der alle helgene om andre ting skjer blant venner som hun vil være med. Men det er en far og en familie som vil ha henne der, så hun må jo dra noen helger. Når man er så ung så tenker man ikke så langt frem. Det er viktig at hun i fremtiden føler at hun gjorde det rette. Og det må jo foreldrene råde og hjelpe til med. Du må tenke at å gi de litt ansvarsfølelse også er viktig. Ikke at de bare sier nei og at det alltid er greit, men at de selvfølgelig også skal bli hørt og få aksept for det de vil. Jeg syns hun bør være hos faren julaften. Det er sikkert både far, stemor og småsøsken som ser fram til det.

 

Jeg har skilte foreldre. I barndommen feiret jeg stort sett jul hos mor, men var et par ganger hos far. Jeg syntes rett og slett det var skikkelig trist, ordentlig trist altså. Jeg likte så godt stemningen og tradisjonene hos moren min, og for meg var (og er) julen veldig spesiell og viktig. Jeg følte den ble ødelagt da jeg var hos faren min, ikke fordi jeg hadde det ille der, men fordi det ikke føltes som en «ekte» jul.

Jeg sier det bare for at man kanskje kan forstå at dette faktisk kan være veldig viktig for datteren til Ts. Jeg synes Ts gjør rett i å støtte datteren sin, og jeg synes det er ganske fælt at far gir datteren sin dårlig samvittighet. Som Ts skriver, så skal jo datteren velge hvor hun selv vil være, og da ikke ut fra hensyn av andre. 

 

Anonymkode: 8697b...230

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har skilte foreldre. I barndommen feiret jeg stort sett jul hos mor, men var et par ganger hos far. Jeg syntes rett og slett det var skikkelig trist, ordentlig trist altså. Jeg likte så godt stemningen og tradisjonene hos moren min, og for meg var (og er) julen veldig spesiell og viktig. Jeg følte den ble ødelagt da jeg var hos faren min, ikke fordi jeg hadde det ille der, men fordi det ikke føltes som en «ekte» jul.

Jeg sier det bare for at man kanskje kan forstå at dette faktisk kan være veldig viktig for datteren til Ts. Jeg synes Ts gjør rett i å støtte datteren sin, og jeg synes det er ganske fælt at far gir datteren sin dårlig samvittighet. Som Ts skriver, så skal jo datteren velge hvor hun selv vil være, og da ikke ut fra hensyn av andre. 

 

Anonymkode: 8697b...230

Skal aldri foreldre gi uttrykk for hva de ønsker da? Det kan jo bli litt likegyldig også om foreldre syns alt er greit, og at det "er det samme" for dem hvor ungene er. Når foreldre blir skilt så blir det jo sånn. Helt greit at barn har rettigheter og ønsker og skal bli tatt hensyn til. Men jeg syns faktisk foreldre må få kunne si noe om visse ting. Dessuten er det flere barn å ta hensyn til. Men trist at du opplevde julen sånn hos faren din. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, SoWhat? skrev:

Skal aldri foreldre gi uttrykk for hva de ønsker da? Det kan jo bli litt likegyldig også om foreldre syns alt er greit, og at det "er det samme" for dem hvor ungene er. Når foreldre blir skilt så blir det jo sånn. Helt greit at barn har rettigheter og ønsker og skal bli tatt hensyn til. Men jeg syns faktisk foreldre må få kunne si noe om visse ting. Dessuten er det flere barn å ta hensyn til. Men trist at du opplevde julen sånn hos faren din. 

Man kan fint si det på en måte uten å gi de dårlig samvittighet. Det jeg har pleid å si angående høytider etc (hun har noen ganger valgt far på 17.mai feks), er: "Det er veldig hyggelig om du vil være her, men hvis du har lyst til å være et annet sted, så er det også helt i orden. Jeg blir glad hvis du har det bra og koser deg, og vi kan feire/ha det hyggelig en annen gang." 

Ellers er jeg uenig i at eldste skal påvirkes av hensyn til yngre søsken. Hvert barn må da få lov til å ha en egenverdi i seg selv, ikke som søster/bror til noen. Her sier vi til de minste at "Anne er så stor hun vet du, så hun vil nok heller være med venner i stedet, sånn blir du også når du blir så gammel." På samme måte som vi forklarer at eldste vil sove lenge i helger, henge på rommet alene, og får lov til å sitte oppe lenger om kvelden. Det er jo forskjell på alder, behov og ønsker. 

Anonymkode: b8b3e...16b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan fint si det på en måte uten å gi de dårlig samvittighet. Det jeg har pleid å si angående høytider etc (hun har noen ganger valgt far på 17.mai feks), er: "Det er veldig hyggelig om du vil være her, men hvis du har lyst til å være et annet sted, så er det også helt i orden. Jeg blir glad hvis du har det bra og koser deg, og vi kan feire/ha det hyggelig en annen gang." 

Ellers er jeg uenig i at eldste skal påvirkes av hensyn til yngre søsken. Hvert barn må da få lov til å ha en egenverdi i seg selv, ikke som søster/bror til noen. Her sier vi til de minste at "Anne er så stor hun vet du, så hun vil nok heller være med venner i stedet, sånn blir du også når du blir så gammel." På samme måte som vi forklarer at eldste vil sove lenge i helger, henge på rommet alene, og får lov til å sitte oppe lenger om kvelden. Det er jo forskjell på alder, behov og ønsker. 

Anonymkode: b8b3e...16b

Egenverdi har de selv om de bør ta hensyn en gang i året. Jeg syns man oppdrar barn til å bli helt egoister noen ganger. De lærer jo kun at deres ønsker og behov betyr noe hele tiden. Jeg syns ikke at det er riktig. En sjelden gang må de kunne sette andre foran seg selv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, SoWhat? skrev:

Egenverdi har de selv om de bør ta hensyn en gang i året. Jeg syns man oppdrar barn til å bli helt egoister noen ganger. De lærer jo kun at deres ønsker og behov betyr noe hele tiden. Jeg syns ikke at det er riktig. En sjelden gang må de kunne sette andre foran seg selv. 

Jeg tror du lever i en helt annen verden for å si det mildt. Største problemet med dagens ungdom er jo nettopp at de ikke er egoister, at de tar altfor mange hensyn og forsøker å gjøre alle til lags. De har langt større press på både skole og sosialliv enn vi hadde, noe som viser seg med mange flere psykiske problemer blant denne gruppen. Prestasjonspresset er ekstremt, og det forventes at de skal klare alt på mange forskjellige arenaer. Om du ikke har fått med deg dette så er nok ikke du den rette til å diskutere det heller. 

Da vi var ungdom gav vi vel stort sett blanke i hva foreldrene våre mente. Ungdom har aldri vært så "snille" og pliktoppfyllende som i denne generasjonen. Det er ikke noe opprør lenger, de føyer seg og oppnår status ved å være gode på skolen, i fotball, håndball og ha mange følgere på sosiale medier, i tillegg har de bedre forhold til sine foreldre enn tidligere generasjoner har hatt (og det skrytes av det i vennegjengen, at man sjelden krangler med mor/far).

Min generasjon derimot, vi drakk alkohol, stakk av, røyket og dro på fest. Taperne var de kjedelige som var skoleflinke, og fritidsaktiviteter sluttet vi med på barneskolen, med mindre man var "sportsnerd". Det var kult å droppe lekser, og krangle med foreldrene sine. Ingenting av dette er vanlig i dag. Men det betyr ikke at vi dermed skal utnytte at ungdommene er snille og føyelige, vi lærte jo å protestere (om enn på feil måte), det har ikke de anledning til rett og slett. Vi må jo lære dem at det er lov å tenke på seg selv innimellom, at det er lov å velge hva en selv har lyst til, ikke bare hva alle andre forventer. 

Oppsummert, jeg tror du bør lese deg opp før du kommenterer i slike tråder, og innse hvilken verden vi lever i i dag. I motsetning til tidligere, så tror jeg ikke man kan kalle dagens ungdom for egoister på noen som helst måte. 

Anonymkode: b8b3e...16b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror du lever i en helt annen verden for å si det mildt. Største problemet med dagens ungdom er jo nettopp at de ikke er egoister, at de tar altfor mange hensyn og forsøker å gjøre alle til lags. De har langt større press på både skole og sosialliv enn vi hadde, noe som viser seg med mange flere psykiske problemer blant denne gruppen. Prestasjonspresset er ekstremt, og det forventes at de skal klare alt på mange forskjellige arenaer. Om du ikke har fått med deg dette så er nok ikke du den rette til å diskutere det heller. 

Da vi var ungdom gav vi vel stort sett blanke i hva foreldrene våre mente. Ungdom har aldri vært så "snille" og pliktoppfyllende som i denne generasjonen. Det er ikke noe opprør lenger, de føyer seg og oppnår status ved å være gode på skolen, i fotball, håndball og ha mange følgere på sosiale medier, i tillegg har de bedre forhold til sine foreldre enn tidligere generasjoner har hatt (og det skrytes av det i vennegjengen, at man sjelden krangler med mor/far).

Min generasjon derimot, vi drakk alkohol, stakk av, røyket og dro på fest. Taperne var de kjedelige som var skoleflinke, og fritidsaktiviteter sluttet vi med på barneskolen, med mindre man var "sportsnerd". Det var kult å droppe lekser, og krangle med foreldrene sine. Ingenting av dette er vanlig i dag. Men det betyr ikke at vi dermed skal utnytte at ungdommene er snille og føyelige, vi lærte jo å protestere (om enn på feil måte), det har ikke de anledning til rett og slett. Vi må jo lære dem at det er lov å tenke på seg selv innimellom, at det er lov å velge hva en selv har lyst til, ikke bare hva alle andre forventer. 

Oppsummert, jeg tror du bør lese deg opp før du kommenterer i slike tråder, og innse hvilken verden vi lever i i dag. I motsetning til tidligere, så tror jeg ikke man kan kalle dagens ungdom for egoister på noen som helst måte. 

Anonymkode: b8b3e...16b

I alle dager. :sjokkbla: jeg har svart på innlegg ut fra hva de skriver. Lese meg opp?? Jeg må vel få ha mine meninger eller. Jez 😆 snakk om å ta av...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at faren og hans nye kone vet grunnen til at jenta ikke vil feire jul der. Hvis det er kravet om å være barnevakt og kjedelige juletradisjoner julaften som er grunnen til at hun ikke være der, så er det jo bare å tilrettelegge for mindre formell julefeiring, som ligner litt mer på det hun er vant til å ha hjemme hos deg. De julene hun ikke skal være hos far, får de bare holde på med sin formelle julefeiring. 

Anonymkode: 090bf...0f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, jeg tror ikke du vil få noen vettuge råd her, og det virker egentlig som du har god oversikt over situasjonen og følger det greit opp som det er. Jeg syns det er veldig ille at far er så vanskelig, det legger ikke grunnlaget for et godt forhold senere, men stemor virker i hvert fall som et lyspunkt. Hvis datteren din begynner å grue seg til jul syns jeg du kan være tydelig på at hun ikke er nødt til å feire der, hun har like mye rett på en fin og avslappende julefeiring som alle andre. Problemet er ikke at feiringen hos far er "kjedelig" eller "formell" eller annerledes for henne, men at far er et menneske hun har et mindre nært forhold til enn mor og mors familie. Det handler heller ikke om å ta hensyn en gang i året som mange nevner, dette er noe hun antakeligvis føler på stort sett hele tiden. Skilsmissebarn kan ofte slite med ekstremt dårlig samvittighet overfor foreldrene.

Virker ikke som særlig mange i denne tråden har vokst opp i en situasjon som datteren din gjør, og det merkes. Hun er snart myndig, og skal ikke "tvinges" til å tilbringe tid her eller der for å være grei og pleie forholdet til faren. Veldig fint om hun klarer å holde kontakten med småsøsknene, det vil de nok alle ha stor glede av i årene som kommer, men det må være som storesøster og ikke som barnevakt. 

Syns generelt at folk i denne tråden utviser utrolig lite forståelse for ungdommens situasjon. Jeg har grått uendelig mange tårer før og under (da i smug, selvfølgelig) helgesamvær, ferier og julefeiringer, ikke fordi jeg ble mishandlet eller utsatt for omsorgssvikt, men fordi jeg savnet familien jeg reiste fra og ikke følte meg vel der jeg var. Jeg kunne heller ikke være ærlig med far om dette, da hadde det blitt månelyst, og min mor ble beskyldt for å manipulere meg de gangene det ble så ille at hun måtte si ifra. 

Dette ble langt, men jeg skjønner så utrolig godt hvordan hun (og du) har det. Hun skal IKKE tvinges til noe som helst, og IKKE ha dårlig samvittighet for noe som helst. 

Anonymkode: 639bb...305

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, SoWhat? skrev:

I alle dager. :sjokkbla: jeg har svart på innlegg ut fra hva de skriver. Lese meg opp?? Jeg må vel få ha mine meninger eller. Jez 😆 snakk om å ta av...

Svaret ditt viste ikke akkurat at du hadde lest hva ts har skrevet i tråden. Synes ikke dette er å "ta av", men en god forklaring/svar til ditt innlegg. Du svarer med ord som "jez 😆" i tillegg. Når du er bastant på at folk oppdrar egoister osv så må du nesten tåle et motsvar uten å bli fornærmet. 

Anonymkode: 6e9c5...493

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Svaret ditt viste ikke akkurat at du hadde lest hva ts har skrevet i tråden. Synes ikke dette er å "ta av", men en god forklaring/svar til ditt innlegg. Du svarer med ord som "jez 😆" i tillegg. Når du er bastant på at folk oppdrar egoister osv så må du nesten tåle et motsvar uten å bli fornærmet. 

Anonymkode: 6e9c5...493

Når jeg får svar som "les deg opp" på et tema som dette, så blir det bare latterlig. Jeg syns noen av dere blir så usaklige noen ganger, og er mer ute etter å "krangle" med noen brukere, enn å ville diskutere saken. Når noen skrev at barn skal bli tatt hensyn til først og fremst, hele tiden, så er jeg uenig. Og det må jeg få lov til å være uten at noen skriver et langt innlegg om hvor lite egoistiske barn er nå for tiden. At man ikke kan godta at en har ulike meninger, og forholde seg til det en egentlig skriver og svarer på, er et gjentagende problem her inne.

Selvfølgelig er det foreldre som oppdrar barn til å bo i både egoistiske og bortskjemte. Det er ingenting å motsi for det skjer. Ja, barn skal ha egenverdi, men de kan ta hensyn til andre en gang iblant. Det var det jeg svarte, og det er ingenting å angripe for! Men dette ble siste ord fra meg her. Orker ikke de håpløse forsøkene på krangling og angrep istedenfor saklig svar eller eventuellt kritikk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er viktig å kunne feire på flere måter, og at det da ikke er noen måte som er bedre og mer rett enn andre. Det er en del av livet, og det kommer en dag der hun må feire hos svigerforeldre...

Vi har mine og dine barn, og har stort sett praktisert annet hvert år, og med forskjellige varianter (over 25 år) både hos oss og hos far:

Et år på hytta med kun noen få

Et år på i Thailand med kun noen få

Et år på Gran Canaria med hele storfamilien

Et år hjemme med hele storfamilien

Et år hjemme med kun noen få

Et år hjemme med ekstra (og nesten fremmed) julegjest som ikke hadde andre steder å være

Kan legge til at barna har stort sett feiret hjemme hos far eller hos mor

Ene av oss foreldre er oppvokst med en annen type julemiddag, slik at når min eks er hos sine foreldre får de den julemiddagen som er vanlig på den delen av landet. Ikke en dårligere julemiddag, bare helt annerledes enn det jeg serverer (og stort sett også far) 

 

Det at en julefeiring er annerledes eller mindre spennende må de bare tåle, det som IKKE er greit er at hun blir brukt som barnevakt og at det er mest fokus på de små. 

Anonymkode: 966b4...805

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som skriver at hun "må bare tåle det".. hvorfor skal samvær være kun på fars premisser?  Kanskje relasjonen mellom far og datter blir mye bedre på sikt hvis datteren selv får sette noen av premissene. Tror du TS skal styrke din datters selvfølelse og lære henne å tøffe seg opp litt. Budskapet fra henne til far trenger ikke å være "jeg vil ikke feire jul med deg lenger", men heller: "I år tror jeg heller jeg vil være hos dere på lille julaften og pynte juletreet". eller (når det gjelder helgesamvær) : "Jeg kan ikke komme denne helgen, skal til en venninne, men kan ikke du og jeg treffes på kafe lørdag formiddag/ gå ut og spise sammen etter jobben på onsdag?" Altså, lær din datter å ta regien slik at forholdet til faren blir bevart. 

Anonymkode: 4c688...59c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...