Gå til innhold

Jobbsøkerkurs på Nav. Har du erfaring med det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min erfaring er. 

 

Så utrolig mye bullshit. Noen tips er nyttige for all del, men det drukner i en strøm av unyttige tips.

Anonymkode: 697eb...7cc

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har vært på jobbsøkerkurs. Fikk lite utbytte av det, bortsett fra jeg møtte en dame på kurset jeg hadde sex med. 

Anonymkode: 70000...4cc

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hahaha... Det er lenge siden, jeg håper de har endret opplegget nå. Vi satt der som en vakker bukett, dropouts fra videregående og ingeniører med tjue år i arbeidslivet på baken. Alle måtte gjennom nøyaktig samme innhold. 

Alle kjedet seg. 

Ingen fikk jobb gjennom kurset. 

Anonymkode: 22cd0...8ab

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har vært på jobbsøkerkurs. Fikk lite utbytte av det, bortsett fra jeg møtte en dame på kurset jeg hadde sex med. 

Anonymkode: 70000...4cc

Håper dere brukte beskyttelse. Kjipt for en unge å ha to arbeidsledige foreldre..

Anonymkode: 6de5c...85a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kalkulator
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Håper dere brukte beskyttelse. Kjipt for en unge å ha to arbeidsledige foreldre..

Anonymkode: 6de5c...85a

Hahaha. Dagens! 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, hahaha... Det er lenge siden, jeg håper de har endret opplegget nå. Vi satt der som en vakker bukett, dropouts fra videregående og ingeniører med tjue år i arbeidslivet på baken. Alle måtte gjennom nøyaktig samme innhold. 

Alle kjedet seg. 

Ingen fikk jobb gjennom kurset. 

Anonymkode: 22cd0...8ab

Det var ikke annerledes da jeg var arbeidsledig for et par år siden. Buketten inkluderte også noen innvandrere som var særs dårlige i norsk, det var skralt muntlig og nesten ikke skriftlige ferdigheter å spore. Da et par av oss dristet oss til å spørre kursleder om ikke de burde vært på et eget kurs med språkopplæring e.l. fikk vi til svar at vi sterke måtte bidra til å spille de svake sterkere og at de håpet at vi hjalp dem med norsken ved behov.🤦‍♀️

Anonymkode: 6bf7b...174

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var på et for 7 år siden, og jeg fikk masse utbytte av det! Kurslederne var veldig flinke, kom med masse nyttige tips i forhold til cv og søknad. Fikk jobb etter endt kurs

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min erfaring er. 

Så utrolig mye bullshit. Noen tips er nyttige for all del, men det drukner i en strøm av unyttige tips.

Anonymkode: 697eb...7cc

Jeg har ett søskenbarn som var innom der for ett par år siden nå.    

I følge henne, så var alt dette fullstendig bortkastet tid. Bare noe "ubrukelig piss" for at det skal se ut som NAV liksom "gjør noe" for å få mennesker i ett eller annet arbeid. Innvandrere med temmelig skrøpelige kunnskaper i norsk, og stort sett ikke-eksisterende relevant utdannelse eller arbeidserfaring til å arbeide i Norge.  

Og så var det nordmenn med flere års utdannelse fra for eksempel NTNU i Trondheim, eller what ever fra universitet eller høyskole. I tillegg til eventuelt arbeid fra forskjellige arbeidsplasser. Den eneste gunnen til at disse folkene hadde problemer med relevant fast jobb var vel at arbeidsmarket  innenfor akkurat deres område ikke var stort nok, og det rett og slett ikke var noe fast som var ledig akkurat da. For eksempel i Stavanger-området for ett par år siden med "oljå" som de kaller det. 

Men SAMTLUGE deltakere skulle likevel presses inn i nøyaktig samme "boks" hos NAV, og få det nøyaktig samme kurset. Men å for eksempel sette opp jobb-søknad, og skrive CV skulle gjøres etter ett utkast som en eller annen ansatt hadde funnet på InternettÅ sitte på ett kontor eller møterom hos NAV å fylle ut slike tinghadde vel ikke særlig praktisk verdi for noenAlt som kunne gjøres der, kunne vel alle sammen egentlig ha gjort hjemme hos seg selv uten slike "jobb-eksperter" fra NAV-kontoret. 

Anonymkode: 1a752...724

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hos nav var ikke noe særlig. Det jeg gikk på ved universitetet, det ga utslag! 🙌🏻
 

Jeg hadde plutselig 4 intervjuer ligna opp, kom meg bare gjennom 2 av dem og hadde da 2 jobbtilbud 😄 da en av de stillingene var den eneste faste, sa jeg ja til den 😄

Anonymkode: 841be...178

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pengesløseri. Kurslederne har ikke peiling på hva de driver med, og de behandler deltakene som evneveike.

Anonymkode: c25aa...bda

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare tull, alle som gikk der var påtvunget, da de ikke ville miste dagpenger, amo kurs er mye mer fornuftig 

Anonymkode: e448a...fd9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Håper dere brukte beskyttelse. Kjipt for en unge å ha to arbeidsledige foreldre..

Anonymkode: 6de5c...85a

Hun gikk på pillen. Hørte aldri noe mer fra henne, så regnet med det gikk greit. Håper hun fikk jobb da. 

Anonymkode: 70000...4cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vært på et par sånne, og det har ærlig talt vært mye rart. Et par ekstra øyne på CV og søknad er jo i utgangspunktet ikke så galt, men når man allerede har universitetsutdannelse og erfaring med tekstproduksjon, blir det litt overflødig å holde på med det i uker og måneder.

Det jeg har reagert mest på er hvordan de som driver disse kursene (som gjerne er eksterne firmaer) ansetter rimelig spesielle typer. Stort sett går det på veldig ekstroverte folk med masse selvtillit, men gjerne litt frynsete (eller ingen) utdanning. Har møtt på selgere, tidligere mellomledere, mislykkede gründere og ymse coacher.

Husker en som snakket masse om hvordan han hadde møtt veggen, men endelig samlet pågangsmot nok til å bestige Kilimanjaro, og det kan dere og, bare dere tror på dere selv! En annen var en tidligere toppleder, som var ganske grinete og snakket mye om vondtene sine. Har møtt på yogaentusiaster og lært at man ALDRI må drive med yoga når det er fullmåne (er du gal, mann?), og kostholdsrådgivere som ikke helt hadde fullført videregående, men hadde jo sett nok Youtube til å få med seg at det absolutt verste man kan gjøre, spesielt som arbeidsledig (unnskyld, jobbsøker), er å drikke sukkerfri brus. Den regla med "kroppsspråk er 95%, det sier forskning" har jeg sikkert hørt fra ti forskjellge personer, men ingen av dem ante hvem forskerne var eller hva slags testmetodikk de hadde brukt.

Noe annet som er litt trist med pengebruken til NAV her, er jo selvsagt at deltakerne er i konkurranse med hverandre, og andre søkere. Det blir ikke flere jobber av dette (bortsett fra om man vil være rådgiver*, selvsagt), og det beste en kan håpe på er at en tar plassen til en av de andre.

* Pass på ordvalget her, enkelte blir provoserte når du kaller dem rådgivere. De er veiledere, må vite.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare tull, alle som gikk der var påtvunget, da de ikke ville miste dagpenger, amo kurs er mye mer fornuftig 

Anonymkode: e448a...fd9

AMO-kurs ja... Men man er heldig om man kommer igjennom nåløyet og får det virker det som...

Jeg har vært arbeidsledig i over et år nå og foruten iherdig jobbsøking har jeg gjentatte ganger kontaktet NAV for å spørre om jeg kan få en bestemt type AMO-kurs som jeg ser jeg fyller opptakskravene til, og som fører frem til en kompetanse som er etterspurt både i fylket jeg bor i og andre steder i landet.

Det stod på NAVs nettside at kurset var planlagt med oppstart til høsten.Første gang jeg spurte saksbehandleren min om kurset var i mai. Da fikk jeg til svar at hun ikke visste om kurset startet opp til høsten, men hun skulle sjekke og gi meg snarlig beskjed. Hørte ikke noe, og tok kontakt igjen i juli, da det var bekreftet på NAVs nettside at kurset faktisk startet opp i slutten av august. Da fikk jeg til svar fra saksbehandleren at hun hadde vært på ferie og ikke hadde oversikt enda, men hun skulle gi meg en snarlig tilbakemelding om jeg kunne få plass. Hørte aldri noe mer. I oktober spurte jeg på nytt om kurset startet opp igjen til våren,da jeg hadde lest på NAVs nettside at frist for oppmelding til vårkurs var i desember. Fikk da til svar fra en ny saksbehandler at den tidligere saksbehandleren var sluttet og jeg kunne ikke få noe svar her og nå. 
 

Er det virkelig SÅ vanskelig å søke noen inn på et slikt kurs, eller i det minste svare et enkelt ja eller nei? 🤔

Anonymkode: 5ac12...27c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun gikk på pillen. Hørte aldri noe mer fra henne, så regnet med det gikk greit. Håper hun fikk jobb da. 

Anonymkode: 70000...4cc

«Jeg går på p-piller» omg - NÅR skal menn lære å ta ansvar for prevensjon og eget liv? Bruk kondom!! Fatter ikke at dere tør ha ubeskyttet sex med kvinner som dere knapt kjenner og som påstår de tar p-piller - det kan bli VELDIG dyrt, og følge med forpliktelser resten av livet hvis det ikke stemmer. Kvinner kan både lyve om p-piller bevisst, og de kan være av den mer glemske sorten slik at de ikke tar alle pillene som de skal... Hjelpes. 

Anonymkode: 660df...0e6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Var på det for litt over 10 år siden ja, og det var fullstendig ubrukelig!

Jeg var ferdig utdannet midt under finanskrisen og det var dermed ikke enkelt å skaffe seg en relevant stilling (kullet før oss så var over halvparten av klassen ansatt/headhuntet før de var ferdige på skolen en gang). Så jeg gjorde som jeg hadde gjort med sommerjobber og stillte opp på adecco og tok det jeg ble tilbudt av vikarjobber (mest lagerjobber) imens jeg søkte på relevante stillinger. Så etter en stund ble det en tørke med vikarjobbene, og jeg troppet opp på NAV for hjelp. Der sa jeg at jeg helst ville bli med på et truckfører kurs som jeg visste de arrangerte for da ville jeg få flere vikarjobber (jeg ville faktisk ikke ha gått ledig hvis jeg hadde hatt truck lappen). Men slik ble det altså ikke, istedenfor gjorde de standardløsningen og sendte meg på jobbsøkerkurs. Som om jeg ikke visste hvordan man skal skrive en CV og søknad med høyere utdanning...

Disse jobbsøkerkursene er drevet av private aktører som soper inn penger fra NAV uten å måtte vise til noe som helst resultater, eller bli kvalitets kontrollert på noen som helst måte av NAV tydeligvis. Der var det en kunnskapsløs men entusiastisk dame som "underviser" og en rekke med gamle stasjonære PC'er koblet til internet så vi "kunne bruke de til å søke på jobber". Slik ble det ikke selvsagt og de fleste av deltakerne satt bare å surfet målløst på internet for å fordrive tiden. Også innimellom kom "instruktøren" med noen meningsløse standard fraser og kanskje noen standard maler for CV og søknad som man like så godt kunne plukke rett ut fra word malene, eller første treff på google. Videre oppmuntret instruktøren noen av de totalt virkelighetsfjerne deltakerne der i å fantasere om å starte sitt eget firma for å bygge PC'er, eller strikke gensere til folk. Når jeg spurte dem om forretningsplan, markedsundersøkelser, ol. ble jeg bare avfeid og de ble igjen oppmuntret til å bare fantasere videre om sine svevende eget firma planer. Deltakerne var forøvrig en blanding av håpløse ungdummer uten hverken arbeidsmoral eller noe som helst kunnskaper, en alenemor som bare samlet inn dagpenger og var på dette kurset for å få det, og en gammel mann som var i nærheten av pensjonsalderen og ikke hadde noe som helst muligheter til å komme inn i arbeidslivet igjen før han ble pensjonist. Også meg da, en nyutdannet ingeniør som hadde blitt ferdig utdannet på verste mulige tidspunkt og hadde nå også gått tom for vikarjobber. Og de andre deltakerne drev altså å fantaserte om å starte sine egne firma for å bygge PC'er, strikke gensere, eller bli glamourmodell... Og de kunne aldri i verden ha tenkt seg å ta en vikarjobb slik som jeg hadde gjort i påvente av relevant arbeid.

Det hele toppet seg når vi fikk i oppgave å lage "drømmeplakat". Ja en slik plakat som vi lagde på barneskolen hvor vi klippet ut bilder fra ukeblader og limte inn på en plakat. DA satt jeg ned foten og spurte hva i alle dager slags relevans har dette? Noe jeg ikke fikk noe ordentlig svar på, og jeg sa at dette gidder jeg ikke å gjøre. Så jeg gikk tilbake til å kaste bort tiden med nettsurfing, og litt "finn" surfing på jobber mens de andre altså brukte flere dager på denne drømmeplakaten.... Omtrent halvveis i dette meningsløse kurset ringte heldigvis adecco med noen vikarjobber igjen så jeg slapp mer av det tullete meningsløse kurset. Og etter noen få uker i vikarstillingene fikk jeg napp på en av mine søknader (fra før det latterlige jobbsøkerkurset) og jeg fikk en relevant fast stilling for utdanningen min, men da oppe i Nordland mens jeg altså var fra østlandet. Men den tok jeg og ble der i noen år og i to forskjellige jobber før jeg flyttet tilbake til østlandet og fikk jobb i Oslo.

 

Og nei jeg har INGEN tru på at disse jobbsøkerkursene til NAV er blitt noe bedre på de over 10 årene siden jeg var på et slikt et. Det var min eneste erfaring med NAV, og den var mildt sagt elendig. Hvorfor i alle dager sendte de meg ikke bare på et truck kurs som jeg ba om?

Anonymkode: 0c35a...8a7

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo på sett og vis si at disse kursene er en form for sysselsetting. Av kurslederne. Jeg sjekket nemlig profilene til de jeg var borti da jeg var arbeidsledig for et par år siden og ingen av dem hadde bakgrunn innenfor HR/rekruttering/bemanninsbyrå eller andre felt jeg anser som relevante for å veilede andre på arbeidsmarkedet. Som @Okapi skriver var det ekstroverte folk med litt frynsete bakgrunn.

Hun ene jeg var borti hadde mange relativt korte arbeidsforhold bak seg, som strakk seg fra butikkansatt til  assistent i helsevesenet til regnskapsmedarbeider og videre til coach. Den eneste utdanningen hun hadde utover videregående var noen kurs innen coaching. Det var også noen tidligere mellomledere og mislykka gründere blant kurslederne. Felles for alle var at de hadde coaching kurs på CV'n. Og stor tro på seg selv og egne evner. Ellers hadde de lite å bidra med og jeg tror seriøst ikke de sto særlig sterkere i jobbsøkerkøen enn oss kursdeltakere (sånn bortsett fra at de faktisk var i jobb da).

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

*snip*

Og nei jeg har INGEN tru på at disse jobbsøkerkursene til NAV er blitt noe bedre på de over 10 årene siden jeg var på et slikt et. Det var min eneste erfaring med NAV, og den var mildt sagt elendig. Hvorfor i alle dager sendte de meg ikke bare på et truck kurs som jeg ba om?

Anonymkode: 0c35a...8a7

På jobbsøkerkurset jeg var på (eller oppfølgingstiltak som de kalte det) var det en deltaker som hadde et tilbud om fast jobb på et lager, men han manglet rett truckførerbevis (de krevde T3 og han hadde bare T1 eller noe sånt). Han ba om støtte til kurs for å få rett truckførebevis (noe som kostet noen få tusenlapper han ikke hadde etter å ha vært arbeidsledig et års tid), men fikk nei. Det virket så meningsløst. Hadde NAV betalt det kurset hadde fyren vært i fast jobb i løpet av kort tid. I stedet forble han dagpengemottaker, noe som kostet samfunnet langt mer enn kurset hadde kostet. Det er merkelige prioriteringer jeg ikke skjønner noe av.

Anonymkode: 6bf7b...174

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På jobbsøkerkurset jeg var på (eller oppfølgingstiltak som de kalte det) var det en deltaker som hadde et tilbud om fast jobb på et lager, men han manglet rett truckførerbevis (de krevde T3 og han hadde bare T1 eller noe sånt). Han ba om støtte til kurs for å få rett truckførebevis (noe som kostet noen få tusenlapper han ikke hadde etter å ha vært arbeidsledig et års tid), men fikk nei. Det virket så meningsløst. Hadde NAV betalt det kurset hadde fyren vært i fast jobb i løpet av kort tid. I stedet forble han dagpengemottaker, noe som kostet samfunnet langt mer enn kurset hadde kostet. Det er merkelige prioriteringer jeg ikke skjønner noe av.

Vel i mitt tilfelle ville det ikke ha kostet NAV noe som helst. Jeg undersøkte det før jeg dro til nav, og så på deres egne sider at de selv arrangerte truck kurs i regi av NAV hvor de da altså fylte opp truck kurs med bare folk fra NAV. Og det hadde nok garantert ikke kostet noe mer enn det de betalte til den private aktøren for å sende meg på jobbsøkerkurset. Truck kurset gikk over mye kortere tid også så med tanke på antall timer NAV betalte for så var nok truck kurset et MYE billigere alternativ.

Anonymkode: 0c35a...8a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og jeg kjenner hun jenta som holdt kurset - vi studerte faktisk begge samtidig. Hun hadde studert ledelse eller øk.adm. 

Vi møtte hverandre et par uker senere ute på byen, og hun spøkte litt at hun selv jo aldri hadde jobbet noen sted før hun var ferdig med studiene, og bare hadde skrevet en jobbsøknad i sitt liv - samt vært på to jobbintervju. Hun så ironien i at hun måtte holde kurs til (ofte) veldig erfarne jobbsøkere - det ble litt som å holde ABC piano kurs til en erfaren konsertpianist, når du selv bare hadde lest teoribøker, uten å nesten noensinne ha rørt et piano selv.

Men hun er veldig sprudlende og utadvendt person, som greier seg bra foran publikum - så kan skjønne at hun fikk seg jobb.

Anonymkode: 0b854...3c1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...