Gå til innhold

Jobbsøkerkurs på Nav. Har du erfaring med det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 20.11.2019 den 3.58, AnonymBruker skrev:

Man kan jo på sett og vis si at disse kursene er en form for sysselsetting. Av kurslederne. Jeg sjekket nemlig profilene til de jeg var borti da jeg var arbeidsledig for et par år siden og ingen av dem hadde bakgrunn innenfor HR/rekruttering/bemanninsbyrå eller andre felt jeg anser som relevante for å veilede andre på arbeidsmarkedet. Som @Okapi skriver var det ekstroverte folk med litt frynsete bakgrunn.

Hun ene jeg var borti hadde mange relativt korte arbeidsforhold bak seg, som strakk seg fra butikkansatt til  assistent i helsevesenet til regnskapsmedarbeider og videre til coach. Den eneste utdanningen hun hadde utover videregående var noen kurs innen coaching. Det var også noen tidligere mellomledere og mislykka gründere blant kurslederne. Felles for alle var at de hadde coaching kurs på CV'n. Og stor tro på seg selv og egne evner. Ellers hadde de lite å bidra med og jeg tror seriøst ikke de sto særlig sterkere i jobbsøkerkøen enn oss kursdeltakere (sånn bortsett fra at de faktisk var i jobb da).

Anonymkode: 6bf7b...174

Nå skvatt jeg her, denne beskrivelsen passer helt på min "karriereveileder" på oppfølgingstiltak. Om det er den samme eller ei er forsåvidt ikke viktig, for meg er det hårreisende at alle disse "coachene" ser ut til å få monopol på arbeidsmarkedstiltak, siden de jobber for de arrangørene som kan levere inn lavest anbud. Ikke rart det blir billig, når de ikke kan tilby kompetanse.
Jeg setter coach i hermetegn siden vet om mange ypperlige sådanne, men de har gjerne solide utdannelser i bunnen før de tar kurs i coaching. "Coachene" derimot, har tatt dette selvhjelpskurs etter de selv ikke har mestret arbeidslivet.
Min har problemer med å forstå hva jeg sier, siden -"som coach benytter jeg meg av en kommunikasjonsmodell som gjør det litt vanskelig for meg å få med meg det du sier". Selv hadde jeg nok krevd den høye kursavgiften tilbake da, gitt...
Din Oppfølging og Sonans karriere er fylt opp av disse lykkejegerne, det er helt utrolig at NAV og Norsk Coachforening godtar dette.
 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var på dette før sommeren, er voksen. Jobbet i 21år.

Var skeptisk pga jeg googlet og fant nok negative ting om dette. For eks: https://www.dagbladet.no/nyheter/saksoker-nav-etter-jobbveiledning---jeg-fikk-tilbud-om-a-ga-tur-i-skogen-med-veilederen/67413812

Skjønte fort at dette stemte, NAV har gitt kontrakt til et firma som heter Din Utvikling. Som har en gjeng mennesker som er selvstendige, uten noen form for riktig bakgrunn. De har som regel tatt et kurs NLP, "coach" eller noe annet vås. På mitt kurs var det 2 kvinner, som såklart visste alt om arbeidslivet. Gjorde alt de kunne for å snakke over oss, men etterhvert falt fasaden. Vi var flere ressurssterke mennesker der som stillte de kontrollspørsmål stadig vekk, som de ikke klarte svare på. Fasaden fat fullstendig uke 2, da fikk vi utlevert CV som skulle brukes. Denne var målt i arbeidslivet, var den beste! på markedet.

Nå jeg åpnet filen så jeg at dette kunne en barneskoleelev laget. Jeg har proffesjonell CV, så da kan jeg ikke sende søknad med denne CV´n som ble utlevert. Noe flere også ikke gjorde såklart.

Uke 3 så valgte jeg å forlate kurset, troppet opp på NAV å fortalte hvor ille dette var. De truet med å stoppe dagpengene om jeg ikke fullførte kurset, ga de beskjed om jeg går til media om jeg ikke får fritak. De kaster bort tiden min som jeg kan bruke til å søke på jobber.

Jeg hørte ikke noe mer, pengene stoppet ikke. Selv om jeg sluttet å gå på kurset.

Vil oppfordre alle til å være kritisk til alle tiltak NAV finner på, dette er galskap satt i system. Tiltak fører sjelden til noe jobb, det koster mer enn det gir hensikt. NAV bruker langt over 1 milliard i året på tiltak, penger som i stedet kan brukes til økonomisk støtte. Er penger vi lever av.

De som ønsker å få hjelp til CV skal såklart få det, men ikke tving mennesker inn i et kurs som ikke har noen nytte. Som er på barneskolenivå.

Anonymkode: 4705e...1b7

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DIn Utivkling pumper derfor systemet for ganske mange millioner hvert år.

Oppfordrer alle til å skrive kritisk vurdering med lav karakter på facebook og google på de.

Anonymkode: 4705e...1b7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/19/2019 at 3:53 PM, Okapi said:

 

Det jeg har reagert mest på er hvordan de som driver disse kursene (som gjerne er eksterne firmaer) ansetter rimelig spesielle typer. Stort sett går det på veldig ekstroverte folk med masse selvtillit, men gjerne litt frynsete (eller ingen) utdanning. Har møtt på selgere, tidligere mellomledere, mislykkede gründere og ymse coacher.

Husker en som snakket masse om hvordan han hadde møtt veggen, men endelig samlet pågangsmot nok til å bestige Kilimanjaro, og det kan dere og, bare dere tror på dere selv! 

Dette er så på kornet! Jeg har ikke vært på kurs via NAV, men fått "coaching" gjennom eksternt byrå via jobb (pga omorganisering), dvs sponset av staten. Akkurat en sånn type var det! Inspirerende å høre på da han snakket til oss som gruppe (høyt utdannede folk), men når vi skulle få individuelle råd ble det bare banalt... Dette firmaet tilbyr selvfølgelig sine eminente tjenester til NAV også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Albbas skrev:

Dette er så på kornet! Jeg har ikke vært på kurs via NAV, men fått "coaching" gjennom eksternt byrå via jobb (pga omorganisering), dvs sponset av staten. Akkurat en sånn type var det! Inspirerende å høre på da han snakket til oss som gruppe (høyt utdannede folk), men når vi skulle få individuelle råd ble det bare banalt... Dette firmaet tilbyr selvfølgelig sine eminente tjenester til NAV også. 

Enig, disse må stoppes!

Anonymkode: 4705e...1b7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Enig, disse må stoppes!

Anonymkode: 4705e...1b7

Kunne ikke vært mer enig, men hvordan få til dette? 
Selv har jeg sagt fra til veileder hos NAV om graverende overtramp av personvern, men "coachen" hadde ringt før meg og servert en HELT annen historie, dennes ble tillagt all vekt, så da står jeg alene tilbake og blir sett på som vanskelig.
Så hvor sier man ifra? 
Jeg skulle gjerne sagt ifra på Facebook, men der er jeg allerede stalket av "coachen" som jo har vedtaksmakt i mitt liv, så jeg er jaggu meg for redd for det!
En hjelp for andre er nå at via googlesøk på NAV, tiltak og nevnte bedrifter, kommer man til denne tråden.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er litt håpløst. Som ansatt har man et stillingsvern, reell klagerett og mulighet til innsyn, men som NAV-bruker er man prisgitt skjønn og at saksbehandler ikke er grinete den dagen. Det er tryggest å påpeke alt dette i etterkant, når har fått jobb, men forståelig nok mener vel de fleste at når de endelig er ute av systemet, så skal de aldri så mye som tenke på det igjen. En annen ting er jo at informasjonen vil være noe utdatert, mens det som kommer ut mens man deltar på kurset er dagsferskt.

Endret av Okapi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Nepa said:

Nå skvatt jeg her, denne beskrivelsen passer helt på min "karriereveileder" på oppfølgingstiltak. Om det er den samme eller ei er forsåvidt ikke viktig, for meg er det hårreisende at alle disse "coachene" ser ut til å få monopol på arbeidsmarkedstiltak, siden de jobber for de arrangørene som kan levere inn lavest anbud. Ikke rart det blir billig, når de ikke kan tilby kompetanse.
Jeg setter coach i hermetegn siden vet om mange ypperlige sådanne, men de har gjerne solide utdannelser i bunnen før de tar kurs i coaching. "Coachene" derimot, har tatt dette selvhjelpskurs etter de selv ikke har mestret arbeidslivet.
Min har problemer med å forstå hva jeg sier, siden -"som coach benytter jeg meg av en kommunikasjonsmodell som gjør det litt vanskelig for meg å få med meg det du sier". Selv hadde jeg nok krevd den høye kursavgiften tilbake da, gitt...
Din Oppfølging og Sonans karriere er fylt opp av disse lykkejegerne, det er helt utrolig at NAV og Norsk Coachforening godtar dette.
 

Men det er jo NAV som bestemmer hvilke bedrifter de vil gi tiltakene til. Og det er absolutt ikke billig, NAV kaster penger inn i denne mølla. Kontraktene for disse anbudene er ofte på sinnsykt mange millioner kroner.

Anonymkode: 96ee8...ed0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veilederene som skulle hjelpe oss å søke jobber hadde ikke jobb selv, de var leid inn i små vikariat. Hehe.. jeg måtte jo le litt da

Anonymkode: e6972...0bc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo NAV som bestemmer hvilke bedrifter de vil gi tiltakene til. Og det er absolutt ikke billig, NAV kaster penger inn i denne mølla. Kontraktene for disse anbudene er ofte på sinnsykt mange millioner kroner.

Anonymkode: 96ee8...ed0

Det er ikke NAV som har bestemt at det er slik, det var den blåblå regjeringen som, tross kritikk fra mange hold i høringsrundene i 2014, endret forskriften for arbeidsmarkedstiltak og innkjøp av disse, og dette må NAV rette seg etter, da NAV ikke er hverken regjering eller storting, men en statlig institusjon underlagt disse.
Alle tilbudene i anbudsrundene koster sinnsykt mange millioner, som du så treffende beskriver det.
Problemet er bare at arrangørene som kan konkurrere best på pris, er de med de laveste driftskostnadene. 
Dermed benyttes ofte konsulenter med enkelpersonsforetak, så de slipper ansette, dette er rimeligere i forhold til avgifter, 
og/eller de ansetter mennesker uten høyere utdannelse, da disse går med på langt lavere lønn og mer usikre arbeidsforhold.
Det koster altså litt færre sinnsykt mange millioner med disse useriøse coachtiltakene, enn de sinnsykt mange millionene det koster å engasjere kompetente,, seriøse tiltaksarrangører.
See?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på tre slike. 20-50% av deltakerne har vært i jobb etterpå.

Når man søker dagpenger er det visse vilkår man godtar. Å bli sendt på denne type tiltak er et av de vilkårene. Vil man ikke er det fritt frem å la være å søke dagpenger.

Endret av Husholdning1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veilederene som skulle hjelpe oss å søke jobber hadde ikke jobb selv, de var leid inn i små vikariat. Hehe.. jeg måtte jo le litt da

Anonymkode: e6972...0bc

Første gangen jeg var arbeidsledig, for omtrent 10 år siden, søkte jeg om å få kurs via NAV (AMO-kurs?) og trodde jeg var heldig da jeg ble sendt til en fagskole på et fire måneders kurs. Det viste seg å være "Office-for-Dummies" med innslag av tips om pussing av søknad og CV. Med andre ord var det ikke spesielt nyttig for oss som hadde brukt PC som arbeidsverktøy i årevis.

Den første kurslederen vi hadde sluttet omtrent to måneder inn i kurset pga at han fikk seg fast jobb. Han var kun ansatt i et fire måneders vikariat (altså kursets varighet) hos fagskolen. Han ble erstattet av en fyr som hadde nesten like lite peiling på data som noen av kursdeltakerne og de siste to månedene var det mye kaffedrikking og surr og enda mindre læring enn det hadde vært i begynnelsen.

Og det kostet sikkert NAV mye penger å ha 20 personer på det kurset i fire måneder. 20 personer som ikke var nærmere fast jobb etter kursets slutt.

Anonymkode: 6bf7b...174

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Har vært på tre slike. 20-50% av deltakerne har vært i jobb etterpå.

Når man søker dagpenger er det visse vilkår man godtar. Å bli sendt på denne type tiltak er et av de vilkårene. Vil man ikke er det fritt frem å la være å søke dagpenger.

Ja, det ville jo vært en grei easyfix om ting bare hadde vært fritt frem?.
Deltakere på jobbsøkerkurs er mennesker som er utenfor arbeidslivet av forskjellige grunner, langt ifra alle har dagpenger.

Men dette er off-topic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Nepa skrev:

Ja, det ville jo vært en grei easyfix om ting bare hadde vært fritt frem?.
Deltakere på jobbsøkerkurs er mennesker som er utenfor arbeidslivet av forskjellige grunner, langt ifra alle har dagpenger.

Men dette er off-topic.

De aller fleste har dagpenger. Noen har tiltakspenger. Det er helt frivillig å delta, men et vilkår om man skal ha penger. Det skulle bare mangle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Husholdning1 skrev:

De aller fleste har dagpenger. Noen har tiltakspenger. Det er helt frivillig å delta, men et vilkår om man skal ha penger. Det skulle bare mangle.

Det er vel ingen som protesterer på at det er vilkår for å motta ytelser fra NAV når man er arbeidsledig, men det stilles spørsmål ved kvaliteten på tiltakene mange må delta på for å får disse ytelsene. Hvorfor betaler NAV flere titalls millioner i året til disse firmaene som arrangerer kurs med ukvalifiserte veiledere som ikke har kompetanse som kan hjelpe folk me å komme seg tilbake i jobb? Det er sløsing med offentlige midler som det er på sin plass å stille spørsmålstegn ved.

Anonymkode: 6bf7b...174

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel ingen som protesterer på at det er vilkår for å motta ytelser fra NAV når man er arbeidsledig, men det stilles spørsmål ved kvaliteten på tiltakene mange må delta på for å får disse ytelsene. Hvorfor betaler NAV flere titalls millioner i året til disse firmaene som arrangerer kurs med ukvalifiserte veiledere som ikke har kompetanse som kan hjelpe folk me å komme seg tilbake i jobb? Det er sløsing med offentlige midler som det er på sin plass å stille spørsmålstegn ved.

Anonymkode: 6bf7b...174

Egentlig ikke, all den tid tiltakene oppfyller sin misjon som er å få folk til å stå opp og gjøre noe for å komme seg i jobb. Og mange kommer i jobb som følge av disse kursene. Ikke fordi de er kvalitative, men fordi de er der.

Endret av Husholdning1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, det var kjedelig, fikk hjelp med å skrive CV og søknader, eneste som var greit var at vi var på turer og fikk gratis mat men etterhvert ville de ha oss ut i jobb for å jobbe gratis igjennom nav, nav betalte og varte i i 4-6uker. Bedriftene hadde ikke bruk for folk etterpå som var merkelig da de måtte betale lønn, holdt på sånn i 2år dessverre da nav forlangte det

Anonymkode: 393c4...fdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var på noe avklaringstiltak for noen år siden da jeg var syk over noen år. helt latterlig, og en smule (for) blandet gruppe. vi hadde feks opplæring i personlig økonomi. jeg er utdannet innen økonomi, og det føltes helt absurd å motta opplæring innen noe jeg har god kontroll på selv. forstår at sidemannen, som gikk på valium, bodde hjemme hos mamma og ikke hadde begrep om økonomi måtte forderedes på voksenlivet med bokostnader etc. jeg nektet til slutt å komme mer. mistet ikke aap. 

Anonymkode: c59ef...38d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok sånn jobbsøkerkurs for 2 år siden. Det var helt teit. Jeg hadde arbeidserfaring og visste hvordan jeg skriver CV, de vi "lærte" på kurset var så basic at kan ikke forestille meg at det var noen der som lærte noe nytt. Så var det sånn 1:1 samtale med han som holdt kurset. Måtte egentlig bare love at jeg måtte takke ja til hvilken som helst jobb hvor som helst i Norge. Jeg påpekte at som aleneforsørger så kan jeg faktisk ikke flytte til en annen kant av landet uten noe som helst nettverk, men nei jeg måtte love at det skulle jeg.

Så dro jeg til karriereveiledning, tilbud hos NAV. Gikk til kanskje 3 timer før jeg ikke gadd mer. Coachen var hyggelig nok hun og gjorde sikkert sitt beste, men til slutt ble det meningsløst å sitte der å prate om "hvem jeg er" og "hva jeg vil" etc. Det var en stor påkjenning å gå arbeidsledig i Norge. Det er veldig lite hjelp og få, det er mitt inntrykk. Jeg har en god utdannelse, men manglet arbeidserfaring og nettverk. Til slutt tok jeg en sjanse og flyttet til Oslo, da fant jeg en jobb.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig amatørmessig, rett og slett pinlig. Mennesker med veldig lav kompetanse, tenk at NAV/Staten bruker penger på tiltak som ikke har noen hensikt. De fleste får jo ikke jobb pga kurset, men pga det søker.

Jeg fullførte ikke kurset, skulle være i 6 uker. Pengene ble ikke stoppet selv om det står at de kan det.

Anonymkode: 4011c...655

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...