Gå til innhold

Ung uføre etterbetaling. Flere som er spente?🤭


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fikk melding om etterbetaling i dag, og der står det at jeg får etterbetalt ung ufør-tillegget også for 2020 og 2021 fram til uføretidspunktet. Jeg trodde det var slutt på det nå? Har kanskje misforstått.

Uansett, nå prøver jeg å sette meg inn i det med skatteplikt. Er det fremdeles sånn at man bør sende brev om å bli skattet riktig for de årene disse pengene skulle vært utbetalt, eller er det mest gunstig å la det være? Jeg blir ikke klok på dette her kjenner jeg...

Anonymkode: 9db80...23e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Fikk melding om etterbetaling i dag, og der står det at jeg får etterbetalt ung ufør-tillegget også for 2020 og 2021 fram til uføretidspunktet. Jeg trodde det var slutt på det nå? Har kanskje misforstått.

Uansett, nå prøver jeg å sette meg inn i det med skatteplikt. Er det fremdeles sånn at man bør sende brev om å bli skattet riktig for de årene disse pengene skulle vært utbetalt, eller er det mest gunstig å la det være? Jeg blir ikke klok på dette her kjenner jeg...

Anonymkode: 9db80...23e

Du trenger ikke skrive til dem. Det beregner automatisk hva som er mest gunstig for deg.

Anonymkode: 115ba...7c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Fikk melding om etterbetaling i dag, og der står det at jeg får etterbetalt ung ufør-tillegget også for 2020 og 2021 fram til uføretidspunktet. Jeg trodde det var slutt på det nå? Har kanskje misforstått.

Uansett, nå prøver jeg å sette meg inn i det med skatteplikt. Er det fremdeles sånn at man bør sende brev om å bli skattet riktig for de årene disse pengene skulle vært utbetalt, eller er det mest gunstig å la det være? Jeg blir ikke klok på dette her kjenner jeg...

Anonymkode: 9db80...23e

Det er bare slutt på etterbetaling for nye mottakere av AAP. Jeg fikk også frem til 2021. 

 

Anonymkode: 25c63...777

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei. Jeg fikk innvilget ung ufør nært slutten av 2021, deretter fikk jeg melding om etterbetaling av ung ufør tillegget på AAP som jeg har gått på med jevne mellomrom siden 2010. Totalt minst 8 år, kan være flere, uten ung ufør tillegget.

I går fikk jeg melding om etterbetaling på det som hette attføringspenger, 3 dager i februar 2010.

Mitt spm er, jobber nav med denne "søknaden" bolkvis, eller er dette alt jeg får? 🤔

Anonymkode: 0590b...0f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei. Jeg fikk innvilget ung ufør nært slutten av 2021, deretter fikk jeg melding om etterbetaling av ung ufør tillegget på AAP som jeg har gått på med jevne mellomrom siden 2010. Totalt minst 8 år, kan være flere, uten ung ufør tillegget.

I går fikk jeg melding om etterbetaling på det som hette attføringspenger, 3 dager i februar 2010.

Mitt spm er, jobber nav med denne "søknaden" bolkvis, eller er dette alt jeg får? 🤔

Anonymkode: 0590b...0f8

Det spørs når uføretidspunktet ditt er satt. Det skal stå i uføretrygdvedtaket ditt. 

I vedtaket du har fått om etterbetaling så står det også dato. Hos meg så står det "Du vil få arbeidsavklaringspengene dine beregnet etter reglene for unge uføre fra xx.xx.xxxx". Og den datoen samsvarer med uføretidspunktet i uføretrygdvedtaket. Og under så står det år for år og alt sånt.  

Jeg fikk ikke noe beskjed om at de hadde begynt med å behandle søknaden. Kan ikke huske å ha fått nå eget brev, jeg ble trukket 1 måned med sosialhjelp i starten og det kan ha stått noe om aap utregningen og at den kommer i eget brev eller noe i den duren. Det sto bare litt generelt om det i uføretrygdvedtaket også, ikke eget brev om at "nå har vi begynt å behandle søknaden din". Også fikk jeg selve vedtaket på etterbetalingen og der sto hva jeg fikk og får hvilke år osv. Jeg mener å huske at det er eneste skriftlige jeg har fått om selve etterbetalingen. Så uten å kjenne til din sak, så ville jeg ha konkludert med at det er alt. Men du må se på dato for uføretidspunkt. 
 

Anonymkode: 25c63...777

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Uføretidspunkt er satt til juni 2008.

 

Skulle ringe nav for å høre, men type 40 min i kø idag så ringer de mandag 🙂

Anonymkode: 0590b...0f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Etter utallige tlf med nav å utallige forskjellige svar å få fra nav har jeg gitt opp.. 

God helg.. 

Anonymkode: 0590b...0f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Etter utallige tlf med nav å utallige forskjellige svar å få fra nav har jeg gitt opp.. 

God helg.. 

Anonymkode: 0590b...0f8

Send dem en melding i stedet, fra NAV sine sider, du logger inn først. De er bedre på å svare skriftlig. Da har de muligheten til å sjekke svaret sitt litt grundigere før de svarer på meldingen, kontra en muntlig samtale i telefonen der de må svare på sparket. 

 

Anonymkode: 48c1f...728

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Send dem en melding i stedet, fra NAV sine sider, du logger inn først. De er bedre på å svare skriftlig. Da har de muligheten til å sjekke svaret sitt litt grundigere før de svarer på meldingen, kontra en muntlig samtale i telefonen der de må svare på sparket. 

 

Anonymkode: 48c1f...728

Og ikke minst: Du får svaret dokumentert. 

Anonymkode: edf10...170

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har endelig etter en lang kamp med nav fått godkjenning om å søke Ung ufør. Dette ble søkt om for 4 uker. 
Jeg begynte på AAP i 2014, som 19 åring. Hadde 1 års opphold i der jeg gikk på sosial 2018-2019. Hatt AAP siden 2019 og har det fortsatt. 
 

Er det håp for at jeg kanskje får tilbakebetaling? 
Takker for alle svar.

Anonymkode: 7f0d4...a68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har endelig etter en lang kamp med nav fått godkjenning om å søke Ung ufør. Dette ble søkt om for 4 uker. 
Jeg begynte på AAP i 2014, som 19 åring. Hadde 1 års opphold i der jeg gikk på sosial 2018-2019. Hatt AAP siden 2019 og har det fortsatt. 
 

Er det håp for at jeg kanskje får tilbakebetaling? 
Takker for alle svar.

Anonymkode: 7f0d4...a68

Nå kan man ikke få ung-tillegget på aap mer, så det er en sjans for at du ikke får etterbetalt for nåværende periode. Men mulig du får det for den første perioden du hadde aap. Og så har uføretidspunktet ditt også mye å si for om du eventuelt får etterbetaling.

Anonymkode: 696d6...d09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har endelig etter en lang kamp med nav fått godkjenning om å søke Ung ufør. Dette ble søkt om for 4 uker. 
Jeg begynte på AAP i 2014, som 19 åring. Hadde 1 års opphold i der jeg gikk på sosial 2018-2019. Hatt AAP siden 2019 og har det fortsatt. 
 

Er det håp for at jeg kanskje får tilbakebetaling? 
Takker for alle svar.

Anonymkode: 7f0d4...a68

Du vil ikke få fra tiden før du fylte 20 år. Så fra du fylte 20 år og frem til 2018. Du vil nok få noe etterbetaling på sosialstønad, hvis du har mottatt mindre enn ung ufør, hos meg så var det snakk om 1000 kr den måneden jeg mottok sosialstønad i forbindelse med søknad på uføretrygd. Det spørs også når uføretidspunktet ditt ble satt. Blir det satt i 2019 så får du ikke får årene før det.  

Anonymkode: 25c63...777

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Annonse

Hei. Jeg fikk innvilget AAP i 2019. Da hadde jeg nettopp fylt 20 år. Før det gikk jeg på økonomisk sosialstønad i 1-2 år. 

I august 22 fikk jeg innvilget ung ufør. De sendte automatisk søknad om etterbetaling (kun fått bekreftelse på melding med nav). Det skal ta 10 måneder behandlingstid. Så neste måned skal det være ferdigbehandlet. Men ble litt usikker etter å ha lest denne tråden på om jeg har rett på noe etterbetaling i det hele tatt? Blir det regnet frem til 2020 når det tillegget ble fjernet? Eller fra hele AAP perioden (etter fylte 20 år) altså fra 2019-2022

Anonymkode: 02019...611

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk etterbetaling for noen år siden, men venter nå på behandling av etterbetaling av renter.

Anonymkode: bc869...938

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg fikk etterbetaling for noen år siden, men venter nå på behandling av etterbetaling av renter.

Anonymkode: bc869...938

Etterbetaling av renter? Hvordan gjør man det? Hva betyr det?

Anonymkode: 02019...611

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Etterbetaling av renter? Hvordan gjør man det? Hva betyr det?

Anonymkode: 02019...611

Man kan ha krav på renter for den tiden man gikk på AAP, i tillegg til etterbetaling. Noen har fått så mye som 50.000 kr i renter på det. MEN du må spørre NAV om det, da de ikke opplyser om slike ting. 

Anonymkode: bc869...938

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye fikk dere utbetalt? 

Anonymkode: e2e2d...193

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man kan ha krav på renter for den tiden man gikk på AAP, i tillegg til etterbetaling. Noen har fått så mye som 50.000 kr i renter på det. MEN du må spørre NAV om det, da de ikke opplyser om slike ting. 

Anonymkode: bc869...938

Dette skulle jeg likt å se dokumentert før jeg tror på det, for det høres ut som noe reinspikka tøv fra en som vil spre litt "moro" i en uføretråd igjen....

Anonymkode: 48c1f...728

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får man etterbetalt uføreforsikring fra uføre tidspunktet? 

Anonymkode: 6c18c...110

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...