Gå til innhold

Ung uføre etterbetaling. Flere som er spente?🤭


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 hours ago, AnonymBruker said:

Bare av nysgjerrighet: Hva er det de som er pensjonister i dag gjorde for 40-50-60 år siden som er så unikt i forhold til folk flest i dag? Hvor mange av dem var det egentlig som bidro med så mye mer enn å gå på jobb fem dager i uken?

Anonymkode: 1e115...ae5

De har betalt skatt blant annet som dere kan sitte hjemme på sofaen og nyte godt av nå uten å løfte en finger for å leve på staten,

Anonymkode: f72b3...637

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Siden man ikke får ung ufør på aap lenger så får vel heller ikke folk lenger etterbetalt for ung ufør heller?

Anonymkode: 67e77...667

Jo, hvis de hadde aap før tillegget ble fjerna. Da får de tilbakebetalt for tiden på aap før det.

Anonymkode: 58e96...330

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Siden man ikke får ung ufør på aap lenger så får vel heller ikke folk lenger etterbetalt for ung ufør heller?

Anonymkode: 67e77...667

Stemmer det. Ung ufør har ikke noe med AAP å gjøre lengre. Nye mottakere av AAP vil ikke få etterbetalt.

Anonymkode: 25c63...777

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Stemmer det. Ung ufør har ikke noe med AAP å gjøre lengre. Nye mottakere av AAP vil ikke få etterbetalt.

Anonymkode: 25c63...777

Jaja, de fjerner stadig goder. Vet jo om noen som har fått etterbetalt nærmere 200.000. 

Anonymkode: 67e77...667

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jaja, de fjerner stadig goder. Vet jo om noen som har fått etterbetalt nærmere 200.000. 

Anonymkode: 67e77...667

200 000 kr er ikke så mye, med tanke på hvor dårlig økonomi man har. Og det er livslang økonomisk uføre. 

Anonymkode: 25c63...777

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

200 000 kr er ikke så mye, med tanke på hvor dårlig økonomi man har. Og det er livslang økonomisk uføre. 

Anonymkode: 25c63...777

Jeg har dårlig råd og for meg er 200.000 enormt med penger. Jeg er selv ufør.

Anonymkode: 67e77...667

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Siden man ikke får ung ufør på aap lenger så får vel heller ikke folk lenger etterbetalt for ung ufør heller?

Anonymkode: 67e77...667

Du får for årene før tillegget ble fjernet, men de som får fra februar 2020 og nå vil ikke få etterbetalt noe.

Anonymkode: 115ba...7c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har dårlig råd og for meg er 200.000 enormt med penger. Jeg er selv ufør.

Anonymkode: 67e77...667

Det er jo faktisk det, jeg fikk selv tilbake 200.000. Det er mange med minstesats der ute som ikke eier noe , ikke har hatt uføreforsikring og som ikke har mye sparepenger så jeg synes dette burde vært noe for de som har vanlig minstesats også.

Anonymkode: 115ba...7c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

200 000 kr er ikke så mye, med tanke på hvor dårlig økonomi man har. Og det er livslang økonomisk uføre. 

Anonymkode: 25c63...777

Det er ikke mye for et helt liv sammenlignet med hvor mye man hadde hatt om man var frisk nok til å stå i jobb, men det er jo bedre en ingenting og mange på vanlig minstesats får jo ikke dette selv om de får mindre utbetalt en oss i måneden ( litt usikker på om de har mindre en oss om de også får bostøtte ).

Anonymkode: 115ba...7c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har dårlig råd og for meg er 200.000 enormt med penger. Jeg er selv ufør.

Anonymkode: 67e77...667

Jeg er ufør og har fått en utbetaling på nesten 200 000. Det er ikke så mye penger som det høres ut som. Nå vet jeg ikke hva andre gjør med utbetalingen sin. Men jeg må spare 150 000 kr. For jeg er alvorlig syk og vil aldri komme meg uti jobb. 150 000 kr på et helt liv er ingenting. Det er penger jeg må ha til når bilen ryker, når store apparater blir ødelagt, hvis det blir vannlekkasje i leiligheten, hvis jeg må ha mye penger på kort tid. For minstesats er ikke mye og det å spare er ikke enkelt. Det skal så lite til før det lille jeg har spart opp forsvinner på grunn av nye medisiner, nye sko eller en ny støvsuger. Eller enda verre, tannlege. 

Jeg har allerede brukt over 50 000 kr på alt som har forfalt rundt meg på 11 år. Så å si alt av møbler og hvitevarer må byttes ut. Jeg hadde en mobil som ikke hadde fått stor oppdatering (viktig oppdatering!) på over 3 år. PC'en var også 10 år gammel. Klesskapet måtte også byttes ut. Jeg har nå vintersko på første gang på 10 år. 

Jeg skal søke startlån i 2022. Har ikke hatt helse til å flytte i år eller i fjor. Har fulgt med på boligprisene og alt i en laveste prisklassen krever en eller annen form for oppussing. Da må jeg bruke etterbetalingen. 

200 000 kr er ikke så mye som det høres ut som. Det er ikke slik at vi får en slik utbetaling flere ganger i livet. Det er bare én gang, og da som for svært mange, etter veldig mange år i økonomisk uføre fra før av. Alle jeg kjenner har brukt pengene på gjeld og for å erstatte ting rundt som har forfalt i løpet av årene på NAV. Og oppussing ved kjøp av bolig, da startlånet er såpass lavt at man får sjeldent et topp standard leilighet. 
Husk at vi som er ufør vil ikke få noen store utbetalinger i livet. Det er kun to muligheter; lotto og arv. For min del så er det ingenting å arve. Mamma er dø og pappa er ufør. Jeg kan ikke bare ta en ekstra jobb i en krise når jeg trenger penger, fordi jeg er syk. Det er problemet med oss som mottar ung ufør. Sjansen for at vi har mulighet til å jobbe ved behov, er svært liten. Siden kriteriet for å motta ung ufør er såpass strengt, man er ikke bare litt syk eller oppi åra og trøtt på arbeidslivet, man er alvorlig syk og det er livslang sykdom.

Så nei, 200 000 er ikke så mye som det høres ut som. 200 000 på kun shopping, reising og opplevelser er noe helt annet, da er det mye penger. Men når det er penger som skal brukes på helse, hus og hjem livet ut, så er det ingenting. 
Husk at de andre på uføretrygd som har jobbet i mange år, har ofte bil, hus og en buffer fra før av. De er også mye mindre syk enn det jeg er og de jeg kjenner på ung ufør. Terskelen for å få uføretrygd når du er 50+ er veldig lav i forhold til ung ufør.  

Anonymkode: 25c63...777

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/21/2019 at 8:25 PM, AnonymBruker said:

Da er nok saken sendt til vurdering hos rådgivende lege hos nav. Det er ikke sikre på alvorlighetskravet. Så har de innvilget vanlig uføre i påvente så du skal slippe å vente mer på det i alle fall. 

Anonymkode: fc1fb...f1e

Å,går det an? Nytt for meg

Anonymkode: dff5a...0f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

De har betalt skatt blant annet som dere kan sitte hjemme på sofaen og nyte godt av nå uten å løfte en finger for å leve på staten,

Anonymkode: f72b3...637

Jeg er mottar hverken uføretrygd eller andre sosiale ytelser fra staten, så den frekke tonen der kan du spare oss for. Og tror du virkelig at det er skattepenger betalt for 25 år siden som finansierer samfunnet i dag, og ikke de skattepengene jeg og andre betaler i dag?

Anonymkode: 1e115...ae5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å,går det an? Nytt for meg

Anonymkode: dff5a...0f7

Det går an ja, de gjorde det samme med meg. Fikk innvilget vanlig uføretrygd desember 2019 også fikk jeg brev om at ung ufør var innvilget januar 2020.

Anonymkode: 115ba...7c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest laPistola
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

200 000 kr er ikke så mye, med tanke på hvor dårlig økonomi man har. Og det er livslang økonomisk uføre. 

Anonymkode: 25c63...777

Tja, vet om en som fikk i overkant av 200 000 for ca 8 år siden. Da var det nok til at hun fikk boliglån. Det har ganske mye og si for livslang dårlig økonomi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er jo faktisk det, jeg fikk selv tilbake 200.000. Det er mange med minstesats der ute som ikke eier noe , ikke har hatt uføreforsikring og som ikke har mye sparepenger så jeg synes dette burde vært noe for de som har vanlig minstesats også.

Anonymkode: 115ba...7c9

Ja, jeg er en av de. Minstesats og vi får ikke noe. 0 kr i buffer og slik forblir det.

Anonymkode: 67e77...667

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg er ufør og har fått en utbetaling på nesten 200 000. Det er ikke så mye penger som det høres ut som. Nå vet jeg ikke hva andre gjør med utbetalingen sin. Men jeg må spare 150 000 kr. For jeg er alvorlig syk og vil aldri komme meg uti jobb. 150 000 kr på et helt liv er ingenting. Det er penger jeg må ha til når bilen ryker, når store apparater blir ødelagt, hvis det blir vannlekkasje i leiligheten, hvis jeg må ha mye penger på kort tid. For minstesats er ikke mye og det å spare er ikke enkelt. Det skal så lite til før det lille jeg har spart opp forsvinner på grunn av nye medisiner, nye sko eller en ny støvsuger. Eller enda verre, tannlege. 

Jeg har allerede brukt over 50 000 kr på alt som har forfalt rundt meg på 11 år. Så å si alt av møbler og hvitevarer må byttes ut. Jeg hadde en mobil som ikke hadde fått stor oppdatering (viktig oppdatering!) på over 3 år. PC'en var også 10 år gammel. Klesskapet måtte også byttes ut. Jeg har nå vintersko på første gang på 10 år. 

Jeg skal søke startlån i 2022. Har ikke hatt helse til å flytte i år eller i fjor. Har fulgt med på boligprisene og alt i en laveste prisklassen krever en eller annen form for oppussing. Da må jeg bruke etterbetalingen. 

200 000 kr er ikke så mye som det høres ut som. Det er ikke slik at vi får en slik utbetaling flere ganger i livet. Det er bare én gang, og da som for svært mange, etter veldig mange år i økonomisk uføre fra før av. Alle jeg kjenner har brukt pengene på gjeld og for å erstatte ting rundt som har forfalt i løpet av årene på NAV. Og oppussing ved kjøp av bolig, da startlånet er såpass lavt at man får sjeldent et topp standard leilighet. 
Husk at vi som er ufør vil ikke få noen store utbetalinger i livet. Det er kun to muligheter; lotto og arv. For min del så er det ingenting å arve. Mamma er dø og pappa er ufør. Jeg kan ikke bare ta en ekstra jobb i en krise når jeg trenger penger, fordi jeg er syk. Det er problemet med oss som mottar ung ufør. Sjansen for at vi har mulighet til å jobbe ved behov, er svært liten. Siden kriteriet for å motta ung ufør er såpass strengt, man er ikke bare litt syk eller oppi åra og trøtt på arbeidslivet, man er alvorlig syk og det er livslang sykdom.

Så nei, 200 000 er ikke så mye som det høres ut som. 200 000 på kun shopping, reising og opplevelser er noe helt annet, da er det mye penger. Men når det er penger som skal brukes på helse, hus og hjem livet ut, så er det ingenting. 
Husk at de andre på uføretrygd som har jobbet i mange år, har ofte bil, hus og en buffer fra før av. De er også mye mindre syk enn det jeg er og de jeg kjenner på ung ufør. Terskelen for å få uføretrygd når du er 50+ er veldig lav i forhold til ung ufør.  

Anonymkode: 25c63...777

Jeg som kommenterte er ufør selv. Jeg er minstetrygda og jobbet for 12.000 i mnd før jeg ble trygda. Jobbet lite og uten utdanning pga sykdom. Måtte bare skrive det siste fordi jeg ser flere tror vi på minstesats har hatt ok lønn for og kunnet opparbeide oss, men det gjelder få av oss.

Anonymkode: 67e77...667

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, jeg er en av de. Minstesats og vi får ikke noe. 0 kr i buffer og slik forblir det.

Anonymkode: 67e77...667

 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg som kommenterte er ufør selv. Jeg er minstetrygda og jobbet for 12.000 i mnd før jeg ble trygda. Jobbet lite og uten utdanning pga sykdom. Måtte bare skrive det siste fordi jeg ser flere tror vi på minstesats har hatt ok lønn for og kunnet opparbeide oss, men det gjelder få av oss.

Anonymkode: 67e77...667

Det synes jeg er så dumt. Nå blir jo tillegget fjerna for nye mottakere, men at de som har jobbet noe men lite pga sykdom skal få mindre synes jeg er ugreit. Man eier jo ikke automatisk bil, hus og alt det der bare fordi man ble ufør når man er 40 liksom, og særlig hvis man ikke har hatt noe særlig høy lønn eller jobbet deltid av ulike grunner.

Anonymkode: 115ba...7c9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

 

Det synes jeg er så dumt. Nå blir jo tillegget fjerna for nye mottakere, men at de som har jobbet noe men lite pga sykdom skal få mindre synes jeg er ugreit. Man eier jo ikke automatisk bil, hus og alt det der bare fordi man ble ufør når man er 40 liksom, og særlig hvis man ikke har hatt noe særlig høy lønn eller jobbet deltid av ulike grunner.

Anonymkode: 115ba...7c9

Ja, det føles på en måte som man blir straffet for å ha prøvd. Pushet meg selv så i jobb at jeg utviklet to diagnoser i tillegg. Skal heldigvis begynne på kortison sprøyter mot det ene nå. Men føles litt surt å ha prøvd det man kan, attpåtil utvikle to diagnoser til som følge av jobben og så få avslag på ung ufør pga jobben. Det blir nesten litt tragikomisk på en måte. Flere av diagnosene har jeg jo hatt fra jeg var barn, så det er ikke alvorligheten av sykdommen min det går på, har jo gått på medisiner fra jeg var 21, men Nav har selv understreket at det var deltidsjobben min som ga grunn til avslag på ung ufør. 
Men er en trøst at jeg ikke er alene om dette i det minste, men stikker selvfølgelig litt når man leser tråder som dette om folk som får etterbetalinger mens en selv har minstesats og ikke sjans på å spare. 

Anonymkode: 67e77...667

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

 

Det synes jeg er så dumt. Nå blir jo tillegget fjerna for nye mottakere, men at de som har jobbet noe men lite pga sykdom skal få mindre synes jeg er ugreit. Man eier jo ikke automatisk bil, hus og alt det der bare fordi man ble ufør når man er 40 liksom, og særlig hvis man ikke har hatt noe særlig høy lønn eller jobbet deltid av ulike grunner.

Anonymkode: 115ba...7c9

Tillegget blir bare fjernet på AAP, ikke uføretrygd. Man kan fortsatt få ung ufør slik som før, med samme kriteriet. Eneste forskjellen er at man ikke kan få ung ufør tillegget på AAP og da heller ikke etterbetaling dersom man blir ung ufør. 

Anonymkode: 25c63...777

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Tillegget blir bare fjernet på AAP, ikke uføretrygd. Man kan fortsatt få ung ufør slik som før, med samme kriteriet. Eneste forskjellen er at man ikke kan få ung ufør tillegget på AAP og da heller ikke etterbetaling dersom man blir ung ufør. 

Anonymkode: 25c63...777

Ja jeg vet det, jeg spesifiserte det i et tidligere innlegg.

Anonymkode: 115ba...7c9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...