Gå til innhold

Ung uføre etterbetaling. Flere som er spente?🤭


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hos meg trakk de ca 44% også fikk jeg en god del  igjen på skatten året etter.

Å skatte år for år gjør de automatisk, og skatteetaten velger alltid det som blir mest gunstig for deg.

Anonymkode: c781f...c9f

Ja, ble trukket 44% hos meg også når jeg fikk etterbetalingen. 

På skattemeldingen står det hva jeg har til gode, og også at det vil bli utregnet til det som er mest gunstig. Så nå er jeg spent på om det blir mer når skatteoppgjøret kommer.

Men lurer da på hvor mye forskjell det egentlig kan utgjøre etter de har regnet ut vs før?

Anonymkode: 9a40a...8c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Fortsetter under...

Begynner å bli utålmodig! 9 måneder i dag. Ingenting enda. Hvor lang tid tok det til dere? Fikk svar fra NAV at det tar 8-12 mnd. :bond:

Når fikk dere pengene? Om dere husker når på dagen? Fikk dere det på en tilfeldig dag eller sammen med vanlig utbetaling for trygd? 

Anonymkode: 25c63...777

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
On 10/20/2021 at 1:30 PM, AnonymBruker said:

Begynner å bli utålmodig! 9 måneder i dag. Ingenting enda. Hvor lang tid tok det til dere? Fikk svar fra NAV at det tar 8-12 mnd. :bond:

Når fikk dere pengene? Om dere husker når på dagen? Fikk dere det på en tilfeldig dag eller sammen med vanlig utbetaling for trygd? 

Anonymkode: 25c63...777

Jeg søkte på uføretrygd 10.12.20 og fikk innvilget uføretrygd med ung ufør tillegg  24.02.21.

Jeg fikk brev om etterbetaling 01.11.21

Etterbetalingen kom på konto - 04.11.21 (mellom 13:00 - 14:30)

Endret av carolinehans1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.10.2021 den 13.30):

Begynner å bli utålmodig! 9 måneder i dag. Ingenting enda. Hvor lang tid tok det til dere? Fikk svar fra NAV at det tar 8-12 mnd. :bond:

Når fikk dere pengene? Om dere husker når på dagen? Fikk dere det på en tilfeldig dag eller sammen med vanlig utbetaling for trygd? 

Anonymkode: 25c63...777

Jeg fikk de på en tilfeldig dag på morgenen 4-5 måneder etter at jeg fikk innvilget uføretrygd :) Men mulig ting går tregere nå pga korona🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.10.2021 den 13.30):

Begynner å bli utålmodig! 9 måneder i dag. Ingenting enda. Hvor lang tid tok det til dere? Fikk svar fra NAV at det tar 8-12 mnd. :bond:

Når fikk dere pengene? Om dere husker når på dagen? Fikk dere det på en tilfeldig dag eller sammen med vanlig utbetaling for trygd? 

Anonymkode: 25c63...777

Tok seks måneder. Fikk plutselig pengene inn på konto en helt tilfeldig fredag og vedtaket kom tirsdagen etter. De trakk 34% hos meg, ikke 44% om mange skriver og fikk igjen en del på skatten. Måtte be de skatte år for år for den var fra såpass langt tilbake.

Anonymkode: 90b39...40f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.10.2021 den 13.30):

Begynner å bli utålmodig! 9 måneder i dag. Ingenting enda. Hvor lang tid tok det til dere? Fikk svar fra NAV at det tar 8-12 mnd. :bond:

Når fikk dere pengene? Om dere husker når på dagen? Fikk dere det på en tilfeldig dag eller sammen med vanlig utbetaling for trygd? 

Anonymkode: 25c63...777

Jeg fikk de en tilfeldig dag ca 3 måneder etter at jeg fikk det innvilget. Fikk de utbetalt på bursdagen min faktisk 😂

Anonymkode: 7a555...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tok seks måneder. Fikk plutselig pengene inn på konto en helt tilfeldig fredag og vedtaket kom tirsdagen etter. De trakk 34% hos meg, ikke 44% om mange skriver og fikk igjen en del på skatten. Måtte be de skatte år for år for den var fra såpass langt tilbake.

Anonymkode: 90b39...40f

Det kom i dag! Vedtaket kom først i morges. I 2-3 tiden så kom pengene. Her ble det trukket 44% av alt. Har lest litt om dette med skatten, noen sier man må varsle og andre sier det skjer automatisk. Så jeg skal ringe skatteetaten for å forsikre meg om at det blir gjort. 

 

Anonymkode: 25c63...777

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kom i dag! Vedtaket kom først i morges. I 2-3 tiden så kom pengene. Her ble det trukket 44% av alt. Har lest litt om dette med skatten, noen sier man må varsle og andre sier det skjer automatisk. Så jeg skal ringe skatteetaten for å forsikre meg om at det blir gjort. 

 

Anonymkode: 25c63...777

Så bra! Det kommer an på hvor langt tilbake det her, husker ikke nøyaktig år, men tror når jeg gjorde det at det var 2014/2015 som var grensen :) er bare å skrive et kjapt notat om at du vil de skal skatte «etterbetaling på uføretrygd fra nav 20**-20**»  år for år. Det gjør ikke noe å gjøre det uansett, men vær klar over at det er mye mulig skatten kommer sent. Fikk min i august året etter.

Anonymkode: 90b39...40f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det kom i dag! Vedtaket kom først i morges. I 2-3 tiden så kom pengene. Her ble det trukket 44% av alt. Har lest litt om dette med skatten, noen sier man må varsle og andre sier det skjer automatisk. Så jeg skal ringe skatteetaten for å forsikre meg om at det blir gjort. 

 

Anonymkode: 25c63...777

Ja, ring de du, da får du vite hvilket skjema du skal sende inn!

Anonymkode: 696d6...d09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere trenger ikke sende inn melding eller ringe inn til skatteetaten, de sjekker hva slags skatt som er mest lønnsomt angående etterbetalingen deres automatisk.

Anonymkode: 115ba...7c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dere trenger ikke sende inn melding eller ringe inn til skatteetaten, de sjekker hva slags skatt som er mest lønnsomt angående etterbetalingen deres automatisk.

Anonymkode: 115ba...7c9

Kommer an på hvor langt tilbake etterbetalingen er for :) Det er bare automatisk til et visst årstall, som jeg ikke husker akkurat nå. Jeg fikk fra 2012 og måtte gi beskjed i hvertfall.

Anonymkode: 90b39...40f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.3.2021 den 15.24):

Synes pensjonister hadde fortjent det samme, jeg....❤️ 

Anonymkode: f7d41...bd5

Helt enig! Det er en skam hvordan de som bygde landet blir behandlet økonomisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sportsidiot skrev (16 minutter siden):

Helt enig! Det er en skam hvordan de som bygde landet blir behandlet økonomisk

Ja, spesielt med tanke på den eventyrlige lønnsoppgangen, velstanden og pensjonene de har sikret seg...

Anonymkode: 6a29a...398

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ja, spesielt med tanke på den eventyrlige lønnsoppgangen, velstanden og pensjonene de har sikret seg...

Anonymkode: 6a29a...398

Skam deg. Det er veldig mange som sitter alene som minstepensjonister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sportsidiot skrev (23 timer siden):

Skam deg. Det er veldig mange som sitter alene som minstepensjonister.

Det er sant, og jeg er helt enig i at de burde fått mer. Min mor blir minstepensjonist fordi hun måtte jobbe mindre for å ta vare på meg og følge opp de alvorlige sykdommene som gjorde meg ufør i voksen alder 😕

Anonymkode: 115ba...7c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sportsidiot skrev (23 timer siden):

Helt enig! Det er en skam hvordan de som bygde landet blir behandlet økonomisk

Bare av nysgjerrighet: Hva er det de som er pensjonister i dag gjorde for 40-50-60 år siden som er så unikt i forhold til folk flest i dag? Hvor mange av dem var det egentlig som bidro med så mye mer enn å gå på jobb fem dager i uken?

Anonymkode: 1e115...ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nøyaktig hva er det de uføre skal ha etterbetalt? 

Anonymkode: 35a59...2cf

Ung uføre tillegg. Har man blitt ufør, så kan man kan ha rett på ung ufør fra det året man fikk innvilget uføretrygd. Ikke alle som får ung ungfør innvilget med uføretrygden.

Anonymkode: fb6f4...7b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Nøyaktig hva er det de uføre skal ha etterbetalt? 

Anonymkode: 35a59...2cf

Tidligere kunne unge på AAP få en ekstra høy sats, men ikke alle søkte om det og når de da fikk innvilget ung uføretrygd så sjekket nav automatisk om de hadde hatt tillegget på AAP. Hadde de ikke det så fikk de det etterbetalt. Dette er nå fjernet så man får ikke ung ufør på AAP lengre:

https://frifagbevegelse.no/nyheter/66000-kroner-mindre-til-aapmottakere-under-25-ar-6.158.666991.d89f1b85b1

Anonymkode: 115ba...7c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tidligere kunne unge på AAP få en ekstra høy sats, men ikke alle søkte om det og når de da fikk innvilget ung uføretrygd så sjekket nav automatisk om de hadde hatt tillegget på AAP. Hadde de ikke det så fikk de det etterbetalt. Dette er nå fjernet så man får ikke ung ufør på AAP lengre:

https://frifagbevegelse.no/nyheter/66000-kroner-mindre-til-aapmottakere-under-25-ar-6.158.666991.d89f1b85b1

Anonymkode: 115ba...7c9

Siden man ikke får ung ufør på aap lenger så får vel heller ikke folk lenger etterbetalt for ung ufør heller?

Anonymkode: 67e77...667

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...