Gå til innhold

Hvorfor får ikke venninnene overnatte...?


Zienna

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Zienna skrev:

Jeg håper at det er som du skriver :)  

For oss er det slik. Jeg syntes også disse svarene var helt hinsides. 

Anonymkode: 34709...f71

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje 7 år er litt tidlig for enkelte? Her begynte de med overnatting da de ble 8 år. Ungene overnattet hos de jeg kjente. Hva med å invitere noen foreldre med barn til lunch en søndag? Lettere å overnatte hos de man er trygge på.

mtp overgrep så er det oftere «familiemenn» som holder på. Sjeldnere single fedre. Og noen kvinnfolk gjør det også. Det er viktig å ha god dialog med ungene sine om egne grenser.

Anonymkode: c498a...977

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke?

Jeg ville ha sendt min sonn eller datter paa overnattingsbesok hos en alenefar.

Mange sier nei og saa snakker/beskylder far for aa vaere pedofil...

Hva/hvordan/hvorfotr?

Anonymkode: e522d...9ce

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fortsatt tilgode å se en far som er en like god omsorgsperson som det en mor er.

Anonymkode: 104c2...823

Fordommer. Kvinnelig psykolog vurderte meg (far) som bedre omsorgsperson enn mor. Etter hennes mening var vi begge godt over snitt. 

Anonymkode: 7c092...da8

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av disse svarene gjør meg helt motløs. Jeg er selv en skilt kvinne med tre døtre. Har et godt forhold til min eks, og samarbeider bra med å oppdra barna. Siden vi bor i samme by så er det naturlig at venninnene til jentene våre tilbringer tid med den av oss som har barna den uken. Og det gjelder også overnatting. Jeg blir vanvittig trist av tanken på at enkelte vil mistenkeliggjøre barnefar og holde venninnene til ungene mine borte når han har dem alene. Denne tanken har aldri slått meg før jeg leste svarene her . 😞 

Anonymkode: 95a00...32b

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt sjokkert over enkelte av svarene i denne tråden.  Det er vel de samme folkene som heller ikke ville latt barnet sitt gå i en barnehage hvor det jobber menn.  Forferdelig at man skal se på enhver mann som en potensiell overgriper. 

Anonymkode: 5cf96...af8

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes også kvinner som forgriper seg seksuelt på barn. Langt færre kvinner enn menn som har denne driften - så det er mer sannsynlig at en mann forgriper seg, men sjansen er der. Hvorfor ta den sjansen om du ikke kan stole på en mann? 

Eller hva med familiefaren som fortsatt bor med moren til denne venninnen? Moren min opplevde nettopp dette under en overnatting som barn. 

Er ikke mer sannsynlig at en alenepappa, pappa med delt omsorg, helgepappa har slike drifter enn en hjemmeboende pappa eller din egen mann for den saks skyld.

Sånn sett kan man aldri stole på noen. Men man kan bli kjent med folk. Ta forhåndsregler. Om du ønsker å holde barnet hjemme så gjør det, men å tro at en alenefar utgjør en større risiko enn en annen type far eller mor er naivt. 

Hilsen kvinne. 

Anonymkode: 77574...2d4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri latt barnet mitt overnatte hos noen jeg ikke følte jeg kjente godt nok. Og puntom der. Kjønn spiller ingen rolle! 

I min barndom skjedde overgrepet hos en mor, mens faren var en sann glede å være på besøk til.... Hyggeligste forelderen av alle mine bekjentes foreldre. 

Anonymkode: a80cd...a75

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke trygghet dere gir barna deres, dere gir dem grunnlaget til fordommer mot fedre fra ung alder. Ikke rart de aldri får mulighet til å bevise at de er like gode foreldre som mødre om det er slik barn blir oppdratt! Unger plukker dessverre opp mer enn de burde av og til, og som foreldre er det vår jobb å oppdra dem til å se mennesker som de er, og ikke som kjønn, rase eller på grunnlag av religiøs tro. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er sikkert derfor, husker foreldrene mine aldri lot meg overnatte hos en som bodde med stefaren sin 🙄 kan forstå det, da - uansett om han er hyggelig er han fortsatt mann, og da føles det ikke rett

unnskyld til alle menn der ute, det var ikke vondt ment, men noen ting er bare sånn 😒

Endret av ana0603
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fortsatt tilgode å se en far som er en like god omsorgsperson som det en mor er.

Anonymkode: 104c2...823

Mye dumt man skal høre, god bedring!

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes denne tråden her er helt sinnsyk lesing. Min mann er en like god omsorgsperson som jeg er, og om vi skulle gått fra hverandre er det ingen automatikk i at han plutselig blir både overgriper, kriminell og skifter legning. Helt absurd at noen kan tenke sånn. Fordi en gift mann får «kveldstellet» sitt, så er han ingen overgriper?? Det stemmer jo ikke overhodet. Jeg vil tro at en potensiell pedofil og overgriper vil holde seg i et parforhold som skalkeskjul, for å ha muligheten til å omgås mer barn. Dere er sjuke ass. Tenk å tenke sånn om helt alminnelige pappaer. Jeg hadde latt datteren min sove hos en venninne med en aleneforelder 10 av 10 ganger. 

Anonymkode: 88ecd...0e0

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har aldri vært et tema her. Ungene overnatter hos de som de vil, uansett foreldres kjønn og sivilstatus. Jeg ser ikke problemet.

Anonymkode: 22ad9...218

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Jeg har ikke barn.

Men hvis jeg hadde barn, ville jeg ønsket å bli kjent med foreldrene til deres venner slik at jeg visste hva slags forhold det var i det hjemmet barnet ønsket å overnatte i. Jeg hadde aldri sent barnet på overnatting i et hjem som ga meg "krøllete vibber" og da hadde i grunnen verken sivilstatus, legning*) eller klasse spilt noen rolle. Men er det ordentlig, rent, fredelig stemning og vil barnet mitt få det bra hos dem? 

Omsorgsevne er ikke kjønnsdelt - og det er heller ikke pedofilt tenningsmønster. Jeg er mer urolig over at personer ukritisk holder barn borte fra alenefedre og barnehager med mannlige ansatte uten å gjøre en eneste vurdering av alenemødre og kvinnelige barneansatte. Da har man blitt blind i sin redsel.

 

*) Pedofili er ikke en legning, folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saa det er slik...

Ekteparet Hansen, du lar barnet ditt overnatte der. 

Saa dor dessverre Fru Hansen i en bilulykke, og da lar du ikke barnet ditt overnatte der centre fordi da er plutselig Herr Hansen blitt alenefar og pedofil?

Anonymkode: e522d...9ce

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ingen av barnas venners foreldre skilt? Påstanden om at «ingen alenemødre ville oppleve dette» er helt urimelig. Det er da bare for han å snakke med de andre om årsaken. 
 

TS, jeg tror de fleste som svarer her slett ikke har 7 år gamle barn som overnatter rundt omkring, en slik teoretisk diskusjon rundt «overgripere i barnehagen» har ikke noe med saken å gjøre.

 

 

Anonymkode: 34709...f71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kom en mulig teori (helt hypotetisk): En far i en av våre klasser er 100% alenefar fordi han er nylig enkemann. Vi syns alle svært synd på ham og barna, han får mye hjelp og «avlastning», barna hans blir invitert hit og dit hele tiden. Men: jeg spør ikke (ennå) om mitt barn kan overnatte der, om han kan ta med flere osv, tenker han har nok å stri med. (Jeg håper en enke i samme situasjonhadde fått like mye sympati, men tviler litt). 

Det kan være at andre, (enten i respekt/sympati, eller litt nedvurderende) mener at din sønn bør få slippe ekstra unger på overnatting, han har nok med sitt (fordi han er mann), og heller bør få «fri». 
 

men egentlig tror jeg det er at de bare er 7 år. 

Anonymkode: 34709...f71

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt eget barns alder og hva jeg vet om hvordan overnattingen ville blitt avlyst i siste liten eller ved leggetid er det avgjørende for ja eller nei til overnatting. 

Og min tiltro til foreldrene/forelderen. Jeg har sagt nei til damer (altså mor)  som har invitert pga vurderinger jeg gjorde rundt den voksne i husstanden. Ville gjort samme vurdering rundt en mann. Ikke fordi han er mann, men fordi barnet skulle overnatte der.

Av og til gjør det ikke noe å vente et par år, heller. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir skremt av slik tankegang som enkelte har i denne tråden og i tråder ang menn i barnehagen. Jeg klarer overhodet ikke å sette meg inn i den type tankegang som definerer farer etter kjønn. Hvis man skal dramatisere og krisemaksimere alle mulige farer må man låse ungene inne på et rom frem til de blir voksne. 

Min datters bestevennine fra hun var 10 år bodde med sin far som var enkemann, og sin storesøster. Alle min datters venner var hjertelig velkomne i det hjemmet, og de har vært der på overnatting stadig vekk siden dengang. Nå er de voksne og min datter har kun positive ting å si om hjemmet hennes venninne vokste opp i. Faktisk vil jeg si at de var mer der i enkelte perioder enn hos de andre vennene, og dette skyldes nok at de følte de ble tatt på alvor og far i huset pratet og tullet med dem alle sammen, både jenter og gutter. Jeg tror faktisk ingen av oss andre foreldrene noengang tenkte tanken på at det skulle være mer skummelt å være der eller hos min datters far, enn om de var her, eller hos andre foreldrepar rundt omkring. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette er jo helt sinnsykt! Hva er det dere lærer barna deres? At alle menn er potensielle overgripere? Hva om dere går fra mannen deres. Skal ungene ikke få ha overnattingsgjester hos far fordi han nå er alene, ikke får «kveldstellet» sitt og dermed er pedofil? Eller stoler du på exen din? Og da faller jo argumentene på sin egen urimelighet. Da handler det jo om tillit og ikke om status eller kjønn. Diskuterer vi ut fra tillit vil diskusjonen bli mye mer fair. For så klart skal man ha tillit til den man sender barnet sitt til. Jeg vil også kjenne forelderen jeg sender min 7 år gamle gutt til på overnatting. Mest fordi jeg vil vite hvordan de reagerer om gutten min blir redd, hvordan rutiner de har osv. Skal man leve livet utifra synet om at alle menn er pedofile og overgripere vil dere mest sannsynlig gjøre skade på barna deres.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...