Gå til innhold

Vet ikke dødsårsaken - god venn død


gerotten

Anbefalte innlegg

Min venn gjennom mange år er brått død. Hadde ikke sett han på mange år. Men jeg var veldig glad i han og han var en stor del av min ungdomstid.  Han hadde slitt mye med rus i sitt liv.  Flytta vekk fra Oslo, startet ett nytt og bedre liv. Fått jobb på skole og det virket som om han hadde det bedre  ( hvertfall utad) men så i februar  i år  gikk jeg inn på facebooksiden hans for å si gratulerer med dagen. Da fikk jeg mitt livs sjokk for der stod det " til minne om.." han var brått død. Uten at jeg hadde fått det med meg døde han noen måneder tidligere. Alt var tilsynelatende bra dagen før han døde.  Jeg fikk ikke gått i begravelsen og fikk aldri vite årsaken.  Jeg fant en post der en kamerat av han hadde skrevet noen ord om begravelsen. Tok mot til meg og skrev til han( hadde aldri snakket med han før) spurte om det virkelig var sant ?(fordi jeg var i totalt sjokk) og det bekeftet han. Så spurte jeg om han visse hva som hadde skjedd. Da sluttet han å svare. Senere gikk jeg på graven hans og satt en rose der. Sendte moren hans en mld om kondolerer og noen fine ord. Prøvde å få ut av henne hva som hadde skjedd.  Men det kom ingenting ut av det. Det er tydelig at det er noe veldig brått og uventet som har skjedd. Det er noe som er vanskelig å snakke om tydeligvis.Det er lett å tro det er ett tilbakefall på rus og dermed overdose. Eller selvmord. Jeg blir gal av å ikke vite, jeg drømmer om han hele tiden og sørger sånn. 

 

Her kommer mitt spørsmål og jeg setter utrolig pris på seriøse svar: Kan jeg rett og slett sende moren hans en mld og spørre rett ut h a som skjedde ? ( på en ydmyk måte selvsagt) hvis jeg forklarer situasjonen og forklarer at han betø så mye for meg og at jeg ikke får fred?

 

Er så usikker for er redd hun blir såret eller sint.

 

Ps. Det er snart ett år siden han døde.

 

På forhånd takk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje du skal tenke på at dette er fryktelig vondt for de nærmeste å snakke om?? La de være i fred. 

Anonymkode: 65079...060

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns heller du burde ringe henne. Det er tøffere (for deg) enn å sende en melding, men det viser også genuin interesse og ikke bare nysgjerrighet. 

Anonymkode: 80afd...92e

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det kan du. Kondolerer :hug:

Anonymkode: c14ed...4e8

Tusen takk for rådet ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, minister-mio skrev:

Nei det man du ikke, det vil virke som om du er veldig nysgjerrig.

Det er klart jeg er nysgjerrig på hva en som en gang var min aller beste venn døde av.  Men det handler jo ikke om annet enn at jeg ikke får fred i sjelen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette burde du ikke gjøre.. Prøv heller å få vite gjennom noen andre, ikke nærmeste pårørende. 

Anonymkode: fc0f2...873

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke være overdose eller selvmord. Høres nesten ut som en bekjent av oss, broren til en venn av mannen. Han kom ut av elendigheten, skikket seg, men døde i fjor av diabetes. Hvorfor er det så viktig å vite, han er jo død, trist uansett årsak . Har han søsken du kan snakke med, er ikke frekt å spørre hva skjedde, at du ikke fikk vite om det før det var for sent ang begravelse osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at vennen ikke vil fortelle dødsårsaken fordi han ikke kjenner deg og ikke vil di noe privat om den avdøde. Kjenner du moren, har dere møttes? Ville evt ringt mor, fortell at du er sjokkert og kondolerer og at det var trist å høre osv og prøv å kom inn på årsak på en forsiktig måte. 

Anonymkode: 2072f...92e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, morhjertegod skrev:

Trenger ikke være overdose eller selvmord. Høres nesten ut som en bekjent av oss, broren til en venn av mannen. Han kom ut av elendigheten, skikket seg, men døde i fjor av diabetes. Hvorfor er det så viktig å vite, han er jo død, trist uansett årsak . Har han søsken du kan snakke med, er ikke frekt å spørre hva skjedde, at du ikke fikk vite om det før det var for sent ang begravelse osv.

Det er viktig for meg for jeg må vite hva som skjedde med en som var utolig viktig for meg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan ikke skjønne hvorfor flere her syns det er så galt å sende en sms? Forklar moren at dette var din beste venn gjennom så så mange år, at du sørger dypt og ikke får fred da du ikke engang vet hva som skjedde med han. Hvorfor skal en mor bli fornærmet eller opprørt fordi et menneske som tydeligvis har vært SÅ glad i sønnen hennes, spør hva som skjedde med han? Må da heller være oppløftende å vite at han var høyt elsket selv om han hadde rusproblemer - gudene skal vite at det er vel ofte noe ikke narkomane har mest av i livet sitt. 

Anonymkode: 05d54...1d1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller ha ringt enn sendt sms. Ring og prat med moren, hør hvordan det går, vis interesse. Jeg mistet min bror i selvmord i sommer, og hadde synes det vært koseligere om noen tok en telefon - istedenfor å sende en sms.

Anonymkode: 2464c...629

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan ikke skjønne hvorfor flere her syns det er så galt å sende en sms? Forklar moren at dette var din beste venn gjennom så så mange år, at du sørger dypt og ikke får fred da du ikke engang vet hva som skjedde med han. Hvorfor skal en mor bli fornærmet eller opprørt fordi et menneske som tydeligvis har vært SÅ glad i sønnen hennes, spør hva som skjedde med han? Må da heller være oppløftende å vite at han var høyt elsket selv om han hadde rusproblemer - gudene skal vite at det er vel ofte noe ikke narkomane har mest av i livet sitt. 

Anonymkode: 05d54...1d1

Takk.  Det er akkurat slik du beskriver. 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tror ikke det er opp til deg å spekulere i hvor gode venner vi var. Du skriver at det kke var meningen å være frekk, så var du det likevel gitt!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville heller ha ringt enn sendt sms. Ring og prat med moren, hør hvordan det går, vis interesse. Jeg mistet min bror i selvmord i sommer, og hadde synes det vært koseligere om noen tok en telefon - istedenfor å sende en sms.

Anonymkode: 2464c...629

Kondolerer så mye med broren din 💕 Jeg har kun kommunisert med moren til nå på Facebook.  Det er derfor det føles mest naturlig der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke ringt. Det virker mere invaderende enn en melding. Men en melding kan du sende. 

Anonymkode: b0455...733

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hadde ikke sett ham på mange år. Syns du skal respektere at dem som var en del av livet hans da han døde ikke ønsker å dele dødsårsaken med deg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...