Gå til innhold

Venninne i gjengen som aldri kan gi et klart svar på om hun kommer eller ikke


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har barn og folkeskikk. Får jeg en invitasjon til noe jeg har lyst undersøker jeg om jeg kan få barnevakt. Svarer til vedkommende at jeg må sjekke barnevakt. Etter å ha fått svar om barnevakt sender jeg beskjed om jeg kommer eller ikke. Verre er det ikke og alt annet er uhøflig. 

Anonymkode: 32662...c5d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil du være en god venn så lar du henne være som hun er, og likevel fortsette å inkludere henne. Kanskje hun sliter ❤️

Anonymkode: 82e6f...928

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er på tide å spørre venninnen direkte: Jeg har lagt merke til at det ofte er vanskelig for deg å svare på om du kan bli med på ting eller ikke. Er det en spesiell grunn til det, noe vi kan hjelpe med? Da har venninnen mulighet til å si at hun sliter med å finne barnevakt eller hva det nå er. Og TS har en mulighet til å få klargjort at det har blitt lagt merke til at hun aldri svarer før i siste liten. Det er også mulig å spørre om det er slik at venninnen ikke ønsker å bli med lenger.

TS: inviterer denne venninnen selv til noe? Hvis ikke kan det jo være at hun rett og slett ikke har tid, eller ønsker å være med lenger.

Ellers er det helt normalt folkeskikk å si ifra. Jeg opplevde en gang at bare én av alle inviterte til bursdagen min kom. Og bare noen få ga beskjed helt i siste liten. Dette var før vi fikk barn. Der satt jeg med enorme mengder mat og festpyntet lokale som var betalt for. Utrolig trist.

Ved invitasjon legg ut hvilken dato du vil ha svar innen. Da føles det mer forpliktende for de fleste. Der at mange trykker "interessert/kanskje" på mange arrangementer på Facebook, og ikke svarer "kommer" før i siste liten. 

Anonymkode: 01278...aa9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Én person fra eller til kan da ikke spille så stor rolle. Hvis det skaper så stor frustrasjon er det jo bare å ikke invitere henne

Anonymkode: 19549...706

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Én person fra eller til kan da ikke spille så stor rolle. Hvis det skaper så stor frustrasjon er det jo bare å ikke invitere henne

Anonymkode: 19549...706

Om det kun er denne ene personen man inviterer, så jo, da har det ganske så mye å si... Herregud... 

Anonymkode: a719c...a20

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett en tidsfrist, og drit i om venninnen svarer om det plager deg så mye.

Dog forstår jeg ikke hvorfor du behøver å vite om hun kommer på pizzakveld eller ei, det er jo bare å bestille/lage nok uansett og spare til dagen etter...

Endret av Trolljeger
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun er respektløs ja, men ikke gjør så mye ut av det. Svarer hun ikke så antar du at hun ikke kommer, ikke spør henne direkte. Hvis hun plutselig kommer sier du "oi, trodde ikke du skulle komme, mulig jeg ikke har nok mat, men det løser seg vel" eller noe. Mest sannsynlig kommer hun ikke uansett. :)

Ved å mase bidrar du bare til at hun slipper å være aktiv på å huske å svare, fordi hun vet du minner henne på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endte med at hun svarte et par timer før og skrev at hun kommer innom for å si hei, før hun skulle på noe annet. 

Anonymkode: a6e12...2c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Endte med at hun svarte et par timer før og skrev at hun kommer innom for å si hei, før hun skulle på noe annet. 

Anonymkode: a6e12...2c4

Haha, nesten bare for å gni det inn, liksom. At hun skal på noe som er mer interessant da (medmindre hun skal på bursdag i familien eller noe sånt). Hun virker ganske kort.

Anonymkode: fa6b0...f21

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en sånn venninne. Ofte får jeg ikke svar en gang når jeg har invitert. Jeg bare lar det være. Gidder ikke vente på henne om hun ikke svarer.

Anonymkode: 6c204...a35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.11.2019 den 19.10, AnonymBruker skrev:

Vi er en liten venninnegjeng der den ene har et skolebarn. Resten av oss har ikke barn. 

Det er ikke så ofte vi treffes lenger fordi alle har fått seg samboere og har sitt. Når vi likevel prøver å få til å treffes så er det alltid denne ene personen som ikke svarer. Når hun først svarer så er det enten fordi man har spurt henne direkte da hun ikke har svart på gruppechaten eller at hun selv svarer dagen før når hun gjerne har fått en påminnelse. Når man spør henne direkte så får man heller ikke da et svar. Det er liksom bare at hun må se an med barnet.

Nå kjenner jeg egentlig at jeg begynner å bli ganske lei. Enten kan du, eller så kan du ikke. Enten så vil du, eller så vil du ikke!! Hun drøyer og drøyer og jeg føler det egentlig er i tilfelle noe gøyere dukker opp eller at hun bare kan være med den nye samboeren. Jeg har for 1 uke siden invitert på pizzakveld hjemme hos meg til helgen, hun skulle se det an når det nærmet seg (etter å ha spurt henne dirkete da hun ikke svarte på gruppechat) mtp barnet. Nå er det fredag i morgen og hun har fortsatt ikke svart. Da jeg tidligere i år inviterte til bursdagsfest svarte hun ikke før kvelden før bursdagen. 

Fordi hun ikke svarer/er så sent ute med å svare så må man liksom vente med å handle, man vet ikke hvor mye mat man skal lage, hvor mange man skal bestille bord til osv. 

Er dette helt vanlig blant folk som har et barn? At man ikke engang kan si at man ikke har andre planer og gjerne kommer, med forbehold om at man får barnevakt eller at barnet ikke er syk f.eks.? Er det helt umulig å komme med et svar før dagen før? Er jeg helt urimelig for å synes at det er uhøflig? 

Anonymkode: a6e12...2c4

Du har all rett til å bli irritert , absolutt ikke vanskelig å forstå at det irriterer veldig mye.

Men kom til å tenke på at hun kan være psykisk syk.  Psykisk helse er så veldig mye, omfattende greier.

Verdt å sjekke ut synes jeg.

 

Anonymkode: 9d4f2...554

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en venninnegjeng som ofte er ute og spiser, går på konserter etc. Jeg har ikke råd til det, men har lært meg å si fra med en gang. Heldigvis har de ikke gitt meg opp, og foreslår andre, gratis aktiviteter. Det setter jeg utrolig stor pris på. Det er noe med å ikke bli glemt. Om ts en gang sitter igjen med restemat tilsvarende en porsjon, er det bare til lunsj dagen etter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være mange grunner til det. Jeg var også slik. Ingen viste det. Ikke før det ble slutt med samboer etter mange års forhold. Men ingen viste hvordan det egentlig var. Jeg hadde et jævlig forhold med mye psykisk og fysisk vold og alle trodde vi var perfekt. Jeg klarte ikke forholde mer til slike invitasjoner, for jeg ikke viste hvilken form jeg var i da den dagen kom. Plutselig kunne det bli en veldig heftig krangel i hjemmet natt til den dagen vi hadde avtale å henge med venninner, og da kunne jeg være så nedbrutt at jeg ikke klarte gå. Og unnskyldningene var det mange av og barnevakt ble mye brukt. 
 

Nå var dette bare min situasjon, men snakk heller med venninnen din face to face og spør henne. 

Anonymkode: 88afe...b52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe stress å lage mat til en person ekstra i tilfelle hun gir beskjed rett før da? Da spiser du bare restene en eller to dager senere. 

Anonymkode: 239fe...a57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvordan gikk det, TS? Hun ble vel hele kvelden, tenker jeg? 

Anonymkode: a260e...f2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 14.11.2019 den 19.43, AnonymBruker skrev:

Vet du, jeg lager faktisk ordentlig middag til vennene mine titt og ofte. Noen ganger steik, andre ganger gryter som langtidssteikes. Og nei, da passer det ikke å be henne "bare ta med noe". 

Du er klar over at ikke alle restauranter bare kan sette et bord inntil? Det er en grunn til at man oppgir antall gjester: De har gjerne ledig plass til 8 stk, men det er ikke fysisk plass til å komme med gjest nr 9 på tampen.. 

Siden du helt åpenbart glemte lesebrillene dine enn annen plass i kveld: hva om alle oppförte seg sånn? Seriöst? Liker du å invitere, og så får du ikke noen klare svar, så du vet ikke om noen kommer i det hele tatt? Det er ikke "bare" å si at jaja, da kom ingen, da, når du har satt av hele kvelden til det. 

Anonymkode: a719c...a20

Helt enig, jeg jobber i restaurant, og det er slettes ikke alltid mulig for meg å dra et ekstra bord eller en ekstra stol ut av ræva. Vi fullbooker så langt det lar seg gjøre, å vi holder ikke av plasser "i tilfelle". Lager vi til et 4-mannsbord, er det ikke bare å sette en ekstra stol der, da bordene i utgangspunktet er ment til nok plass til to stk. 

Forøvrig syns jeg det er en dårlig holding å alltid svare "jeg må se når det nærmer seg". Jeg kan forstå at man må se an når man har barn, men da svarer man heller "jeg kommer om jeg får barnevakt", eller "beklager, det kan jeg ikke". Har selv en venninne som er kronisk der, hun må alltid se an. Er det derimot en mann som spør henne, har hun alltid, uten unntak, anledning. Har bare endt med at jeg ikke orker å invitere henne, så får hun heller ta initiativ til å finne på noe selv om hun ønsker. 

Anonymkode: b1fd3...3f2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår deg, Ts, at du kjenner på en kjedelig følelse når denne venninnen ikke kan svare før i siste liten. Man føler man er nedprioritert. Og kanskje det er sannheten også, eller kanskje ikke? Det kan være mange ting man ikke vet. Og man er veldig forskjellig, og tenker forskjellig.

Jeg har også en venninne som sjelden kan planlegge noe eller med det samme svare "ja, jeg vil komme". Og hvis hun sier ja, så sier hun noen ganger at hun kommer senere, etter en stund hvor vi andre har vært sammen.

En gang sa jeg til henne at jeg føler meg litt skuffet over at jeg opplever flere ganger at du ikke kan svare før i siste liten om du vil være med på noe jeg eller vi inviterer til. På en måte tror jeg jo at du ønsker å være med oss. Vi har det jo så fint og koselig sammen. Samtidig blir jeg usikker på om du egentlig vil, i og med at du så ofte ikke vet om du kan, kan ikke gi svar osv.

Er det en invitasjon, konsert, reise om krever forhåndsbestilling, og du virkelig vil, så svarer du jo, og setter av denne dato.

Alt handler om prioritering. Jeg mener at man faktisk enda lettere kan si "ja" til et venninnetreff med oss, enn å planlegge andre arrangementer man ønsker å være med på. For med venninnene kan man jo alltids avlyse også, hvis f.eks barnet blir syk, noe annet som kom i veien osv.

Det oppleves bare så mye mer givende, at man får en hyggelig tilbakemelding om at det vil man prøve å få til, og så prøver man å få det til, og gir tilbakemelding snarest om man kan eller ikke.

Hun sa at det stemte at det var prioritering. Men det betydde slett ikke at hun ikke ville være med oss. Hun følte det var godt å ha oss venninner og kunne slappe av med oss og vite at hun alltid hadde oss. Hun følte det var nok av ting hun måtte ta hensyn til, nok av bundet tid. Ikke alt hun kunne være så trygg og avslappet til. Så det var så godt å vite at vi var der.

Vel, jeg synes det er to sider av saken. Selv synes jeg det er greiest å gi/få beskjed så snart som mulig. Samtidig synes jeg man skal akseptere at andre sliter med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...