Gå til innhold

Venninne i gjengen som aldri kan gi et klart svar på om hun kommer eller ikke


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men hvem er barnevakten hennes da? Problemet kan jo ligge der. En barnevakt som aldri vet om hen er tilgjengelig før like før, så venninnen din vet det ikke er noe vits i å spørre før det er tett innpå?

Anonymkode: fa6b0...f21

Da kunne venninnen sagt dette: jeg vil gjerne, men barnevakten er usikker. Om vi har usikker barnevakt sier vi enkelt og greit det: vi er usikker på om vi får barnevakt, barnevakten kan ikke gi endelig beskjed för sånn og sånn, så vi må si ja med forbehold om at vi kanskje må avlyse på kort frist. 

Anonymkode: a719c...a20

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, addict skrev:

TS lager jo bare problemer ut av det helt selv. Hadde hun sagt hun skulle komme og ikke dukket opp slik at ts stod med mye mat til overs så hadde jeg skjønt det, men det er jo ikke saken. 

 

Når TS vet at dette er et problem så er det faktisk bare å skrive at jeg trenger et svar innen da og da, og får jeg ikke det så regner jeg med at du ikke kommer. Da kan jo venninnen ta det valget selv. Det samme gjelder ved bordbestilling 🤷🏼‍♀️

 

Helt utrolig hvor mye rart man skal la seg irritere over. Det er jo venninnen som går glipp av en hyggelig kveld hvis hun ikke svarer.

 

Ta ansvar for eget liv, sier jeg bare. 

 

 

Ser at du nevner «lesebriller» til andre her, men ut i fra svarene du avgir så er det jammen noe du trenger.

For det første, jeg har ikke laget noe problem ut av det. Jeg lufter tankene mine her og spør andre om dette er vanlige blant folk med barn. 

For det andre så gjør du noe som faktisk har vist seg å være et problem om til noe som ikke er et problem. Det er forståelig at slikt skjer en gang i blant, men som jeg skriver i HI så skjer det hver gang. I bursdagen min så var hennes svar avgjørende for om jeg trengte å låne et ekstra bord og stol eller ikke. Her vi bor så er det ofte fullt på resturantene i helgene, så da må man faktisk være tidlig ute med å bestille bord. Jeg har også litt mer å bedrive tiden min med enn å sitte på tlf fram og tilbake med restauranter eller folk jeg evt skulle låne bord og stol av i bursdagen min. 

Jeg vet ikke hva slags vert du er, men alle i min krets vet at jeg har en passion for mat, så når jeg inviterer til mat så er det ikke nibler. Jeg kan begynne på desserter allerede kvelden før. 

Hvis ikke dette bør være et problem for meg, hvorfor er det da et problem for henne/deg (skriver deg da du tydeligvis er samme ulla) å gi beskjed om man har planer/lyst eller ikke, men at man gjerne kommer hvis det løser seg på hjemmebane? Og hvor lang tid trenger man på å finne ut om man kan eller ikke? Ikke kom her å si at over 1 uke ikke holder.

Tror du trenger å ta ansvar og fremstå som et godt forbilde? Jeg ville aldri lært opp barnet mitt til å tro at det er ok å ikke svare venner/ta de for gitt.

Anonymkode: a6e12...2c4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være ting du ikke vet om denne personen. Kanskje hun sliter med noe, fysisk eller psykisk, kanskje barnet sliter med noe, eller kanskje er det en helt annen årsak til at venninnen din er som hun er. Vær litt raus med hverandre😊

Anonymkode: 3d5ff...c13

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men hvem er barnevakten hennes da? Problemet kan jo ligge der. En barnevakt som aldri vet om hen er tilgjengelig før like før, så venninnen din vet det ikke er noe vits i å spørre før det er tett innpå?

Anonymkode: fa6b0...f21

Barnevakten har pleid å være familie, som hun har mye av. Skilte foreldre, så enten far eller mor. Hun har 3 søsken så hun har pleid å ha mye å «velge» mellom. Når hun har skulle dra på date (da hun var singel) så satt vi venninnene barnevakt. En kveld jeg, en annen kveld en annen osv. 

Hun bor i samme område som meg og samboeren har også passet barnet noen ganger. Skulle det være noe så er hun rett i nærheten. Om han har planer så er det en annen ting, men jeg har ikke hørt hverken eller.

Anonymkode: a6e12...2c4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser at du nevner «lesebriller» til andre her, men ut i fra svarene du avgir så er det jammen noe du trenger.

For det første, jeg har ikke laget noe problem ut av det. Jeg lufter tankene mine her og spør andre om dette er vanlige blant folk med barn. 

For det andre så gjør du noe som faktisk har vist seg å være et problem om til noe som ikke er et problem. Det er forståelig at slikt skjer en gang i blant, men som jeg skriver i HI så skjer det hver gang. I bursdagen min så var hennes svar avgjørende for om jeg trengte å låne et ekstra bord og stol eller ikke. Her vi bor så er det ofte fullt på resturantene i helgene, så da må man faktisk være tidlig ute med å bestille bord. Jeg har også litt mer å bedrive tiden min med enn å sitte på tlf fram og tilbake med restauranter eller folk jeg evt skulle låne bord og stol av i bursdagen min. 

Jeg vet ikke hva slags vert du er, men alle i min krets vet at jeg har en passion for mat, så når jeg inviterer til mat så er det ikke nibler. Jeg kan begynne på desserter allerede kvelden før. 

Hvis ikke dette bør være et problem for meg, hvorfor er det da et problem for henne/deg (skriver deg da du tydeligvis er samme ulla) å gi beskjed om man har planer/lyst eller ikke, men at man gjerne kommer hvis det løser seg på hjemmebane? Og hvor lang tid trenger man på å finne ut om man kan eller ikke? Ikke kom her å si at over 1 uke ikke holder.

Tror du trenger å ta ansvar og fremstå som et godt forbilde? Jeg ville aldri lært opp barnet mitt til å tro at det er ok å ikke svare venner/ta de for gitt.

Anonymkode: a6e12...2c4

Men du vet jo at dette er et problem for deg? Hvorfor gjør du det ikke lettere for deg selv ved å si "jeg trenger svar innen da og da og hvis jeg ikke får svar så regner jeg med at du ikke kommer"?

 

Jeg regner jo med du har snakket med henne om dette? Hva sier hun selv? Du kan jo også velge å la være å invitere henne. Du trenger ikke å være vennen hennes hvis du ikke liker måten hun er på? 

 

Jeg klarer fortsatt ikke å forstå hvorfor du ikke bare løser problemene for din egen del? Du har jo virkelig et hav med muligheter 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være ting du ikke vet om denne personen. Kanskje hun sliter med noe, fysisk eller psykisk, kanskje barnet sliter med noe, eller kanskje er det en helt annen årsak til at venninnen din er som hun er. Vær litt raus med hverandre😊

Anonymkode: 3d5ff...c13

Tro meg, vi i «gjengen» kjenner hverandre veldig godt og hun er vel den i gjengen som ikke klarer å holde ting inni seg. Hun må få ut det hun bærer på, og det er disse kveldene som er de beste. Når vi samles over god mat og avslappende kvelder så har vi så gode samtaler om det som foregår i livene våre, på godt og vondt😊 Det er ingen problemer. Det meste har ordnet seg for henne, heldigvis.

Anonymkode: a6e12...2c4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, ti10 skrev:

Uhøflig, ja, det er en ting, men det virker heller ikke som at det er så viktig for henne å bli inkludert på disse sammenkomstene. Høres ut som en form for ghosting. Kan det være at hun føler at hun har vokst fra dere fordi hun er den eneste som har barn? Jeg hadde uansett ikke giddet å styre så mye med det, inviter henne på lik linje med andre, og svarer hun ikke, så ta det som et tegn på at hun ikke kommer. End of story. 

At hun har vokst fra oss fordi hun har barn er nok ikke tilfelle. Vi har alltid vært støttende til at hun har barn og barnet hennes har vært mye sammen med oss. Selv om hun har barn så har det liksom ikke pleid å være i veien. Hun er den av oss som har flydd mest rundt på byen og truffet karer osv. Så det er ikke helt det det går på.  Det hele gjør meg egentlig bare litt forvirret, fordi hun ikke svarer/alltid er sent ute med å gi tilbakemelding, kan aldri si sikkert om hun kommer eller ikke osv., samtidig som hun tar seg nær av det hvis vi har truffet hverandre uten henne. Da får det henne til å føle seg utenfor. Det skjedde for er par mnd siden. Vi skulle treffes en kved for å ta en matbit ute. I siste liten (etter at ei av jentene inviterte ca 1 uke i forveien) svarte hun at hun ikke kunne. Det dukket så opp noe samme dagen for en av oss andre som gjorde at vi heller bestemte oss for å ta det kvelden etter.

I og med at hun alltid er sent ute med å gi tilbakemelding og tydeligvis trenger lang tid og heller ikke kommer med forslag til andre kvelder som kan passe, så tenkte ikke venninnen vår på å gi beskjed til henne at det heller blir i morgen kveld. Da ble hun furten og følte seg utenfor, for at venninnen vår ikke hadde spurt henne om hun kunne kvelden etter🤷🏻‍♀️

Anonymkode: a6e12...2c4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

At hun har vokst fra oss fordi hun har barn er nok ikke tilfelle. Vi har alltid vært støttende til at hun har barn og barnet hennes har vært mye sammen med oss. Selv om hun har barn så har det liksom ikke pleid å være i veien. Hun er den av oss som har flydd mest rundt på byen og truffet karer osv. Så det er ikke helt det det går på.  Det hele gjør meg egentlig bare litt forvirret, fordi hun ikke svarer/alltid er sent ute med å gi tilbakemelding, kan aldri si sikkert om hun kommer eller ikke osv., samtidig som hun tar seg nær av det hvis vi har truffet hverandre uten henne. Da får det henne til å føle seg utenfor. Det skjedde for er par mnd siden. Vi skulle treffes en kved for å ta en matbit ute. I siste liten (etter at ei av jentene inviterte ca 1 uke i forveien) svarte hun at hun ikke kunne. Det dukket så opp noe samme dagen for en av oss andre som gjorde at vi heller bestemte oss for å ta det kvelden etter.

I og med at hun alltid er sent ute med å gi tilbakemelding og tydeligvis trenger lang tid og heller ikke kommer med forslag til andre kvelder som kan passe, så tenkte ikke venninnen vår på å gi beskjed til henne at det heller blir i morgen kveld. Da ble hun furten og følte seg utenfor, for at venninnen vår ikke hadde spurt henne om hun kunne kvelden etter🤷🏻‍♀️

Anonymkode: a6e12...2c4

Men har dere tatt det opp ovenfor henne som et problem eller snakker dere bare om det bak ryggen på henne? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hun alltid vært sånn eller har det blitt verre etter at hun fikk ny kjæreste/samboer?

Tenker du må si ifra til henne at dere synes det er vanskelig å planlegge med henne når hun aldri kan svare, og at dere føler at hun nedprioriterer dere og er mindre interessert / venter på om det dukker opp noe bedre. Si at dere setter pris på at hun er med men at dere blir lei dere av å føle dere som plan B. Ha såklart forståelse om hun skulle måtte avlyse pga barnet (og si til henne at det er bedre å si ja og så avlyse om det blir krise?)

Anonymkode: 8fe81...8f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hun bare egentlig ikke har så lyst denne gangen til å ligge i slaskeklær og spise pizza og snakke ut om dypere ting med venninner? Ikke alltid man er up for det på fredager... Da er en jobb/studie/barnehage/skoleuke akkurat over, og man kan ha lyst å bare slappe av hjemme. Av og til føles det som man ikke gidder akkurat når man kommer hjem, og så får man lyst i sju åtte tida (snakker av egen erfaring). Kan du ikke denne gangen bare si at hun kommer om hun har energi og lyst. (pizza er jo ikke noe problem å få rester av) så kan du heller være strengere med henne når det er snakk om restaurant eller gourmetmiddag du planlegger? Likte det noen sa om å være raus. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

At hun har vokst fra oss fordi hun har barn er nok ikke tilfelle. Vi har alltid vært støttende til at hun har barn og barnet hennes har vært mye sammen med oss. Selv om hun har barn så har det liksom ikke pleid å være i veien. Hun er den av oss som har flydd mest rundt på byen og truffet karer osv. Så det er ikke helt det det går på.  Det hele gjør meg egentlig bare litt forvirret, fordi hun ikke svarer/alltid er sent ute med å gi tilbakemelding, kan aldri si sikkert om hun kommer eller ikke osv., samtidig som hun tar seg nær av det hvis vi har truffet hverandre uten henne. Da får det henne til å føle seg utenfor. Det skjedde for er par mnd siden. Vi skulle treffes en kved for å ta en matbit ute. I siste liten (etter at ei av jentene inviterte ca 1 uke i forveien) svarte hun at hun ikke kunne. Det dukket så opp noe samme dagen for en av oss andre som gjorde at vi heller bestemte oss for å ta det kvelden etter.

I og med at hun alltid er sent ute med å gi tilbakemelding og tydeligvis trenger lang tid og heller ikke kommer med forslag til andre kvelder som kan passe, så tenkte ikke venninnen vår på å gi beskjed til henne at det heller blir i morgen kveld. Da ble hun furten og følte seg utenfor, for at venninnen vår ikke hadde spurt henne om hun kunne kvelden etter🤷🏻‍♀️

Anonymkode: a6e12...2c4

Selv om dere føler dere er støttende, er det kanskje ikke det samme for henne. Dvs. at det blir noe annet å diskutere barnerelaterte ting med andre foreldre enn barnløse, uansett hvor positivt innstilt dere er. 

Men angående det andre er det jo bare å si fra at dere regnet med at hun ikke kan/vil siden hun verken svarer eller foreslår nytt tidspunkt. Hun kan ikke i fullt alvor forvente at alle dere andre sitter klare pyntet i tilfelle hun hiver seg med i siste liten, eller enda verre, lar være å gå ut fordi hun plutselig ikke kan bli med? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

42 minutter siden, Snabeltann skrev:

Kanskje hun bare egentlig ikke har så lyst denne gangen til å ligge i slaskeklær og spise pizza og snakke ut om dypere ting med venninner? Ikke alltid man er up for det på fredager... Da er en jobb/studie/barnehage/skoleuke akkurat over, og man kan ha lyst å bare slappe av hjemme. Av og til føles det som man ikke gidder akkurat når man kommer hjem, og så får man lyst i sju åtte tida (snakker av egen erfaring). Kan du ikke denne gangen bare si at hun kommer om hun har energi og lyst. (pizza er jo ikke noe problem å få rester av) så kan du heller være strengere med henne når det er snakk om restaurant eller gourmetmiddag du planlegger? Likte det noen sa om å være raus. 

Enig i denne. Vil helst unngå å være sosial på fredagskvelden, og hvis jeg blir spurt så kan jeg unngå å svare skikkelig fordi jeg føler jeg må si ja men egentlig ikke vil. 

Jeg jobber med å ikke være slik, men jeg kan kjenne meg igjen i venninnen din.. Jeg hat alltid hatt ekstreme problemer med å bestemme meg for ting, og vil helst se an det når ting blir lagt til kvelder som er hellige for meg.. Som feks fredager. Og ofte unngår jeg litt å svare fordi jeg ikke har så veldig lyst, og er redd for om noe jeg har mer lyst til, dukker opp. Fært å innrømme det men slik er det. Og dette gjelder folk jeg ikke er så veldig nær venn med..Det kan jo hende hun ikke anser deg/dere som så veldig nære venner.

Er også en jentegjeng jeg så og si aldri ser som alltid på død og liv må møtes noen ganger i året.. Dette utsetter jeg også å svare på eller fortrenger til det virkelig er på tide å svare.. Høres ut som verdens mest uhøflige person mem slik oppfører jeg meg automatisk om det er noe jeg 3gentlig ikke vil.. 

Anonymkode: a460d...324

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig i denne. Vil helst unngå å være sosial på fredagskvelden, og hvis jeg blir spurt så kan jeg unngå å svare skikkelig fordi jeg føler jeg må si ja men egentlig ikke vil. 

Jeg jobber med å ikke være slik, men jeg kan kjenne meg igjen i venninnen din.. Jeg hat alltid hatt ekstreme problemer med å bestemme meg for ting, og vil helst se an det når ting blir lagt til kvelder som er hellige for meg.. Som feks fredager. Og ofte unngår jeg litt å svare fordi jeg ikke har så veldig lyst, og er redd for om noe jeg har mer lyst til, dukker opp. Fært å innrømme det men slik er det. Og dette gjelder folk jeg ikke er så veldig nær venn med..Det kan jo hende hun ikke anser deg/dere som så veldig nære venner.

Er også en jentegjeng jeg så og si aldri ser som alltid på død og liv må møtes noen ganger i året.. Dette utsetter jeg også å svare på eller fortrenger til det virkelig er på tide å svare.. Høres ut som verdens mest uhøflige person mem slik oppfører jeg meg automatisk om det er noe jeg 3gentlig ikke vil.. 

Anonymkode: a460d...324

Det er ikke på fredag, er på lørdag. Tenkt jeg skulle handle på fredag, altså i morgen. 

Vi er nære venner og hun ser på oss som sine nærmeste venner. Det har vært oss i mange år.. Siden ungdomsskolen. Jeg hadde ikke lagt ut dette innlegget om ikke det var en nær venn det var snakk om, da hadde det ikke betydd så mye. 

Alt det du sier om orker og lyster er helt greit.. Veldig greit.. Bare man gir beskjed. Å drøye til dagen før eller noen timer før som veldig ofte hender, er ikke greit.

Enig i at du ikke bare høres ut som en uhøflig person, men du er jo uhøflig. Når det er slik at du nesten skjemmes over deg selv, slik du gir uttrykk for her, så er det virkelig ille. Du sier du ikke vil være sånn, da foreslår jeg at du gjør noe med viljen din for det der er ikke greit. 

Anonymkode: a6e12...2c4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Snabeltann skrev:

Kanskje hun bare egentlig ikke har så lyst denne gangen til å ligge i slaskeklær og spise pizza og snakke ut om dypere ting med venninner? Ikke alltid man er up for det på fredager... Da er en jobb/studie/barnehage/skoleuke akkurat over, og man kan ha lyst å bare slappe av hjemme. Av og til føles det som man ikke gidder akkurat når man kommer hjem, og så får man lyst i sju åtte tida (snakker av egen erfaring). Kan du ikke denne gangen bare si at hun kommer om hun har energi og lyst. (pizza er jo ikke noe problem å få rester av) så kan du heller være strengere med henne når det er snakk om restaurant eller gourmetmiddag du planlegger? Likte det noen sa om å være raus. 

Det er ikke på fredag

Vi treffes ikke for å snakke om dype ting. Vi snakker om dype ting når vi har behov, de gangene vi treffes. 

Man må ikke ha lyst eller ork, det er helt menneskelig og ok. 

Å bevisst drøye med å svare/ikke svare, gi beskjed rett før osv er ikke ok.

 

Anonymkode: a6e12...2c4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, visp skrev:

Det er jo når man har barn at man må planlegge. Derfor tør jeg påstå at den personen som har barn kan svare fort.

Jeg har barn, og de eneste gangene jeg kan gi et klart svar med en gang er hvis jeg vet at jeg ikke kan. Det kan være vanskelig å få tak i barnevakt, det kan hende det er noe som skjer som barnet må være med på (og derfor også jeg), det kan hende jeg har hørt at det går en eller annen sykdom der barnet oppholder seg daglig, slik at jeg venter på at barnet eller jeg blir smittet. Det er tidvis veldig vanskelig å planlegge jentekvelder o.l. når man har barn. Spesielt når man er alene. Det er rett og slett et spørsmål om prioriteringer. Man har en annen å ta hensyn til. 

Anonymkode: 914c1...f83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har hun alltid vært sånn eller har det blitt verre etter at hun fikk ny kjæreste/samboer?

Tenker du må si ifra til henne at dere synes det er vanskelig å planlegge med henne når hun aldri kan svare, og at dere føler at hun nedprioriterer dere og er mindre interessert / venter på om det dukker opp noe bedre. Si at dere setter pris på at hun er med men at dere blir lei dere av å føle dere som plan B. Ha såklart forståelse om hun skulle måtte avlyse pga barnet (og si til henne at det er bedre å si ja og så avlyse om det blir krise?)

Anonymkode: 8fe81...8f7

Hun har alltid vært sånn, men blitt hakket verre etter hun fikk samboer.

Jeg ville høre litt her om dette er normal oppførsel blant folk som har barn, men det virker det ikke som det er så ja, det må absolutt tas opp med henne hvis ikke det skal skjære seg helt mellom oss. 

Anonymkode: a6e12...2c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ikke spør mer.

Hvorfor må du gjøre et problem av alt mulig. Du spør én gang. Og får du ikke svar så spør du ikke igjen. Det kalles læring og er noe de fleste mennesker er i stand til.

 

 

Anonymkode: 6db3d...c91

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppførselen hennes er litt respektløs mot den som inviterer. 

Når hun får invitasjonen så må hun tenke på om hun har noen planer den dagen. Og så må hun ordne barnevakt hvis hun har lyst å komme. 

Det tar ikke lange tiden å finne barnevakt. Enten så har man en i familien/vennekretsen som sier ja, eller så har man ingen. Har man ingen, sier man at dessverre, så er det ikke mulig å komme. Har man derimot barnevakt i boks, takker man for invitasjonen og sier at man kommer. Alt dette kan faktisk gjøres i løpet av 1 dag. Max 2. 

Sånn som venninnen svarer, så minner det meg litt om hvordan jeg selv svarer når jeg ikke helt vet om jeg vil men jeg føler jeg må.. 

hvis jeg virkelig vil et sted, så pleier jeg å få det til. 

 

Anonymkode: 2e99e...a0f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...