Gå til innhold

Hvordan fungerer det med mensen i Forsvaret?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lurer jeg også på. Kvinners immunsystem blir dårligere under mensen.

Anonymkode: 895ac...996

Ikke så dårlig at du ikke tåler å være ute i naturen 

Anonymkode: 1cc60...cc0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en venninne som ikke hadde mensen på fem år, fordi hun hadde hormonspiral innsatt. Er det et alternativ for deg? Den kan tas ut når du måtte ønske det, og da opphører hormontilførselen øyeblikkelig, til forskjell fra sprøyte som må fases ut over måneder.

Anonymkode: ee2ff...4ce

Eller så har den motsatt effekt, slik som hos meg. Blødde nesten konstant i over ett år.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Tran09 said:

Da er nok rutinene endret på siden jeg var der 😊 men da tømmer du koppen der det passer seg i naturen, i ett kratt, i ett sandhull eller noe. Naturen tåler blod, bare kast det ett sted hvor sine medsoldater ikke blir påvirket.

Naturen tåler blod, men det gjør ikke soldater?

Anonymkode: 12906...33a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Naturen tåler blod, men det gjør ikke soldater?

Anonymkode: 12906...33a

Tenkte bare at det ikke er så digg å skulle ligge i grøfta med blod rett ved, ved soveplassen, der man spiser eller det forventes at man skal gå/ligge/ha undervisning eller lignende. Sunn fornuft altså, man trenger ikke alltid tolke alt i værste mening 🙃

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Naturen tåler blod, men det gjør ikke soldater?

Anonymkode: 12906...33a

Ville du syns det var digg å ligge i noens mensblod på øvelse? Ikke? Det handler da vel ikke om at de ikke «tåler» det, men at man skal ta hensyn til de rundt seg. 

Anonymkode: 1cc60...cc0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Tran09 said:

Tenkte bare at det ikke er så digg å skulle ligge i grøfta med blod rett ved, ved soveplassen, der man spiser eller det forventes at man skal gå/ligge/ha undervisning eller lignende. Sunn fornuft altså, man trenger ikke alltid tolke alt i værste mening 🙃

Det var ikke så alvorlig ment. 1/4 dl blod er ikke spesielt vanskelig å bli kvitt på en diskret måte.

Anonymkode: 12906...33a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker cerazette, har ikke hatt mensen på fire år. Disse kan du også vurdere. 

Anonymkode: 95305...14a

Jeg brukte Cerazette i min førstegangstjeneste, og det funket gull! Jeg hadde store problemer med mensensmerter under menstruasjonene mine, så jeg måtte sørge for at jeg mistet den helt. Var mye ute i felt. 

Slik jeg har forstått det er det ikke alle som mister mensen med Cerazette - kun 1/3 har jeg blitt fortalt. Så ville ha prøvd det noen måneder før hvis du vil være sikker på at du mister den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.11.2019 den 18.37, AnonymBruker skrev:

 

 

Tusen takk for nyttig informasjon!  Skal vurdere p-sprøyte fordi det høres lettvint :)

Anonymkode: 0a8ed...b7b

P-sprøyte anbefales vel ikke til noen lengre. Den gir økt risiko for beinskjørhet, og kan gi deg varige problemer med fertilitet. I tillegg til vanlige bivirkninger som tap av sexlyst og at man legger på seg. (Jeg svulmet opp, pga vann i kroppen, så hadde ingenting med apetitt å gjøre.)

Støtter ellers anbefalingen om menskopp, lær deg gjerne å bruke den i god tid før du skal inn, så du har funnet riktig type/størrelse for deg. De heldigste trenger bare tømme den to ganger i døgnet, og du slipper å dra på masse stæsj. Blodet kan bare helles ut i naturen, og den kan skylles i rent vann før den skal inn igjen. 

Anonymkode: ef3af...1f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.11.2019 den 18.41, AnonymBruker skrev:

P-sprøyte anbefales ikke til unge kvinner, det er en haaaaug med dårlige bivirkninger

Anonymkode: 1cc60...cc0

Det er bivirkninger på p-pillene også. Og spiralen. Og staven. Og plasteret. Fordi det er hormoner. De aller fleste friske kvinner kan bruke sprøyta uten at det får noen voldsom effekt/bivirkninger. De fleste normale bivirkningene går over etter ca 3 mnd bruk. Alle disse overnevnte midlene kan gi økt risiko for beinskjørhet, såre øyne, vektøkning osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Va inne før noen år siden, mensen va egentlig aldri et problem 🤷‍♀️ riktig nok i sjøforsvaret, ikkje mye felt 😅

Anonymkode: 907f1...63d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var ikke så alvorlig ment. 1/4 dl blod er ikke spesielt vanskelig å bli kvitt på en diskret måte.

Anonymkode: 12906...33a

Vi som blør mye blør mye mer enn  bare 1/4 dl blod.  Blodet er blandet med andre væsker så volumet blir høyere.   Når man fyller opp et tykt nattbind på  en 1/2 time sier det seg selv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med gynekolog, p-piller og hopp over uka hver mnd. Men gjør dette i god tid før du skal i felt

Anonymkode: b1d88...e6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snakk med gynekolog, p-piller og hopp over uka hver mnd. Men gjør dette i god tid før du skal i felt

Anonymkode: b1d88...e6f

Det funker ikke på alle, er på mitt andre merke nå og funker ikke med denne heller.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du vurderer å prøve prevensjon for å slippe mensen, vil jeg ikke anbefale å gjøre noe "varig" som p-sprøyte, spiral etc. For du vet jo ikke om det fungerer som det ønsker? Mange mister mensen av Cerazette (piller), men ikke alle. Hvis de fungerer for deg kan du deretter sette inn p-stav for det er visst samme virkestoff. Da slipper du å huske piller.

Anonymkode: 417cc...ffc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke så dårlig at du ikke tåler å være ute i naturen 

Anonymkode: 1cc60...cc0

Nei såklart ikke... men å gjøre tunge stressende øvelser er ikke noe jeg ville gjort når immunforsvaret er litt nedsatt. høres ut som en bra oppskrift til å utvikle immunsykdommer.

Anonymkode: 895ac...996

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Mammamiaa skrev:

Eller så har den motsatt effekt, slik som hos meg. Blødde nesten konstant i over ett år.

Det kan skje, men det er langt vanligere at den forsvinner heldigvis. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Snakk med fastlegen eller gynekologen om hva som passer best for deg. Det finnes flere metoder for å unngå menstruasjonsblødninger. Hvilken av dem som passer din kropp, vet legen din best. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, SupaWoman skrev:

Det funker ikke på alle, er på mitt andre merke nå og funker ikke med denne heller.  

Prøvd zoely? Den kommer ikke tilbake før om 1 år nå, men ja. 

Anonymkode: 61adc...837

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiral og p-piller er kreftfremkallende og anbefales IKKE. Det tukler med hormonene og stopper mensen. Mens har vi for å å skille ut reststoffer kroppen produserer. Det er friskt blod som MÅ ut. Tenk på det. 

Bruk heller menskopp.

Anonymkode: 938e8...ea5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...