Gå til innhold

Hvordan fungerer det med mensen i Forsvaret?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvordan det fungerer med mensen i Forsvaret? Når man er ute på øvelse og slikt, blir det ikke litt vanskelig da? Hva kan en eventuelt gjøre for å gjøre den perioden lettere? 

Anonymkode: 0a8ed...b7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får utlevert en rød uniform som bæres i perioden. Ellers fungerer det som normalt. Du blør ut samme vei som før. Ingen endring der altså. 

Anonymkode: 318f2...b3d

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du får utlevert en rød uniform som bæres i perioden. Ellers fungerer det som normalt. Du blør ut samme vei som før. Ingen endring der altså. 

Anonymkode: 318f2...b3d

Ååå så morsom 

Anonymkode: 1cc60...cc0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var jeg deg ville jeg sørget for å ikke ha mensen overhodet. Dvs p-sprøyte el andre p-preparater. Heller bruke mensen som forklaring hvis ting blir vanskelig. 

Anonymkode: 81518...fc4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Var jeg deg ville jeg sørget for å ikke ha mensen overhodet. Dvs p-sprøyte el andre p-preparater. Heller bruke mensen som forklaring hvis ting blir vanskelig. 

Anonymkode: 81518...fc4

P-sprøyte anbefales ikke til unge jenter. 

Anonymkode: 1cc60...cc0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns det var ganske enkelt og greit. Da jeg var i førstegangstjenesten så jeg bare ifra til et befal dersom jeg måtte skifte fordi jeg blødde igjennom. Null stress. 

Når du er på øvelse anbefaler jeg på det sterkeste å bruke mens-kopp. Den tømmer du 2 ganger i døgnet og "glemmer" mensen ellers. Tøm den i BC (toalettet i felt) i samme pose som du tisser/bæsjer i. Du får en slags opplæring i BC på leir før felt. 

Smertestillende tok jeg ved behov, vanlig ibux og Paracet. 

Ha med engangs våtservietter for babyeromper, de er gull for en kattevask uten såpe:)

To ekstra sett med truse er nok lurt.

Bruk bind uavhengig av om du bruker mensen kopp eller ei, blir litt "søl" (men bare litt!) når du ikke har muligheten til å vaske koppen.  Bytt bind når du føler for det, jeg byttet samtisig som jeg tømte koppen.  

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Tran09 skrev:

Syns det var ganske enkelt og greit. Da jeg var i førstegangstjenesten så jeg bare ifra til et befal dersom jeg måtte skifte fordi jeg blødde igjennom. Null stress. 

Når du er på øvelse anbefaler jeg på det sterkeste å bruke mens-kopp. Den tømmer du 2 ganger i døgnet og "glemmer" mensen ellers. Tøm den i BC (toalettet i felt) i samme pose som du tisser/bæsjer i. Du får en slags opplæring i BC på leir før felt. 

Smertestillende tok jeg ved behov, vanlig ibux og Paracet. 

Ha med engangs våtservietter for babyeromper, de er gull for en kattevask uten såpe:)

To ekstra sett med truse er nok lurt.

Bruk bind uavhengig av om du bruker mensen kopp eller ei, blir litt "søl" (men bare litt!) når du ikke har muligheten til å vaske koppen.  Bytt bind når du føler for det, jeg byttet samtisig som jeg tømte koppen.  

 

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var jeg deg ville jeg sørget for å ikke ha mensen overhodet. Dvs p-sprøyte el andre p-preparater. Heller bruke mensen som forklaring hvis ting blir vanskelig. 

Anonymkode: 81518...fc4

Tusen takk for nyttig informasjon!  Skal vurdere p-sprøyte fordi det høres lettvint :)

Anonymkode: 0a8ed...b7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

 

Tusen takk for nyttig informasjon!  Skal vurdere p-sprøyte fordi det høres lettvint :)

Anonymkode: 0a8ed...b7b

P-sprøyte anbefales ikke til unge kvinner, det er en haaaaug med dårlige bivirkninger

Anonymkode: 1cc60...cc0

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tran09 skrev:

 

Når du er på øvelse anbefaler jeg på det sterkeste å bruke mens-kopp. Den tømmer du 2 ganger i døgnet og "glemmer" mensen ellers. Tøm den i BC (toalettet i felt) i samme pose som du tisser/bæsjer i. Du får en slags opplæring i BC på leir før felt. 

Og under den opplæringen får man høre gjentatte ganger at væske ikke skal i BC-posene. Er ikke morsomt for den som skal tømme og vaske bøtta når det har gått hull på 10-15 poser med FR bæsj. 

Anonymkode: 1fd7b...9cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

 

 

Tusen takk for nyttig informasjon!  Skal vurdere p-sprøyte fordi det høres lettvint :)

Anonymkode: 0a8ed...b7b

Jeg bruker cerazette, har ikke hatt mensen på fire år. Disse kan du også vurdere. 

Anonymkode: 95305...14a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var jeg deg ville jeg sørget for å ikke ha mensen overhodet. Dvs p-sprøyte el andre p-preparater. Heller bruke mensen som forklaring hvis ting blir vanskelig. 

Anonymkode: 81518...fc4

Det er langt i fra alle som kan utsette mensen med hormonprevensjon. 

Anonymkode: 46c02...1ab

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og under den opplæringen får man høre gjentatte ganger at væske ikke skal i BC-posene. Er ikke morsomt for den som skal tømme og vaske bøtta når det har gått hull på 10-15 poser med FR bæsj. 

Anonymkode: 1fd7b...9cd

Da er nok rutinene endret på siden jeg var der 😊 men da tømmer du koppen der det passer seg i naturen, i ett kratt, i ett sandhull eller noe. Naturen tåler blod, bare kast det ett sted hvor sine medsoldater ikke blir påvirket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer jeg også på. Kvinners immunsystem blir dårligere under mensen.

Anonymkode: 895ac...996

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det lurer jeg også på. Gruer meg litt pga det. Blør igjennom tampongen på ca tre timer, de to første dagene av mens:(

Anonymkode: 648a7...5ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har vært ekstremt plaget med kraftig menstruasjon, men så fikk jeg satt inn hormonspiral, og nå er mensen nesten borte. Får litt menssmerter, også blir det bittelitt lyserosa farge på papiret når jeg har tisset. Men kommer ingen mengde slik at jeg hverken trenger bind eller tampong. Kanskje det kunne vært løsningen for deg? Isåfall bør du sette den inn så tidlig som mulig så kroppen din får tid til å venne seg til den.

Anonymkode: 7ab20...bc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Tran09 skrev:

Da er nok rutinene endret på siden jeg var der 😊 men da tømmer du koppen der det passer seg i naturen, i ett kratt, i ett sandhull eller noe. Naturen tåler blod, bare kast det ett sted hvor sine medsoldater ikke blir påvirket.

Ikke tiss i Bæsj & carry😂 Det ble gjentatt til det kjedsommelige når jeg var inne for 12-13 år siden

Anonymkode: 96bde...28f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde mensen "som vanlig" egentlig. Hendte jeg utsatte dem med primolut (piller man bare tar i perioden man vil utsette mensen) ved lengre øvelser. Ellers var det bare å huske å ta med ekstra bind/tampong, paracet.

Anonymkode: ce6c9...c79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.11.2019 den 18.37, AnonymBruker skrev:

 

 

Tusen takk for nyttig informasjon!  Skal vurdere p-sprøyte fordi det høres lettvint :)

Anonymkode: 0a8ed...b7b

Jeg har en venninne som ikke hadde mensen på fem år, fordi hun hadde hormonspiral innsatt. Er det et alternativ for deg? Den kan tas ut når du måtte ønske det, og da opphører hormontilførselen øyeblikkelig, til forskjell fra sprøyte som må fases ut over måneder.

Anonymkode: ee2ff...4ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...