Gå til innhold

Hvordan er det å ligge i Narkose?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det å ligge i Narkose som å ikke eksistere? Altså, når man våkner så føles det som at det har gått et sekund? Eller at det føles sammenhengende fra før man sovner til man er våken igjen? Eller er det bare som å sove?

bare nysgjerrig.

Anonymkode: 06645...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det nærmeste man kommer en "død" tror jeg. Mørkt og drømløst, men plutselig så er man våken igjen. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er som å sove, da jeg ikke drømmer. Mer som å ikke eksistere. Men føler at det har gått tid, selv om, når jeg våkner. 7 ganger narkose her. 

Anonymkode: 6f2d3...fb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker narkose. Våkner opp og har hatt verdens beste søvn:-) 

Anonymkode: 1ecf2...cae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker det !!! Husker hver gang hva jeg drømmer om og 😆 sist gang var jeg på Antarktis. Så når jeg våkna måtte jeg fortelle grunnen til at jeg skalv på oppvåkninga, var pga kulda der 🤷🏻‍♀️😁

Anonymkode: c9333...239

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det å ligge i Narkose som å ikke eksistere? Altså, når man våkner så føles det som at det har gått et sekund? Eller at det føles sammenhengende fra før man sovner til man er våken igjen? Eller er det bare som å sove?

bare nysgjerrig.

Anonymkode: 06645...841

SLIK FØLES DET:

INNSOVNING:
Du blir sugd inn i dyp søvn og det nytter ikke kjempe i mot. Øyene blir tyngre og tyngre til du ikke klarer forhindre det. Totalt noen sekunder.

OPPVÅKNING:
Så begynner du å kjenne deg som om du sover men du er i den type søvn der du ikke klarer å våkne. Du må kjempe deg opp av søvnen. Kampen for å våkne er seig og så er du våken og føler deg fortumlet, tåkete, litt svimmel og litt forvirret en 30sekunders tid før du blir helt ved bevissthet og bare må ligge å vente på å bli tilstrekkelig våken og selvfølgelig utskrevet.

Tiden mellom innsovning og oppvåkning er intet eksisterende og du har ingen kontakt mellom sinn og kropp.
Fagfolkene har i mellomtiden mulighet til å gjøre hva som helst med deg uten at du engang vet om det. 
Så det er i grunn skumle greier.

(hatt flere utskrapninger når jeg har mistet flere ganger i missed abortion fordi pillene ikke fungerte tilstrekkelig)

Anonymkode: c31ef...efc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg elsker narkose. Våkner opp og har hatt verdens beste søvn:-) 

Anonymkode: 1ecf2...cae

Samma her.. 

Jeg husker sjeldent når jeg drømmer ellers,  kan ikke huske at jeg har drømt noe i narkose noen gang.

Men jeg synes absolutt det er som å sove, man slukner også plutselig våkner man opp igjen. Men gjerne som om man har hatt en skikkelig god søvn.

Anonymkode: 83763...571

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

SLIK FØLES DET:

INNSOVNING:
Du blir sugd inn i dyp søvn og det nytter ikke kjempe i mot. Øyene blir tyngre og tyngre til du ikke klarer forhindre det. Totalt noen sekunder.

OPPVÅKNING:
Så begynner du å kjenne deg som om du sover men du er i den type søvn der du ikke klarer å våkne. Du må kjempe deg opp av søvnen. Kampen for å våkne er seig og så er du våken og føler deg fortumlet, tåkete, litt svimmel og litt forvirret en 30sekunders tid før du blir helt ved bevissthet og bare må ligge å vente på å bli tilstrekkelig våken og selvfølgelig utskrevet.

Tiden mellom innsovning og oppvåkning er intet eksisterende og du har ingen kontakt mellom sinn og kropp.
Fagfolkene har i mellomtiden mulighet til å gjøre hva som helst med deg uten at du engang vet om det. 
Så det er i grunn skumle greier.

(hatt flere utskrapninger når jeg har mistet flere ganger i missed abortion fordi pillene ikke fungerte tilstrekkelig)

Anonymkode: c31ef...efc

I alle dager.. Det er jo fagfolk da, de gjør jo ikke hva som helst med deg, de utfører operasjonen du er der for.

Det er jo anestesisykepleiere og lege der, operasjonssykepleier og da kirurgen(e). Sist jeg var inne så var det til sammen tre leger/kirurger og tre sykepleiere som jeg så.

Det er ikke som om de bare kan misbruke deg eller operere noe helt annet uten at det noen sier noe.

Anonymkode: 83763...571

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som å oppleve teleportering. Et sekund er jeg i ett rom og med et poff så er jeg i et annet rom og det har gått 8 timer.

Oppvåkningen kan være raskt eller sakte. En gang så var det som å være ekstremt fyllesyk, kvalm, svimmel og brukte lang tid på å klare å våkne. Jeg satt å svingte med hodet fordi jeg var så svimmel. En annen gang så var jeg oppe og snakket relativt raskt, men jeg var helt... på bærtur. Sa mye rart og var helt borte vekk mentalt, før jeg sovnet og når jeg da våknet igjen så var jeg småkvalm men klar i hodet og jeg husket ikke det fra tidligere. Mens en gang så var jeg lysvåken og klar med en gang. Jeg hadde til og med en samtale med kirurgen bare 10 minutter etter at jeg ble trillet ut fra operasjonen. Og jeg husker hele samtalen. Ble så trillet til sengepost men da var jeg klar for å dra hjem. Måtte egentlig være der i over en time, men jeg var seriøst helt fin. Ingen svimmelhelt, ingen kvalme, ingen smerter. Så jeg fikk dra etter et kvarter. Og det var etter en 7 timer lang operasjon i hodet. Alle tre var samme operasjon, 7-8 timer lang operasjon.... men erfaringene er helt forskjellig fra hverandre. Det kommer veldig an på hvor flink anestesi legen er og hvor flink de er til å time dosering og hvor raskt det forsvinner fra kroppen etterpå. 
Har aldri føltes som en god søvn hos meg, det er bare.. ingenting. Poff så har det gått et par timer.

Anonymkode: 81fdd...70a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg sovnet husker jeg at jeg tenkte for meg selv at jeg er ikke trøtt, neste jeg husker er at en stemme ber meg om å trekke pusten. Så våknet jeg sakte men sikkert. Var litt trøtt etterpå, men det hele var en veldig behagelig situasjon. 

Anonymkode: 570ff...d6f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg var i narkose så husker jeg det plutselig ble svart. Da jeg våknet igjen hadde jeg vært i narkose i 3,5 timer. Jeg følte jeg hadde sovet i 2 sekunder. Spurte "legen" om han hadde gjort alt han skulle så fort??

Anonymkode: 90321...799

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skikkelig behagelig. Føler meg så lett i kroppen fordi man har hatt pustehjelp og fått fylt lungene skikkelig opp. 

Anonymkode: b9f29...c36

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg har det vært som å "være borte" - ikke som søvn, ikke som om noe har skjedd egentlig. Ganske behagelig (inntil smerter etter operasjonen kommer etter en stund, da :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er som å sove en tung drømløs søvn. Prøvde å kjempe med å holde meg våken så lenge som mulig men det er umulig😂Jeg var dårlig når jeg våknet igjen. Dårlig og veldig trøtt. Ville bare sove videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drømte sist jeg var i narkose. Men det var sikkert under oppvåkning jeg drømte, slik det normalt er om natta, at søvn går i stadier. 

Ellers er beskrivelse av innsovning og oppvåkning bra, beskrevet. Kjenner meg bare ikke igjen i biten om å være ikke eksisterende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i narkose 3 ganger. Og min erfaring er at om anestesilegen og sekretæren kan sin jobb, så går alt bra. Hatt to positive og en negativ narkose. Den negative var to anestesifolk som ikke var så flinke. Brukte Embla-plaster pga sprøyteskrekk og kjente stikket endå. Kjente kvalmen flomme igjennom kroppen før de klarte å dop meg ned.Jeg sa i fra at jeg begynte å bli kvalm flere ganger før de reagerte med å presse masken over ansiktet så jeg kom bort. jeg våknet kvalm og med smerter. Husker jeg klarte å si jeg var kvalm og anestesi sekretæren nærmest "skrek" til meg at jeg var kvalm for at jeg hadde smerter. Men jeg sovnet kvalm. Skulle nok redde sitt eget skinn og forsvar over å være så slurvete. Om det var for at de sprøytet inn middelet for raskt? Det har jeg tenkt mye på i ettertid. Men aldri fått svar på. hatt litt mareritt tanker om den negative opplevelsen. Så glad jeg har opplevd positive også. Ellers har jeg mistet helt troen på hjelp.

Anonymkode: 90321...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det å ligge i Narkose som å ikke eksistere? Altså, når man våkner så føles det som at det har gått et sekund? Eller at det føles sammenhengende fra før man sovner til man er våken igjen? Eller er det bare som å sove?

bare nysgjerrig.

Anonymkode: 06645...841

Ja faktisk. Man sovner av narkosen så merker du at noen vekker deg. Man har ikke tidsbegrep og aner ikke hva man har vært igjennom. Det føles som man bare har vært borte et øyeblikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...