Gå til innhold

Mye tigging til jul i disse tider


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Synes det er stygt å tigge på den måten. 
Ja det er fattigdom i Norge, men ikke på den måten folk tror. Det handler om prioriteringer! Vi har nødhjelp til de som trenger det. Det er tilbud på julemat fra midten av November og ut Desember, planlegg og prioriter så har alle råd til julemiddagen. Den er faktisk ikke så mye dyrere enn middagen man har ellers i året. Du må ikke ha dyr juleøl og alkohol for å feire jul. Du må heller ikke ha et gedigent kakebord. 
Julegaver til flere tusen er faktisk ikke en menneskerett. Ikke alle får gaver til flere tusen, og ikke alle lider noen nød av det heller. Det handler om hvordan man blir oppdratt og hvilke verdier man får av sine foreldre! God innstilling og realistiske forventninger er viktig, og ikke minst en god dose takknemlighet for det man får. Og det starter med foreldrene. 

Det er svært få som faktisk har behov for hjelp til jul. Sånn seriøst, for å holde varmen og noe mat på bordet i det hele tatt. De andre har dårlig moral, dårlig innstilling og snylter på alt og alle. det er de som legger ut disse annonsene og tigger om mer når de egentlig ikke har behov for hjelp. 

Anonymkode: d1c22...87d

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

32 minutter siden, O.G. said:

Og det er liksom mitt problem? Jeg feirer ikke jul lengre.

Det er frivillig å donere.

Anonymkode: 3dfb7...ff6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er stygt å tigge på den måten. 
Ja det er fattigdom i Norge, men ikke på den måten folk tror. Det handler om prioriteringer! Vi har nødhjelp til de som trenger det. Det er tilbud på julemat fra midten av November og ut Desember, planlegg og prioriter så har alle råd til julemiddagen. Den er faktisk ikke så mye dyrere enn middagen man har ellers i året. Du må ikke ha dyr juleøl og alkohol for å feire jul. Du må heller ikke ha et gedigent kakebord. 
Julegaver til flere tusen er faktisk ikke en menneskerett. Ikke alle får gaver til flere tusen, og ikke alle lider noen nød av det heller. Det handler om hvordan man blir oppdratt og hvilke verdier man får av sine foreldre! God innstilling og realistiske forventninger er viktig, og ikke minst en god dose takknemlighet for det man får. Og det starter med foreldrene. 

Det er svært få som faktisk har behov for hjelp til jul. Sånn seriøst, for å holde varmen og noe mat på bordet i det hele tatt. De andre har dårlig moral, dårlig innstilling og snylter på alt og alle. det er de som legger ut disse annonsene og tigger om mer når de egentlig ikke har behov for hjelp. 

Anonymkode: d1c22...87d

Så mange ord, så lite kunnskap....

Anonymkode: ff014...604

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så mange ord, så lite kunnskap....

Anonymkode: ff014...604

Nja, saken er vel den at vi har mange fattige mennesker i Norge, men de virkelig trengende legger ikke ut tiggerannonser på Finn eller Spleis.no

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, O.G. skrev:

Og det er liksom mitt problem? Jeg feirer ikke jul lengre.

Hvorfor feirer du ikke jul lengre?

Anonymkode: 081ec...8d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så mange ord, så lite kunnskap....

Anonymkode: ff014...604

Du har tydeligvis ikke levd under fattiggrensen selv skjønner jeg ;) 

Anonymkode: d1c22...87d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, O.G. skrev:

Og det er liksom mitt problem? Jeg feirer ikke jul lengre.

Ikke jeg heller. Virker som folk flest er for svake til å slutte å feire jul, de må det enten de har råd til feiringen eller ikke.

Anonymkode: cc1f6...bcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså. Jeg satt å så igjennom finn annonser Istad og jeg mistet nesten pusten over hvor mange som spør om hjelp til jul. De tigger om mat, klær, gaver, frisør timer, penger til husleie, utstyr til dyra sine og what not.

Det som slår meg er at MANGE av disse har hatt uføretrygd siden de var unge eller aap i mange år og allikevel har de opptil 4 unger. Jeg kan ikke fatte å begripe at så mange i Norge er så lut fattige.

Hvor ligger problemet egentlig? Er det uintelligente mennesker? Er det dårlig prioriteringer? Eller er det rett og slett så stor fattigdom i Norge?

Jeg lurer på om noen her har en historie selv å fortelle eller kjenner noen som er virkelig fattige, som kan overbevise meg om at dette er et så stort problem her til lands.

Jeg sliter med å tro det og mistenker at mange av de som tigger bare prøver å grafse til seg mest mulig gratis og spiller på andres samvittighet ved å bruke barna sine.

Anonymkode: 63a52...53a

Du trenger åpenbart å oppdatere deg på hvordan mange i Norge sliter økonomisk.  Gå inn på ssb.no og finn fram til statiskstikken som forteller om hvor mange familier som ligger under fattigdomsgrensen i Norge.  Der kan du til og med søke på din egen kommune.  Du kan til og med se hvem som er i denne gruppen.  Det er de som ikke har jobb, er aleneforeldre og leier bolig. 

Synes det er ille at folk som er uføretrygdet skal bli mistrodd!  De gjennomgår et stort apparat av fagfolks vurderinger og undersøkelser før man blir klassifisert som ufør.  Da er prinsippet i velferdssystemet vårt slik at man skal ha kompensert for tap av den inntekten man kunne ha fått om man var frisk.  Det er dette man har betalt skatt for! 
Du nevner AAP, men har tydeligvis ingen kunnskaper om hva det er.  I den gruppen ligger de som er under vurdering/avklaring, enten til uføretrygd eller til arbeid. 

Holdninger er noe man får gjennom livets skole.  Du bør tenke tilbake og spørre deg selv hvor du har disse mistenksomme og skeptiske holdningene fra. 





 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS etterlyser fattigdomshistorier. 

Her jeg bor, i en forholdsvis liten kommune, er der nær 200 barn som lever i en familie med dårlig økonomi.   Statistikk forteller at de fattigste barna bor med foreldre som ikke er i jobb, er gjerne enslig mor/far og de bor i leid bolig.   

Jeg synes ikke det er viktig å vite mer om hvorfor familien har dårlig råd.  Det kan skyldes foreldrenes disponeringer, ja visst.. 

Men barna kan jo ikke lastes!!  Derfor gir jeg av den overfloden jeg selv har. 




 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, Zienna skrev:

Du trenger åpenbart å oppdatere deg på hvordan mange i Norge sliter økonomisk.  Gå inn på ssb.no og finn fram til statiskstikken som forteller om hvor mange familier som ligger under fattigdomsgrensen i Norge.  Der kan du til og med søke på din egen kommune.  Du kan til og med se hvem som er i denne gruppen.  Det er de som ikke har jobb, er aleneforeldre og leier bolig. 

Synes det er ille at folk som er uføretrygdet skal bli mistrodd!  De gjennomgår et stort apparat av fagfolks vurderinger og undersøkelser før man blir klassifisert som ufør.  Da er prinsippet i velferdssystemet vårt slik at man skal ha kompensert for tap av den inntekten man kunne ha fått om man var frisk.  Det er dette man har betalt skatt for! 
Du nevner AAP, men har tydeligvis ingen kunnskaper om hva det er.  I den gruppen ligger de som er under vurdering/avklaring, enten til uføretrygd eller til arbeid. 

Holdninger er noe man får gjennom livets skole.  Du bør tenke tilbake og spørre deg selv hvor du har disse mistenksomme og skeptiske holdningene fra. 





 

Du trenger tydeligvis å lese seg opp på hva folk i denne tråden skriver! Det handler ikke om hetsing av uføre og jeg trenger ingen leksjon fra deg om hva aap er, da jeg er på aap selv for øyeblikket. Vi retter søkelyset mot dem som åpenbart har feil prioriterer med vilje. Får du 5 unger når du har vært ung ufør siden du var 19 år så har du driti deg kraftig ut. Og når du da sitter på finn og etterspørs frisørtimer, kinobilletter og vinterklær så er du rett og slett frekk. Og jeg mener at folk som gir til sånne er blåøyde og dumme. Derimot så har jeg sett annonser hvor folk etterspør pent brukte ting eller kanskje litt hjelp til julemat, mot at de kan gi noe tilbake i form av hjelp med husvask, strikke noen sokker, passe en bikkje etc. Altså bidra tilbake med noe de kan eller bytte med noe de har. Det syntes jeg er helt ok, for det viser at folk tar initiativ å gjør så godt de kan.

Anonymkode: 63a52...53a

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger tydeligvis å lese seg opp på hva folk i denne tråden skriver! Det handler ikke om hetsing av uføre og jeg trenger ingen leksjon fra deg om hva aap er, da jeg er på aap selv for øyeblikket. Vi retter søkelyset mot dem som åpenbart har feil prioriterer med vilje. Får du 5 unger når du har vært ung ufør siden du var 19 år så har du driti deg kraftig ut. Og når du da sitter på finn og etterspørs frisørtimer, kinobilletter og vinterklær så er du rett og slett frekk. Og jeg mener at folk som gir til sånne er blåøyde og dumme. Derimot så har jeg sett annonser hvor folk etterspør pent brukte ting eller kanskje litt hjelp til julemat, mot at de kan gi noe tilbake i form av hjelp med husvask, strikke noen sokker, passe en bikkje etc. Altså bidra tilbake med noe de kan eller bytte med noe de har. Det syntes jeg er helt ok, for det viser at folk tar initiativ å gjør så godt de kan.

Anonymkode: 63a52...53a

Hva er grunnen til at du synes det er greit at andre velger å få 5 unger, men ikke den som er ung ufør? .....

Hva vet du/dere om hvem som "åpenbart har feil prioritet med vilje"?  Faktum er at du/dere ikke vet en skitt!   

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Zienna skrev:

Hva er grunnen til at du synes det er greit at andre velger å få 5 unger, men ikke den som er ung ufør? .....

Hva vet du/dere om hvem som "åpenbart har feil prioritet med vilje"?  Faktum er at du/dere ikke vet en skitt!   

Nå var det ikke jeg som skrev det, men jeg reagerer også på at noen som aldri er friske nok til å gå ut i jobb klarer å få flere barn. Det er da minst like krevende å ha 3-4 unger som å jobbe... At folk som er i jobb, får barn, for så å bli syk/skadet og havne på uføretrygd er jo en helt annen sak. 

Anonymkode: 437b7...7b6

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå var det ikke jeg som skrev det, men jeg reagerer også på at noen som aldri er friske nok til å gå ut i jobb klarer å få flere barn. Det er da minst like krevende å ha 3-4 unger som å jobbe... At folk som er i jobb, får barn, for så å bli syk/skadet og havne på uføretrygd er jo en helt annen sak. 

Anonymkode: 437b7...7b6

Men synes du at det er barnas skyld?...  Det er barnefattigdommen jeg setter fokus på. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Zienna skrev:

Men synes du at det er barnas skyld?...  Det er barnefattigdommen jeg setter fokus på. 

Selvfølgelig er det ikke ungenes skyld! Men jeg er nok redd for at om man vippser penger til en del av dem som tigger, så går kanskje ikke pengene til barna. En av dem som tigger på finn har også en annonse ute på en Canada Goosejakke. Den selges fordi hun har kjøpt seg en ny...Hun selger også flere par med nesten nye, og dyre sko. Da skjønner man jo hvorfor akkurat denne fattige damen er blakk. 

Jeg legger skylda på foreldrene, som ikke tenker så veldig langt før de setter barn til verden. Og jeg skjønner altså ikke at kvinner som ikke er i stand til å jobbe i det hele tatt er i stand til å gå gravide, og føde barn etter barn, det er jo en rimelig stor belastning for kroppen. 

Anonymkode: 437b7...7b6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Zienna skrev:

Men synes du at det er barnas skyld?...  Det er barnefattigdommen jeg setter fokus på. 

Selvfølgelig er det ikke barnas skyld. Det er utrolig kjipt å være et fattig barn og hjertet mitt blør for de barna. Men hva skal man gjøre da? Øke utbetalingene deres? Fortsette og gi og gi slik at de som ikke eier økonomisk styring kan fortsette å sløse bort? Mange av disse foreldrene trenger kurs i økonomi eller rett og slett en økonomisk verge.

Anonymkode: 63a52...53a

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Zienna skrev:

Hva er grunnen til at du synes det er greit at andre velger å få 5 unger, men ikke den som er ung ufør? .....

Hva vet du/dere om hvem som "åpenbart har feil prioritet med vilje"?  Faktum er at du/dere ikke vet en skitt!   

Unger koster penger og foreldre velger sine barns skjebne. Jeg syntes derfor ikke at noen burde få flere barn enn det de har råd til. Men kan ikke sette sin lit til norsk velferd og pumpe ut barn. Får du mange barn når du er ufør så vet du at økonomien ikke strekker til og da fører du ungene din inn i fattigdom med vilje. Og strekke ut enn hånd til sånne folk er som å tisse i buksa i minusgrader, det hjelper i 30 sekunder også blir alt værre. De må lære, ikke få. Og ja, man trenger ikke være rakettforsker for å forstå at mange av disse tigger brevene  er skrevet av idioter uten peiling på økonomi.

Anonymkode: 63a52...53a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...