Gå til innhold

Mye tigging til jul i disse tider


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er flere organisasjoner som samler inn mat og gaver til de som trenger det til jul, gi via dem så vet man at det kommer til folk som trenger det.

Anonymkode: ac068...57f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

27 minutter siden, vintage skrev:

Det er sikkert en og annen luring der inne, men jeg har problemer med respekten for de som sitter og saumfarer disse annonsene kun for å kritisere og gjøre narr av folk.

Det er et ordtak som heter "døm ikke før du har gått i mine sko"

I tråd etter tråd her inne leser man om hvor lite folk synes det er akseptabelt at andre folk skal leve av.

 

Og hva vet du om hvilke sko jeg har gått i? Jeg vet hvordan det kjennes når en lønn forsvinner, penger ikke strekker til, man ikke  har råd til melk og brød før man har saumfart huset for mynter. Det er en del år siden, men jeg glemmer det aldri! 

Og grunnen til at jeg saumfarer annonser er for å se om jeg finner noen det føles rett å hjelpe. Ikke for å le av de som ber om hjelp.  Og det er helt nødvendig å lese disse annonsene kritisk, da visse ser ut til å gjøre en industri av tiggingen sin, ref alenefaren i Bergen. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg såg ei som hadde laget den lange annonsa om hvor fattig hun var. 
jeg gikk innpå profilen og ser hun selger mye merke klær. Ink canada goose jakke.. da blir ikke tilliten så stor akkurat 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: a8477...1a8

Ja, det er jo litt snodig... Rart at man kan kjøpe sånne luksusmerker hvis man har særdeles dårlig råd..?

 

Så en annonse om en som var 5barns mamma, det er jo ikke lite barn.... Hvordan havner man i en sånn situasjon? Altså at man får 5 barn med lite råd? Jeg skjønner ikke dette, kanskje jeg erdum.

Anonymkode: 02c93...2af

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at terskelen for å «tigge» har blitt lavere, og når jeg ser hva enkelte får seg til å lage «spleis» for så blir jeg beint fram flau. 

Men.... Når jeg nå går inn og leser disse annonsene så får jeg rett og slett vondt inni meg av mange av dem. For uansett om noe av det er reint lureri så lever det folk rundt oss som har det slik, og jeg blir uendelig takknemlig for at det hos oss «går rundt», om det ikke akkurat er «fett». For fy flate så vondt det må være å ikke vite om man har nok penger til julemat og alt som «hører til» julefeiring, når man har barn 😔

 

Anonymkode: c07ec...b08

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror at terskelen for å «tigge» har blitt lavere, og når jeg ser hva enkelte får seg til å lage «spleis» for så blir jeg beint fram flau. 

Men.... Når jeg nå går inn og leser disse annonsene så får jeg rett og slett vondt inni meg av mange av dem. For uansett om noe av det er reint lureri så lever det folk rundt oss som har det slik, og jeg blir uendelig takknemlig for at det hos oss «går rundt», om det ikke akkurat er «fett». For fy flate så vondt det må være å ikke vite om man har nok penger til julemat og alt som «hører til» julefeiring, når man har barn 😔

 

Anonymkode: c07ec...b08

Ja, det er trist at noen har det sånn, men jeg tenker også på hvorfor man skal ha ''alt som hører julen til''? Jeg tenker at viktigste er at man har mat iallefall, også pakker er vel heller en luksus. Det er nok mange barn som blir skuffet ja, men jeg vet liksom ikke hva man kan gjøre med dette. Pakker er ingen menneskerett. man burde heller kanskje å ha prøvd å spare litt mer i løpet av månedene før? En krone der, ei krone her. Så har man kanskje spart opp nok til noen julepresanger på slutten av året.

(kommer sikkert til å få drit for dette man ja) jeg bare synes i mange av annonsene så høres det mer ut som veldig dårlig planlegging...

Anonymkode: 02c93...2af

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er jo litt snodig... Rart at man kan kjøpe sånne luksusmerker hvis man har særdeles dårlig råd..?

 

Så en annonse om en som var 5barns mamma, det er jo ikke lite barn.... Hvordan havner man i en sånn situasjon? Altså at man får 5 barn med lite råd? Jeg skjønner ikke dette, kanskje jeg erdum.

Anonymkode: 02c93...2af

Mange samboerskap og barn fra dem alle sammen antageligvis. Ressurssvake kvinnfolk holder på sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, O.G. skrev:

Mange samboerskap og barn fra dem alle sammen antageligvis. Ressurssvake kvinnfolk holder på sånn.

Synes ikke noe om det nei. Men prøver å ikke dømme. Men å få fem barn når man har dårlig råd, det skulle nesten vært ulovlig? For det første vet man ikke om man kan forsørge alle, det er jo ikke bare bare å ha 5 istedet for 1 eller 2 barn...

Anonymkode: 02c93...2af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes ikke noe om det nei. Men prøver å ikke dømme. Men å få fem barn når man har dårlig råd, det skulle nesten vært ulovlig? For det første vet man ikke om man kan forsørge alle, det er jo ikke bare bare å ha 5 istedet for 1 eller 2 barn...

Anonymkode: 02c93...2af

Jeg dømmer pga litt for mange av dem har en tendens til å dytte ungene foran seg for å få hjelp og grebbe til seg ressurser fra andre.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså. Jeg satt å så igjennom finn annonser Istad og jeg mistet nesten pusten over hvor mange som spør om hjelp til jul. De tigger om mat, klær, gaver, frisør timer, penger til husleie, utstyr til dyra sine og what not.

Det som slår meg er at MANGE av disse har hatt uføretrygd siden de var unge eller aap i mange år og allikevel har de opptil 4 unger. Jeg kan ikke fatte å begripe at så mange i Norge er så lut fattige.

Hvor ligger problemet egentlig? Er det uintelligente mennesker? Er det dårlig prioriteringer? Eller er det rett og slett så stor fattigdom i Norge?

Jeg lurer på om noen her har en historie selv å fortelle eller kjenner noen som er virkelig fattige, som kan overbevise meg om at dette er et så stort problem her til lands.

Jeg sliter med å tro det og mistenker at mange av de som tigger bare prøver å grafse til seg mest mulig gratis og spiller på andres samvittighet ved å bruke barna sine.

Anonymkode: 63a52...53a

Uinntelligente mennesker helt klart. Mange har aldri vært i jobb, og mottat aap og stønader hele sitt «voksne» liv. Likevel setter de flere barn til verden. Som de ikke har penger til å forsørge. Det er ingen menneskerett å få barn selv om mange later til å tro det. De får ikke penger av meg. 

Anonymkode: 0acb5...ca0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år tilbake da disse annonsene startet så var de typisk sånn: hei, vi er en familie som gruer oss til jul pga vi har fått noen uventede regninger. Er det noen der ute som kunne ha hjulpet oss med noen brukte vinterklær i størrelse .... Slik at vi kan bruke pengene vi skulle ha brukt på dette til å ha en hyggelig julefeiring. Jeg lover å ta godt vare på klærne og gi dem videre etter bruk. Evig takknemlig.

Slike annonser syntes jeg er helt innafor og i slike situasjoner er det faktisk hyggelig å hjelpe. Man kan si hva man vil om at nordmenn er kalde men, i juletiden så er vi gavmilde som få og åpner lommeboka. Dette har mange fått øynene opp for å benytter seg av, de gidder derfor ikke prioritere selv fordi de vet at de bare kan legge ut annonser på finn, spleis osv før jul også ordner alt seg.

Jeg er sikker på at 9 av 10 sånne annonser handler om dårlig planlegging. Utrolig kjipt for barna, men hvis folk hadde sluttet å gi så kanskje foreldrene hadde begynt å prioritere annerledes. De som virkelig trenger det ville ha oppsøkt fattighuset osv og fått hjelp på slike arenaer. De som sitter anonyme på nett hadde aldri gjort det.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Uinntelligente mennesker helt klart. Mange har aldri vært i jobb, og mottat aap og stønader hele sitt «voksne» liv. Likevel setter de flere barn til verden. Som de ikke har penger til å forsørge. Det er ingen menneskerett å få barn selv om mange later til å tro det. De får ikke penger av meg. 

Anonymkode: 0acb5...ca0

Nei, virker som mange ikke har forstått dette enda. Hvis man velger å få barn når man er i en så dårlig situasjon, da er man vel litt egoostisk?? Ugh.  Man burde vel først prøve å få orden på det økonomiske, også kanskje kan man gjøre det neste steget i livet.

Anonymkode: 02c93...2af

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, malifika skrev:

 

Jeg er sikker på at 9 av 10 sånne annonser handler om dårlig planlegging. Utrolig kjipt for barna, men hvis folk hadde sluttet å gi så kanskje foreldrene hadde begynt å prioritere annerledes. De som virkelig trenger det ville ha oppsøkt fattighuset osv og fått hjelp på slike arenaer. De som sitter anonyme på nett hadde aldri gjort det.

Man hjelper sånne best med å ikke gi, for da holder de hodet så vidt over vannet. De må under! de tyr ikke til vettet, hvis ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Juniper skrev:

Og hva vet du om hvilke sko jeg har gått i? Jeg vet hvordan det kjennes når en lønn forsvinner, penger ikke strekker til, man ikke  har råd til melk og brød før man har saumfart huset for mynter. Det er en del år siden, men jeg glemmer det aldri! 

Og grunnen til at jeg saumfarer annonser er for å se om jeg finner noen det føles rett å hjelpe. Ikke for å le av de som ber om hjelp.  Og det er helt nødvendig å lese disse annonsene kritisk, da visse ser ut til å gjøre en industri av tiggingen sin, ref alenefaren i Bergen. 

Men da går ikke du inn under de menneskene jeg refererer til. Jeg skrev at  jeg har problemer med respekten for de som sitter og saumfarer disse annonsene kun for å kritisere og gjøre narr av folk.

Jeg var vel innom at det finnes luringer der inne også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, O.G. skrev:

Jeg dømmer pga litt for mange av dem har en tendens til å dytte ungene foran seg for å få hjelp og grebbe til seg ressurser fra andre.  

Det samme gjør flyktninger som ønsker opphold i Norge.

Anonymkode: cc1f6...bcb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det samme gjør flyktninger som ønsker opphold i Norge.

Anonymkode: cc1f6...bcb

Hvis du vil klage på flyktninger og barna deres: Lag en tråd om det. 

Endret av O.G.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 hour ago, O.G. said:

Man hjelper sånne best med å ikke gi, for da holder de hodet så vidt over vannet. De må under! de tyr ikke til vettet, hvis ikke.

Litt slemt da, det er tross alt jul bare en gang om året!

Anonymkode: 3dfb7...ff6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Litt slemt da, det er tross alt jul bare en gang om året!

Anonymkode: 3dfb7...ff6

Og det er liksom mitt problem? Jeg feirer ikke jul lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg såg ei som hadde laget den lange annonsa om hvor fattig hun var. 
jeg gikk innpå profilen og ser hun selger mye merke klær. Ink canada goose jakke.. da blir ikke tilliten så stor akkurat 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: a8477...1a8

I så fall har hun nok brukt penger hun ikke har før. Det er i hvert fall godt mulig. Er selv ufør, men jeg tigger ikke.

Har ingen sitteplass, så sitter enten på gulvet eller sengekanten. Men er blitt så vant med det nå, at det plager meg ikke så mye lenger. Lånet tar mesteparten av trygda hver mnd, men jeg slipper i det minste å flytte mer. Klør til alle årstider, har jeg aldri hatt, men jeg har det viktigste. Alt det tigges om penger til i HI er ting man regner med at alle har, men det er faktisk ingen selvfølge. Så da må man gjøre det beste utav det man har.

Finnes de som sliter med dødelig og uhelbredelig sykdom. Tilsynelatende har de alt, men de hadde nok gladelig gitt det fra seg, for å bli friske igjen. Da er jeg takknemlig for at jeg i det minste ikke er så syk at jeg er lenket til en sykehusseng i jula.   Hva Man har råd til og ikke, er helt uvesentlig da.

Anonymkode: b3b9e...c2c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, vintage said:

Det er sikkert en og annen luring der inne, men jeg har problemer med respekten for de som sitter og saumfarer disse annonsene kun for å kritisere og gjøre narr av folk.

Det er et ordtak som heter "døm ikke før du har gått i mine sko"

I tråd etter tråd her inne leser man om hvor lite folk synes det er akseptabelt at andre folk skal leve av.

 

Sier meg enig med deg....å gjøre narr av folk som gjør seg sårbare og spør om hjelp er det absolutte lavmål.

Anonymkode: 95280...239

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...