Gå til innhold

Mye tigging til jul i disse tider


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Altså. Jeg satt å så igjennom finn annonser Istad og jeg mistet nesten pusten over hvor mange som spør om hjelp til jul. De tigger om mat, klær, gaver, frisør timer, penger til husleie, utstyr til dyra sine og what not.

Det som slår meg er at MANGE av disse har hatt uføretrygd siden de var unge eller aap i mange år og allikevel har de opptil 4 unger. Jeg kan ikke fatte å begripe at så mange i Norge er så lut fattige.

Hvor ligger problemet egentlig? Er det uintelligente mennesker? Er det dårlig prioriteringer? Eller er det rett og slett så stor fattigdom i Norge?

Jeg lurer på om noen her har en historie selv å fortelle eller kjenner noen som er virkelig fattige, som kan overbevise meg om at dette er et så stort problem her til lands.

Jeg sliter med å tro det og mistenker at mange av de som tigger bare prøver å grafse til seg mest mulig gratis og spiller på andres samvittighet ved å bruke barna sine.

Anonymkode: 63a52...53a

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg såg ei som hadde laget den lange annonsa om hvor fattig hun var. 
jeg gikk innpå profilen og ser hun selger mye merke klær. Ink canada goose jakke.. da blir ikke tilliten så stor akkurat 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: a8477...1a8

  • Liker 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det handler mye om prioriteringer.

Har lest enkelte brukere her inne, som sier at de er fattige/har uføretrygd - men som har klart seg i julen, fordi de begynt å spare til jul i januar. Det vil jeg si er gode prioriteringer. Så hvorfor skal liksom de andre klare seg så dårlig at de må tigge?

Jeg tror alle ville klart å få til noe på 12 mnd om man bare hadde prioritert. Man MÅ jo ikke kjøpe gaver, det går vel ann å lage noe? Hvis man ikke kan å strikke, er det vel mulig å lære seg det på 12 mnd? Sett ned kravene for julefeiringen, og heller undersøk mulighetene i det området man bor. Finnes jo f.eks matsentraler, organisasjoner eller «hjelp til jul« som deler ut gratis mat - om man trenger det. Virker som at det er så mange som har så høye forventninger når det gjelder juletider osv.. Det handler jo om at man må lære barna sine, at noen har mye - mens andre har lite. Kravene blir ikke større enn man setter de selv, som foreldre. Barn er svært tilpasningsdyktige, og aksepterer og forstår det meste.

Anonymkode: d7131...884

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ung ufør selv, så vet jeg at man skal være veldig flink økonomisk for å greie å ha penger til overs hver måned, med mindre du greier å bo i en knøttliten hybel og spise havregryn hver dag. Det er ingen hemmelighet at det er tøft å ha så lite inntekt i et land som er så dyrt å bo i. Mange får ikke lån i banken pga for lav inntekt, og det å leie kan være veldig dyrt spesielt som singel og med barn. Og tenk når en uforutsigbar regning dukker opp, og du ikke har noen sparepenger. Kanskje du må kjøpe en ny vaskemaskin på avbetaling eller ta opp forbrukslån med skyhøy rente fordi de vanlige bankene ikke vil hjelpe deg. Bare eksempel, men altså... ja det er ikke lett.

Jeg har ikke noe problem med å se at mange uføre gruer seg til jul pga alle forventningene, hele slekta skal ha julegaver, barna likeså, en storslått middag forventes, pynt, juletre og kanskje de må betale for barnas gaver til andre barn også. Det blir jo dyrt å feire jul.

MEN, med det sagt så blir jeg også overrasket over å se annonser hvor det er en mor som ønsker playstation, ny pc eller iPhone til barna... da lukter det luksusfellen. Dårlige prioriteringer, i det minste. Skjønner heller ikke hvorfor så mange uføre velger å få så mange barn (nå mener jeg ikke de som ble syke etter barn, og har jobbet før, men de som har vært det hele tiden), liksom ja det skader ikke med et, men når du har 4-5 barn så kan du på en måte litt for selv å slite. Det er jo allmennkunnskap at barn er dyre.

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjesp:sFun_sleeping: Enda en tråd som er ment for å hetse uføre og folk på nav. Når jeg ser gjennom trådene om temaet på KG slår det meg at i mange av trådene er det en overraskende mangel på evne til å se kompleksistet og nyanser i fenomenet uførhet. Det gjør mobbingen egentlig bare enda dummere og plumpere enn om det hadde vært gjort med en viss eleganse, men kunnskap har en tendens til å sette folk i en posisjon i livet hvor de ikke har behov for å mobbe og hetse andre.

Anonymkode: 95280...239

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så en annonse hvor hun var student og han i full jobb, likevel tigget de om penger til jul. Da handler det virkelig om prioriteringer.

Anonymkode: d5b3a...5b2

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det handler mye om prioriteringer.

Har lest enkelte brukere her inne, som sier at de er fattige/har uføretrygd - men som har klart seg i julen, fordi de begynt å spare til jul i januar. Det vil jeg si er gode prioriteringer. Så hvorfor skal liksom de andre klare seg så dårlig at de må tigge?

Jeg tror alle ville klart å få til noe på 12 mnd om man bare hadde prioritert. Man MÅ jo ikke kjøpe gaver, det går vel ann å lage noe? Hvis man ikke kan å strikke, er det vel mulig å lære seg det på 12 mnd? Sett ned kravene for julefeiringen, og heller undersøk mulighetene i det området man bor. Finnes jo f.eks matsentraler, organisasjoner eller «hjelp til jul« som deler ut gratis mat - om man trenger det. Virker som at det er så mange som har så høye forventninger når det gjelder juletider osv.. Det handler jo om at man må lære barna sine, at noen har mye - mens andre har lite. Kravene blir ikke større enn man setter de selv, som foreldre. Barn er svært tilpasningsdyktige, og aksepterer og forstår det meste.

Anonymkode: d7131...884

Jeg vil bare si at å strikke er relativt dyrt.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nesten akkurat en som ber om hjelp til julegaver osv.. Personen går på AAP, og det jeg stussa på var at personen har betalt for fremheving av annonsen sin på finn.no... Hadde jeg sliti i jula eller når som helst på året, hadde jeg ikke betalt for annonsering på finn🤦‍♀️

Anonymkode: 558f7...a5d

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg såg ei som hadde laget den lange annonsa om hvor fattig hun var. 
jeg gikk innpå profilen og ser hun selger mye merke klær. Ink canada goose jakke.. da blir ikke tilliten så stor akkurat 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: a8477...1a8

Kan jo være at hun hadde god nok råd til slike klær før, men er i økonomisk krise nå og selger det hun vet hun kan gå litt for? 

Anonymkode: 7d3b9...4cd

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor ligger problemet egentlig? Er det uintelligente mennesker? Er det dårlig prioriteringer? Eller er det rett og slett så stor fattigdom i Norge?

Det er sikkert mange forskjellige grunner, men det jeg er helt sikker på, er at å legge ut en slik annonse er absolutt siste utvei for de aller fleste.

Uansett om de har prioritert dårlig eller hva det er, så har de lov å be om hjelp, så kan du velge å hjelpe eller velge å la være. Men å prøve å påføre noen mer skam i en allerede vanskelig situasjon, det liker jeg ikke. 

Jeg driter egentlig i hvem som har skylda for situasjonen, og jeg synes - spesielt når det er unger involvert - at det ikke burde være en offentlig diskusjon i det hele tatt. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen forutsetninger for å vite noe om andres økonomi i det hele tatt, så den diskusjonen skal jeg la ligge. 

Men jeg registrerer at terskelen for å be om penger i offentlighet har blitt lavere enn før. Og da går det som det ofte går, kynismen kommer sigende. Der vi kanskje hadde sympati for ti år siden når en modig mamma ba om støtte til jul, scroller vi nå gjennom hundrevis av "Hjelp oss"-annonser og tenker jaja. GoFundMe er et annet eksempel, det var mange som samlet inn mye i starten, men nå er mange så lei av andres økonomiske problemer og skilsmisse og gamle bil at man ikke orker å ta det inn over seg og grave i lommeboka.

Anonymkode: 7307c...cd3

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar meg selv i å tenke: hvor mange av disse har utleggstrekk, og er således selv å klandre for å ha dårlig råd?

Kynisk schmynisk.

 

Anonymkode: 664b9...91e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tar meg selv i å tenke: hvor mange av disse har utleggstrekk, og er således selv å klandre for å ha dårlig råd?

Kynisk schmynisk.

 

Anonymkode: 664b9...91e

Du kan selvfølgelig tenke akkurat hva du vil, men hvorfor må du på død og liv formidle alt du tenker til omverdenen? Nå trenger man for øvrig ikke være skyld i det selv om man har utleggstrekk så innlegget ditt vitner bare om fordommer og uvitenhet! 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså. Jeg satt å så igjennom finn annonser Istad og jeg mistet nesten pusten over hvor mange som spør om hjelp til jul. De tigger om mat, klær, gaver, frisør timer, penger til husleie, utstyr til dyra sine og what not.

Det som slår meg er at MANGE av disse har hatt uføretrygd siden de var unge eller aap i mange år og allikevel har de opptil 4 unger. Jeg kan ikke fatte å begripe at så mange i Norge er så lut fattige.

Hvor ligger problemet egentlig? Er det uintelligente mennesker? Er det dårlig prioriteringer? Eller er det rett og slett så stor fattigdom i Norge?

Jeg lurer på om noen her har en historie selv å fortelle eller kjenner noen som er virkelig fattige, som kan overbevise meg om at dette er et så stort problem her til lands.

Jeg sliter med å tro det og mistenker at mange av de som tigger bare prøver å grafse til seg mest mulig gratis og spiller på andres samvittighet ved å bruke barna sine.

Anonymkode: 63a52...53a

Hvis de hadde opprettet et AS hadde det vel blitt kalt «blogging»?

Anonymkode: 019ce...ac9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det handler om prioriteringer. Legger også merke til at noen annonser utrolig dårlig skrevet, og flere ganske like. Ser allerede nå at det vil komme utrolig mange annonser frem til jul.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Å det er ikke moderate ønsker heller,en mor skriver at barnet ønsker seg playstation 4 liksom.

Anonymkode: ce136...84f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Butternut skrev:

Jeg tror det handler om prioriteringer. Legger også merke til at noen annonser utrolig dårlig skrevet, og flere ganske like. Ser allerede nå at det vil komme utrolig mange annonser frem til jul.

Enda flere fordommer! Å prioritere handler om å fordele på en fornuftig måte, men noen ganger finnes det rett og slett ikke nok til alle postene uansett hvor mye man prioriterer. Og det slår deg ikke at dårlig språk kan han mange årsaker og ha bidratt til å skape og/eller forverre situasjonen? 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gjeld på noen hundre tusen, og fikk penger i arv så har fått betalt ut alt. Jeg går på AAP, og leier til til en pris på rundt 8000, og få utgifter i måneden, så får det til å gå rundt. 

Må tenke mye mer over hva jeg bruker pengene på. Aldri om min tanke er å be om «hjelp» på sosialemedier. Jeg klarer meg, og skal feire jul sammen med familien min også kjøpe julegaver. 

Anonymkode: a4193...a96

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde gjeld på noen hundre tusen, og fikk penger i arv så har fått betalt ut alt. Jeg går på AAP, og leier til til en pris på rundt 8000, og få utgifter i måneden, så får det til å gå rundt. 

Må tenke mye mer over hva jeg bruker pengene på. Aldri om min tanke er å be om «hjelp» på sosialemedier. Jeg klarer meg, og skal feire jul sammen med familien min også kjøpe julegaver. 

Anonymkode: a4193...a96

Så at du har vært så heldig å arve penger gir deg rett til å se ned på andre som er dårligere stilt? Merkelig tankegang... :klo: 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...