Gå til innhold

Mye tigging til jul i disse tider


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er nok en del triste historier bak det man finner på de som ber om hjelp, men jeg er redd det også er kyniske mennesker som er ute etter å snoke til seg litt ekstra. 

Som alenemamman i Auli, med mannsnavn som profil, som også solgte mye bildekk, bildeler og ræl, og ønska å kjøpe deler til to ulike servise. Sliter med å tro at det er reelle problemer når du også vil kjøpe servise! Og deler av det skrotet som var til salgs tydet på elendig pengekontroll! 

Selv om folk kjenner seg fattige, så er det ikke gitt at de faktisk er det om man hadde fått de på budsjett og fått kontroll over pengene! Å gi penger til slike er som å kjøpe sprit til alkiser! De blir glade for å få det, men du løser null problemer! 

Vi svømmer ikke i penger, men vi greier oss fint da vi har lavt forbruk og lite luksus. Jeg kunne godt tenke meg å hjelpe noen som faktisk trengte det, men det er helt umulig å vite om det er et reelt behov. Jeg gidder heller ikke finansiere luksus for folk som jeg ikke tar meg råd til selv!

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 minutter siden, Leo skrev:

Enda flere fordommer! Å prioritere handler om å fordele på en fornuftig måte, men noen ganger finnes det rett og slett ikke nok til alle postene uansett hvor mye man prioriterer. Og det slår deg ikke at dårlig språk kan han mange årsaker og ha bidratt til å skape og/eller forverre situasjonen? 

Det er jeg klar over, og har tidligere hjulpet flere med disse annonsene. Jeg synes imidlertid at man bør skrive forståelig når man først legger ut en annonse med en lang oppramsing av hva man vil ha av andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Leo skrev:

Så at du har vært så heldig å arve penger gir deg rett til å se ned på andre som er dårligere stilt? Merkelig tankegang... :klo: 

Nei, aldri, men jeg tok oss så mye gjeld for det skulle gå rundt siden jeg ikke fikk til på AAP. Jeg har ikke noe igjen av arven heller på grunn av gjelden, så lever på utbetalingene på AAP. 

Og jeg mener jeg hadde ikke hatt samvittighet til å spørre om hjelp på sosialemedier. 

Anonymkode: a4193...a96

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Butternut skrev:

Det er jeg klar over, og har tidligere hjulpet flere med disse annonsene. Jeg synes imidlertid at man bør skrive forståelig når man først legger ut en annonse med en lang oppramsing av hva man vil ha av andre. 

Men til tross for det skriver du at du tror det handler om prioriteringer og det har ikke slått deg at det faktisk ikke er alle som er i stand til å skrive forståelig eller har noen som kan hjelpe dem?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, aldri, men jeg tok oss så mye gjeld for det skulle gå rundt siden jeg ikke fikk til på AAP. Jeg har ikke noe igjen av arven heller på grunn av gjelden, så lever på utbetalingene på AAP. 

Og jeg mener jeg hadde ikke hatt samvittighet til å spørre om hjelp på sosialemedier. 

Anonymkode: a4193...a96

Du er nok ikke den eneste som har satt seg i gjeld på denne måten, og kanskje endt opp med utleggstrekk fordi situasjonen ble enda verre når man trodde at den kunne bli det, så du bør jo glede deg over at du har klart deg fremfor å skrive slike innlegg. 

Og selv om ikke du har samvittighet til å be om hjelp på sosiale medier, så bør jo andre, som kanskje er betydelig verre stilt enn du tross alt er, få lov til å gjøre det uten at noen skal behøve å sparke nedover. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Leo skrev:

Men til tross for det skriver du at du tror det handler om prioriteringer og det har ikke slått deg at det faktisk ikke er alle som er i stand til å skrive forståelig eller har noen som kan hjelpe dem?

Det er det sikkert, men den kan også stå i fare for og bli oversett pga den velskrevne annonsen ved siden av der en person legger frem "saken" sin på en mer oversiktlig måte. De trenger sikkert like mye hjelp, men til syvende og sist velger man gjerne den man klarer og kommunisere videre med eller får en god magefølelse på. For sånn som annonsene har eskalert de siste årene, er det faktisk vanskelig å vite hvem som er reelle. 

Endret av Butternut
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Leo skrev:

Du er nok ikke den eneste som har satt seg i gjeld på denne måten, og kanskje endt opp med utleggstrekk fordi situasjonen ble enda verre når man trodde at den kunne bli det, så du bør jo glede deg over at du har klart deg fremfor å skrive slike innlegg. 

Og selv om ikke du har samvittighet til å be om hjelp på sosiale medier, så bør jo andre, som kanskje er betydelig verre stilt enn du tross alt er, få lov til å gjøre det uten at noen skal behøve å sparke nedover. 

Stått opp på fot eller? Jeg sparker ikke noen som ligger nede. 

Anonymkode: a4193...a96

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler ikke på at det er mange som sliter økonomisk. For noen er det sikkert dårlige prioriteringer, andre har liten skyld i situasjonen sin selv. Mennesker, også de med dårlig råd, kommer i alle varianter.

Det er jo en utfordring å skille de som virkelig trenger hjelp fra de som bare vil grafse til seg ekstra fra snille folk. Derfor gir jeg ikke til noen som annonserer på Finn.no. Gir heller til feks Frelsesarmeen som gir videre til fattige her jeg bor.

Ellers tenker jeg at hvis man ber om hjelp, så er jo det helt ok. Men man får legge seg på et fornuftig nivå i ønskene sine også. Man ber om det som er nødvendig for å få en fin jul, ikke luksusting. Barna i min familie ønsker seg også nyeste iPhone, PlayStation og andre dyre ting til mange tusen kroner, men de får det ikke av den grunn - det har vi ikke råd til. Noen gir nok så dyre gaver, men det er ikke standarden - og heller ikke noen nødvendighet for å få en fin høytid ☺️

Anonymkode: 2a6ab...f86

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner ikke disse finn annonsene, hva ligger de under? 

Anonymkode: 4093f...c0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg finner ikke disse finn annonsene, hva ligger de under? 

Anonymkode: 4093f...c0e

Hjelp jul 

Anonymkode: a4193...a96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer fra en fattig familie. Det føltes i hvert fall som. Kun arveklær og utslitte sko, var det tom for penger rett før lønning hadde vi ingenting på brødskiva. Vi har også veldig lite familie, så vi fikk som regel ÈN presang på julaften.

Problemet var dog at vi egentlig ikke var fattig. Pappa tjente ikke spesielt dårlig, ok mamma var husmor. Det som gjorde oss fattig var den elendige økonomistyring. Kjøpe en råbillig duppedings på salg i januar blir plutselig svindyr når man ikke betaler regningen. Så kommer inkassovarsler, også de forsvinner i roteskuffen. Har det gått en lang nok stund er den råbillige dingsen blitt til enda et lønnstrekk. Det sammen men litt for dyr husleie, litt for dyr bil, litt for mye røyk.... vips, fattige barn.

Jeg leser over tiggeannonser men kunne ikke fallt meg inn å gi penger til private.

Anonymkode: cd8de...d47

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer fra en fattig familie. Det føltes i hvert fall som. Kun arveklær og utslitte sko, var det tom for penger rett før lønning hadde vi ingenting på brødskiva. Vi har også veldig lite familie, så vi fikk som regel ÈN presang på julaften.

Problemet var dog at vi egentlig ikke var fattig. Pappa tjente ikke spesielt dårlig, ok mamma var husmor. Det som gjorde oss fattig var den elendige økonomistyring. Kjøpe en råbillig duppedings på salg i januar blir plutselig svindyr når man ikke betaler regningen. Så kommer inkassovarsler, også de forsvinner i roteskuffen. Har det gått en lang nok stund er den råbillige dingsen blitt til enda et lønnstrekk. Det sammen men litt for dyr husleie, litt for dyr bil, litt for mye røyk.... vips, fattige barn.

Jeg leser over tiggeannonser men kunne ikke fallt meg inn å gi penger til private.

Anonymkode: cd8de...d47

Så leit å høre. 
 

Ja, småting kan bli dyrt dersom man ikke betaler. Husker jeg ikke betalte en regning på lite beløp, og dette gikk til namsmannen og ble 4000 kr dyrere. Det er så skummelt, og har lært av det. 

Anonymkode: a4193...a96

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stått opp på fot eller? Jeg sparker ikke noen som ligger nede. 

Anonymkode: a4193...a96

Må man ha stått opp med feil fot for å reagere på stigmatisering, uvitenhet og, i enkelte tilfeller, regelrett mobbing av vanskeligstilte mennesker? :klo: 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

38 minutter siden, Butternut skrev:

Det er det sikkert, men den kan også stå i fare for og bli oversett pga den velskrevne annonsen ved siden av der en person legger frem "saken" sin på en mer oversiktlig måte. De trenger sikkert like mye hjelp, men til syvende og sist velger man gjerne den man klarer og kommunisere videre med eller får en god magefølelse på. For sånn som annonsene har eskalert de siste årene, er det faktisk vanskelig å vite hvem som er reelle. 

Ja, også dette er et tøft "marked" hvor den som er flinkest til å markedsføre seg "vinner" :(

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som tenker på hvor gørr pinlig det må være for disse barna, når de i fremtiden kommer over disse tigge annonsene familien har lagt ut..

Det er i hvertfall helt klart at selvrespekten og æren har blitt borte i mange i 2019. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert en og annen luring der inne, men jeg har problemer med respekten for de som sitter og saumfarer disse annonsene kun for å kritisere og gjøre narr av folk.

Det er et ordtak som heter "døm ikke før du har gått i mine sko"

I tråd etter tråd her inne leser man om hvor lite folk synes det er akseptabelt at andre folk skal leve av.

 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Disse familiene får ikke bedre råd ved at vi her moraliserer over de på ett forum. Lov å bidra litt så barna, ihvertfall, kan få en mer hyggeligere jul, eller la vær å bidra. Har selv vært med på utdelinger til fattige familier, ett bidrag med julemat og pakker til barna gjør at de får en bekymring mindre. Det finnes faktisk fattige familier der ute som ikke har råd til noe som helst ekstra og om det er på grunn av den ene eller andre  er likegyldig når slik hjelp kommer til gode for barna, om ikke annet.

Anonymkode: f1789...54a

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ingen forutsetninger for å vite noe om andres økonomi i det hele tatt, så den diskusjonen skal jeg la ligge. 

Men jeg registrerer at terskelen for å be om penger i offentlighet har blitt lavere enn før. Og da går det som det ofte går, kynismen kommer sigende. Der vi kanskje hadde sympati for ti år siden når en modig mamma ba om støtte til jul, scroller vi nå gjennom hundrevis av "Hjelp oss"-annonser og tenker jaja. GoFundMe er et annet eksempel, det var mange som samlet inn mye i starten, men nå er mange så lei av andres økonomiske problemer og skilsmisse og gamle bil at man ikke orker å ta det inn over seg og grave i lommeboka.

Anonymkode: 7307c...cd3

Grunnen til at det var så få som ba om støtte før var at det var vanskeligere å være anonym i motsetning til nå.

Anonymkode: cc1f6...bcb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gjesp:sFun_sleeping: Enda en tråd som er ment for å hetse uføre og folk på nav. Når jeg ser gjennom trådene om temaet på KG slår det meg at i mange av trådene er det en overraskende mangel på evne til å se kompleksistet og nyanser i fenomenet uførhet. Det gjør mobbingen egentlig bare enda dummere og plumpere enn om det hadde vært gjort med en viss eleganse, men kunnskap har en tendens til å sette folk i en posisjon i livet hvor de ikke har behov for å mobbe og hetse andre.

Anonymkode: 95280...239

Dette! 

Anonymkode: d4274...0fa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, aldri, men jeg tok oss så mye gjeld for det skulle gå rundt siden jeg ikke fikk til på AAP. Jeg har ikke noe igjen av arven heller på grunn av gjelden, så lever på utbetalingene på AAP. 

Og jeg mener jeg hadde ikke hatt samvittighet til å spørre om hjelp på sosialemedier. 

Anonymkode: a4193...a96

Atte hæ?

Anonymkode: cc1f6...bcb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...