Gå til innhold

Har du skiftet karriere som voksen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bachelor. Studerer sammen med profesjonsstudentene (samme emnene), så noe enklere er det ikke. Det er bare uten den kliniske delen. 

Anonymkode: 57f24...202

Hva ønsker du å jobbe med?

Anonymkode: bdbfa...d65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 11/12/2019 at 10:49 AM, AnonymBruker said:

Begynte å studere psykologi som 38-åring. Angrer ikke på byttet.

Anonymkode: 57f24...202

Oi! Er det profesjonsstudie eller bachelor? Spennende med psykologi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.11.2019 den 17.23, AnonymBruker skrev:

Bachelor. Studerer sammen med profesjonsstudentene (samme emnene), så noe enklere er det ikke. Det er bare uten den kliniske delen. 

Anonymkode: 57f24...202

Da er det forskjellig fra universitet til universitetet; jeg har tatt noen bachelorfag i psykologi, og master og profesjon hadde vanskeligere pensum og lengre eksamener.

Anonymkode: 71ec6...ed4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da er det forskjellig fra universitet til universitetet; jeg har tatt noen bachelorfag i psykologi, og master og profesjon hadde vanskeligere pensum og lengre eksamener.

Anonymkode: 71ec6...ed4

 På NTNU sitter vi side om side i forelesningssalen og har nøyaktig de samme eksamensoppgavene. Det er naturlig at masterstudentene har vanskeligere pensum da det er en høyere grad enn bachelor. Men hos oss har profesjonsstudenter og bachelor/årsenhet samme pensum. Du kan gå inn på NTNU sine sider og se, om du vil ha mer informasjon.

Anonymkode: 57f24...202

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.11.2019 den 4.50, origin skrev:

Oi! Er det profesjonsstudie eller bachelor? Spennende med psykologi

Bachelor. Tenker å gå videre med master etterhvert.

Anonymkode: 57f24...202

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.11.2019 den 17.10, AnonymBruker skrev:

Hva ønsker du å jobbe med?

Anonymkode: bdbfa...d65

Jeg ønsker å kombinere psykologi med det jeg tidligere har jobbet med. Ønsker ikke å oppgi hva det er, da det er et snevert yrke. Psykologikunnskap trengs over alt. Finn en måte å kombinere det med tidligere erfaring og vis at du/det er relevant.

Anonymkode: 57f24...202

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 12.11.2019 den 17.23, AnonymBruker skrev:

Bachelor. Studerer sammen med profesjonsstudentene (samme emnene), så noe enklere er det ikke. Det er bare uten den kliniske delen. 

Anonymkode: 57f24...202

Emnene som inngår i graden er ifølge nettsidene til NTNU ikke de samme, heller ikke for de tre første årene, selv om det er mye overlapp. 

Endret av Fjeud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Fjeud skrev:

Emnene som inngår i graden er ifølge nettsidene til NTNU ikke de samme, heller ikke for de tre første årene, selv om det er mye overlapp. 

De er de samme, men profesjonsstudentene har egne tallkoder for å skille de fra resten. Jeg regner med det var dette du mente? PSY1015 og PSYPRO4115 er samme emne, f.eks. Det er også ulik oppbygging mtp når i løpet de ulike emnene blir tatt. 

Anonymkode: 57f24...202

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De er de samme, men profesjonsstudentene har egne tallkoder for å skille de fra resten. Jeg regner med det var dette du mente? PSY1015 og PSYPRO4115 er samme emne, f.eks. Det er også ulik oppbygging mtp når i løpet de ulike emnene blir tatt. 

Anonymkode: 57f24...202

Nei. Om du eksempelvis ser på personlighetspsykologi er deler av undervisningen den samme, men profesjonsstudentene har en klinisk del gjennom at de blant annet tar en personlighetstest og øver på å gi tilbakemelding på den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jeg gjorde det. Men jeg angrer på destinasjon og skolen jeg gikk på.. Jobber innen faget nå, men skulle for all del utnngått opplevelsene og holdninger til menneskene jeg aldri ville tilnærmet igjen. på studiestedet.

Vurderer isåfall et annet land som studiested.

 

Anonymkode: 58cbc...aa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Fjeud skrev:

Nei. Om du eksempelvis ser på personlighetspsykologi er deler av undervisningen den samme, men profesjonsstudentene har en klinisk del gjennom at de blant annet tar en personlighetstest og øver på å gi tilbakemelding på den. 

Som sagt har profesjon en klinisk del som naturligvis de andre ikke har. 

Anonymkode: 57f24...202

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Fjeud skrev:

Nei. Om du eksempelvis ser på personlighetspsykologi er deler av undervisningen den samme, men profesjonsstudentene har en klinisk del gjennom at de blant annet tar en personlighetstest og øver på å gi tilbakemelding på den. 

Du kan søke på tidligere eksamensoppgaver og se at eksamensoppgavene til bachelorstudentene og profesjonsstudentene er like i de emnene som er felles. 

Anonymkode: 57f24...202

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig nylig faktisk. Jobbet som saksbehandler/veileder i offentlig sektor, nå innen media.

angrer ikke foreløpig! Selv om det er litt rart å venne seg til å være en offentlig person.

Anonymkode: 9c56c...9b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som sagt har profesjon en klinisk del som naturligvis de andre ikke har. 

Anonymkode: 57f24...202

Om emnene på profesjon består av andre deler og et annerledes opplegg, følger det vel logisk av dette at emnene ikke er de samme.

Endret av Fjeud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Fjeud skrev:

Om emnene på profesjon består av andre deler og et annerledes opplegg, følger det vel logisk av dette at emnene ikke er de samme.

Du får ta deg en tur innom en forelesning og se hvem du treffer på siden du ikke tror meg. 

Tilleggsinformasjon: det er mulig å søke seg over fra bachelor til profesjon og få innpass for allerede beståtte emner. Fordi emnene er like. Det man mangler er de kliniske emnene. 

Anonymkode: 57f24...202

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, Fjeud skrev:

Om emnene på profesjon består av andre deler og et annerledes opplegg, følger det vel logisk av dette at emnene ikke er de samme.

 

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du får ta deg en tur innom en forelesning og se hvem du treffer på siden du ikke tror meg. 

Tilleggsinformasjon: det er mulig å søke seg over fra bachelor til profesjon og få innpass for allerede beståtte emner. Fordi emnene er like. Det man mangler er de kliniske emnene. 

Anonymkode: 57f24...202

Jeg kan bekrefte at mange av fagene er helt like, da jeg selv har gått på profesjon og deretter byttet over til bachelor. Fagkodene er derimot annerledes. Jeg studerte ved uio og der er det fag som går på det kliniske som ikke bachelor har, men generelle fag tar alle. Til eksempel innføring i personlighetspsykologi, sosialpsykologi, utviklingspsykologi, kvantitativ metode, kvalitativ metode...

Klart det er mange forskjeller også på studiet. Men forskjellen er om det er rettet mot klinisk psykologpraksis eller ikke, det handler ikke om vanskelighetssgrad. Det er derimot vanskeligere å komme inn.

Anonymkode: 1a658...c10

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.11.2019 den 21.44, AnonymBruker skrev:

Jeg vurderer nemlig dette.. Har utdanning innen økonomi, men kunne tenke meg noe helt annet. Jeg er 30 år. 

Flere som har byttet jobb eller tatt annen utdannelse i voksen alder? Helt rådvill.. 

Anonymkode: b88b0...36f

Hva er det du kunne tenke deg? Finnes det andre veier enn å ta ny utdannelse ? Holder det med kurs? Min erfaring er at det er mange helt ulike yrker man kan få med samme utdanningsbakgrunn. Da handler det mer om erfaring og hvordan man argumenterer for at utdannelsen passer. Men har du utdannelse i økonomi og vil bli sykepleier så er det en annen sak.

30 år er ikke så gammelt :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Jeg kan bekrefte at mange av fagene er helt like, da jeg selv har gått på profesjon og deretter byttet over til bachelor. Fagkodene er derimot annerledes. Jeg studerte ved uio og der er det fag som går på det kliniske som ikke bachelor har, men generelle fag tar alle. Til eksempel innføring i personlighetspsykologi, sosialpsykologi, utviklingspsykologi, kvantitativ metode, kvalitativ metode...

Klart det er mange forskjeller også på studiet. Men forskjellen er om det er rettet mot klinisk psykologpraksis eller ikke, det handler ikke om vanskelighetssgrad. Det er derimot vanskeligere å komme inn.

Anonymkode: 1a658...c10

Jeg kan også bekrefte dette, bare ved NTNU. Det fremkommer også tydelig av emnesidene da man vil få redusert uttelling for studiepoeng av emner som er tilsvarende. 

Anonymkode: 2f707...ed1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...