Gå til innhold

Har du skiftet karriere som voksen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer nemlig dette.. Har utdanning innen økonomi, men kunne tenke meg noe helt annet. Jeg er 30 år. 

Flere som har byttet jobb eller tatt annen utdannelse i voksen alder? Helt rådvill.. 

Anonymkode: b88b0...36f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tok også utdanning innen økonomi først. Deretter startet jeg på medisin etter noen års arbeid på kontor. Har aldri angret. 
 

Er det noe spesielt du tenker på av utdanning? Det er mange retninger innen økonomi, men hvis du ikke liker kontor og PC 8 timer døgnet er det ikke mye å lure på.

Anonymkode: d1c7e...9a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ung voksen men var ferdig utdannet innenfor kontor og var ressurskoordinator i 2 år. Endret retning til noe helt annet og er veldig glad jeg gjorde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte med programmering, uten noen ny utdannelse. Tjener bra og liker jobben! 

Anonymkode: 2b5d7...71f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utdanna ingeniør, men blei drit lei av kontorlivet og begynte heller som personlig trener. En helt annen lønn, og nye mindre trygt og forutsigbart, men jeg gruer meg ikke lenger til jobb, jeg ser ikke på klokka og venter på at tiden skal gå, og da er det verdt det. Føler også at det jeg gjør nå betyr noe, elsker å se kunder oppnå målene sine, få det litt bedre, få en god opplevelse osv

Anonymkode: 94f66...575

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ta utdannelse for å jobbe på kontor jeg da. Har jobbet lenge i butikk og ble lei av lav lønn og deltidsstillinger. Er 34 år og tar master innen byplanlegging nå (på siste året). 

Anonymkode: aa549...463

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Begynte med programmering, uten noen ny utdannelse. Tjener bra og liker jobben! 

Anonymkode: 2b5d7...71f

Hvilken utdannelse hadde du i utgpunktet?

Anonymkode: 2ec1d...c4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk fra ingeniør til lærer, angrer ikke men bytter kanskje tilbake en eller annen gang 😊

Anonymkode: 1b963...373

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lærer, men er sliten og får dårlig lønn. Kort sagt så gikk jeg NED i lønn etter å ha flytta til en annen kommune, og tross at jeg tok videreutdanning. Får ikke fast jobb heller. Skal søke på master neste år, så jeg har mulighet til å jobbe andre steder, forhåpentligvis få fast jobb, og bedre lønn. 

Jeg er 30 år. Blir kjipt å leve på studielån igjen, men håper det vil lønne seg når jeg er ferdig.

Anonymkode: 92f59...6bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte 20-årene på butikkjobber og sykdom. Nå utdanner jeg meg endelig innen det jeg faktisk vil bli (Grafisk Design). Vet ikke om det teller helt men ville svare. Jeg har full respekt for folk som jobber i butikk og andre yrker som involverer kundeservice på den måten, men jeg har personlig nådd et punkt hvor jeg vil heller være blakk og drive med noe jeg trives med og får glede av enn å kaste bort enda flere år i jobber som jeg ikke kan fordra bare for å tjene mer.

Er også 30 år og "tør" endelig følge drømmen jeg har hatt siden jeg var tenåring.

Anonymkode: e807c...579

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte å studere psykologi som 38-åring. Angrer ikke på byttet.

Anonymkode: 57f24...202

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Begynte å studere psykologi som 38-åring. Angrer ikke på byttet.

Anonymkode: 57f24...202

Profesjon eller en lettere variant? Er selv 38 og vurderer det samme!

Anonymkode: 7423d...576

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Profesjon eller en lettere variant? Er selv 38 og vurderer det samme!

Anonymkode: 7423d...576

Bachelor. Studerer sammen med profesjonsstudentene (samme emnene), så noe enklere er det ikke. Det er bare uten den kliniske delen. 

Anonymkode: 57f24...202

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle! Lurer på om jeg skal hive meg rundt og begynne på ny utdannelse.. 

Anonymkode: b88b0...36f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og!😊 med mindre jeg får drømmestillingen  der jeg nå jobber, så skifter jeg radikalt beite! Jeg er ferdig med kompromisser, har prøvd å trives år etter år. 

Anonymkode: d73ae...de3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 timer siden, RaraAvis78 skrev:

Jobbet innen media i alle år, utdanner meg til sykepleier (jordmor) nå..er 41 🙂

Hvilket år i studiet er du på? Hvordan er det å være voksen student? Planlegger selv å studere sykepleier, vil da være 38 år når jwg begynner.

Anonymkode: 2dae7...432

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.11.2019 den 9.35, AnonymBruker skrev:

Hvilket år i studiet er du på? Hvordan er det å være voksen student? Planlegger selv å studere sykepleier, vil da være 38 år når jwg begynner.

Anonymkode: 2dae7...432

Er

Endret av RaraAvis78
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.11.2019 den 7.37, AnonymBruker skrev:

 

Jeg er 30 år. Blir kjipt å leve på studielån igjen, men håper det vil lønne seg når jeg er ferdig.

Anonymkode: 92f59...6bb

Nye regler som gjelder fra og med august 2020 tillater at du tar opp inntil 100.000 kroner i tilleggslån om du er minst 30 år gammel. 

Maksimum tak på dette tilleggsslånet er 200.000 kr hvis det gjelder høyere utdanning. Det beløpet på drøye 121.000 kr er umulig å leve av, og alle vet at man skulle hatt minst 50.000 mer i året, så denne nye regelen anerkjenner dette. Men man får ikke noe stipend av dette tilleggslånet, men i det minste er det mulig å faktisk studere slik man skal og ikke slite, sulte, hoppe over måltider, vurdere å prostituere seg, tigge foreldrene om penger (om man i det hele tatt har foreldre), sende 1.000.000 søknader slik at man får 15% stilling i butikk, eller det å måtte bruke kredittkort, osv. Alt dette vil man må kunne slippe i større grad. 

 

Anonymkode: 29918...4f6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...