Gå til innhold

Nulltoleranse for all former for rus etter at sønnen min gikk på stoff


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sønnen min er forhenværende rusmisbruker  DVs jeg tok han på fersken i å misbruke cannabis. Dette er et par år siden nå og han har etter langt om lenge endelig kommet seg ut av det dårlige miljøet fått seg jobb og skukker seg for øyeblikket bra. Noe som selvfølgelig er en stor lettelse.

 

Mitt nåværende problem  er at jeg har total vegring for alle slags russtoffer også alkohol. Jeg skyr festliv og er livredd fulle folk. Mannen min blir iblant bedt om å være sjåfør for mennesker som har drukket og som er ganske påseilet- han trives med å oppsøke fester som det konsumeres alkohol men drikker ikke selv- men da blir han jo bedt om å være sjåfør og jeg misliker det. Jeg misliker det så sterkt- DVs jeg vet jo jeg ikke kan bestemme over han men hvorfor har jeg denne fobien. Er jeg blitt sprø eller er jeg normal?

 

Jeg vurderer å avslutte forholdet til min mann og heller være singel pga dette for jeg ønsker ikke og har heller aldri bestemt hva han skal foreta seg men vi står så langt fra hverandre i holdninger og verdier. Å være 54 år og kjøre rundt på masse fulle folk blir bare så feil for meg og jeg lurer på om andre har det på samme måte?

Anonymkode: 80a03...326

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oppsøk terapeut er mitt råd,  for alt du vet kan sønnen din fremdeles røyke cannabis og klare seg utmerket. 

Det er du som har vegring, er livredd og føler avsky. Kanskje mannen din gjerne ville gått på fest selv, men lar være av hensyn til deg? 

Og du, du tar ikke noen på "fersken" i å misbruke cannabis. Du tar dem i bruk, det er to vidt forskjellige ting. Dog, er de begge ulovlig.

Anonymkode: bf443...c13

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppsøk en psykolog, du har nok fått traumatiske opplevelser. Det er bra å ta avstand fra alkohol, men når du er redd for fulle mennesker må jo dette gå ut over det sosiale livet ditt i en eller annen grad.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hasj ødelegger for normal hjernekapasitet, og langvarig, hyppig bruk kan gjøre deg likegyldig, deprimert, paranoid og alle jeg kjenner som bruker det ofte er fryktelig egosentriske og håpløse i brettspill fordi de er helt sånn🙃 

Det er ikke mindre farlig enn noe annet - hasj en gang ok blant er ok, alkohol en gang i blant er ok, tobakk er ikke ok fordi det skader fra dag 1, men misbruk av alle disse er farlig og gjør deg til en rusmisbruker som trenger hjelp!

TS tok sønnen sin på alvor, kjempebra jobba!! Jeg kan dessverre ikke hjelpe med problemstillingen, men ikke la dette gå utover mannen. Antagelig er det noe som bunner i angst, og nummer 1 råd jeg har for folk som lever med personer med angst er at hverdagen skal ikke forandres for å legge rette til urasjonell frykt. 

Anonymkode: 4c2d1...fa5

Ryddet for sitat av slettet innlegg, og svar til dette. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic

Syntes ikke akkurat å røyke hasj er det største sprell noen kan finne på. Bra gikk det med ham også. Du har kanskje vokst opp litt beskyttet for verden. At mannen din kjører påseilede folk hjem er en god gjerning. Da kom de trygt hjem fremfor å bli fulle og gjøre ting de vil angre på. Dette har blitt et hemmende problem for deg. For det er ditt problem. Mannen din må få være på fest og drikke litt om han vil det. Han må få gjøre sine egne valg og det virker som at han også har et fornuftig syn på rus. At du føler avsky for ham fordi han er normal er ganske spesielt. Det vil være veldig synd om ekteskapet tok slutt på grunn av problemet ditt. Det vil nok være lurt å snakke med en nøytral tredjepart om dette for å få nytt perspektib. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde oppsøkt psykolog, ts. Det høres ut som om du har en slags angst for alt som har med rusmidler å gjøre, og det går utover hverdagen og mannen din. 

Forøvrig synes jeg det er mange latterlige kommentarer i forhold til cannabis-bruk her. Selvfølgelig kan man misbruke og bli avhengig av det stoffet, selv om det er noen som ikke blir det. Å tro noe annet er meget naivt. Forøvrig høres det ut (slik jeg leser det) at ts sin sønn ikke kun misbrukte cannabis, men tidligere også var i et dårlig miljø og ikke hadde jobb. Alt dette til sammen høres ikke ut som en gunstig livssituasjon, men det er flott han har klart å bryte med miljøet og starte på nytt!

Anonymkode: 5fb61...21d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du er blitt sprø eller er normal? Vet ikke nok om deg til å kunne si noe om du virker sprø, men jeg vil ikke si du har et normalt syn på rusmidler. De jeg har møtt som er så i mot rusmidler har ofte vært veldig religiøse på grensen til fanatiske.

Anonymkode: 14ec1...2df

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cannabis er et narkotisk stoff.

Anonymkode: 87ec6...01f

Ryddet for sitat av slettet innlegg. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cannabis idag er langt skadeligere enn det var for 15-20 år siden. Den er rundt 30-40% sterkere nå og psykiatrisk avdeling har snart ikke plass til flere av dere som tror cannabis er et harmløst rekreasjonsmiddel. 

Ryddet for sitat av slettet innlegg, og svar til dette. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med alle over her, oppsøk hjelp. Du skal ikke måtte gå og føle på denne frykten, selv om det er forståelig at du føler det slik.

Mennesker har ruset seg i alle tider, og hadde tobakk og alkohol blitt oppdaget idag hadde begge deler sannsynligvis vært definert som narkotika. Narkotika er kun en definisjon, og lignende forbindelser finnes i medisiner utskrevet på resept. Anbefaler at du leser deg opp på «war on drugs» som Ronald Reagan satte i gang. Denne måte og håndtere narkotiske stoffer er sakte på vei til å endres.

Jeg er ingen bruker selv, men har vært borte i litt forskjellig opp gjennom årene. Dette har ikke ført til at jeg har blitt avhengig under noen omstendighet, jeg er absolutt høytfungerende og drikker alkohol kanskje to ganger i året. Jeg var ung og nysgjerrig, men det holdt og prøve. Det skal  sies at jeg ikke har vært involvert i belastede miljøer, med slikt involvert kan det tenkes at situasjonen hadde vært annerledes nå idag.
 

Hasj kan være inngangen til tungt stoffer, og for noen yngre gutter ser det ut til å være en virkelighetsflukt i dårlige perioder. Min eks røyket hyppig (i et land hvor det var lovlig) når livet var kjipt, men hadde overhodet ingen problemer med det i ettertid når han kom hjem. Ikke avhengighet, og ingen seinskader så vidt jeg vet.
 

Flere nære venner med helt A4-liv, god jobb som jeg kjenner bruker en sjelden gang tyngre stoffer. Det gir dem den ene helgen de kan ta den helt ut, uten forpliktelser og ting som må gjøres i det daglige. Det florerer nok av disse i Oslo-området. Kjenner også noen som har introdusert dette for foreldrene som kun drakk litt alkohol tidligere, og på grunn av åpenheten som ble etablert står familien mye tettere sammen idag. De voksne barna kan snakke med alt om foreldrene, og vica versa. Sistenevnte er dog et ekstremt tilfelle, men håper jeg kan belyse at situasjonen ikke er så sort-hvitt som vi har fått den servert de siste femti årene. 
 

Få hjelp til og takle tankene, og prøv og lær litt av din sønn uten og være fordømmende. Ha et åpent sinn mot han, du trenger ikke gå all the way, men en bonus er et tettere og tryggere forhold mellom dere.  

 

Anonymkode: 77635...4d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Cannabis er et narkotisk stoff.

Anonymkode: 87ec6...01f

Det er Paracet også. 

 

21 timer siden, Kaisada skrev:

Cannabis idag er langt skadeligere enn det var for 15-20 år siden. Den er rundt 30-40% sterkere nå og psykiatrisk avdeling har snart ikke plass til flere av dere som tror cannabis er et harmløst rekreasjonsmiddel. 

Ryddet for sitat av slettet innlegg, og svar til dette. Perelandra, mod. 

Det jeg skriver er fakta. Søk opp blant annet MacCoun, R, Reuter, P, Schelling, T (1996). 

Endret av Perelandra
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Sønnen min er forhenværende rusmissbruker" han har testet ut canabis liksom... hvem gjør ikke det. håper nesten dette er troll... 

Skulle trodd du var en i familien min, gæærne folk som mener jeg er narkoman fordi jeg drikker i sosiale settinger, som vil si kanskje en gang i mnd eller mindre. Jeg har aldri prøvd narkotika, men canabiss for 10 år siden. 

Anonymkode: a3ab4...b3b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, sumyherbst skrev:

Det er Paracet også. 

 

Det jeg skriver er fakta. Søk opp blant annet MacCoun, R, Reuter, P, Schelling, T (1996). 

Nei, du blir ikke ruset av Paracet.

Anonymkode: 87ec6...01f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

40 minutter siden, sumyherbst skrev:

Det er Paracet også. 

 

Det jeg skriver er fakta. Søk opp blant annet MacCoun, R, Reuter, P, Schelling, T (1996). 

Ja,  de er nok veeeeeldig til å stole på...:ironi:

Anonymkode: 87ec6...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst med foreldre som var alkoholikere, og gjorde utrolig mye grusomt mot meg i fylla. Men jeg har ingen problemer med og omgås andre som drikker.

Så du bør nok oppsøke hjelp, da du er så hysterisk. Du vurderer jo til og med å gå fra mannen din.

Anonymkode: 0cee2...4c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja,  de er nok veeeeeldig til å stole på...:ironi:

Anonymkode: 87ec6...01f

De siteres og brukes som pensum på universitetet i Oslo og mange andre steder. Jeg ville vært veldig forsiktig med å tale anerkjent, internasjonal forskning imot uten å ha noe å stille opp med selv. 

Edit: Det er forresten sånt som dette jeg synes er så slitsomt. Jeg har studiepoeng i dette! Allikevel orker jeg sjeldent ta cannabisdiskusjonen med folk fordi jeg som regel enten (1) selv stemples som en junkie (jeg snuser, men tar aldri cannabis eller (2) møter folk som er helt fastlåste i at cannabis er livsfarlig fordi de alltid har hørt at cannabis er livsfarlig. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du blir ikke ruset av Paracet.

Anonymkode: 87ec6...01f

Det er riktig. Men rusmiddel og narkotika er ikke synonymer. 

Endret av sumyherbst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 hour ago, sumyherbst said:

Det er Paracet også. 

 

Det jeg skriver er fakta. Søk opp blant annet MacCoun, R, Reuter, P, Schelling, T (1996). 

Nei, Paracetamol er et analgetikum i legemiddelgruppe C, som selges med reseptfritak i minimumsforpakning. Det har ingen verdens ting med narkotika å gjøre.

Seriøst - én enkeltstudie? Du bør komme med noe litt mer substansielt, uansett hva du prøver å formidle. Ord som "fakta" og "sannhet" er problematiske å bruke i vitenskapelige sammenhenger. Skal man søke dekning for sine påstander i forskning, må man vis til konsensus gjennom mange på hverandre byggende studier. Resultatene fra én enkelt studie er inkonklusive, og kan ikke brukes til å demonstrere noe som helst. Hvis man henviser til en studie som er 23 år gammel, bør man også vise til hva den har avfødt i senere studier.

Anonymkode: 94472...7e8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Sønnen min er forhenværende rusmissbruker" han har testet ut canabis liksom... hvem gjør ikke det. håper nesten dette er troll... 

Skulle trodd du var en i familien min, gæærne folk som mener jeg er narkoman fordi jeg drikker i sosiale settinger, som vil si kanskje en gang i mnd eller mindre. Jeg har aldri prøvd narkotika, men canabiss for 10 år siden. 

Anonymkode: a3ab4...b3b

Hvis jeg legger tilmat sønnen min i perioden for misbruket - som varte minst et år falt utav skole- lot som om han gikk på skolen hver morgen og ble hentet på ettermiddagen. Han utviklet et sint blikk - pratet som en foss - ukritisk til valg av venner , hygienen ble dårlig-lot skjegget vokse-irritabel hvis vi snakket til han og han ble mager inntil jeg en dag oppdaget cannabispipa da jeg for første gang ransaket sekken hans. Jeg kontaktet læreren og hunvar lettet at vi endelig hadde oppdaget det og at hun hadde taushetsplikt og ikke lov til å informere oss om hvordan ting sto til.

Vel han har sluttet med misbruket nå men har fremdeles en lang vei å gå. Han stemmer på Liberalistene som vil legalisere Cannabis  og prater varmet om det. Han  tar ikke stoff lenger men  og et STORT MEN. Han har ikke kommet seg videre i utdannelsen-ikke fått tatt lappen som han har plan om å gjøre. Jeg ønsker ikke at han skal ta oss på at" dere bruker jo alkohol og det er mye farligere enn Cannabis" - Jeg orker ikke og jeg gidder ikke diskutere det lenger med han. For han er gørrsta  og står på sitt når det gjelder dette.

 Han bor hjemme i en alder av 30- verken utdannelse eller lappen- kun en liten strøjobb. Når han får resten på plass vil jeg forhåpentligvis bli mer tolerant. Men ikke kom og si at det ikke går an å misbruke Cannabis og at det kan ha fryktelige konsekvenser.Hvis en som har en grunn til å flykte fra verden begynner å misbruke det er veien kort inn i likegyldighetverden der man ukritisk kan velge farligere stoffer. Jeg har sett og jeg vet.

 

Ts

Anonymkode: 80a03...326

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.11.2019 den 14.18, sumyherbst skrev:

Det er Paracet også. 

 

Det jeg skriver er fakta. Søk opp blant annet MacCoun, R, Reuter, P, Schelling, T (1996). 

I forskning sies det at du kan ha nøyaktig like parametere for en studie, men likevel få forskjellige resultater.

 

Der ikke noe som er god fisk så fort det finnes en studie eller tre. Som alt annet har kvaliteten og opphavet mye mer og si. Fakta er det altså ikke.

 

Anonymkode: a68ab...1fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...