Gå til innhold

Skravletråd juli-august 2020

Kassiopeia8

Anbefalte innlegg

23+5 dager, hadde jordmorkontroll i dag 😊 Veldig koselig, brukte over en time! Tok seg god tid til prat og fylte ut helsekortet på nytt (fikk bare en kopi på legekontoret). Slipper å ta glukosebelastningstesten denne gangen, siden forrige resultat var fint og jeg er i normal BMi 😅 Likegreit, var ikke  godt 😆

Gått opp 10 kg 👀 og egentlig mer, fordi jeg var ca 5 kg over før jeg ble gravid, i forhold til det jeg pleier. Det har jo en sammenheng med at jeg var 10 uker gravid rett før og mistet i MA, så var litt ekstra fra start. Men jeg vet jeg har spist mye søtsaker, spesielt i coronatider. Jeg som ikke er så fan av godteri engang! Så må slutte med det og heller prøve å spise normalt sunt som jeg gjorde før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 timer siden, Lissygloss skrev:

23+5 dager, hadde jordmorkontroll i dag 😊 Veldig koselig, brukte over en time! Tok seg god tid til prat og fylte ut helsekortet på nytt (fikk bare en kopi på legekontoret). Slipper å ta glukosebelastningstesten denne gangen, siden forrige resultat var fint og jeg er i normal BMi 😅 Likegreit, var ikke  godt 😆

Gått opp 10 kg 👀 og egentlig mer, fordi jeg var ca 5 kg over før jeg ble gravid, i forhold til det jeg pleier. Det har jo en sammenheng med at jeg var 10 uker gravid rett før og mistet i MA, så var litt ekstra fra start. Men jeg vet jeg har spist mye søtsaker, spesielt i coronatider. Jeg som ikke er så fan av godteri engang! Så må slutte med det og heller prøve å spise normalt sunt som jeg gjorde før. 

Så fint de tar seg god tid:) jeg har vært til jordmor en gang i uke 18 eller noe, og var positivt overrasket over hvor hyggelig de var (det var både jordmor og en jordmor studerende). Vet ikke hvorfor, men hadde forventet litt mer pekefinger tror jeg. 

Jeg har hatt en periode med dilla på mcFlurry... har prøvd å bytte det ut med Skyr, men blir liksom ikke helt det samme;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.4.2020 den 17.55, Lissygloss skrev:

Godt å høre at det er flere som går opp mye. Føler det ikke er så mye jeg kunne gjort annerledes, men jeg raser opp likevel! Nå er jeg over 70 kg, og jeg er 1.59 høy og veier vanligvis ca 55-56 kg. Så dette kan bli spennende nå når lille i magen skal tredoble vekten sin fremover....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.4.2020 den 17.55, Lissygloss skrev:

20 timer siden, Kassiopeia8 skrev:

Godt å høre at det er flere som går opp mye. Føler det ikke er så mye jeg kunne gjort annerledes, men jeg raser opp likevel! Nå er jeg over 70 kg, og jeg er 1.59 høy og veier vanligvis ca 55-56 kg. Så dette kan bli spennende nå når lille i magen skal tredoble vekten sin fremover....

Godt jeg ikke er den eneste som har gått opp en del i vekt 🙈 Er nå 27+2 og har gått opp 9 kilo. Så var jeg et par kilo over matchvekt når jeg ble gravid, så det blir jo kjekt å skulle gå ned etter graviditeten 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk opp 22 kg sist til sammen. Og 3 dager etter gått ned over 10 kg, så ville ikke bekymret meg. Trillet masse på tur og ammet 😊 Det går fint

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 uker og ferdig med 28-ukers kontrollen. Alt så bra ut med mine prøver og alt er bra med lille i magen. Han spreller rundt og jeg kjenner at det begynner å bli trangere der inne.

Ellers har jeg denne uka fått en del vondt i korsrygg, og jordmor mente det var begynnende bekkenplager. Tidligere har jeg bare hatt vondt/blitt stiv etter lengre turer, men nå er liksom smerten mer konstant. Så har fått litt øvelser jeg skal gjøre, men det frister ikke helt å gjøre dem når jeg har vondt da. 

Er veldig letta fordi jeg har fått innvilget tilrettelegging på jobben (pga korona) og skal fortsette med hjemmekontor noen uker til. Og jordmor sa at jeg ikke skal tilbake i klasserommet noe mer dette semesteret, så hun søker om svangerskapspenger så fort skolen åpner for de eldste barna. Så da føler jeg meg trygg frem til fødsel. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så bra at alt står bra til med lille i magen 💙 Det begynner å tære på korsrygg her også, får det mest når jeg går turer og tar husarbeid. Blir derfor små turer hver dag nå, ca. 1 km bare. Men er vel bedre enn ingenting 💁‍♀️

Så fint med tilrettelegging, høres ut som dere har en bra plan resten av svangerskapet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått kynnere (tror det er det, behagelig er det ihvertfall ikke), så nå er det slutt på ridning for min del:( klarer kun å skritte. Må innrømme jeg er litt skuffet. Er kun i uke 24. Antar det ikke er noe å gjøre noe med? Om ikke annet er kvalmen borte;) den varte helt til ca uke 20 for meg.

Bedriften jeg jobber i har endret på planene pga corona/oljepris, så min planlagte korte permisjon (3 mnd) ser nå ut til å bli til en lang permisjon. Det derimot er jeg litt glad for:)

Ellers er det fortsatt hjemmekontor. Det fungerer fint, men er jo litt lei av å ikke treffe andre enn samboer. Men det føles jo litt trygt, så vet ikke om jeg håper jeg kan begynne på kontoret igjen iløpet av sommeren eller ikke. Hva tenker dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Thea82 skrev:

Jeg har fått kynnere (tror det er det, behagelig er det ihvertfall ikke), så nå er det slutt på ridning for min del:( klarer kun å skritte. Må innrømme jeg er litt skuffet. Er kun i uke 24. Antar det ikke er noe å gjøre noe med? Om ikke annet er kvalmen borte;) den varte helt til ca uke 20 for meg.

Bedriften jeg jobber i har endret på planene pga corona/oljepris, så min planlagte korte permisjon (3 mnd) ser nå ut til å bli til en lang permisjon. Det derimot er jeg litt glad for:)

Ellers er det fortsatt hjemmekontor. Det fungerer fint, men er jo litt lei av å ikke treffe andre enn samboer. Men det føles jo litt trygt, så vet ikke om jeg håper jeg kan begynne på kontoret igjen iløpet av sommeren eller ikke. Hva tenker dere andre?

Kynnere er helt normalt, og trenger ikke bety at man må stoppe med det man gjør. Jeg har hatt mye kynnere siden rundt uke 20. Er livmoren som forbereder seg på fødsel bare. Men hvis det kommer som et resultat av fysisk belastende ting, og i tillegg er ubehagelig så er det nok kroppen som sier fra at man bør roe ned. Om det derimot kommer innimellom og uten noen spesiell grunn er det ingenting å være bekymret for. Er jo litt ubehagelig og rart, men skal ikke være vondt! Har man jevnlige vonde kynnere skal man ringe føden fikk jeg beskjed om.

Jeg får typisk mye kynnere hvis jeg legger meg ned/bytter stilling/reiser meg opp, men kan også få dem når jeg går tur eller når jeg ligger og slapper av. Jeg har sikkert minst 20 kynnere hver dag 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Kassiopeia8 skrev:

Kynnere er helt normalt, og trenger ikke bety at man må stoppe med det man gjør. Jeg har hatt mye kynnere siden rundt uke 20. Er livmoren som forbereder seg på fødsel bare. Men hvis det kommer som et resultat av fysisk belastende ting, og i tillegg er ubehagelig så er det nok kroppen som sier fra at man bør roe ned. Om det derimot kommer innimellom og uten noen spesiell grunn er det ingenting å være bekymret for. Er jo litt ubehagelig og rart, men skal ikke være vondt! Har man jevnlige vonde kynnere skal man ringe føden fikk jeg beskjed om.

Jeg får typisk mye kynnere hvis jeg legger meg ned/bytter stilling/reiser meg opp, men kan også få dem når jeg går tur eller når jeg ligger og slapper av. Jeg har sikkert minst 20 kynnere hver dag 😅

Det er kun når jeg traver det gjør vondt, så tipper det betyr at jeg skal slutte med det:( når det skjer utenom er det bare ubehagelig. Hadde bare håpet jeg kunne ri litt lengre i graviditeten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mange dagene jeg har vært i tredje trimester, men det har allerede bydd på at jeg får "anfall" i løpet av dagen der jeg blir uvel og må legge meg ned (har lavt blodtrykk, men ikke i noe faresone) mer kynnere og en telefonsamtale til føden da jeg hadde en dag med lite liv. Fikk prate med en veldig hyggelig jordmor som hadde tips til hva jeg kunne gjøre: "Drikk søtt og lag mye bråk foran magen så du får vekket den babyen". Så jeg hev ned på glass med saft mens mannen spilte av alarmlyder foran magen, før jeg la meg ned en times tid og kjente liv 😅 

6 timer siden, Thea82 skrev:

Jeg ble veldig stressa da de snakket om å åpne kontoret hos oss, men har fått beskjed at gravide får nok tilrettelagt mer. Kjenner som deg at det hadde vært godt å treffe kolleger! Er jo noe med det sosiale.

Når den dag kommer, håper jeg kan styre dagene selv og kanskje kan dra dit en dag eller to i uka, samt unngå rushtrafikken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, grønnkål skrev:

Så jeg hev ned på glass med saft mens mannen spilte av alarmlyder foran magen, før jeg la meg ned en times tid og kjente liv 😅  

😅😅

Har også lest flere som får beskjed om å drikke søt saft og legge seg ned på venstre side :) Har vel noe med mest mulig sirkulasjon til babyen 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, grønnkål skrev:

Det er ikke mange dagene jeg har vært i tredje trimester, men det har allerede bydd på at jeg får "anfall" i løpet av dagen der jeg blir uvel og må legge meg ned (har lavt blodtrykk, men ikke i noe faresone) mer kynnere og en telefonsamtale til føden da jeg hadde en dag med lite liv. Fikk prate med en veldig hyggelig jordmor som hadde tips til hva jeg kunne gjøre: "Drikk søtt og lag mye bråk foran magen så du får vekket den babyen". Så jeg hev ned på glass med saft mens mannen spilte av alarmlyder foran magen, før jeg la meg ned en times tid og kjente liv 😅 

Jeg ble veldig stressa da de snakket om å åpne kontoret hos oss, men har fått beskjed at gravide får nok tilrettelagt mer. Kjenner som deg at det hadde vært godt å treffe kolleger! Er jo noe med det sosiale.

Når den dag kommer, håper jeg kan styre dagene selv og kanskje kan dra dit en dag eller to i uka, samt unngå rushtrafikken. 

Jeg bor i Danmark, men jobber i Norge. Så for at jeg skal kunne komme meg på kontoret må karantenen også oppheves. Men ukependler, så hvis jeg først reiser blir det for en hel uke. Hadde sett for meg annenhver uke som en mulighet. To dager i uka hørtes perfekt ut:) håper det kan la seg gjøre for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Hvordan går det med dere damer? 🌸

Jeg starter på uke 28 i morgen. Har både svangerskapskontroll og time på sykehuset i slutten av uken. Viste seg at vesla er rhesus-positiv (og jeg negativ), så må få satt ei sprøyte :)

Kjenner energien har vært mye opp og ned siste dagene. Får også en del smerter nederst i ryggen og som stråler ut i beina ved f.eks.støvsuging/gulvvask, så må være litt flinkere på den biten til å avgrense det litt.. ;)

Vesla er aktiv flere ganger om dagen (og spesielt på natt), men kjenner henne ekstra godt når jeg legger meg ned på venstre side 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, J1994 skrev:

Hvordan går det med dere damer? 🌸

Jeg starter på uke 28 i morgen. Har både svangerskapskontroll og time på sykehuset i slutten av uken. Viste seg at vesla er rhesus-positiv (og jeg negativ), så må få satt ei sprøyte :)

Kjenner energien har vært mye opp og ned siste dagene. Får også en del smerter nederst i ryggen og som stråler ut i beina ved f.eks.støvsuging/gulvvask, så må være litt flinkere på den biten til å avgrense det litt.. ;)

Vesla er aktiv flere ganger om dagen (og spesielt på natt), men kjenner henne ekstra godt når jeg legger meg ned på venstre side 🥰

Jeg er 29+2 i dag og føler meg som en liten hval 😅 Formen er stort sett fin, men jeg har mindre energi og må hvile ofte. Er tungt å bære magen, og jeg har vondt i korsryggen. Må derfor porsjonere ut fysisk aktivitet i løpet av dagen. Så hvis jeg har gått tur en dag, så utsetter jeg gjerne støvsuging til dagen etter osv. Har også begynt å få litt bekkenløsning som jeg kjenner innimellom på tur. Da stråler det nedover låret og jeg kjenner liksom at ting ikke henger helt på plass. 

Gleder meg veldig til å hilse på den lille nå da, og føler liksom at alt er mye mer reelt nå når han er så stor. Når han vrir seg inni magen føles det jo nesten som man holder en baby på brystet. Så det er ganske fint. 

Er for øvrig fremdeles i 100% jobb, men har fremdeles hjemmekontor. Spent på hvordan det blir nå når skolene åpner opp igjen for resten av elevene etter hvert, men det spørs nok om jordmor da sender inn søknad om svangerskapspenger eller at jeg får meg en sykemelding den siste måneden. Går liksom så fint å tilrettelegge for hvile når jeg kan ligge på sofaen og prate med elevene, men blir plutselig ikke like lett når jeg må vagge rundt etter 15 elever og i tillegg fungere hjemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner det blir tyngre, ja. Det å bøye seg presser veldig på innsiden, det er et prosjekt å komme seg opp fra sofaen om jeg havner for dypt nedi (som skjer ca hver kveld før leggetid), jeg er blitt mer andpusten, og nesten hver dag har jeg blodtrykksfall der jeg blir dårlig og må legge meg ned. Så.. Veldig spent på de neste ukene 🤷 Samtidig så trives jeg med å være gravid, så er rart med det 😅 

Det som plager meg mest er at jeg har vondt i symfysen (som jeg kom fram til etter å ha googlet "vondt midt i skrittet gravid", sorry tmi🙄). Jeg ante ikke at det var en greie, men det er det altså. Det kommer og går uansett hva jeg gjør, så må bare finne en slags balanse i det.

Så har vi fått vogn på plass. Det ble Stokke Trailz som vi fant pent brukt på finn.no. Må bort og se på den av og til, for syns den er så fin. Jeg håper virkelig denne babyen liker vogn slik at vi får brukt den mye! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
10 timer siden, grønnkål skrev:

Så har vi fått vogn på plass. Det ble Stokke Trailz som vi fant pent brukt på finn.no. Må bort og se på den av og til, for syns den er så fin. Jeg håper virkelig denne babyen liker vogn slik at vi får brukt den mye! 

Vi skal ha samme vogn 🙏😊 Vi er høye begge to og likte at vognen er såpass høy sammenlignet med feks emmaljunga nxt90 🙊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.5.2020 den 12.07, Kassiopeia8 skrev:

Jeg er 29+2 i dag og føler meg som en liten hval 😅 Formen er stort sett fin, men jeg har mindre energi og må hvile ofte. Er tungt å bære magen, og jeg har vondt i korsryggen. Må derfor porsjonere ut fysisk aktivitet i løpet av dagen. Så hvis jeg har gått tur en dag, så utsetter jeg gjerne støvsuging til dagen etter osv. Har også begynt å få litt bekkenløsning som jeg kjenner innimellom på tur. Da stråler det nedover låret og jeg kjenner liksom at ting ikke henger helt på plass. 

Gleder meg veldig til å hilse på den lille nå da, og føler liksom at alt er mye mer reelt nå når han er så stor. Når han vrir seg inni magen føles det jo nesten som man holder en baby på brystet. Så det er ganske fint. 

Er for øvrig fremdeles i 100% jobb, men har fremdeles hjemmekontor. Spent på hvordan det blir nå når skolene åpner opp igjen for resten av elevene etter hvert, men det spørs nok om jordmor da sender inn søknad om svangerskapspenger eller at jeg får meg en sykemelding den siste måneden. Går liksom så fint å tilrettelegge for hvile når jeg kan ligge på sofaen og prate med elevene, men blir plutselig ikke like lett når jeg må vagge rundt etter 15 elever og i tillegg fungere hjemme. 

Signerer følelsen av å være en liten hval. Nå som kvalmen har gitt seg er jeg i fin form, og jobber mer enn 100%. Men, strever med å akseptere hvordan jeg ser ut... føler meg veldig overfladisk, men må rett og slett bare innrømme at jeg synes det er vanskelig å være så «stor». Hvordan håndterer dere det at «kroppen forandrer seg» eller hva jeg skal kalle det? 

Er i uke 25 forresten. Og har fortsatt hjemmekontor, så gjemmer meg her hjemme i joggetøyet;)

Shoppingen til den lille går derimot veldig bra. Kjøper det jeg kan brukt, og er litt stolt over at jeg har fått til det:) Mangler egentlig bare litt ting fra apoteket så tror jeg at jeg er i mål. Vogn ble Bugaboo Fox 2 (gave), med tilhørende bilsete som kan klikkes på samme understell. Har hørt det skal være praktisk, så håper det stemmer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Thea82 skrev:

Signerer følelsen av å være en liten hval. Nå som kvalmen har gitt seg er jeg i fin form, og jobber mer enn 100%. Men, strever med å akseptere hvordan jeg ser ut... føler meg veldig overfladisk, men må rett og slett bare innrømme at jeg synes det er vanskelig å være så «stor». Hvordan håndterer dere det at «kroppen forandrer seg» eller hva jeg skal kalle det? 

Jeg synes fremdeles jeg ser fin ut selv om jeg er blitt stor. Men er mer redd for hvordan kommer jeg til å bli om 2,5 måned når det er termin?! 🙈 Har gått opp 15 kg nå og ser jo egentlig høygravid ut. 

Men ellers syns jeg jo gravidkroppen er flott, og prøver bare å si til meg selv at så lenge jeg spiser noen lunde bra og er i aktivitet i løpet av uka så er det bare slik min kropp trenger å forberede seg til fødsel. Og da vil mest sannsynlig kiloene bli borte igjen etter fødsel også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kassiopeia8 skrev:

Jeg synes fremdeles jeg ser fin ut selv om jeg er blitt stor. Men er mer redd for hvordan kommer jeg til å bli om 2,5 måned når det er termin?! 🙈 Har gått opp 15 kg nå og ser jo egentlig høygravid ut. 

Men ellers syns jeg jo gravidkroppen er flott, og prøver bare å si til meg selv at så lenge jeg spiser noen lunde bra og er i aktivitet i løpet av uka så er det bare slik min kropp trenger å forberede seg til fødsel. Og da vil mest sannsynlig kiloene bli borte igjen etter fødsel også. 

Jeg synes gravidkroppen er kjempefin:) bare ikke min... er ikke spesielt høy og har kort overkropp, så tror det er det som gjør det. Har egentlig ikke lagt på meg mye (5 kg), men føler meg som en gigant. Liker bare ikke følelsen av at magen er der. Skjønner egentlig ikke helt hvor de tankene kommer fra, er jo totalt irrasjonelt. Men synes det er vanskelig. Har ennå ikke tatt et eneste bilde av magen.

Jeg er ikke masse i aktivitet... går tur bare. Kostholdet er ok, men kunne absolutt vært flinkere. Men er jo bare sulten hele tiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...