J1994 Skrevet 5. april 2020 #501 Del Skrevet 5. april 2020 Noen som vet noe om dette? Jeg skal ut i permisjon i midten av Juli, og skal derfor beregne foreldrepenger ut fra April, Mai og Juni. Er nå 50% sykemeldt og har vært det (først 100, så 50) siden starten av februar. Jeg jobber turnus og tok ekstravakter før jeg ble sykemeldt. Skal disse ekstravaktene tas med i beregningen av foreldrepenger? Får selvsagt ikke jobbet ekstra nå pga.jeg er sykemeldt, Hvilke mnd gjelder da hvis dette er tilfelle? November, Desember og Januar? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thea82 Skrevet 6. april 2020 #502 Del Skrevet 6. april 2020 9 timer siden, J1994 skrev: Noen som vet noe om dette? Jeg skal ut i permisjon i midten av Juli, og skal derfor beregne foreldrepenger ut fra April, Mai og Juni. Er nå 50% sykemeldt og har vært det (først 100, så 50) siden starten av februar. Jeg jobber turnus og tok ekstravakter før jeg ble sykemeldt. Skal disse ekstravaktene tas med i beregningen av foreldrepenger? Får selvsagt ikke jobbet ekstra nå pga.jeg er sykemeldt, Hvilke mnd gjelder da hvis dette er tilfelle? November, Desember og Januar? Jeg er ingen ekspert, men slik jeg forstår det teller ekstra vakter med. Man tar utgangspunkt i lønn siste tre måneder, men om dette ikke er representativt for de 12 siste månedene gjøres ytterligere beregninger. Så ekstra vaktene kommer med, men kun som et gjennomsnitt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Patriotpaula Skrevet 6. april 2020 #503 Del Skrevet 6. april 2020 Flytter meg til denne gruppa fra september/oktober. Har vært på oul i dag og ny termindato blir 26/8, i stedet for 2/9. It’s a baby girl 🌸 Alt så veldig fint ut 💛 Patriotpaula - 27 år - B1 - termin 26/8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lissygloss Skrevet 6. april 2020 #504 Del Skrevet 6. april 2020 25 minutter siden, Patriotpaula skrev: Flytter meg til denne gruppa fra september/oktober. Har vært på oul i dag og ny termindato blir 26/8, i stedet for 2/9. It’s a baby girl 🌸 Alt så veldig fint ut 💛 Patriotpaula - 27 år - B1 - termin 26/8 Velkommen 😃🧸 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Patriotpaula Skrevet 6. april 2020 #505 Del Skrevet 6. april 2020 Akkurat nå, Lissygloss skrev: Velkommen 😃🧸 Takk 🥰 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kassiopeia8 Skrevet 6. april 2020 Forfatter #506 Del Skrevet 6. april 2020 40 minutter siden, Patriotpaula skrev: Flytter meg til denne gruppa fra september/oktober. Har vært på oul i dag og ny termindato blir 26/8, i stedet for 2/9. It’s a baby girl 🌸 Alt så veldig fint ut 💛 Patriotpaula - 27 år - B1 - termin 26/8 Gratulerer, så koselig! Fører deg inn på lista 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Patriotpaula Skrevet 6. april 2020 #507 Del Skrevet 6. april 2020 6 minutter siden, Kassiopeia8 skrev: Gratulerer, så koselig! Fører deg inn på lista Takk, og takk 🥰😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kassiopeia8 Skrevet 9. april 2020 Forfatter #508 Del Skrevet 9. april 2020 Hvordan går det med dere alle? Her syns jeg det er litt tøft om dagen. Jeg har klar å forholde meg relativt rolig til corona de siste ukene, da vi har hatt hjemmekontor, tatt våre forhåndsregler og svangerskapsoppfølging går som normalt. Men nå begynner jeg å bli redd. Jeg jobber som lærer i Oslo, og skal etter planen tilbake på jobb 27. April. Hvordan de små barna skal klare å overholde smittevernsregler må gudene vite, så sannsynligheten er jo stor for at jeg blir smittet. Det vil jo sikkert gå helt fint, men samtidig føler jeg det har kommet så få oppdateringer på info og forskning om gravide og corona. I tillegg sier folk så mye rart. Noen tenker sikkert at jeg er helt hysterisk - «gravide er jo ikke i risikogruppen». Mens andre jeg snakker med anbefaler meg å sykemelde meg ut svangerskapet, altså de siste to månedene. Jeg går nå inn i tredje trimester og føler bare det passer så utrolig dårlig å bli skikkelig syk. Det er jo nå fremover kroppen min trenger all energi den kan få. Både til å bære en stadig tyngre kropp, for å verne om og gi næring til den lille og for å forberede seg på fødsel. Hva tenker dere om min situasjon? Og hvordan er deres? Er det andre som fremdeles er i jobb blant allmennheten? Har dere i såfall smittevernstiltak? Og føler du deg trygg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Patriotpaula Skrevet 9. april 2020 #509 Del Skrevet 9. april 2020 @Kassiopeia8 Føler med deg... Jeg synes absolutt at gravide skulle ha vært plassert i risikogruppen. Det er vel en ganske finfin vurdering om hvorvidt man kan bli sykemeldt pga potensiell koronasmitte, så vidt jeg har skjønt 😕 Jeg jobber selv som sykepleier på en av Norges største sykehus. Hadde det vært opp til meg, så hadde jeg holdt meg hjemme, men det kan jeg nå dsv ikke 😕 Jeg skal ikke borti de som på har påvist eller mistenkt smitte, så får litt avstand til de pasientene, men potensielle smittekilder på sykehuset er jo ekstremt mange. Føler meg ikke trygg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
unknown1 Skrevet 9. april 2020 #510 Del Skrevet 9. april 2020 6 timer siden, Kassiopeia8 skrev: Hvordan går det med dere alle? Her syns jeg det er litt tøft om dagen. Jeg har klar å forholde meg relativt rolig til corona de siste ukene, da vi har hatt hjemmekontor, tatt våre forhåndsregler og svangerskapsoppfølging går som normalt. Men nå begynner jeg å bli redd. Jeg jobber som lærer i Oslo, og skal etter planen tilbake på jobb 27. April. Hvordan de små barna skal klare å overholde smittevernsregler må gudene vite, så sannsynligheten er jo stor for at jeg blir smittet. Det vil jo sikkert gå helt fint, men samtidig føler jeg det har kommet så få oppdateringer på info og forskning om gravide og corona. I tillegg sier folk så mye rart. Noen tenker sikkert at jeg er helt hysterisk - «gravide er jo ikke i risikogruppen». Mens andre jeg snakker med anbefaler meg å sykemelde meg ut svangerskapet, altså de siste to månedene. Jeg går nå inn i tredje trimester og føler bare det passer så utrolig dårlig å bli skikkelig syk. Det er jo nå fremover kroppen min trenger all energi den kan få. Både til å bære en stadig tyngre kropp, for å verne om og gi næring til den lille og for å forberede seg på fødsel. Hva tenker dere om min situasjon? Og hvordan er deres? Er det andre som fremdeles er i jobb blant allmennheten? Har dere i såfall smittevernstiltak? Og føler du deg trygg? For min del er jeg forsiktig og har holdt meg hjemme nå i nesten en mnd. Jeg er ikke så bekymret for min egen del, men siden man ikke vet langsiktige effekter + at jeg kan smitte andre dersom jeg blir smittet, så passer jeg godt på. Jobben min går stort sett fint å gjøre hjemmefra, men nå er problemet at etterspørselen etter nye prosjekter ganske laber. Det innebærer at arbeidsgiver muligens må permittere og jeg er bekymret for hva det har å si for foreldrepengene mine. Arbeidsgiver skal egentlig betale ut foreldrepenger når jeg er i permisjon, men ikke dersom jeg blir permittert.. Da tar NAV over og i beste fall betaler opp til 6G, eller verste fall et gjennomsnitt av de siste 6 månedene. Uansett betyr det at jeg går kraftig ned i inntekt hvis det skjer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lissygloss Skrevet 9. april 2020 #511 Del Skrevet 9. april 2020 Jeg forholdt meg til det som står på NAV sine sider: »Er du gravid og i arbeid, og i risikogruppen grunnet korona? Er du gravid, tar du kontakt med lege eller jordmor (etter retningslinjene for kontakt gitt av helsemyndighetene) som gjør en vurdering av om smittefaren er en risiko for fosteret. Da kan du ha rett på svangerskapspenger, les mer om hvordan du søker på våre nettsider» Så jeg har fått innvilget svangerskapspenger, fordi mitt yrke gjør at jeg er veldig utsatt for smitte hver eneste dag, dersom jeg jobber som vanlig. Jeg tar ingen sjanse på det, og vet at Danmark regner gravide som risikosonen. Vi vet for lite enda til at jeg skal «karre» meg på jobb og utsette meg selv, barnet hjemme og baby i magen for smitte. Det er ikke verdt det! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thea82 Skrevet 9. april 2020 #512 Del Skrevet 9. april 2020 Jeg har hatt litt corona panikk, men føler jeg har slått meg litt mer til ro med situasjonen nå. Så jeg var en tur i stallen her forleden, ellers har jeg bare vært hjemme og gått tur de siste 4 ukene. Går egentlig overraskende bra med å bare være her hjemme! Jeg bor i Danmark, og her regnes gravide med i risikogruppen som det blir skrevet over her. Og jeg har forstått det sånn at fra uke 28 blir alle gravide i helsesektoren sendt hjem (frem til da skjermes de). Tror det også gjelder for barnehager og skoler, men litt usikker. Jeg jobber i Norge, så for min del blir det hjemmekontor frem til karantene reglene lettes på. Sverige slipper karantene, men kommer man fra Danmark er det karantene. Forstå det den som kan! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J1994 Skrevet 10. april 2020 #513 Del Skrevet 10. april 2020 Jeg jobber kun 30% nå, og utenom jobb prøver jeg å holde meg kun hjemme/med familie, og sender samboer på butikken så langt det går Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kassiopeia8 Skrevet 13. april 2020 Forfatter #514 Del Skrevet 13. april 2020 Takk for råd her folkens! Jeg har prøvd å sette meg inn i NAV sine sider, samt pratet med andre i samme situasjon som meg og folk som jobber i helsevesenet, og tror jeg skal ha gode sjanser for å få slippe å møte på jobb. Skal til fastlegen min til uka og be dem om et skriv som sier noe om at jeg enten må få tilrettelagte arbeidsoppgaver som kan gjøres hjemmefra, eller at jeg om dette ikke går får søke om svangerskapspenger. Entrer denne uka tredje trimester, og kjenner fighter-instinktet er stort for den lille i magen ❤️ Skal forøvrig på glukosebelastningstest også denne uka! Andre her som har gjort denne? Mest spent på hvordan det blir å skulle faste så lenge - jeg er jo sulten hele tida 😆 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lissygloss Skrevet 13. april 2020 #515 Del Skrevet 13. april 2020 26 minutter siden, Kassiopeia8 skrev: Skal forøvrig på glukosebelastningstest også denne uka! Andre her som har gjort denne? Mest spent på hvordan det blir å skulle faste så lenge - jeg er jo sulten hele tida Jeg gjorde det sist svangerskap, hadde heldigvis time 7:30 så gikk fort. Smakte veldig søtt men ikke fælt, så ventet jeg (så serie så tiden gikk fort) og målte. Ingen problemer verken før eller etter 😊 Ingenting å grue seg til i allefall, overraskende fint selv om jeg var veldig sulten. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J1994 Skrevet 14. april 2020 #516 Del Skrevet 14. april 2020 Skal også ta glukosebelastning denne uka - spent selv jeg Har heldigvis svangerskapskontroll samtidig, så går vel bort litt tid der også Fikk time halv ni, så trenger ikke faste så lenge Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
unknown1 Skrevet 14. april 2020 #517 Del Skrevet 14. april 2020 21 timer siden, Kassiopeia8 skrev: Takk for råd her folkens! Jeg har prøvd å sette meg inn i NAV sine sider, samt pratet med andre i samme situasjon som meg og folk som jobber i helsevesenet, og tror jeg skal ha gode sjanser for å få slippe å møte på jobb. Skal til fastlegen min til uka og be dem om et skriv som sier noe om at jeg enten må få tilrettelagte arbeidsoppgaver som kan gjøres hjemmefra, eller at jeg om dette ikke går får søke om svangerskapspenger. Entrer denne uka tredje trimester, og kjenner fighter-instinktet er stort for den lille i magen ❤️ Skal forøvrig på glukosebelastningstest også denne uka! Andre her som har gjort denne? Mest spent på hvordan det blir å skulle faste så lenge - jeg er jo sulten hele tida 😆 20 timer siden, Lissygloss skrev: Jeg gjorde det sist svangerskap, hadde heldigvis time 7:30 så gikk fort. Smakte veldig søtt men ikke fælt, så ventet jeg (så serie så tiden gikk fort) og målte. Ingen problemer verken før eller etter 😊 Ingenting å grue seg til i allefall, overraskende fint selv om jeg var veldig sulten. 8 timer siden, J1994 skrev: Skal også ta glukosebelastning denne uka - spent selv jeg Har heldigvis svangerskapskontroll samtidig, så går vel bort litt tid der også Fikk time halv ni, så trenger ikke faste så lenge Tok glukosebelastning for to uker siden. Det gikk helt fint, bortsett fra at det var veldig kjedelig å sitte der i to timer. Jeg fikk drikk med bringebærsmak og den smakte egentlig helt OK de første supene, men å styrte to glass med "sirup" var ikke spesielt deilig 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grønnkål Skrevet 15. april 2020 #518 Del Skrevet 15. april 2020 Da er det min tur å kjenne på bekymringene med å være gravid under en pandemi. Jeg har selvfølgelig vært forsiktig så langt, og en måned med hjemmekontor har hjulpet godt på. Nå er det derimot snakk om at kontoret skal åpnes igjen, og jeg kjenner bekymringene tar meg. Jeg har snakket med sjefen min som forsto situasjonen, og som tar det videre, så kanskje jeg får jobbe hjemmefra litt til. Min største risiko jeg tar er å ta kollektivt til jobb, da jobben er kun kontorjobb. Jeg bare repeterer det alle dere har nevnt om at det er vanskelig at gravide ikke er i risikogruppen, men jeg må bare få det ut et sted. Mulig dette er morsinstinktet som kicker inn 😅 På en måte vil jeg mer tilbake til hverdagen for det sosiale, samtidig som jeg ikke vil utsette meg for flere bekymringer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kassiopeia8 Skrevet 15. april 2020 Forfatter #519 Del Skrevet 15. april 2020 1 time siden, grønnkål skrev: Da er det min tur å kjenne på bekymringene med å være gravid under en pandemi. Jeg har selvfølgelig vært forsiktig så langt, og en måned med hjemmekontor har hjulpet godt på. Nå er det derimot snakk om at kontoret skal åpnes igjen, og jeg kjenner bekymringene tar meg. Jeg har snakket med sjefen min som forsto situasjonen, og som tar det videre, så kanskje jeg får jobbe hjemmefra litt til. Min største risiko jeg tar er å ta kollektivt til jobb, da jobben er kun kontorjobb. Jeg bare repeterer det alle dere har nevnt om at det er vanskelig at gravide ikke er i risikogruppen, men jeg må bare få det ut et sted. Mulig dette er morsinstinktet som kicker inn 😅 På en måte vil jeg mer tilbake til hverdagen for det sosiale, samtidig som jeg ikke vil utsette meg for flere bekymringer. Skjønner deg godt! Er det mulig å kjøpe elsykkel eller å låne bil for en periode da? Hvis det bare er kontorjobb så burde dere jo få mulighet til å jobbe hjemmefra? Det er jo fremdeles oppfordringen fra regjeringen at alle som kan skal jobbe hjemmefra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grønnkål Skrevet 15. april 2020 #520 Del Skrevet 15. april 2020 47 minutter siden, Kassiopeia8 skrev: Skjønner deg godt! Er det mulig å kjøpe elsykkel eller å låne bil for en periode da? Hvis det bare er kontorjobb så burde dere jo få mulighet til å jobbe hjemmefra? Det er jo fremdeles oppfordringen fra regjeringen at alle som kan skal jobbe hjemmefra. Jeg har vanlig tråsykkel jeg brukte i fjor sommer, så den er jo et alternativ (i den grad det er "behagelig" å sykle med denne kroppen). Evt er det jo nabobilleie, eller bybil, som er alternativet. Ja, det er oppfordringen, så jeg skjønner ikke helt hva jobben tenker på med å ville ha oss tilbake, og jeg syns det er en merkelig avgjørelse å ta nå. Men ingenting er bestemt, så får se om noen dager hvordan det utarter seg. Har du vært hos lege enda og snakket om evt sykemelding eller hva du kan gjøre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå