Gå til innhold

Pynte til jul

Fremhevede innlegg

Skrevet

Til advent henger vi opp stjerner, setter opp adventslys og lys ute

Jeg vil gjerne kose meg med familien lille julaften, det er blitt vår tradisjon, så huset blir pyntet 22 desember hos oss.

Orker ikke stress lille julaften, det ble det for mye av i min familie når jeg var liten. Mamma vasket til langt på nat, natt til julaften, og vi måtte alle bidra. Det endte med at moren min var så altfor sliten julaften, og det fant jeg fort ut at jeg ikke orket. Men holdt på på samme vis de første årene hjemmefra jeg også. Alt skulle vakses, tak, vegger, vinduer, pusse sølv og messing, vaske BAK alle hyller og inni alle skap. 

Så kaster vi ut jula 13 dag jul

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
12 minutter siden, tonebelinda skrev:

Til advent henger vi opp stjerner, setter opp adventslys og lys ute

Jeg vil gjerne kose meg med familien lille julaften, det er blitt vår tradisjon, så huset blir pyntet 22 desember hos oss.

Orker ikke stress lille julaften, det ble det for mye av i min familie når jeg var liten. Mamma vasket til langt på nat, natt til julaften, og vi måtte alle bidra. Det endte med at moren min var så altfor sliten julaften, og det fant jeg fort ut at jeg ikke orket. Men holdt på på samme vis de første årene hjemmefra jeg også. Alt skulle vakses, tak, vegger, vinduer, pusse sølv og messing, vaske BAK alle hyller og inni alle skap. 

Så kaster vi ut jula 13 dag jul

Dette.

Bortsett fra at jeg liker å få opp jula til 1. desember. Men jeg har en regel på at ingenting blir gjort etter 22 des bortsett fra treet. Jeg kjøper julegavene og har levert de ut før den datoen, huset er vaska, alt er handlet osv, for jeg skal ikke være utslitt og stressa 23 og 24 des.

Nå skal det sies at min versjon av å pynte til jul også innebærer rundvask. Dvs taker, vegger, skap, alt av tekstiler, vinduer osv blir vasket. Og jeg har sånn en hel bod med nisser og dill så det tar meg fint 2 dager å "få alt på plass" og jeg vil ha alt på plass med en gang, ikke litt og litt :) Nåde den som setter en julenisse feil plass :P Så sørger jeg for at det holder seg sånn tålelig reint fra til 23 des for da slipper jeg panikkvasken. Det blir jul om ikke alle kriker og kroker er rene, men det blir ikke jul om jeg ikke har gjort den rundvasken, for å si det sånn.

Endret av CabinCruiser
  • Liker 3
Skrevet

Pynter til jul 30.nov/1. des. Juletreet kommer opp omtrent en uke før julaften. Vi feirer ikke jul hjemme, så vil kunne nyte det litt før vi reiser bort. Vi skal nok feire jul hjemme om noen år, og mulighet treet kommer opp lille julaften da. Sånn at det skal være spesielt for barna å våkne på julaften morgen. Men jeg orker ikke ta all pynting lille julaften kveld, den dagen vil jeg faktisk bare kose meg. Ønsker ikke være utslitt på julaften. 

Anonymkode: e43f3...cbc

• Liker 2
Skrevet
9 timer siden, K_vinne27 skrev:

Pyntet i går 😄 bryr meg ikke hva andre synes, vi pynter tidlig og tar bort pynten 1. Nyttårsdag.

Har til og med hengt opp advendtstjerna, men har ikke på lyset før 1. Desember.

Juletreet setter vi opp rundt lille julaften.

Pynter du til påske 6 uker før påskeaften også?

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, SupaWoman skrev:

Vet du, i år pynta jeg faktisk til påske en god del tidligere enn folk flest. Fordi jeg hadde vært i foreldrepermisjon siden november og var rimelig lei av å se de samme, kjedelige rommene i leiligheta dag ut og dag inn. Det var forfriskende med noe annet for en god periode. 

Anonymkode: 46ef0...255

• Liker 1
Skrevet

Jeg gjør det enkelt 😉 Jeg pynter ikke til jul. 

Anonymkode: 4c48b...ac8

• Liker 1
Skrevet

Pynter tidlig. Er ikke kristen, så jeg venter ikke på noe. Derimot elsker jeg jul, og min julestemning har alltid vært før jul, ikke etter. Julen kastes ut uken etter nyttår.

• Liker 1
Skrevet
18 timer siden, SupaWoman skrev:

Pynter ikke til påsken, kun til jul 😊 

• Liker 1
Skrevet

Morsomt å se at folk blir så hårsåre av så lite. 

Samfunnet skal være så liberalt, men gud forby om man setter fram juletreet før lillejulaften

• Liker 5
Skrevet
På 12.11.2019 den 19.39, SupaWoman skrev:

Skal pynte om en ukes tid jeg og, men jeg pynter litt og litt. Pynten min er ganske minimalistisk. Har ikke julegardiner eller masse nisser o.l., og rødt styrer jeg unna, så julepynten er mer diskre og ikke så "in your face". For meg er pynten mer tilknyttet følelsen av vinter og gir god stemning. Jeg har små pyntegrantrær med dryss, kongler, lyshus, snøkule med snømann i hehe. Ingenting som forbindes med noe religiøst. Jeg feirer kun jul fordi det har vært tradisjon (fra tiden lenge før kristendommen) i min familie, og julen har ingenting med Jesus å gjøre for meg. Det er en fin tid å samles med familie og være takknemlig for det man har. Synes derfor ingen skal diktere når folk pynter. 

Anonymkode: e03ad...356

• Liker 3
Skrevet
14 timer siden, K_vinne27 skrev:

gud forby om man setter fram juletreet før lillejulaften

Man må følge guds lover 😁

Skrevet

Her kommer pynten fram 29/30 nov i år. Gleder meg til en lang og koselig førjulstid. 

Anonymkode: beb8a...b59

• Liker 1
Skrevet

Jeg begynner i adventstida. Setter ut pynten litt etter litt. Jeg bor på liten plass, så  kan dessverre ikke ha så mye oppe, men gjør det beste ut av det jeg har.  Det blir alltid ny julepynt av noe slag, gjelder å utvide kolleksjonen ;) .  Hos meg er jula oppe til trettende dag jul :) 

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Likte den 😂

• Liker 1
Skrevet
På 10.11.2019 den 22.26, CabinCruiser skrev:

Det er fordi jeg elsker magien i det hele. Men, jeg takler ikke å gå i gata midt i januar og det lyser god jul mot meg. Det går ikke. Juletrefester 6.januar syns jeg også er helt malplassert.

Hvilken magi er det i denne høytiden?

Juletrefester er vanlig å ha i januar her på Vestlandet.

Anonymkode: ebf48...dd2

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da hadde nok ingen feiret jul. 

Anonymkode: ebf48...dd2

Skrevet

Adventstakene, adventsstjernene og julebelysningen kommer opp 27-28.nov. i år, sammen med julegardiner, putetrekkene og "førjulsduker". 

Nissene taes fram midt i desember, rundt 15-16. 

Juletreet er siste ting på lista, og kommer gjerne opp 17-18. desember (når alt annet er ferdig). Da starter herved julen min. 🎄

Nissene og juletreet taes ned 1. januar. Adventsstjerne og adventsstake taes ned 3-4. januar.

Jeg liker å feire jul i julemåneden desember. Når nyttårsbombene går i luften er julen over for meg. Så i stedet for å dra julen utover januar slik tradisjonene tilsier, så drar jeg heller julen inn tidligere når julemåneden faktisk er. 18. des til 31. des er jo 13 dager jul så 🤶 Så når alle andre stresser med julegaver, julevask, kø, mas og tjas, så sitter jeg å super gløgg og ser på julefilmer. ;) Jeg er forresten straks ferdig med julegavene også, bare en liiiten ting gjenstår! 

God førjulstid! 🧡

Skrevet
På 10.11.2019 den 22.08, AnonymBruker skrev:

Ja, da kom det en slik tråd som dette i år også, retten og sletten fordi jeg gidder ikke å bla og bla og bla. 

Når pynter dere til jul? Det svir i fingrene etter å pynte til jul nå i løpet av uken. Hadde du løftet på brynene av det? 

Om du så naboen din hadde satt ut noen juleting eller dro på besøk til ei venninne som allerede var ferdig pyntet til jul? 

Anonymkode: e9b9b...861

Du har tydeligvis lest tråder om dette tidligere år. Vet du da virkelig ikke på forhånd hvilke svar du får? Er ikke også svarene de samme i år og som i fjor?? 

Anonymkode: b519e...8e4

• Liker 1
Skrevet
På 12.11.2019 den 21.56, AnonymBruker skrev:

Jeg gjør det enkelt 😉 Jeg pynter ikke til jul. 

Anonymkode: 4c48b...ac8

Stakkars barn.

Anonymkode: c9a07...4cf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...