Gå til innhold

Pynte til jul


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

49 minutter siden, CabinCruiser skrev:

Eskene står på stuegulvet. Tradisjonen tro vet jeg at jeg trenger ett par uker på å løfte ræva opp av sofaen  for å pynte ;)

Det skal pyntes til første søndag i advent eller 1 desember, alt etter hva som kommer først. Og det skal julepyntes. Røde gardiner, nisser, Jussi på spotify. Pepperkakehjerter i vinduene, rødteip og snøspray og the lot. Det eneste som skal ventes med er juletreet som pyntes 23.desember.

Alt kastes ut natt til 1. nyttårsdag.

....i år kommer de faktisk på samme dag😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

All pynt kommer frem 1. Desember :) Skiller ikke mellom pynt til advent og julepynt :laugh:

Elsker julen, så hadde ikke klart å vente til lille julaften🙈

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pynter noen dager før jul, får fnatt av folk som helpynter og setter opp juletre 4 uker før jul. Vet jeg ikke har noe med det men kan ikke for det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har satt frem litt vinter-pynt. Krans på døra, juleby (hvit) og lignende. 

Første helgen i desember finner vi frem alt av lysranker inne og ute, stjerner, og en god del av øvrig pynt. 

En drøy uke før jul pynter vi tre, legger gaver under det, og finner frem resten av pynten. 

1.Januar ryker alt ned i esker igjen. 

Anonymkode: 196ef...9bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julelys ute er på, ihvertfall de i trærne og hele hekken. Men kommer mer nisser nærmere jul.

Inne har jeg noen nye lykter oppe, og kommer til å pynte en eske av gangen sånn at alt er ferdig frem til 1. Desember. 

Alle juletrærne kommer opp også rundt 1. Desember. De er jo den beste og fineste julepynten. 

Alt går tilbake i kjelleren 1 Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pynter alltid fredag/lørdag før 1. søndag i advent, i år er planene altså å pynte 29. november. Da blir det full julemusikk, jeg kjøper inn julebrus, marispan osv og så brukes adventsiden til koselig baking og bare julefred. 

Jeg har i svake øyeblikk lyst å pynte nå, og enda verre: kjøpe et par kilo julemarsipan, men har i alle år tviholdt på regel om at det kun er lov til advent.... Gjør det sånn for at ikke julen skal bli utvannet og ikke så spesiell.

Anonymkode: 39da3...288

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pynter stort sett lille julaften eller 21/22, alt etter som hva som passer seg best. Pynter til advent med lys og noe hvit pynt før det. 

Det har vel blitt ganske vanlig at folk pynter til jul allerede 01. desember, så det er greit nok, men når folk pynter allerede halvveis i november så blir jeg irritert. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pynter med lilla duk, stjerne i vinduet og adventsstake 1. desember. 23. desember pynter vi til jul, altså pynter treet og finner frem den røde pynten.

 

Jeg må innrømme at jeg ser på folk som pynter alt for tidlig til jul som litt ressurssvake... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg flyttet ut har jeg pyntet rundt månedsskiftet november/desember siden jeg elsker jul. Men jula var også ute innen nyttårsaften, en sjelden gang 1. eller 2. nyttårsdag. Men nå har vi fått barn, og jeg ønsker å gi barna samme opplevelse som jeg og søskenene mine hadde som små - adventstiden med lilla duker og lys, for så å våkne julaften morgen til et fabelaktig juletre, røde duker og gardiner og julenisser overalt. 

Så i år, selv med en mini på 1 år som skjønner nada, blir det for første gang på mange år, ikke jul før jul. (Hvis jeg bare klarer å holde meg i skinnet 😅

Anonymkode: 46ef0...255

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hengt opp røde gardiner, altså julegardinene våre🙈 kun for å få brukt de litt mer enn én måned, og for å slippe å gjøre det likt med resten av vasking, pynting, baking og handling😅

Anonymkode: 29ebf...c76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pyntet i går 😄 bryr meg ikke hva andre synes, vi pynter tidlig og tar bort pynten 1. Nyttårsdag.

Har til og med hengt opp advendtstjerna, men har ikke på lyset før 1. Desember.

Juletreet setter vi opp rundt lille julaften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal pynte 1. desember. Har alltid pyntet senere, typisk helgen før juleaften, men vil begynne tidligere og "nyte" det litt mer! Men har byttet ut ting allerede og satt vekk enkelte pyntegjenstander som ikke passer til høst/vinter. Synes det er innafor med litt pynt for eksempel til advent? Trenger ikke akkurat sette opp juletre og henge opp glitter helt enda, men det er vel opp til hva folk har lyst til tenker jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner vanligvis to uker før julaften. Men Har fått stort nytt hus så da vil jeg begynne 1 desember.💃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ferdig pynta 1.nov. Alle gavene ferdig 1.okt.

Ler av se som stresser med å pynte i desember mens jeg har beina på bordet 

Anonymkode: 41750...ea6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år kommer julen frem 29/30. november 😊

Juletreet blir pyntet 21/22. desember. Har ingen barn eller noen andre sånn sett å forholde meg til, så her pyntes det skikkelig lørdagen før 1. advent. Er ikke så nøye med når jula skal ut igjen, varierer litt, men aldri noe senere enn 15. januar.

Anonymkode: d6582...2a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pyntet for tidlig i fjor, 1. desember, mistet stemningen helt. For å holde på den til julaften skal jeg pynte 12.desember denne gang. Jula frister ikke så mye i år, alle planer gikk i vasken og jeg har dårlig råd. Det spiller nok inn.

Du gjør det du ønsker, så lenge de du bor sammen med synes det er greit 🤗

Anonymkode: aa01f...278

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Siden jeg flyttet ut har jeg pyntet rundt månedsskiftet november/desember siden jeg elsker jul. Men jula var også ute innen nyttårsaften, en sjelden gang 1. eller 2. nyttårsdag. Men nå har vi fått barn, og jeg ønsker å gi barna samme opplevelse som jeg og søskenene mine hadde som små - adventstiden med lilla duker og lys, for så å våkne julaften morgen til et fabelaktig juletre, røde duker og gardiner og julenisser overalt. 

Så i år, selv med en mini på 1 år som skjønner nada, blir det for første gang på mange år, ikke jul før jul. (Hvis jeg bare klarer å holde meg i skinnet 😅

Anonymkode: 46ef0...255

Vi holder jul frem til 13. dag jul, eller 20. dag jul. Elsker å holde på gamle tradisjoner

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pynter til jul på lille julaften. Har gjort unntak de 2 siste årene og pyntet på bittelille julaftens kvelden for å kunne ha lille julaften i julepyntet leilighet før jeg har vært i bilen på julaften.

I år skal jeg være hjemme på julaften, og er litt usikker på om jeg vil pynte på lille eller bittelille julaften. Det blir i alle fall ikke tidligere enn 22. desember.

Anonymkode: 16715...43d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt konservativ der. Pynter til advent med adventsstake og adventsstjerne 1. søndag i advent. Huset og juletreet pyntes 22. eller 23. desember. Pynten fjernes ute i januar en gang.

Folk må ha forskjellige tradisjoner, men det er ikke i tvil om at julefeiringen er flyttet fra jul til tiden før jul. For mange kan det se ut som om julaften markerer slutten på julen. Grunnen er sannsynligvis handelsstanden som pådytter oss julepynt og -musikk fra starten av november. Det påvirkes mange av og tar dette med seg hjem. For handelsstanden er jula over i romjula og de samme lettpåvirkelige menneskene hiver ut juletreet samtidig som romjulsalget tar til. Jeg synes det er litt trist.

Anonymkode: 04c99...9c8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har full forståelse for at alle gjør det på sin måte. 

Det jeg virkelig ikke har forståelse for er hvorfor man absolutt må rakke ned på andres måte å gjøre ting på. Særlig når vi diskuterer noe som skjer innenfor husets fire vegger. 

De første årene gjorde jeg som mine foreldre alltid har gjort. Med lilla advent, pynt 23.desember, og 20.dag jul. Men for min del kommer julestemningen sakte snikende i november. Og den krasjlander så snart nyttårsaften er overstått - da vil jeg ha ryddig og stilren stue igjen. Så da velger vi å gjøre det slik. 

Anonymkode: 196ef...9bc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...