Gå til innhold

Hvorfor har folk konfirmasjon når det er en unødvendig utgift?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Just now, Brunello said:

Det komiske med human etiske sermonier, er at de er etterligninger av det kristelige. Ikke mye nytenking. 

Forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det skjønner virkelig ikke jeg heller. Det er en ting å ha en fest for å feire at ungdommen begynner å bli voksen. Men gaver til mangfoldige tusen, bunader og alt styret (både for foreldre og gjester), NEI det forstår jeg virkelig ikke. 

Skal snart ha konfirmasjon for eldste selv...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Brunello said:

Ikke konfirmer om du ikke er kristen. 

Forsåvidt helt enig. Men når de nå vil ha en markering, og penger, siden alle andre får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, T-Rex skrev:

Forsåvidt helt enig. Men når de nå vil ha en markering, og penger, siden alle andre får.

Da får de konfirmere seg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg etterlyser at Den norske kirken og Human etisk forbund tar noe ansvar for opplegget de selger. Skulle ønske de manet til mer moderasjon når det gjelder pengebruken rundt konfirmasjon. Hos oss tar Human etisk forbund kr 5000,- for noen få kurskvelder.

Konfirmasjon er en kilde til mye diskusjon- særlig i nyfamilien. (Se bare en annen tråd her om det) Og en kilde til økonomiske feller. Presset på hva en konfirmasjon skal/må/bør være har blitt stort. For stort noen steder.

Konfirmasjon er ikke lenger noe overgangsrite. Det framstår nå mer som en pengeinnsamling til tenåringen. Og en "vise seg fram" anledning for foreldrene.

For min mor var konfirmasjon overgang til de voksnes rekker. Da jeg ble konfirmert var det en overgang fra hva du ikke fikk lov til og til hva som nå var lov. Litt tåpelig, men likevel en overgang. Det er ingen forventning til "voksen" atferd fra dagens konfirmanter. Heller ikke noe "før" og "etter" konfirmasjonen. Kanskje bare når det gjelder hvor mye penger det er i banken.

Jeg ser mindre og mindre poeng med konfirmasjon. Kanskje utsette opplegget et par år? Kanskje til 18 år? Avlyse hele greia?

Kanskje ha konformasjon som en avsluttende oppgave som må bestås? IKKE noe som ligner gamle dagers overhøring til allmenn beskuelse.

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

 

Konfirmasjon betyr bekreftelse av dåpen og er en kristen tradisjon. Å kalle en borgerlig seremoni for konfirmasjon, er bare idiotisk. Folk som bruker dette og fremmer det, er helt på jordet og har null peiling på tradisjoner og kristendom.

Anonymkode: 524b4...d41

Ordet konfirmasjon betyr ikke annet enn bekreftelse. Konfirmasjon i Norge har heller ikke vært en bekreftelse av dåpen de siste 40 årene, kun en forbønnshandling. Konfirmanten avlegger heller ikke noe løfte lenger.

Konfirmasjon eller heller ikke noen spesielt gammel tradisjon historisk sett, det ble innført i Norge på 1700-tallet, og kan ikke sammenlignes med f.eks dåp, som har eksistert siden kristendommens begynnelse. Og som sagt utløste konfirmasjon tidligere en rekke rettigheter, som rett til å få seg jobb eller å gifte seg, og dette gjelder ikke lenger. Det er for mange bare en innsamling av penger... Uansett om man velger kirkelig eller borgerlig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.11.2019 den 11.02, AnonymBruker skrev:

Synes det er latterlig at folk skal ta kristne aktiviteter og tradisjoner, og lage ukristne varianter av de. Hva blir det neste? Gudstjeneste for ukristne? Ukristen gospel? Ukristen bønn?

Anonymkode: d4831...dd8

Overgangsritualer har vært til stede lenge før kristendommen ble påtvunget Norge.

Anonymkode: cbce9...328

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.11.2019 den 10.34, AnonymBruker skrev:

Jeg leser tråd etter tråd der folk sliter økonomisk enten mens de steller i gang en konfirmasjon eller i ettertid. Nå er dette en utgått kristen feiring, og da er det merkelig at mange av Norges ateister feirer dette? Hvorfor gidder dere egentlig? Dette er penger dere kunne ha spart videre til poden tar lappen eller bestemmer seg for å kjøpe en leilighet, da er det latterlig at folk i det hele tatt feirer denne utgåtte tradisjonen når det uansett følger med klager om at det er for dyrt og at enkelte ender opp med å ta lån..

Hvorfor gidder du å feire konfirmasjon, istedenfor å spare videre på de pengene til viktigere ting til barna?

Anonymkode: b8a1b...d18

Her i huset er det kun kristelig dåp/konfirmasjon vi holder fest for.

Velger de å droppe det får de pengene inn i fond som de disponerer når de er 25/30 avhengig av om de er under utdanning eller ikke.

Vi holder stor 16,18,20 og 25 års fest for dem

 

En konfirmasjon eller en dåp trenger ikke å være svindyrt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.11.2019 den 11.06, AnonymBruker skrev:

Hva er latterlig med dette?

Humanistisk konfirmasjon (frem til høsten 2005 kalt borgerlig konfirmasjon) er et livssynshumanistisk (i betydningen humanetisk) kurs og seremoni arrangert av Human-Etisk Forbund for å markere overgangen fra barn til voksen. Kurset har hovedfokus på livssyn og etikk og målet er å oppmuntre til selvstendig tenkning, etisk refleksjon og å styrke de livssynshumanistiske verdiene i samfunnet.

Kurset tar for seg tema som livssyn, menneskerettigheter, etikk, identitet, toleranse, ungdom og samliv, rus og samfunnsansvar. Kurset avsluttes med en høytidelig seremoni.

Den første borgerlige konfirmasjon ble gjennomført i Oslo i 1951.

Anonymkode: c95b0...2a8

Navnet

Det er en snart voksen fest ikke en bekreftelse på dåp

 

Anonymkode: 97dce...86c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har neppe dårlig råd når jeg har tenåring, men han får ikke lov til å konfirmere seg - med mindre han faktisk blir kristen. Jeg driter i hva alle vennene gjør.

Vil ha barn med ekte verdier.

Jeg er selv konfirmert, og synes at det er fryktelig flaut. Gjorde det for gaver og fordi alle andre gjorde det. Hadde ingen egne meninger på den tiden, dessverre.

Min partner ble tvunget til religion i sin oppvekst, så han er heldigvis enig med meg. 

Endret av Tibbie
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.11.2019 den 11.23, AnonymBruker skrev:

Nei, det stemmer faktisk ikke. Jeg har vært i mange kristne konfirmasjoner, og de er stive, pompøse, kjedelige, med lite fokus på konfirmanten og mest fokus på presten. 

Den humanetiske konfirmasjonen gjorde meg tankefull, glad, rørt, jeg både lo og gråt, og det var så fint å se de vakre ungdommene sitte der - ikke like og hvite og kappekledde, men som seg selv. Fokuset var på mennesket, på håp, på at det er lov å være annerledes,- kort sagt, det var bare utrolig fint og ikke noe surrogat for noe som helst. 

En vakker feiring av fine ungdommer. 

Anonymkode: cf20f...b9b

Har vært i slike konfirmasjoner som fokuserer for mye på presten, andre som har fokusert på konfirmantene

Har enda tilgode å være på en voksen fest hos Humanetisk forbund hvor ikke taleren har vært høy på seg selv.

Anonymkode: 97dce...86c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Navnet

Det er en snart voksen fest ikke en bekreftelse på dåp

 

Anonymkode: 97dce...86c

Ordet "konfirmasjon"

...kommer fra latin (confirmatio)og betyr stadfestelse, bekreftelse eller styrkelse.

Kirken bruker konfirmasjon i betydningen bekreftelse av dåpen. Human-Etisk Forbund bygger ordet konfirmasjon på det latinske verbet "confirmare" som betyr å støtte og styrke.

Anonymkode: c95b0...2a8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir trist nok folk undervurderer og tror de vet alt om andre. Tror at det ikke finns folk, både ungdom og voksne, som har et livssyn som er såpass sterkt at kirkelige sermonier som konfirmasjon og bryllup kan forsvares! 

Man trenger ikke være fast kirkegjenger for å ha et kristent verdisyn. Og hvem er du til å dømme om folk er " nok kristne" ?

 

Anonymkode: 1a8d4...d5a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da konfirmasjon ble vanlig i Norge, var det en helt annen tid. 14-15-åringene ble voksne, og kunne begynne å jobbe og gå med "voksne" klær. Har blant annet lest at gutter kunne få langbukser når de ble konfirmert (yngre gutter gikk i kortere bukser). En 14-15 åring for noen hundre år siden dro ut og jobbet og tjente sine egne penger. Jentene kunne bli giftet bort. 

Nå til dags er en 14-15-åring et barn, og langt fra å kunne klare seg selv som voksen. Og langt fra å begynne i full jobb, eller bli giftet bort. 

Jeg synes konfirmasjonsgreiene nå er helt tullete. Det er fremdeles barn. I vår tid er ikke en 14-15 åring voksen. 

Skal man absolutt "feire" overgangen fra barn til voksen, er det bedre å ha en skikkelig markering når barnet blir 18 (enten festen er religiøs eller ei). 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 timer siden, Dolce skrev:

Da konfirmasjon ble vanlig i Norge, var det en helt annen tid. 14-15-åringene ble voksne, og kunne begynne å jobbe og gå med "voksne" klær. Har blant annet lest at gutter kunne få langbukser når de ble konfirmert (yngre gutter gikk i kortere bukser). En 14-15 åring for noen hundre år siden dro ut og jobbet og tjente sine egne penger. Jentene kunne bli giftet bort. 

Nå til dags er en 14-15-åring et barn, og langt fra å kunne klare seg selv som voksen. Og langt fra å begynne i full jobb, eller bli giftet bort. 

Jeg synes konfirmasjonsgreiene nå er helt tullete. Det er fremdeles barn. I vår tid er ikke en 14-15 åring voksen. 

Skal man absolutt "feire" overgangen fra barn til voksen, er det bedre å ha en skikkelig markering når barnet blir 18 (enten festen er religiøs eller ei). 

Nettopp! Min bestemor (født rett før krigen) flyttet hjemmefra og begynte å jobbe etter konfirmasjonen. Da var hun voksen, og konfirmasjonen bekreftet dette. Det har fullstendig mistet sin betydning i dagens samfunn! 

Anonymkode: fa2d1...7f2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Ordet "konfirmasjon"

...kommer fra latin (confirmatio)og betyr stadfestelse, bekreftelse eller styrkelse.

Kirken bruker konfirmasjon i betydningen bekreftelse av dåpen. Human-Etisk Forbund bygger ordet konfirmasjon på det latinske verbet "confirmare" som betyr å støtte og styrke.

Anonymkode: c95b0...2a8

Det gjør det jo bare enda verre. De innser at begrepet kirken bruker ikke fungerer lenger, siden ingenting bekreftes, men de har et sterkt behov for å beholde selve ordet. Løsningen blir å grave i ordboka, der de finner en mindre vanlig betydning, som på sett og vis nesten passer. Problem løst!

Minner på mange måter om hvordan religiøse "tolker" de hellige tekstene sine, så de plutselig passer med moderne moral og kunnskap likevel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...