Gå til innhold

Hvorfor har folk konfirmasjon når det er en unødvendig utgift?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Keikolina

Ekkelt med så grådige ungdommer, jeg valgte å ikke konfirmere meg pga fattige foreldre. Fikk ikke penger eller noe for å velge det bort heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, Okapi skrev:

Får litt inntrykk av at du henger deg opp i et ord du har negative assosiasjoner til. Surrogat er et nøytralt begrep. Hvis jeg beskriver Cola Zero som et Cola-surrogat, blir det litt merkelig å svare med "nei, nei, Cola Zero er kjempegodt!".

Surrogat betyr (dårlig) erstatning, erstatningsvare (snl.no). Hadde du sagt at Cola Zero var et cola-surrogat, hadde jeg trodd du mente at det var en (dårlig) erstatning for cola. Du legger kanskje noe annet i begrepet? 

Jeg mener at det blir feil å se på den kristne konfirmasjonen som ekte vare og alle de andre som surrogat. 

Anonymkode: cf20f...b9b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Surrogat betyr (dårlig) erstatning, erstatningsvare (snl.no). Hadde du sagt at Cola Zero var et cola-surrogat, hadde jeg trodd du mente at det var en (dårlig) erstatning for cola. Du legger kanskje noe annet i begrepet? 

Jeg mener at det blir feil å se på den kristne konfirmasjonen som ekte vare og alle de andre som surrogat. 

Anonymkode: cf20f...b9b

Ja? Det er jo det. Ta et eksisterende produkt (brus eller konfirmasjon), og fjerne et uønsket element (sukker eller kristendom), for å relansere det som et alternativ. Igjen, jeg kan ikke se for meg at borgelig konfirmasjon hadde eksistert i det hele tatt med mindre kristendommen hadde etablert denne tradisjonen i forkant.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ingen planer om å konfirmere meg da jeg var 13-14 år. Men fordi alle vennene mine skulle konfirmeres ville jeg også.  Hadde ikke  lyst til å føle meg utenfor.  Så da ble det konfirmasjon. 

Anonymkode: fc774...0fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hyggelig at livet er noe annet en hverdager. Litt høytidsfeiring har ingen vondt av, kall det hva du vil, men jeg syntes det har vært hyggelig å stelle i stand en fest for ungdommene her i hus. Kall det konfirmasjon eller noe annet, men å gjøre litt stas på folk har vel aldri skadet noen. Frivillig og hvor mye man gjør ut av det er det også. 

Anonymkode: 037ee...09c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min sønn har vanket i kirken og søndagsskolen siden han var liten. Han velger likevel humanetisk konfirmasjon siden han ikke føler seg veldig kristen for tiden. Han har ingen følelse av stort selskap, mye gaver/penger etc. Og fikk velge hva han ville selv; borgerlig, kristen eller kun en ungdomsfest. Han valgte helt selv, han har hatt en bevisst tanke og det er nok for oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi vi er kristne, og en konfirmasjon er en bekreftelse av løftet som ble gitt under dåpen.

Anonymkode: 66fe4...244

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi ungdommene har lyst på penger, penger, penger...     

Anonymkode: 44137...4eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men dette er en tid hvor de fleste ungdommer trenger en påminnelse om etikk, verdier, gode og dårlige valg og sånn sett er timingen til den humanistiske konfirmasjonen midt i blinken. Mine konfirmanter lærer om krig og flyktninger, kritisk tenkning og opphavsrett, seksualitet (inkl prevensjon og ulike legninger), rus og kriminalitet og menneskerettigheter. Jeg kan nesten ikke tenke meg bedre timing for å snakke om disse tingene enn idet man er på vei ut i ungdomstiden og blir introdusert for litt av hvert. 

Anonymkode: e3f3b...60a

Med andre ord er det kun nyttig for barn som har foreldre som har sviktet i oppdragelsen.. Mine foreldre snakket om alle disse tingene fra jeg var gammel nok til å forstå, og med jevne mellomrom gjennom hele min barne og ungdomstid.  Det samme gjør jeg og mannen med barna våre.

Jeg konfirmerte meg borgerlig fordi konfirmasjon var forventet, men det ble ramaskrik av at jeg valgte bort den kristne varianten som den første i familien. (flere eldre slektninger som ikke kom, og enda flere som nektet å gi gave.) Flere av mine yngre søsken og søskenbarn valgte også borgerlig etter meg. 

Jeg håper virkelig våre barn dropper konfirmasjon. De er ikke døpt (fordi å døpe barn i kirken og love å oppdra dem i guds navn når man ikke er kristen er latterlig og spottende mot de som faktisk tror), og konfirmasjon har hverken praktisk eller religiøs betydning for ateister i dagens samfunn. 

Jeg vil mye heller holde en stor fest når de er 18, og myndige i lovens øyne, når de fullfører VGS, eller når de blir 25 og hjernen er ferdig utviklet. LANGT bedre grunner til å feire. 

Satser på å oppdra dem til å klare å ta egne avgjørelser uten å bukke under for saueflokken, at "alle andre gjør det" er en latterlig grunn til det meste. Selv droppet jeg russefeiring f.eks, fordi konseptet er stupid og jeg ikke så noen grunn til å være med på det. Foreldrene mine sponset tur til en Europeisk storby på meg og bestevenninnen min istedet, og det er et flott minne for livet, uten fyll og grenseløs idioti. 

Jeg har stor respekt for den religiøse betydningen av dåp og konfirmasjon for troende mennesker, men for resten er det åpenbart at det kun handler om gaver og penger. Enda mer bensin på det endeløse forbruksbålet vi danser rundt mens planeten går til helvete. 👎

Nei takk sier jeg, og håper mine flotte, reflekterte unger sier det samme. Hvis de absolutt insisterer blir det nok kun en bitteliten markering hjemme med aller nærmeste familie, og ingen større gaver. Ingenting fra oss ihvertfall, vi sparer pengene til sertifikat og egenkapital og studier. Som de får når de blir voksne. 

Anonymkode: fa2d1...7f2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Med andre ord er det kun nyttig for barn som har foreldre som har sviktet i oppdragelsen.. Mine foreldre snakket om alle disse tingene fra jeg var gammel nok til å forstå, og med jevne mellomrom gjennom hele min barne og ungdomstid.  Det samme gjør jeg og mannen med barna våre.

Jeg konfirmerte meg borgerlig fordi konfirmasjon var forventet, men det ble ramaskrik av at jeg valgte bort den kristne varianten som den første i familien. (flere eldre slektninger som ikke kom, og enda flere som nektet å gi gave.) Flere av mine yngre søsken og søskenbarn valgte også borgerlig etter meg. 

Jeg håper virkelig våre barn dropper konfirmasjon. De er ikke døpt (fordi å døpe barn i kirken og love å oppdra dem i guds navn når man ikke er kristen er latterlig og spottende mot de som faktisk tror), og konfirmasjon har hverken praktisk eller religiøs betydning for ateister i dagens samfunn. 

Jeg vil mye heller holde en stor fest når de er 18, og myndige i lovens øyne, når de fullfører VGS, eller når de blir 25 og hjernen er ferdig utviklet. LANGT bedre grunner til å feire. 

Satser på å oppdra dem til å klare å ta egne avgjørelser uten å bukke under for saueflokken, at "alle andre gjør det" er en latterlig grunn til det meste. Selv droppet jeg russefeiring f.eks, fordi konseptet er stupid og jeg ikke så noen grunn til å være med på det. Foreldrene mine sponset tur til en Europeisk storby på meg og bestevenninnen min istedet, og det er et flott minne for livet, uten fyll og grenseløs idioti. 

Jeg har stor respekt for den religiøse betydningen av dåp og konfirmasjon for troende mennesker, men for resten er det åpenbart at det kun handler om gaver og penger. Enda mer bensin på det endeløse forbruksbålet vi danser rundt mens planeten går til helvete. 👎

Nei takk sier jeg, og håper mine flotte, reflekterte unger sier det samme. Hvis de absolutt insisterer blir det nok kun en bitteliten markering hjemme med aller nærmeste familie, og ingen større gaver. Ingenting fra oss ihvertfall, vi sparer pengene til sertifikat og egenkapital og studier. Som de får når de blir voksne. 

Anonymkode: fa2d1...7f2

Dette! Veldig bra skrevet!!👏🏼👏🏼👏🏼👏🏼👏🏼👏🏼👏🏼

Anonymkode: b8a1b...d18

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, dette er en tradisjon som bør dø ut, jeg skjønner ikke hva 15 åringer har gjort for å fortjene så mange penger.  Argumentasjonen at det hjelper de inn i voksenlivet er også bare bullshit. Alle vet at hvis man kommer med 70 000 til banken og ber om lån så ler de bare. Sponser ungdommens shopping, eventuelt farlig festing.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi vi er kristne, og en konfirmasjon er en bekreftelse av løftet som ble gitt under dåpen.

Anonymkode: 66fe4...244

Jeg konfirmerte meg også fordi jeg er kristen 💞

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Får å få ett rett svar, TS, så får du heller møte opp i ett konfirmasjonsmøte i nærheten av der du bor og så spørre de skal konfirmeres i nærmeste framtid.

Anonymkode: 93ba4...ff3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du ikke hørt om humanistisk konfirmasjon? Jeg synes kurset var vanvittig lærerikt og ville ikke vært foruten den opplevelsen. Nå jobber jeg frivillig som kursleder i HEF og ser hvor nyttig det faktisk er for ungdom. Og så slipper man å lyve i kirka 😉

Anonymkode: e3f3b...60a

 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er latterlig med dette?

Humanistisk konfirmasjon (frem til høsten 2005 kalt borgerlig konfirmasjon) er et livssynshumanistisk (i betydningen humanetisk) kurs og seremoni arrangert av Human-Etisk Forbund for å markere overgangen fra barn til voksen. Kurset har hovedfokus på livssyn og etikk og målet er å oppmuntre til selvstendig tenkning, etisk refleksjon og å styrke de livssynshumanistiske verdiene i samfunnet.

Kurset tar for seg tema som livssyn, menneskerettigheter, etikk, identitet, toleranse, ungdom og samliv, rus og samfunnsansvar. Kurset avsluttes med en høytidelig seremoni.

Den første borgerlige konfirmasjon ble gjennomført i Oslo i 1951.

Anonymkode: c95b0...2a8

 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mine tre er borgerlig konfirmer.

Vi hadde en enkel feiring hjemme med nærmeste familie. Mesteparten av pengene de fikk ble stående på konto til de brukte dem på noe fornuftig (bl.a. sertifikat).

Anonymkode: c95b0...2a8

Konfirmasjon betyr bekreftelse av dåpen og er en kristen tradisjon. Å kalle en borgerlig seremoni for konfirmasjon, er bare idiotisk. Folk som bruker dette og fremmer det, er helt på jordet og har null peiling på tradisjoner og kristendom.

Anonymkode: 524b4...d41

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med andre ord er det kun nyttig for barn som har foreldre som har sviktet i oppdragelsen.. Mine foreldre snakket om alle disse tingene fra jeg var gammel nok til å forstå, og med jevne mellomrom gjennom hele min barne og ungdomstid.  Det samme gjør jeg og mannen med barna våre.

Anonymkode: fa2d1...7f2

Tro det eller ei, men det finnes faktisk personer som har større påvirkningskraft på ungdom i akkurat denne alderen enn mamma og pappa. Foreldre har en viktig jobb og danner selve grunnlaget, men de aller fleste ungdommer har godt av å få viktig informasjon fra flere hold. Og for en ung gutt som sliter med å komme ut av skapet kan det være mer nyttig å få snakke med 19 år gamle Petter som nylig har vært gjennom det samme enn 42 år gamle pappa som prøver å forstå. 

Anonymkode: e3f3b...60a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

De aller fleste samfunn i verden har ikke så mange feiringer og markeringer som man har her i Norge. Det eneste som går igjen er dåp og giftemål. Bursdager eller heller ikke noe som mange feirer pga livssyn.

Anonymkode: b8a1b...d18

Vi har da ikke så mange markeringer og feiringer i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tro det eller ei, men det finnes faktisk personer som har større påvirkningskraft på ungdom i akkurat denne alderen enn mamma og pappa. Foreldre har en viktig jobb og danner selve grunnlaget, men de aller fleste ungdommer har godt av å få viktig informasjon fra flere hold. Og for en ung gutt som sliter med å komme ut av skapet kan det være mer nyttig å få snakke med 19 år gamle Petter som nylig har vært gjennom det samme enn 42 år gamle pappa som prøver å forstå. 

Anonymkode: e3f3b...60a

Alt det du skriver her er jo bare flere av mine definisjoner på foreldre som har feilet.. Mine foreldre har vært min primære kilde til informasjon også i tenårene, mine tryggeste sparringspartnere, og de jeg alltid spurte om råd. 

Jeg er klar over at de fleste i den vestlige verden idoliserer jevnalderorientering til et nivå der det defineres som normalt og bra å synes foreldrene sine er idioter. Jeg er ekstremt uenig i dette konseptet, og takker foreldrene mine for at de har gitt meg et helt annet verdenssyn. 

Så våre barn kan snakke med oss om alt, det er ingen tabuer i vårt hjem. Kan aldri tenke meg at de skal ha problemer med å komme ut av skapet. Informasjon fra flere kilder er viktig, og selvsagt helt uunngåelig i dagens informasjonssamfunn, men trygge voksne med gode hensikter og mye kunnskap (som alle foreldre burde være) er en langt bedre informasjonskilde enn jevnaldrende barn og Internett. 

Jeg har heller ikke noe problem med å sende barna til andre voksne vi kjenner for å snakke om ting vi evt kommer til kort om. Faren min er f.eks langt bedre til å diskutere politikk med ungene enn jeg og mannen, mens en tante er lesbisk, og bedre på LGBTQ info enn oss. :)

Som sagt, meget mulig at human etisk konfirmasjonsundervisning er viktig og nyttig for ungdommer med mindre gode foreldre, men jeg tenker jo også at disse temaene burde være godt dekket i skolen også?

Anonymkode: fa2d1...7f2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er latterlig med dette?

Humanistisk konfirmasjon (frem til høsten 2005 kalt borgerlig konfirmasjon) er et livssynshumanistisk (i betydningen humanetisk) kurs og seremoni arrangert av Human-Etisk Forbund for å markere overgangen fra barn til voksen. Kurset har hovedfokus på livssyn og etikk og målet er å oppmuntre til selvstendig tenkning, etisk refleksjon og å styrke de livssynshumanistiske verdiene i samfunnet.

Kurset tar for seg tema som livssyn, menneskerettigheter, etikk, identitet, toleranse, ungdom og samliv, rus og samfunnsansvar. Kurset avsluttes med en høytidelig seremoni.

Den første borgerlige konfirmasjon ble gjennomført i Oslo i 1951.

Anonymkode: c95b0...2a8

Det komiske med human etiske sermonier, er at de er etterligninger av det kristelige. Ikke mye nytenking. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...