Gå til innhold

Hvorfor glir bilene så fælt på Østlandet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er glatt overalt, men på østlandet er det så mye trafikk at hvis du sklir er det mye større sannsynlighet for at du treffer en annen bil når du sklir eller at din ulykke vil skape problemer for veldig mange andre siden det er så mye trafikk på veiene.

https://www.p4.no/nyheter/trafikkaos-pa-glatte-veier-i-troms/artikkel/783687/

 

Anonymkode: be662...f26

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er glatt overalt, men på østlandet er det så mye trafikk at hvis du sklir er det mye større sannsynlighet for at du treffer en annen bil når du sklir eller at din ulykke vil skape problemer for veldig mange andre siden det er så mye trafikk på veiene.

https://www.p4.no/nyheter/trafikkaos-pa-glatte-veier-i-troms/artikkel/783687/

 

Anonymkode: be662...f26

I tillegg dette med piggfrie dekker, som man egentlig ikke ville anbefalt når temperaturen ligger rundt +/- 4 grader. Piggfrie vinterdekk fungerer fint på kaldere føre, men dessverre ikke slik det er nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piggdekk hjelper, men jeg har opplevd å skli med litt slitte piggdekk også (altså slitte pigger, ok mønsterdybde). Jeg tror, som andre i tråden, at bilene i videoen har sommerdekk, men er ikke helt sikker. Er det blankis under snølaget, blir det vanskelig også med piggfrie vinterdekk.

Anonymkode: 880a3...1a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer fra bygda, men bor i en større by nå. Min erfaring er at det kan bli ufattelige glatt når mange biler polerer veien. Jeg har opplevd å stoppe i en kø, og skli sideveis av veibanen. Det er ikke ofte det er sånn, men det skjer med noen års mellomrom. 

Piggdekk hjelper på sånt føre. Piggfrie vinterdekk fungerer selvfølgelig ikke.

De som kun har opplevd normalt vinterføre på bygda vet ikke hva de snakker om. 

Anonymkode: 3209d...240

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Festlig fenomen. Resten av Norge sliter ikke med snø og trafikk som Østlandet gjør 

Anonymkode: 428e2...8ac

De fleste oppegående mennesker vet at halvparten av Norges befolkning på Østlandet og trafikken derfor er ganske mye tettere enn resten av landet. 
Mens noen idioter forstår aldri det...

Anonymkode: 4dcaa...4e0

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at det er det som skjer nå, men i Oslo og omegn saltes det. Det fungerer fint inntil det blir virkelig kaldt, men når det blir så kaldt at saltlaka fryser, er den enda glattere enn is av rent vann.

Anonymkode: 880a3...1a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble overrasket over hvor glatt det faktisk var i går. Måtte stoppe på smal vei å slippe bil forbi. Jeg spant og spant da jeg startet opp igjen. Dette var på flat vei med nye vinterdekk. 

Piggdekk funker ikke når man bor i byen. Dyre avgifter og ikke minst svevestøv. En annen grunn til at det lettere korker seg opp når det kommer snø er at det rett og slett er ekstremt mange biler som skal hjem fra jobb kl 16. Alle på en gang og saktere kjøring gir kø i tillegg til ulykkene som oppsto. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ute å kjørte på det «verste» både i går fra jobb og til jobb på morgenen i dag. På E6 var det veldig greit. Saltet bra. Men på småveiene i Østfold var det virkelig ikke verken strødd eller saltet. Jeg kjører alltid etter forholdene, og merket fortsatt at det var veldig glatt. Folk kjører jo i 80-90 i 70 sonen bl.a, så det er ikke rart at folk sklir ut av veien, når de møter på andre biler. 
 

Men det er kanskje ikke annet å forvente når det er 1- til 0 grader.. Det er jo som oftest det verste føret.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste oppegående mennesker vet at halvparten av Norges befolkning på Østlandet og trafikken derfor er ganske mye tettere enn resten av landet. 
Mens noen idioter forstår aldri det...

Anonymkode: 4dcaa...4e0

Hva mener du? At tettheten idioter er dobbelt så stor på østlandet, eller at mer trafikk gir glattere veier? 

 

Anonymkode: 2ce2f...a79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samma gnålet hver vinter fra folk som bor på steder med for det meste reinsdyr og snøscootere og en håndfull biler. De nekter å skjønne at trafikktettheten er mye større andre steder som i seg sjøl lager trøbbel og at den polerer veiene. Og at hardkjørt snø og is i fhv lave temperaturer er noe helt annet enn knirkende kaldt snøføre.

Anonymkode: 8e285...cac

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du? At tettheten idioter er dobbelt så stor på østlandet, eller at mer trafikk gir glattere veier? 

 

Anonymkode: 2ce2f...a79

Flere mennesker totalt betyr selvsagt også flere idioter. Dette er ren statistikk, og sier lite eller ingenting om intelligensnivået på Østlandet kontra Vestlandet eller i Finnmark. En annen ting som er ren statistikk er at hver eneste idiot som havner i grøfta eller på tvers av veien på det sentrale Østlandet påvirker mange flere mennesker, og dermed skaper mye mer kaos enn samme idiot hadde gjort i Finnmark. 

Er ikke dette ganske logisk? :klo:

Anonymkode: aead0...d4d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du? At tettheten idioter er dobbelt så stor på østlandet, eller at mer trafikk gir glattere veier? 

 

Anonymkode: 2ce2f...a79

Jeg er ikke den du spør, men det sier seg selv at med høyere befolkningstetthet blir det flere av alle "sorter".  

Flere uerfarne, flere eldre, flere trailere på sommerdekk, flere idioter som tror at de er verdensmestere i rally osv.

Prosentvis er vel antallet jevnt fordeltover hele landet, men 10 % av en million er likevel høyere enn 10 % av 3000.

 

For øvrig: jeg kommer akkurat inn fra en "sledetur" nå, med 10 cm saltsørpe i veibanen,  og da kom jeg på en liten historie.

Naboen flytter til østlandet fra et sted nordpå som er kjent for mye snø.  Han latterliggjorde østlendinger på vinterføre før vinteren startet.   Etter å ha måttet be om hjelp til å få løs bilen 3 ganger i løpet av 2 uker måtte han innse at det var annerledes å kjøre på vinterføre her, enn det var "Hjemme i nord".

 

Anonymkode: 0aea3...bb6

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samma gnålet hver vinter fra folk som bor på steder med for det meste reinsdyr og snøscootere og en håndfull biler. De nekter å skjønne at trafikktettheten er mye større andre steder som i seg sjøl lager trøbbel og at den polerer veiene. Og at hardkjørt snø og is i fhv lave temperaturer er noe helt annet enn knirkende kaldt snøføre.

Anonymkode: 8e285...cac

* i fhv høye temperaturer

Anonymkode: 8e285...cac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Piggdekk hjelper, men jeg har opplevd å skli med litt slitte piggdekk også (altså slitte pigger, ok mønsterdybde). Jeg tror, som andre i tråden, at bilene i videoen har sommerdekk, men er ikke helt sikker. Er det blankis under snølaget, blir det vanskelig også med piggfrie vinterdekk.

Anonymkode: 880a3...1a0

Hvis det ligger kram snø oppå isen så hjelper ikke piggdekk heller siden piggene ikke når ned til isen. Da hjelper kun kjetting. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, tdm900 said:

Ingen av disse kunne ha hverken piggdekk eller piggfrie dekk. Så dårlig står ikke de på. Dette minner mer om det vi ser av videoer fra USA, og der har de ikke vinterdekk. Det som ikke kom fram, var hvilket resultat politiet kom til, når de undersøkte dekkene til de innvolverte.....

Men han yrkessjåføren som snakker har nye dekk, han kan da ikke mene sommerdekk.

Anonymkode: 53d29...ab7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiste fra Oslo og hjem til nord for noen år siden. Kjøpte VG på Gardermoen og der stod det SNØKAOS med krigstyper på forsiden. Da jeg forlot Oslo en halvtime før så hadde det snødd ca 5 cm den dagen. 

Så dere søringer kan takke blant annet landets minst påliteligste avis (beviselig ref. Giske-saken) for at resten av landet tror dere låser dere inne og gråter i panikk så snart det kommer noen cm snø. 

 

 

Anonymkode: 2ce2f...a79

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Just now, AnonymBruker said:

Men han yrkessjåføren som snakker har nye dekk, han kan da ikke mene sommerdekk.

Anonymkode: 53d29...ab7

Selvsagt kan han det. Funker helt fint om vinteren i Oslo, så lenge det ikke er is eller snø.

Anonymkode: 880a3...1a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du? At tettheten idioter er dobbelt så stor på østlandet, eller at mer trafikk gir glattere veier? 

 

Anonymkode: 2ce2f...a79

Du, vi som bor på det mer usentrale østland har ikke dette problemet. Det er fordi det er usentralt og ikke så mange biler. 

Anonymkode: f55ab...40e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leste denne artikkelen nå. Og så video av biler som bare sklir ned en bakketopp. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/70oMG8/varsler-mer-trafikktroebbel?utm_source=vgfront&utm_content=row-1

Jeg har aldri opplevd dette før. Beklager det dumme spørsmålet, men er det fordi jeg alltid kjører med piggdekk? Ikke mulig å gli slik ned en bakke med piggdekk?

Anonymkode: 89bfc...4f4

Fordi det har vært minusgrader lenge, bakken var fryst, og som du ser så sludder/regner det. Den bakken der er i tillegg veldig bratt! Det er klart det blir omtrent ren is av det! Folk er jo rett og slett tullete når de forsøker å kjøre opp den bakken der.
Dessuten i Asker har de fått ny entreprenør som skulle ta seg av salting og brøyting. La sikkert inn et lavt anbud som man ikke kunne si nei til, og resultatet var at når snøen kom så hadde de ikke engang saltapparater å ha på lastebilene. Da blir det kaos da!

Anonymkode: 64692...064

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke den du spør, men det sier seg selv at med høyere befolkningstetthet blir det flere av alle "sorter".  

Flere uerfarne, flere eldre, flere trailere på sommerdekk, flere idioter som tror at de er verdensmestere i rally osv.

Prosentvis er vel antallet jevnt fordeltover hele landet, men 10 % av en million er likevel høyere enn 10 % av 3000.

 

For øvrig: jeg kommer akkurat inn fra en "sledetur" nå, med 10 cm saltsørpe i veibanen,  og da kom jeg på en liten historie.

Naboen flytter til østlandet fra et sted nordpå som er kjent for mye snø.  Han latterliggjorde østlendinger på vinterføre før vinteren startet.   Etter å ha måttet be om hjelp til å få løs bilen 3 ganger i løpet av 2 uker måtte han innse at det var annerledes å kjøre på vinterføre her, enn det var "Hjemme i nord".

 

Anonymkode: 0aea3...bb6

Først er du så flink å forklare statistikk og sånt men så sporer du fullstendig av med nordingen som er naboen din. Hva mener du her egentlig? At han er statistisk representativ for alle nordinger eller at det også finnes nordinger (unntaksvis) som kjører som idioter på glatta? 

Her må en forklaring på bordet. 

Anonymkode: 2ce2f...a79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...