Gå til innhold

Hvorfor glir bilene så fælt på Østlandet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du? At tettheten idioter er dobbelt så stor på østlandet, eller at mer trafikk gir glattere veier? 

 

Anonymkode: 2ce2f...a79

Som jeg sa, noen har VIRKELIG tungt for det... 🙄🙄🙄

Anonymkode: 4dcaa...4e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som jeg sa, noen har VIRKELIG tungt for det... 🙄🙄🙄

Anonymkode: 4dcaa...4e0

Det sier du bare fordi du ikke kan gi et godt svar. Og det betyr at det er du som har tungt for det. Prove me wrong.

Anonymkode: 2ce2f...a79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere bilister, mer trafikk, større andel piggfritt, mindre erfaring på dårlig vedlikeholdte vinterveier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få av oss har piggdekk fordi det er veldig dyrt å kjøre inn i og gjennom byen. 

Anonymkode: 75603...9be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Først er du så flink å forklare statistikk og sånt men så sporer du fullstendig av med nordingen som er naboen din. Hva mener du her egentlig? At han er statistisk representativ for alle nordinger eller at det også finnes nordinger (unntaksvis) som kjører som idioter på glatta? 

Her må en forklaring på bordet. 

Anonymkode: 2ce2f...a79

Ingen av delene. 

Han var en erfaren sjåfør på generelt grunnlag, men han forsto ikke at han var uerfaren når det kom til utfordringene han ville møte på sitt nye hjemsted når det kom til kjøring på vinterveier.

Og det er det som er poenget mitt både ved å vise til statistikken og fortelle denne historien.

Man kan ikke se på andres utfordringer fra eget ståsted, man må se på det med "lokale øyne".

 

Anonymkode: 0aea3...bb6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ingen av delene. 

Han var en erfaren sjåfør på generelt grunnlag, men han forsto ikke at han var uerfaren når det kom til utfordringene han ville møte på sitt nye hjemsted når det kom til kjøring på vinterveier.

Og det er det som er poenget mitt både ved å vise til statistikken og fortelle denne historien.

Man kan ikke se på andres utfordringer fra eget ståsted, man må se på det med "lokale øyne".

 

Anonymkode: 0aea3...bb6

Nå er været mer skiftende og vinterdekksesongen lengre nordpå enn på det sentrale østlandet. Det betyr at de fleste med kjøreerfaring nordfra er mer vant til skiftende føreforhold og lengre perioder med slikt føre. Det er også store forskjeller mellom innlandsføret og føret lengre ut mot kysten. Hvis du tar en titt på kartet så vil de se at avstanden mellom innlandsklima og kystklima er kort nordpå. 

Alt dette taler for at sjåfører nordfra har mer erfaring med varierende føre. Med bakgrunn i at øvelse gjør mester så er det grunn til å anta at folk nordfra klarer seg bedre på varierende vinterføre enn folk fra det sentrale østland. 

Anonymkode: 2ce2f...a79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå er været mer skiftende og vinterdekksesongen lengre nordpå enn på det sentrale østlandet. Det betyr at de fleste med kjøreerfaring nordfra er mer vant til skiftende føreforhold og lengre perioder med slikt føre. Det er også store forskjeller mellom innlandsføret og føret lengre ut mot kysten. Hvis du tar en titt på kartet så vil de se at avstanden mellom innlandsklima og kystklima er kort nordpå. 

Alt dette taler for at sjåfører nordfra har mer erfaring med varierende føre. Med bakgrunn i at øvelse gjør mester så er det grunn til å anta at folk nordfra klarer seg bedre på varierende vinterføre enn folk fra det sentrale østland. 

Anonymkode: 2ce2f...a79

Er du klar over hvor mye trafikk det er på det sentrale østland? Det kan ikke sammenlignes med noe sted nordpå. 

Anonymkode: 7aa44...329

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Få av oss har piggdekk fordi det er veldig dyrt å kjøre inn i og gjennom byen. 

Anonymkode: 75603...9be

Pluss at det vanker bøter om ikke piggdekkene blir byttet til sommerdekk til rett tid om våren. Når du kjører piggfritt har du mer slakk der.

Anonymkode: 880a3...1a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du klar over hvor mye trafikk det er på det sentrale østland? Det kan ikke sammenlignes med noe sted nordpå. 

Anonymkode: 7aa44...329

Jeg er det ja. Jeg har pendlet mellom nord og sør og kjørt bil på øslandet i flere år. 

Nord er mer enn finnmarksvidda. Det er byer med tett trafikk her også. 

Anonymkode: 2ce2f...a79

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er været mer skiftende og vinterdekksesongen lengre nordpå enn på det sentrale østlandet. Det betyr at de fleste med kjøreerfaring nordfra er mer vant til skiftende føreforhold og lengre perioder med slikt føre. Det er også store forskjeller mellom innlandsføret og føret lengre ut mot kysten. Hvis du tar en titt på kartet så vil de se at avstanden mellom innlandsklima og kystklima er kort nordpå. 

Alt dette taler for at sjåfører nordfra har mer erfaring med varierende føre. Med bakgrunn i at øvelse gjør mester så er det grunn til å anta at folk nordfra klarer seg bedre på varierende vinterføre enn folk fra det sentrale østland. 

Anonymkode: 2ce2f...a79

Hva hjelper det med erfaring fra skiftende forhold, når det er andre faktorer som skaper problemene? 

 

Anonymkode: 0aea3...bb6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva hjelper det med erfaring fra skiftende forhold, når det er andre faktorer som skaper problemene? 

 

Anonymkode: 0aea3...bb6

Hvilke andre faktorer er dette? 

Anonymkode: 2ce2f...a79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva hjelper det med erfaring fra skiftende forhold, når det er andre faktorer som skaper problemene? 

 

Anonymkode: 0aea3...bb6

Alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte faktisk forbi stedet som er filmet i rushen i går, men valgte å kjøre en annen vei siden jeg så bilen som står stille i veien oppe i bakken i videoen. 

Folk bor faktisk opp den veien der, og måtte enten forsøke å kjøre opp eller stå i stillestående trafikk langs en annen vei for å komme inn øverst i denne (lange og bratte) bakken og kjøre ned. Og å kjøre NED Gamle Drammensvei i slikt føre er heller ingen smal sak, så jeg ville heller satset på å kjøre opp. 

Selv brukte jeg 50 minutter i omtrent stillestående kø på å komme meg fra der man kan kjøre opp bakken og til der man kan kjøre ned, langs hovedveien. 

Det er vel temmelig åpenbart at det lettere blir «trafikkaos» der hvor det er store mengder kjøretøy som skal passere, enn utpå landet hvor den ene bilen som evt. glir havner i grøfta og ikke treffer noen andre biler siden det knapt er biler der ? :klo: 

Anonymkode: 3d9e2...767

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvilke andre faktorer er dette? 

Anonymkode: 2ce2f...a79

De fleste kjører piggfritt i byene! Hvor vanskelig er det å skjønne. 

Anonymkode: 7aa44...329

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De fleste kjører piggfritt i byene! Hvor vanskelig er det å skjønne. 

Anonymkode: 7aa44...329

Men trøste og bære. Tror du piggfrie dekk er forbeholdt det sentrale østland? 

Jeg kjører også piggfritt. Det har jeg gjort i 10 år. Piggfrie dekk er helt normalt også nordpå. 

Sist jeg kjøpte nye vinterdekk (for et år siden) spurte jeg dekkselger om hvilke dekk folk flest valgte. Stort sett piggfritt sa han. 

 

Anonymkode: 2ce2f...a79

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste kjører piggfritt i byene! Hvor vanskelig er det å skjønne. 

Anonymkode: 7aa44...329

Noe man ikke ville gjort om man lot erfaring tale.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke andre faktorer er dette? 

Anonymkode: 2ce2f...a79

Brøyting og salting er en faktor. Min personlige erfaring er at de er flinkere å brøyte nordover i landet  (mer erfaring?). 

Lokale forhold - her jeg bor nå har vi blant annet en ulykkessving der det uten unntak er ferske sjåfører på strekningen som kjører ut.  Det var i denne svingen naboen min fra nord kjørte ut 3 ganger i løpet av 2 uker, fordi den krever en spesiell kjøremåte for ikke å kjøre ut når forholdene tilsier det. (Lokale unngår den svingen under særskilte forhold)

Et større antall uerfarne sjåfører, idioter osv på grunn av høyere befolkningstetthet. 

Osv

Anonymkode: 0aea3...bb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leste denne artikkelen nå. Og så video av biler som bare sklir ned en bakketopp. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/70oMG8/varsler-mer-trafikktroebbel?utm_source=vgfront&utm_content=row-1

Jeg har aldri opplevd dette før. Beklager det dumme spørsmålet, men er det fordi jeg alltid kjører med piggdekk? Ikke mulig å gli slik ned en bakke med piggdekk?

Anonymkode: 89bfc...4f4

Det er ren is. Mye glattere veier når det er regn som fryser på som det ofte er i sydlige deler av Norge. Flyttet til innlandet og her er det mye snø, men langt i fra glatt. Så ja, det er glattere i syd enn her oppe.

Anonymkode: c279b...f1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Brøyting og salting er en faktor. Min personlige erfaring er at de er flinkere å brøyte nordover i landet  (mer erfaring?). 

Lokale forhold - her jeg bor nå har vi blant annet en ulykkessving der det uten unntak er ferske sjåfører på strekningen som kjører ut.  Det var i denne svingen naboen min fra nord kjørte ut 3 ganger i løpet av 2 uker, fordi den krever en spesiell kjøremåte for ikke å kjøre ut når forholdene tilsier det. (Lokale unngår den svingen under særskilte forhold)

Et større antall uerfarne sjåfører, idioter osv på grunn av høyere befolkningstetthet. 

Osv

Anonymkode: 0aea3...bb6

Salting er standarden nordpå også. Jeg vil påstå at det finnes langt flere svingete og smale veier nordpå enn sørpå. Og nordpå har man gjerne ingen omkjøringsmuligheter. 

Anonymkode: 2ce2f...a79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det føre som vi ser på videoen er helt vanlig vinterføre mange steder i landet, kan virke som om en god del av sjåførene på Østlandet ikke har de tekniske ferdighetene som folk tilegner seg i andre deler av landet. Folk er så vante med å kjøre på saltede og bare veier så de har rett og slett ikke erfaring med det som er vanlig vinterføre andre steder.

Der jeg kommer fra så har unge sjåfører bedre muligheter for å faktisk lære seg hvordan en bil oppfører seg på og over grensen, det er rom for å leke seg med bilene når den første snøen faller. På Østlandet så er det også en større tetthet av sjåfører som ikke akkurat er født med ski på beina.

Nye biler har også så mange elektroniske hjelpemidler som gjør at folk ikke vet hvordan de skal håndtere bilen når disse hjelpemidlene når grensen sin. Noen ganger så er det faktisk en fordel å skru av antispinn og stabilitetskontroll og heller ta kontrollen over bilen selv.

Anonymkode: 8c17a...76c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...