Gå til innhold

Er det ikke barne tv lenger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 9.11.2019 den 2.57, AnonymBruker skrev:

Barne tv som er nå er jo tragisk dårlig i forhold til det som var før. Huff. 

Anonymkode: 63d07...ee8

Helt enig! Synes de er freke mot hverandre også og den falske dubbingen kunne de bare droppet, høres jo ikke ut som om de prøver en gang og det får bare skuespillerne til å høres enda frekkere ut. Det virker som om de lager bare for å lage, uten noe tanke eller arbeid bak. At ungene skal sitte å bli underholdt hele dagen er ikke bra. Likte konseptet at barne-tv er klokken 18 og da var det litt pedagogisk tanke bak. Kvantitet foran kvalitet lenge leve, du liksom. De nrk FlippKlipp er noen ganger bra, engasjerte og kunnskapsrike programledere, men det er jo på YouTube og der er jo det lett å forville seg borti andre greier, blant annet søstershowet NRK 4 etg. på YouTube som blant annet drikker tiss. Det er bra forbilder for unga det! 😄 Liker heller ikke at Disney har blitt så veldig animert, likte bedre når det så mer ut som tegninger! De gamle Disneyfilmene er jo kjempe rasistiske, men får jo vondt i øynene av de nye på grunn av all redigeringen, det ser jo ut som om de har tatt filter på hele filmen og skrudd lysstyrken opp i helvete før de sendte det ut. Nei, ta meg tilbake til Grottesang og Mummitroll!

Endret av snoren
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var voksen da den ble laget, men den beste "barne tv'n" noen gang er for meg Jul i Blåfjell! 

Anonymkode: c5880...5ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Nomaden skrev:

Vi hadde Cartoon Network og der gikk det barne-TV 24/7, dette var på 90-tallet så dette er ikke noe nytt. Og jeg har heller ikke blitt lat og bortskjemt av det 🤪

Alle hadde jo ikke det, og uansett var barna mer ute og mer aktiv.

Mange småbarnsforeldre er også lat. Nå setter foreldrene barna foran tv’en eller nettbrett. For at foreldrene skal få fred etter jobben.. 

Hvorfor ikke trene? Lære barna å elske trening? La barna få være mye ute? Finne på mye moro sammen med barna? La barna kun få sitte å se på TV og/eller nettbrett en liten stund. Sånn som vi så Barne-TV 18:00, og litt Barne-TV om morgenen i helga. Nå er mange både voksne og barn lat. Ikke faen om mine barn får være lat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.11.2019 den 3.19, this_is_she skrev:

Tenk dét, barne-tv hele dagen. Man kan sette ungen foran skjermen omtrent når det måtte være. Så har vi jo nettbrettene da som de sitter å nistirrer på i bilen og på hytta. 

Når jeg var liten var den lille halvtimen fra 18:00 virkelig hellig. Så fikk vi noen timer ekstra med barne-tv i julen og i påsken. Det var liksom det. Hvis vi kjedet oss fikk vi beskjed om å kle på oss og gå ut å leke. Vi var ute hele tiden å fant på ting. Hvor er ungene nå? Den lille grenda der jeg vokste opp, jeg har ikke sett et eneste barn ute der på årevis. Trist 😞

Åh, det husker jeg så godt, ventet hele dagen for å se Dyrene i hjorteparken, eller hva de enn sendte, levde for de 30 min mellom 18.00-18.30, og som du sier, jul påske og helg :) fantastisk. Ellers var vi bygdeunger ute og lekte, vi møttes og kosa oss ute på lekeplassen til skolen eller barnehagen. Jeg bor fortsatt her jeg vokste opp, og det er sjelden jeg ser barn ute her, hverken med foreldre eller alene. Mine venninners barn ser peppa gris når de måtte ønske, de tilbringer veldig mye tid foran skjerm og de får ikke oppleve hvordan det er å glede seg til en ny episode av sånn og sånn, for  det ligger tilgjengelig ute på åpent nett, som de er bedre på å navigere enn jeg er omtrent. 

Anonymkode: e6640...ee6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åh, det husker jeg så godt, ventet hele dagen for å se Dyrene i hjorteparken, eller hva de enn sendte, levde for de 30 min mellom 18.00-18.30, og som du sier, jul påske og helg :) fantastisk. Ellers var vi bygdeunger ute og lekte, vi møttes og kosa oss ute på lekeplassen til skolen eller barnehagen. Jeg bor fortsatt her jeg vokste opp, og det er sjelden jeg ser barn ute her, hverken med foreldre eller alene. Mine venninners barn ser peppa gris når de måtte ønske, de tilbringer veldig mye tid foran skjerm og de får ikke oppleve hvordan det er å glede seg til en ny episode av sånn og sånn, for  det ligger tilgjengelig ute på åpent nett, som de er bedre på å navigere enn jeg er omtrent. 

Anonymkode: e6640...ee6

Dyrene i hjorteskogen var det kjedeligste som fantes * gjesp*.

Anonymkode: f8427...0d7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dyrene i hjorteskogen var det kjedeligste som fantes * gjesp*.

Anonymkode: f8427...0d7

Slemming 😌

Anonymkode: e6640...ee6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.11.2019 den 18.10, AnonymBruker skrev:

Jeg ville se på barne tv idag kl 18:00 for minner om d ba jeg var barn, men ikke noe barne tv å se. Er det ikke gammeldags barne tv lenger? 

Anonymkode: bffc8...e43

Forstår ikke hvordan dagens barne-TV-programmer skal gi deg noen minner av din barndom men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Kvelertak skrev:

Det er ikke rart dagens barn er lat og bortskjemt. 

Ok boomer.

Anonymkode: b2f0f...12b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, snoren skrev:

Helt enig! Synes de er freke mot hverandre også og den falske dubbingen kunne de bare droppet, høres jo ikke ut som om de prøver en gang og det får bare skuespillerne til å høres enda frekkere ut. Det virker som om de lager bare for å lage, uten noe tanke eller arbeid bak. At ungene skal sitte å bli underholdt hele dagen er ikke bra. Likte konseptet at barne-tv er klokken 18 og da var det litt pedagogisk tanke bak. Kvantitet foran kvalitet lenge leve, du liksom. De nrk FlippKlipp er noen ganger bra, engasjerte og kunnskapsrike programledere, men det er jo på YouTube og der er jo det lett å forville seg borti andre greier, blant annet søstershowet NRK 4 etg. på YouTube som blant annet drikker tiss. Det er bra forbilder for unga det! 😄 Liker heller ikke at Disney har blitt så veldig animert, likte bedre når det så mer ut som tegninger! De gamle Disneyfilmene er jo kjempe rasistiske, men får jo vondt i øynene av de nye på grunn av all redigeringen, det ser jo ut som om de har tatt filter på hele filmen og skrudd lysstyrken opp i helvete før de sendte det ut. Nei, ta meg tilbake til Grottesang og Mummitroll!

Hvordan er de gamle disneyfilmene rasistiske? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.11.2019 den 18.19, Nomaden skrev:

Tilde Møfrø? Hvor finner man den?

NRK super viser det. Det ligger sikkert på NRK nettv også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
 
På 90-tallet sendte NRK en serie på Barne-TV ved navn I Mummidalen (kjent som Mummitrollet). 
Når den ble utgitt kommersielt (på VHS og senere DVD) ble den dubbet på nytt, og det er denne, nye versjonen de fleste kjenner til og som ligger overalt.
 
Den opprinnelige versjonen er ikke å finne på verken digital strømming eller DVD/VHS. NRK selv erstattet til og med sin egen versjon med video-dubben etter en stund.
 
Jeg lurte derfor på om noen i denne gruppa tilfeldigvis sitter på et opptak, opptakskassett eller noe med episoder med den skikkelige, originale TV-versjonen. Jeg hadde satt umåtelig stor pris på å få sett det. Jeg har anlegg til å digitalisere selv dersom det blir nødvendig.
Mer info ligger på denne tråden på vgd.no:
 
Her er et eksempel på hvordan stemmene skal høres ut:
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 14.11.2019 den 13.37, AnonymBruker skrev:

Men om de hadde sendt barne tv fra før i tiden så hadde ikke dagens barn vært intressert. Ta for eksempel. "jul i Skomakergata" Det hadde vært for kjedelig for dagens barn.

Anonymkode: fef26...9c8

Vel ja, når vi snakker Teletubbies og Drømmehagen så blir det ikke med psykedelisk enn det. Da blir jo Skomakergata rimelig kjedelig greier. Om det er positivt eller negativt er en annen sak.

Anonymkode: e6c82...794

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Turntable1985 skrev:
 
På 90-tallet sendte NRK en serie på Barne-TV ved navn I Mummidalen (kjent som Mummitrollet). 
Når den ble utgitt kommersielt (på VHS og senere DVD) ble den dubbet på nytt, og det er denne, nye versjonen de fleste kjenner til og som ligger overalt.
 
Den opprinnelige versjonen er ikke å finne på verken digital strømming eller DVD/VHS. NRK selv erstattet til og med sin egen versjon med video-dubben etter en stund.
 
Jeg lurte derfor på om noen i denne gruppa tilfeldigvis sitter på et opptak, opptakskassett eller noe med episoder med den skikkelige, originale TV-versjonen. Jeg hadde satt umåtelig stor pris på å få sett det. Jeg har anlegg til å digitalisere selv dersom det blir nødvendig.
Mer info ligger på denne tråden på vgd.no:
 
Her er et eksempel på hvordan stemmene skal høres ut:

Trond Brænne var en hedersmann! En skam at man har endret dubbingen!

Anonymkode: ef115...528

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Turntable1985 skrev:
 
På 90-tallet sendte NRK en serie på Barne-TV ved navn I Mummidalen (kjent som Mummitrollet). 
Når den ble utgitt kommersielt (på VHS og senere DVD) ble den dubbet på nytt, og det er denne, nye versjonen de fleste kjenner til og som ligger overalt.
 
Den opprinnelige versjonen er ikke å finne på verken digital strømming eller DVD/VHS. NRK selv erstattet til og med sin egen versjon med video-dubben etter en stund.
 
Jeg lurte derfor på om noen i denne gruppa tilfeldigvis sitter på et opptak, opptakskassett eller noe med episoder med den skikkelige, originale TV-versjonen. Jeg hadde satt umåtelig stor pris på å få sett det. Jeg har anlegg til å digitalisere selv dersom det blir nødvendig.
Mer info ligger på denne tråden på vgd.no:
 
Her er et eksempel på hvordan stemmene skal høres ut:

Interessant at du skrev dette her. For jeg har nylig lett etter den originale versjonen uten å finne den, hvorfor er den forsvunnet helt? :( :(

Anonymkode: 6c747...9e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Cartoon network har fortsatt mye bra barne tv. Bekkens helter, vi bare bjørner, eplet og løken, eventyrtid, regular show og Gumballs fantastiske verden. I helgen fra klokka tolv på natta sender de også mye av det gamle. Tapper den pysete hunden, Ed edd'n eddy, Dexter's laboratorium, Johnny bravo, ko & kylling og flapjack. 

Anonymkode: 100b6...e5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Interessant at du skrev dette her. For jeg har nylig lett etter den originale versjonen uten å finne den, hvorfor er den forsvunnet helt? :( :(

Anonymkode: 6c747...9e1

Den er ikke borte. Jeg har litt av den:

https://drive.google.com/drive/folders/1sg8flcQ1mY5UweSzOLZOaLPGnujbjaJT?usp=sharing

 

Dette har jeg fått takket være noen bekjentskaper, men jeg er på leting etter mer av det. Vet du om du tilfeldigvis skulle ha tatt det opp en gang i tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vel ja, når vi snakker Teletubbies og Drømmehagen så blir det ikke med psykedelisk enn det. Da blir jo Skomakergata rimelig kjedelig greier. Om det er positivt eller negativt er en annen sak.

Anonymkode: e6c82...794

Teletubbies og drømmehagen er jo for de aller minste bare 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.11.2019 den 12.43, AnonymBruker skrev:

ventet hele dagen for å se Dyrene i hjorteparken

Er dette Flukten fra dyreskogen, eller noe annet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...