Gå til innhold

Hva gir trening dere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Familytree
7 minutter siden, Gorilla skrev:

Om man sliter med angst kan trening også være en trigger. Å løpe til hjertet hamrer og pusten går ut av kontroll kan forveksles med det å være redd. Det kan gi følelse av å hyperventilere. 
Veldig ekkel følelse. Liker IKKE at hjertet slår så fort for det kjennes likt ut som når jeg er redd. 

Da er angsten din fokusert på sensasjonen og ikke på en spesifikk hendelse. Jeg er redd for at folk kommer for nærme, dette hyperventilerer meg og mange ganger kan jeg tenke: Jeg må løpe bort!
Men dette betyr ikke at når jeg løper, tror jeg at jeg har noen i nærheten. Men det er noen du IKKE LIKER så jeg respekterer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg begynte å trene på treningssenter for over et år siden (styrke/vekter), og jeg har trent 4 ganger i uka siden da. 

Før jeg begynte å trene slet jeg veldig med dårlig selvtillit, og jeg var deprimert... Nå derimot har jeg det så sinnsykt bra psykisk, og selvtilliten min er dødsbra! Jeg hadde vært deprimert hvis jeg ikke hadde trent.

Det er så mye snakk om ungdommer som sliter psykisk (er 17 år selv), og da forstår jeg faktisk ikke hvorfor flere ikke begynner å trene? Jeg føler meg FANTASTISK med eg selv, nettop pga treningen.

Anonymkode: da100...5fd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.11.2019 den 14.17, AnonymBruker skrev:

Ja hva gir trening dere? blir dere mer positive av det? tenker å begynne å trene, men trenger litt motivasjon 😄

Anonymkode: 4cd95...7a7

Godt etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Gorilla skrev:

Om man sliter med angst kan trening også være en trigger. Å løpe til hjertet hamrer og pusten går ut av kontroll kan forveksles med det å være redd. Det kan gi følelse av å hyperventilere. 
Veldig ekkel følelse. Liker IKKE at hjertet slår så fort for det kjennes likt ut som når jeg er redd. 

Du har helt rett, og jeg opplevde selv dette i starten. Trening trigget angst fordi jeg forbant økt puls og hyperventilering med panikkanfall. 

Det som er så bra er at dette går over. Etter en periode med regelmessig trening hvor man føler man holder på å dø, men faktisk ikke dør men tvert imot blir sterkere, så vil kroppen gjenkjenne aktiviteten som en normaltilstand. Men det kan faktisk ta lengre tid enn mange sier. Trening tok mer enn det ga både før og etterpå i over et halvt år hos meg. Grunnen til at jeg fortsatte var at jeg i tillegg til angstproblematikk har en autoimmun sykdom hvor trening er alfa og omega. 

Et bonus hos meg ble at angsten slapp taket etter treningen ble en normaltilstand. Jeg hadde ikke regnet med det for det var pga fysisk helse at jeg trente. Men det gir jo mening. Angst har jo hatt en biologisk hensikt. Å reagere med panikk og "kjemp eller flykt" har gjort at vi mennesker har overlevd så lenge. Men i dagens inaktive samfunn så får vi ikke utløp for denne inngraverte forsvarsmekanismen, og det gir ofte utslag i angstsymptomer. 

Anonymkode: e273f...384

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk fra å overbevise meg selv om at jeg elsket det, til å innse at jeg hata det. Hverdagsmosjon og god mat er bra nok for meg :) 

Anonymkode: 8a9a5...4e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke trener så får jeg fryktelig anstrengelseshodepine som brer seg fra hodet til mellom skulderbladene. Sliter med svak rygg og svake skuldre, så de periodene jeg har hatt treningsfri knasker jeg paracet pga hodepinen ukentlig. 

Anonymkode: 6a272...a89

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Treningen gjør underverker for mitt humør! Dropper jeg trening - ja da blir jeg småmuggen. 
Helsegevinst, mestringsfølelse, gleden av en hobby og en kropp jeg er mer tilfreds med enn hva jeg var uten trening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regelmessig trening gjør at jeg generelt får bedre vaner på andre områder også. Blir mindre lat, spiser sunnere, sover bedre osv. Trener jeg ikke, går alt annet også til helvete 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener fordi det er veldig bra for psyken min. Har det merkbart mye bedre med meg selv og sover bedre, som igjen gir bedre psyke osv. Kroppen har selvsagt også godt av det. 

Anonymkode: f3b3d...427

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte å trene igjen etter altfor lang tid på latsiden, og merker at trening gjør mye godt. Selv på de dårlige dagene der jeg ikke føler meg helt på topp og treningen er så som så, så gjør trening meg godt.

Jeg sover bedre, spiser bedre og sunnere, bedre humør, det gor meg en mestringsfølelse, føler meg generelt bedre både fysisk og psykisk :trene:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overskudd, god samvittighet, godt humør, bedre helse, og best av alt: alenetid, uten tre barn og gubben :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mest fordi det har en stor gevinst for psyken min, altså klarere hode, bedre humør og mestringsfølelse og Jeg kommer fra en familie med mye livsstil sykdommer så trener for å holde kroppen frisk og sterk. At jeg kan gå lange turer uten å puste og pese, at jeg kan gå opp trapper uten problem, at søvnen er bedre og kroppen lettere.

Jeg trener også fordi jeg vil se bra ut så klart. Jeg liker å kjøpe klær i XS/S og 34/36 isteden for L og 42. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 20.11.2019 den 0.21, Gorilla skrev:

Om man sliter med angst kan trening også være en trigger. Å løpe til hjertet hamrer og pusten går ut av kontroll kan forveksles med det å være redd. Det kan gi følelse av å hyperventilere. 
Veldig ekkel følelse. Liker IKKE at hjertet slår så fort for det kjennes likt ut som når jeg er redd. 

Både det å bli svett og det og bli andpusten er noe som er en treningssak og når man kommer over den redselen så går det lettere. Man må tørre å kjenne på det og vite at det ikke er farlig. 

Anonymkode: e24de...90c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å føle mestring i en utfordrende hverdag har mye å si. Lurer på om treningen er det som gjør at jeg unngår å gå på veggen. Liker også at jeg kan spise flere kalorier uten å legge på meg 

Anonymkode: 8252a...ad6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et sosialliv. Synes trening alene er kjedelig så går alltid på kurs med andre. Da er jeg mer effektiv og får gode relasjoner på kjøpet. Win win. 

Anonymkode: 2292c...55a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...