Gå til innhold

Hva gir trening dere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja hva gir trening dere? blir dere mer positive av det? tenker å begynne å trene, men trenger litt motivasjon 😄

Anonymkode: 4cd95...7a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åh! Om du kommer deg over kneika på 3-4 uker med trening og får det som en god del av hverdagen, så vil du elske det! 

Jeg trener fire ganger i uken. Overkropp, underkropp og kardio. Det har gitt meg mye. Jeg har mer energi, alle hverdagslige gjøremål er enklere å gjennomføre og kroppen har må etter fem måneder virkelig endret karakter. Det er veldig moro å ha en begynnende sprettrumpe i en alder av 29 ;)

Det hjelper å være bevisst på matvalg. Få integrert en sunnere livsstil og lær deg opp i hva som er gode matvarer. Grønnsaker, bær, fisk og kylling er gull. 

Og, ikke vær for opptatt av endringer, for de vil komme.. For meg har det tatt tre måneder før jeg selv føler en ordentlig endring mentalt og fysisk. 

Men Jeg anbefaler deg å melde deg inn på treningssenter, ha en pt-time der du setter opp et program for dine mål og start allerede i dag ;)

Anonymkode: 8ec62...08a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gir meg energi og følelsen av velvære. Hvis jeg ikke trener i en uke, blir jeg "deppa". 

Anonymkode: b65a6...6ca

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet i store deler av livet med depresjon. Gikk på antidepressiva i mange år.

Begynte å trene for 8 år siden, og har ikke brukt antidepressiva siden. Jeg trener 5 dager i uka (styrke). Merker det godt hvis det blir mindre en uke, jeg blir mer i ubalanse da. Trening er for min del helt nødvendig for livskvaliteten min. 

Jeg har lest mye forskning som viser hvor god effekt trening har på både psyken og kognitive evner. Synes det er utrolig synd at ikke flere folk er klar over dette. Joda, «alle» vet at trening er bra for helsa. Men mistenker at de fleste ikke vet at det forebygger/behandler depresjon, bedrer hukommelsen og evnen til å ta til seg ny kunnskap, fører til mer effektiv og kreativ tenking, kan forebygge Alzheimer, hjelpe de med ADHD, osv osv. Lista er lang, og dette er backet opp av seriøs forskning.

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løping på mølle gir meg en følelse av frihet, skikkelig overdose av endorfiner! Skulle ønske jeg følte samme glede ved styrketrening, da det er styrke jeg faktisk kunne trengt og hatt godt av. Men jeg klarer rett og slett ikke å holde motivasjonen oppe når jeg ikke synes det er gøy, så da blir det løping🏃‍♀️

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør underverker på humøret, ja! Det gjør noe med hodet! Det er også fantastisk deilig å føle at kroppen funker! For meg på 45 er det ren livsglede å være i god form! 

Bonusen er en finere kropp, som er det som motiverer de unge, tror jeg. Grunnen er uviktig, du kommer til å merke mange fine ting, og aldri ville slutte. Noe din eldre utgave vil elske deg for! 

Det er en kneik å komme over, men det er SÅ verdt det! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nevner effekter etter viktighet for meg; 

- godt og jevnt humør. Føler meg generelt lettere og gladere. 

- god nattesøvn, fra jeg legger hodet på puta til klokka ringer. 

- slipper å tenke på kosthold. Mange sier at trening er gram og kosthold er kilo. Jeg har alltid følt det er omvendt. Trening gjør at du har høyere forbrenning gjennom døgnet, og fungerer apetittregulerende, så gjør at jeg jevnt over kan spise som jeg ønsker uten å føle meg sulten. (samt at punkt en og to er viktig for kostholdet. Er du i godt humør, og har sovet godt, er ikke behovet etter junk og søtt det samme). 

- bonusen er at jeg føler meg fin i alt av klær. Trange kjoler sitter fint selv etter en større middag. 

Anonymkode: 6ce6b...9a5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, DavinaWin skrev:

Løping på mølle gir meg en følelse av frihet, skikkelig overdose av endorfiner! Skulle ønske jeg følte samme glede ved styrketrening, da det er styrke jeg faktisk kunne trengt og hatt godt av. Men jeg klarer rett og slett ikke å holde motivasjonen oppe når jeg ikke synes det er gøy, så da blir det løping🏃‍♀️

Tenk hva en løpetur i naturen ville gitt deg da!

Anonymkode: df1ea...2ad

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja hva gir trening dere? blir dere mer positive av det? tenker å begynne å trene, men trenger litt motivasjon 😄

Anonymkode: 4cd95...7a7

Anbefaler deg å slutte å tenkte på overkropp, underkropp hele kroppen, fullkropp, rumpe, osv. Fokus bort fra kropp! Finn en aktivitet du liker. Selv liker jeg å variere mest mulig, andre finner kanskje en nisje. 

Anonymkode: df1ea...2ad

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre samvittighet når jeg spiser junk. Eneste grunnen til at jeg trener. 

Anonymkode: 9cbb5...56c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvtillit, velvære, mer energi, mer fornøyd. Synes også selve treningen er gøy.

Anonymkode: 9125d...0c0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre helse, snart normalvektig, sterkere psykisk, føler at jeg tar bedre vare på meg selv (dvs gir meg selv en verdi, som ikke alltid har vært like enkelt med psykisk sykdom).

Anonymkode: f5317...480

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, -lykke- skrev:

Jeg slet i store deler av livet med depresjon. Gikk på antidepressiva i mange år.

Begynte å trene for 8 år siden, og har ikke brukt antidepressiva siden. Jeg trener 5 dager i uka (styrke). Merker det godt hvis det blir mindre en uke, jeg blir mer i ubalanse da. Trening er for min del helt nødvendig for livskvaliteten min. 

Jeg har lest mye forskning som viser hvor god effekt trening har på både psyken og kognitive evner. Synes det er utrolig synd at ikke flere folk er klar over dette. Joda, «alle» vet at trening er bra for helsa. Men mistenker at de fleste ikke vet at det forebygger/behandler depresjon, bedrer hukommelsen og evnen til å ta til seg ny kunnskap, fører til mer effektiv og kreativ tenking, kan forebygge Alzheimer, hjelpe de med ADHD, osv osv. Lista er lang, og dette er backet opp av seriøs forskning.

 

Veldig enig med deg. Jeg fikk trening på resept av fastlegen for noen år siden da jeg slet med angst og depresjon. Det fungerte! Helt merkelig! 

Nå åtte år senere må jeg faktisk trene fortsatt for å ikke gå ned i "gropa" igjen. Jeg er disponert for psykisk sykdom pga det er mye av dette i min familie spesielt hos kvinnene. Men 3-4 ganger i uka gjør underverker. Hadde jeg ikke hatt tre små barn hadde jeg trent oftere. Jeg er så glad for at jeg slipper å gå rundt i pillerus som min mor, som forøvrig mener trening er tull. Skulle så ønske jeg fikk henne til å prøve dette. 

Anonymkode: ea6c5...4f8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir glad, føler meg bra, deilig følelse i kroppen både under og etter. Økt energi, og så vet jeg at jeg gjør god investering i helsa mi ved å trene. 

Anonymkode: 0e962...900

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg merker alle de gode fysiske og mentale effektene av trening som nevnt overfor.

Likevel er det viktig å huske på at man ikke alltid har motivasjon og treningslyst. Det er ikke sånn at jeg skamgleder meg til å komme på trening hver gang, og går i gang med masse overskudd og tiltaksvilje. Noen ganger er det sånn, andre ganger har jeg virkelig virkelig ikke lyst til å trene. 

Likevel så trener jeg 3-4 ganger i uken og har gjort det regelmessig i mange år. Cluet er å bare gjøre det til en vane uansett om motivasjonen er der eller ikke. Det er uansett deilig etterpå. Så får man en ekstra mestringsfølelse de gangene man kommer seg på trening til tross for å ikke ha lyst. 

Anonymkode: c5ec1...805

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig enig med deg. Jeg fikk trening på resept av fastlegen for noen år siden da jeg slet med angst og depresjon. Det fungerte! Helt merkelig! 

Nå åtte år senere må jeg faktisk trene fortsatt for å ikke gå ned i "gropa" igjen. Jeg er disponert for psykisk sykdom pga det er mye av dette i min familie spesielt hos kvinnene. Men 3-4 ganger i uka gjør underverker. Hadde jeg ikke hatt tre små barn hadde jeg trent oftere. Jeg er så glad for at jeg slipper å gå rundt i pillerus som min mor, som forøvrig mener trening er tull. Skulle så ønske jeg fikk henne til å prøve dette. 

Anonymkode: ea6c5...4f8

Signerer denne, det hjelper på depresjon og nedstemthet. Har nylig gått gjennom ett veldig vondt brudd. Var så langt nede de fleste dagene etterpå at jeg vurderte faktisk å gjøre slutt på alt. Mye mørke og depressive tanker. Men dro meg selv på trening og nå 2-3 uker etterpå kjenner jeg livsglede og ser lyst på det meste. Jeg er overbevist om at terningen bidro positivt, og at jeg fort kunne ligget i senga med kjærlighetssorg ennå, eller ennå værre. 

Anonymkode: 0e962...900

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veldig enig med deg. Jeg fikk trening på resept av fastlegen for noen år siden da jeg slet med angst og depresjon. Det fungerte! Helt merkelig! 

Nå åtte år senere må jeg faktisk trene fortsatt for å ikke gå ned i "gropa" igjen. Jeg er disponert for psykisk sykdom pga det er mye av dette i min familie spesielt hos kvinnene. Men 3-4 ganger i uka gjør underverker. Hadde jeg ikke hatt tre små barn hadde jeg trent oftere. Jeg er så glad for at jeg slipper å gå rundt i pillerus som min mor, som forøvrig mener trening er tull. Skulle så ønske jeg fikk henne til å prøve dette. 

Anonymkode: ea6c5...4f8

Så godt å høre at trening hjalp deg også med depresjon og angst! Det er virkelig en fantastisk medisin, og så slipper man alle bivirkningene de ulike antidepressivaene medfører.

Jeg har selv ett barn fra tidligere forhold, men samboer og jeg planlegger å starte prøvingen med ett til om ikke så lenge. Jeg har gjort det helt klart at vi må tilrettelegge hverdagen så jeg kan få trent. Heldigvis forstår han «alvoret» godt. Er ikke nødvendigvis slik at jeg MÅ trene 5 dager i uka, men 3 dager i hvert fall. Per i dag er dette helt uproblematisk.

Jeg leste en tråd her på KG for litt siden, hvor det var flere mødre som mente man var egoistisk hvis man prioriterte trening når barna var små. Det var frustrerende og irriterende å lese. Ok, kanskje det er litt «egoistisk» å prioritere trening, men det er faktisk slik at de rundt en får nyte av godene også. Man får mer energi og overskudd og blir i bedre humør. Dette gjelder jo uavhengig av om man prøver å holde en depresjon unna. Investering i helsa blir aldri feil 😊 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg merker alle de gode fysiske og mentale effektene av trening som nevnt overfor.

Likevel er det viktig å huske på at man ikke alltid har motivasjon og treningslyst. Det er ikke sånn at jeg skamgleder meg til å komme på trening hver gang, og går i gang med masse overskudd og tiltaksvilje. Noen ganger er det sånn, andre ganger har jeg virkelig virkelig ikke lyst til å trene. 

Likevel så trener jeg 3-4 ganger i uken og har gjort det regelmessig i mange år. Cluet er å bare gjøre det til en vane uansett om motivasjonen er der eller ikke. Det er uansett deilig etterpå. Så får man en ekstra mestringsfølelse de gangene man kommer seg på trening til tross for å ikke ha lyst. 

Anonymkode: c5ec1...805

Helt enig! Har det på samme måte. Noen ganger gleder jeg meg skikkelig til å dra på trening, andre ganger er jeg ikke fullt så gira og skulle heller blitt hjemme på sofaen. Men det er alltid deilig når man først er der, og i hvert fall etterpå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...